|
Lähettäjä: baa
Päivämäärä: 5.6.26 17:27:02
Olen miettinyt samaa. Nuorena tuli oltua tallilla aina ja tein tallilla oikeastaan kaiken, paitsi ajoin traktorilla, kengitin ja aamutallin. Muuten hoidin hevoset ja tallin ja pystyin olemaan vastuussa, vaikka tallinpitäjä oli yön muualla, esim. klinikalla toisella paikkakunnalla hevosen kanssa tai joskus leikkauksen jälkeen saikulla. Tuolloin irtokengät laittoi ja traktorilla ajoi hänen naapuritontilla ajava veljensä ja aamutallin hoiti joko tallinpitäjän veli tai heidän äitinsä, joka myös asui ihan vieressä.
Ratsastuskoulut ei jotenkin tunnu yhtään omilta. Kaipaan nimenomaan tallitöitä ja hevosten hoitoa ja myös itsenäistä ratsastusta. Tai en oikeastaan edes ratsastusta. Ajamista lähinnä, kun pyörin vuosia ravitallilla. Aikuisena on hevostelu ollut toooodella epäsäännöllistä ja tapahtunut lähinnä synnyinpaikkakunnallani. Olen jo 20 v asunut muualla.
Mistä tällainen nelikymppinen löytäisi mielellään pienemmän tallin, jossa pääsisi siivoamaan karsinoita ja tarhoja, lakaisemaan, haravoimaan, harjaamaan hevosia, putsaamaan varusteita, ehkä taluttelemaan, ajamaan tai ratsastamaan? Mutta ratsastajana en ole mitenkään osaava enkä siis etsi ratsastettavaa hevosta, lähinnä ratsastus olisi siis humputtelua, mutta ensisijaisesti etsinnässä olisi tallityöt ja hevosten hoito.
Olen normaalipainoinen ja sopusuhtainen ja minulla on ihan hyvä kunto, eli jaksaisin kyllä tallitöitä tehdä. En lyllerrä, ähki ja puuskuta. Jostain syystä ihmisillä on se mielikuva keski-ikäisistä, että ovat puuskuttavia plussapalloja... No, minä en ole, joten fyysisetkin hommat onnistuu.
|