Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Papujen kaivelu

Lähettäjä: ruunien mun1sta 
Päivämäärä:   4.6.26 07:59:30

Minulle tulee vähän väliä tiktokissa vastaan videoita henkilöltä, joka kaivelee ruunien (/orien?) vehkeistä papuja. Teettekö kaikki ruunien omistajat tätä säännöllisesti? Minua hävettää, koska tuollainen on mennyt ihan ohi että sellaista pitäisi tehdä? Veikkaan että meillä eivät edes anna nyhtää ja käännellä vehjettään ilman rauhoitusta. Miten toimitte? Ja kyllä, osaamaton olen tässä vaikka omia hevosia ollut vuosia, myös ruunia.

Re: Papujen kaivelu

Lähettäjä: öö 
Päivämäärä:   4.6.26 08:04:26

Meillä antaa kaivaa onneksi kiltisti. On semmoinen heiluttelija ja irrotellaan ne mähmät siitä varresta samalla. Siellä oikeasti semmoinen papu piilossa, ei toki juuri enää kun sen kerran puoleen vuoteen löytää. Suosittelen hammastarkin yhteydessä tekemään.

Lähettäjä: Kipa 
Päivämäärä:   4.6.26 08:23:33

Mä edelliseltä hevoselta aika useinkin pesin vehjettä kun töhnää kertyi sinne pussukkaan. Alkoi aina roikottelemaan kun pesupuuhiin aloin, niin sai hyvin vehkeen päänkin katsottua. Nyt uuden hevosen kanssa tässä joku aika sitten kokeilin pestä ekaa kertaa kun valjastaessa tuli sellainen vehkeen lemahdus nenään. Ihan hyvin antoi sekin pestä vaikka pitikin käsi tunkea sinne sisälle kun ei roikotellut ja sokkona kokeilla sormella pyöritellä sitä vehkeen päätä. Hevosta pestessä oon aina letkulla päästänyt samalla vettä sinne pussukan sisälle.

Lähettäjä: * 
Päivämäärä:   4.6.26 09:06:41

Kaivan säännöllisesti, kun yhdellä ruunallani on ollut iso, pissaamista haittaava papu.
Nykyinen(kään) ei siitä kaivelusta oikein tykkää, mutta on sentään lakannut yrittämästä potkia :)

Lähettäjä: q 
Päivämäärä:   4.6.26 09:20:25

Rauhoituksen yhteydessä kaivelen kaikilta ruunilta joihin törmään jos saan jostain kertakäyttöhanskat käsiini. Todella harva tämän tajuaa/osaa tehdä ja kannattaisi ainakin kerta vuoteen (=raspaus) tsekata. Kaikilla ei ole ollut mitään ja osalla on ollut jotain, mutta itse en ole törmännyt pientä viinirypälettä/isoa hernettä isompaan papuun vielä

Lähettäjä: Töhnä 
Päivämäärä:   4.6.26 09:48:55

Oma ruuna antoi hyvin pestä ja papuakin etsin ja jotain sain poiskin. Olin kyllä epävarma otteissani, mutta hyvin ruuna antoi minun opetella. YouTubessa on tullut vastaan ammattilaisia, jotka kiertävät talleja ja putsaavat näitä alueita. Oisko olleet amerikkalaisia tai brittejä.

Lähettäjä: -.- 
Päivämäärä:   4.6.26 09:54:19

Ja muistakaa, että se pussukan pesu ja vehkeen päästä kaivettava papu ovat eri asioita, monelta menee tämäkin seikka ohi :) Ja tämä toteamus ei ollut kenellekään tässä ketjussa tarkoitettu, vaan ihan yleinen huomio. Pussukan pesen meidän molemmilta ruunilta joitakin kertoja vuodessa, talvella en kauheasti viitsi pihattolaisilta pestä niin keväällä siellä pussissa on kyllä töhnää ja kesän aikana pesu sitten suunnilleen kuukauden, puolentoista välein. Talvellakin jos yhtään haiskahtaa, niin sitten pyyhin enimpiä pois kostealla pyyhkeellä.

