Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Hakisitko itse hepan tarhasta tunnille ?

Lähettäjä: Hp 
Päivämäärä:   3.6.26 14:49:37

Eli meidän tallilla ratsastuskoulun hevoset tarhaavat melko lyhyen aikaa, noin 4-5 tuntia.
Aikaa voisi pidentää 3-4 tuntia, jos tuntilaiset hakisivat itse hevoset tarhoista.
Mitä mieltä tästä ollaan ? Onko nou nou, vai olisiko ihan ok juttu ?

Re: Hakisitko itse hepan tarhasta tunnille ?

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   3.6.26 14:54:16

Jos tarhaavat yksin, laittaisin hakemaan. Laumassa tarhatessa aina riski, että muut karkaa.

Lähettäjä: Ida 
Päivämäärä:   3.6.26 15:06:06

Tottakai, omituiselta kuulostaa, että joku hakisi hevosen valmiiksi.

Lähettäjä: !? 
Päivämäärä:   3.6.26 15:08:53

Tottakai. Olen useastikin hakenut ja osaa joutunut hieman metsästämäänkin kun heinä olisi kiinnostanut työntekoa enemmän. :D

Ihan aloittelijoita en toki laittaisi yksin hakemaan, mutta vähänkään kokeneemman pitäisi kyllä selviytyä hevosen tarhasta hakemisesta.

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   3.6.26 15:56:03

Kyllä hakisin, ja tuntilaisethan voivat niitä yhdessä hakea niin että toinen huolehtii portin avaamisesta ja ettei muut karkaa.

Lähettäjä: Mä 
Päivämäärä:   3.6.26 15:57:51

Tottakai ja niin me haetaankin, myös laitumelta.
Aina valvojan kanssa. Aloittelijat ei hae.

Lähettäjä: öosjdf 
Päivämäärä:   3.6.26 16:29:24

Lapset ja aloittelijat ei hae, muut kyllä.

Lähettäjä: * 
Päivämäärä:   3.6.26 16:53:36

En ole ikinä käynyt ratsastuskoulussa, jossa hevoset olisi haettu valmiiksi. En mitenkään erityisemmin pidä oikean hevosen metsästämisestä pimeässä ja kurassa, mutta kyllä se aina on pakon edessä onnistunut.

Lähettäjä: lrl 
Päivämäärä:   3.6.26 17:02:19

Aika monilla talleilla pitää itse hakea ja varustaa hevonen. En näe siinä mitään pahaa, jos tosiaan saa apua tarvittaessa. En minä ainakaan tunne tallien hevosia ja osaa hakea oikeaa hevosta ja sen varusteita. Eli vaikka hevosten kanssa pärjäänkin, pitää jonkun olla sanomassa että mikä hevonen pitää hakea ja mitkä varusteet sille laittaa.

Mutta yleensä "kysy muilta jos et tiedä" eikä ne muutkaan asiakkaat ole välttämättä yhtään sen enempää kartalla...

Päivämäärä:   3.6.26 17:16:42

Joo kunhan on hyväkäytöksiset hevoset ja/tai apua saatavilla portille. Joskus yhdellä tallilla oli erittäin ikävä hakea heppaa kun lähetettiin sinne yksin, kun siellä oli aina koko lauma änkemässä samaan aikaan ulos ja uhittelivat jos komensi :D Hyväkäytöksisestä laumasa on kiva hakea, tai jos on apua vahtimassa.

Lähettäjä: x 
Päivämäärä:   3.6.26 17:58:13

En tykkää jos joutuu hakemaan tarhasta tai laitumelta.
Kuntoon voin laittaa itse mutta haluaisin että tunnin jälkeen voi jättää hevosen hoitajalle joka hoitaa pois.

Päivämäärä:   3.6.26 22:47:27

Tallilla missä oma hevoseni on hakee tuntilaiset hevoset tarhoista yksin/kaverin kanssa, osan voi tallinpitäjä hakea. Hevoset tarhaa yksin tai kaksin. Juurikin pienille/aloittelijoille haetaan hevoset/ponit valmiiksi tai sitten kokeneempi menee mukaan auttamaan hakemisessa. Näin kesäkelillä tuntilaiset myös usein vievät hevoset takaisin tarhoihin kun hevosia ei oteta yöksi sisälle.

