Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Bootsit vs. putsit - onko eroa?

Lähettäjä: Ihmettelevä 
Päivämäärä:   5.6.26 15:06:25

Olen oppinut, että hevosen bootsit ovat sellaiset kengättömän hevosen ”tossut”, joissa on pohja suojaamassa kaviota.

Putsit taas ovat kavion ympärille tuleva suoja, mutta niissä ei ole pohjaa vaan kenkä (tai paljas kavio) osuu maahan.

Hevosen putsit menivät rikki eikä paikalinen kivijalkaliike enää myynyt tuota hyväksi havaittua merkkiä, joten olen yrittänyt googlettaa, löytyisikö samoja putseja jostain verkkokaupasta.

Tuntuu siltä, että yksikään suomalainen verkkokauppa ei myy putseja vaan ainoastaan bootseja. Verkkokaupoissa bootsi on sekä kengättömän tossu että minun etsimäni putsi.

Onko putsi vain joku paikallinen murresana? Ovatko sekä kengättömien tossut että kaviota suojaava suoja molemmat oikeasti bootseja?

Re: Bootsit vs. putsit - onko eroa?

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   5.6.26 15:16:25

Ysärillä en ikinä kuullut - omassa kuplassa - ratsastajien sanovan putsi, se oli aina bootsi. Ravi-ihmisillä putsi. Kengättömien suojista en ollu kuullut silloin vielä.

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   5.6.26 15:19:24

Niitä käytetään vähän sekaisin, siis bootseiksi kutsutaan sekä niitä kengättömien lenkkareita että putseja jotka on suojat.

Lähettäjä~*~ 
Päivämäärä:   5.6.26 16:19:06

Esimerkiksi Hevarilta löytyy ihan hakusanalla putsi.

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   5.6.26 19:20:38

Kengättömän hevosen tossut ovat aika harvinaisia isossa kuvassa. Mä kutsun niitä tossuiksi tai töppösiksi. Ratsuhevosten kaviosuojia kutsun buutseiksi ja ravihevosten omia putseiksi.

Lähettäjä: — 
Päivämäärä:   5.6.26 19:23:44

Molemmista puhutaan bootseina, mikä sekoittaa pakkaa.

90-luvulla meilläpäin käytettiin termiä ”kello” niistä kumisista putseista, putsi-sanan kuulun vasta 2000-luvulla etelään muuttaessa ekan kerran.

Nykyisinkin minusta ois selkeempi puhua kelloista (alhaalta auki, suojaa kannat) ja bootsit (kengättömien lenkkarit).

Ylös ⇑   

Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

Otsikko:

Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.