Pavun tilanteen vilkaisen aina kun pääsen hyökkäämään vehkeeseen kiinni :D Toiselle kertyy huomattavasti helpommin, siltä tulee poistettua papu useamman kerran vuodessa. Se onneksi roikotteleekin paljon. Toinen sitten ei suostu roikottamaan edes raspauksen yhteydessä rauhoitettuna vaikka olisi siinä kunnossa että jalat menisi alta, ja vetää vehkeensä kyllä niin syvälle sisuksiinsa jos ilmestyn tarhan aitojen sisäpuolelle. Tämän kanssa saa olla nopea, joskus jos unisena pihatossa tai tarhassa roikottaa niin saatan ehtiä yllättämään ja tarkastamaan tilanteen. Tälle ei onneksi papua oikeastaan kerrykään, kerran vuoteen jos onnistuu papuun asti pääsemään käsiksi niin riittää tämän kanssa.

LähettäjäEnnea 
Päivämäärä:   4.6.26 09:58:24

Papun tsekkaan säännöllisesti. Kun käytän karsinassa kusella ennen lenkkiä niin jään kytikselle ja nappaan kiinni. Tupen pesen kesällä kerta viikkoon, talvella vähän harvemmin. Pesun yhteydessä kaivan töhnät pois. Tuolle kertyy sitä helposti.

Lähettäjä: Veeras 
Päivämäärä:   4.6.26 10:07:08

Omaltani oli helppo putsata. Sille jonkun verran kertyi kyllä papuja. Roikotti melkeen aina kun sitä rapsutti kaulasta/säästä jne, niin oli todella yksinkertaista tuon kanssa.
Nykyisen hoitohepan kanssa putsaan aina kun roikottaa. Ei saa roikottamaan rapsuttelulla tms, joten tarvii olla nopea aina kun sattuu roikottaan. Mutta en onneksi olekaan ainoa joka tältä putsaa. Kertyy kyllä tällekin.

Lähettäjä: klk 
Päivämäärä:   7.6.26 15:09:22

Minä en ole ikinä itse kaivellut. Eläinlääkäri saa tehdä sen hampaiden raspauksen yhteydessä, kun hevonen on rauhoitettu.

Lähettäjä: .. 
Päivämäärä:   7.6.26 20:26:17

Oon yrittänyt mutta en kyllä saa millään. Tai sitten siellä ei ole mitään. Vaikka kuinka ronkin niin en löydä.

Lähettäjä: Öö 
Päivämäärä:   7.6.26 21:45:28

Papua ei ole koskaan ollut, mutta aina rauhoituksen yhteydessä katson ja varmistan. Kerran kuukaudessa pesen kyllä karstat yms muut töhnät veks kun sitä tuntuu kertyvän aika paljon, en tiedä onko sattumaa, mutta hevonen tuntuu aina sen jälkeen hyvätuulisemmalta tms.

Lähettäjä: jsw 
Päivämäärä:   7.6.26 21:47:25

Kannattaa katsoa joku video jossa neuvotaan mistä pitää ronkkia. Tässä yksi:
https://www.youtube.com/shorts/b-1FZFqz0AU ja tässä toinen https://youtu.be/RrHb2ov50S8?si=v0QldCFzZn8_rA80&t=64

Lähettäjä: ? 
Päivämäärä:   7.6.26 22:28:44

Tuleeko oreille myös? Onko tuo siis pilleröitynyttä likaa?

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   8.6.26 00:40:24

Tsekkaan tilanteen omalta ruunaltani yleensä muutaman kuukauden välein, ja joka kerta löytyy papu. Toki pieni, kun poistan sen suhteellisen usein. Ja olen huomannut, että papuja saattaa olla parikin samaan aikaan kertyneenä vähän eri puolille.

Lähettäjä: # 
Päivämäärä:   8.6.26 10:23:30

Edelliseltä hevoselta tarkistin säännöllisesti. Nykyinen imaisee vehkeensä sisään nanosekunnissa jos kosken, eikä sitä saa sieltä mitenkään esiin tutkittavaksi. Tekee saman rauhoitettunakin! Nuokkuu pää maassa puolitajuissaan, mutta tuo reaktio toimii... Letkuttanut olen sitten sinne pussin sisälle aina kun muutenkin pesen, sitä vastaan hevosella ei ole mitään.

Lähettäjä: :) 
Päivämäärä:   8.6.26 12:32:48

Olen tainnut törmätä samoihin videoihin somessa itse ja hävettää myöntää, että en edes tiennyt aiemmin miten tuo papujen putsaus toimii!

Ruuna sitten letkutti yksi päivä omaa vehjettään ja tartuin päästä kiinni, niin melkeimpä heti plumpsahti kädelle sellainen 3cm pitkä ja sentin leveä mähmä pötkylä. Ja en tosiaan ollut kertaakaan tätä tarkistanut tässä miltei 10 vuoden sisällä, kun hevonen on minulla ollut.

Tiedänpä nyt säännöllisesti kurkata puolen vuoden välein, että mikä tilanne on, kun vehkeen tuuletus hetki vain sattuu kohdalle. Kauhean useasti tarkastusta ei kannata edes tehdä, ilmeisesti herkät paikat voi tästä kuitenkin ärtyä.

Lähettäjä: Miina 
Päivämäärä:   8.6.26 19:35:11

Mulla ollut hevosia lähes 20 vuotta, silti kuulin tuosta papujen kaivelusta vasta reilu 5v sitten. Toki mulla on ollut enimmäkseen tammoja, ehkä olen kuullut aikaisemmin, mutten ole kiinnittänyt asiaan huomiota.
Vehkeen oon kyllä aina huuhdellut, mutten kaivellut. Nyt on taas tamma, mutta kun oli ruuna, tarkistin rauhotuksen yhteydessä.

Lähettäjä: * 
Päivämäärä:   8.6.26 20:34:57

Tämän keskustelun "innoittamana" kaivelin tänään...saaliina herne :)

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   8.6.26 21:09:38

Astuville oreille ei kokemukseni mukaan juurikaan kerry papuja tai muutakaan töhnää, mutta ruunilta kannattaa kyllä silloin tällöin tsekata ennen kuin on kivuliaita vaivoja riesana. Kaikilla ruunillakaan ei toki ongelmaa. Rauhoituksen yhteydessä paristi vuodessa puhdistan omaltani, hereillä ei anna koskea.

Lähettäjä: myynti 
Päivämäärä:   8.6.26 22:19:35

Voiko nämä pavut aiheuttaa sen että pissaa tosi paljon/usein? Vai vain päinvastoin?

Lähettäjä: Hmm 
Päivämäärä:   8.6.26 22:31:30

Vinkkinä: meillä porkkanavenytykset saa aikaan kunnon roikottelua, jolloin putsaus onnistuu. Minä en kyllä tänään löytänyt hernettä enkä papua, vain kerran olen kolmen vuoden aikana jonkun pienen sellaisen löytänyt.

Lähettäjä: ... 
Päivämäärä:   8.6.26 22:33:16

Virtsan määrään ei papu vaikuta, mutta se voi aiheuttaa kipua, mikä voi näkyä esim. siinä, että kuseminen on yhtä asemoitumista ja yrittämistä, tai loppuu kesken ja kohta pitää yrittää uudestaan.

Lähettäjä: Öö 
Päivämäärä:   9.6.26 12:50:52

Mun ruunanrupsukka roikottelee yleensä kun hieron kumisualla, mutta imaisee kyllä hyvin nopeasti takaisin sisään kun yritän tutkia

Ylös ⇑   

Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

Otsikko:

Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.