Päivämäärä:   4.6.26 07:22:42

En ole koskaan käynyt maaseudulla tallilla, jossa hevosia ei olisi itse haettu tarhasta tai pihatosta, joten mielestäni se on täysin normaalia. Kaupunkitalleilla hevoset on usein karsinoissaan, mutta itse suosisin tosiaan sitä, että hevoset saavat olla enemmän ulkona ja ne haetaan itse sieltä. Ei kai hevosmiestaidot ole niin kadoksissa, ettei hevosia enää osata sen vertaa käsitellä? Opetetaanko ihmisille nykyään muuta, kuin ratsastusta?

Ei nykyisellä tallilla ratsastuksenopettaja oikein edes voisi hakea hevosia joka tunnille valmiiksi pihatosta hoitopaikalle, koska on pitämässä tuntia ja on usein ainoa työntekijä paikalla. Tuntilaiset kyllä tuntevat hevoset, ne ovat kilttejä ja hyvin koulutettuja eikä kukaan laumakaveri koskaan yritä ryysätä samaan aikaan portille vaan touhuavat rauhassa omia juttujaan. Mahdollisia uudempia tuntilaisia auttavat vanhat kävijät, sekä hevosen hakemisen että varusteiden suhteen. Toivottavasti muuallakin, olisi sääli jos yhteisöllisyys olisi ihan kuollut käsite. Toimii hyvin näin, ainakin meidän tallilla.

Päivämäärä:   4.6.26 08:19:40

Ei kiinnosta hevosen jahtaamiset tarhoista koska muita saa huitoa kauemmaksi ja kuitenkin joku karkaa.
Kaikista paras olisi jos hevoset olisivat valmiiksi sisällä.

Lähettäjä: qqq 
Päivämäärä:   4.6.26 08:29:06

Nykyisellä tallillani hevoset on haettu valmiiksi tarhoista. Hevoset tarhaavat joko laumassa ja kahdestaan toisen hevosen kanssa. Minulla ei olisi ongelmaa hakea hevosta tarhasta, päinvastoin, se olisi juuri mieleistä. Mutta tallin tapojen mukaan mennään.

Muistan tosin aikaisemmalla tallillani, vaaratilanne oli hyvin lähellä. Hevoset piti hakea tarhasta itse ja olin hakemassa tuntiheppaani laumasta. Koko lauma tuli portille ja tilanne vaikutti ensin rauhalliselta, mutta äkkiä hevoset alkoivat nahistelemaan keskenään ja yksi potkaisi minua päin. Muistan vielä nähneeni takajalan kavion pohjan läheltä, ei jäänyt paljosta kiinni että olisi osunut minuun. Eli onhan tuossa aina riskinsä, kun ihminen menee laumaan jota ei niin tunne.

Lähettäjä: Tintti 
Päivämäärä:   4.6.26 09:52:28

En halua hakea hevosta laumasta juurikin esim hevosten keskinäisten nahistelujen vuoksi. Varsinkin, jos laumaa ei tunne, sekaan voi olla vaarallista mennä. Yksin tai kaksin tarhaavien hakeminen ei ole ongelma, se hoituu kyllä.

Lähettäjä: Sini 
Päivämäärä:   4.6.26 14:59:21

Kävin tallilla, jossa hevoset olivat tallin vieressä olevilla laitumilla laumoissa pitkään syksyyn. On suoranainen ihme, ettei mitään vakavaa tapahtunut. Syksyllä heppa piti viedä umpipimeässä otsalampun valossa laitumeen. Koko muu lauma seisoi portilla tulossa ulos, kun yritti saada oman hepan ujutettua sisälle.
Myös lapset hakivat itse ratsunsa. Tallilla oli hommissa yksi tallityöntekijä, jos ylipäätään oli.
Joo, hevosmaailmassa on paljon asioita, jotka "aina on tehty tällä tavalla".
Joskus vois kuitenkin ajatella jotakin asioita alusta asti, onko ok toimia näin? Voisiko onnettomuuden estää helposti tekemällä jotain toisin? Tässä lajissa sattuu ja tapahtuu muutenkin todella vakaviakin asioita.

Lähettäjä: Kokemus 
Päivämäärä:   4.6.26 16:20:29

Mä menin kerran itselleni vieraalle tallille jossa kaverini hevonen asui. Oltiin menossa ratsastamaan kaverini kanssa mutta kaverini ei ollut vielä tullut tallille. Tallinomistaja käski hakea kaverini hevosen laitumelta. Lykkäsi (myöhemmin huomasin että rikkinäisen) narun käteen. Luulin että tulee mukaan kun lähti myös ulos. Oli sitten että mitä hittoa mä häntä seuraan kun laidun on tuolla. Okei, ei sit tullutkaan mukaan vaan minä täysin vieras ihminen lähdin yksin hakemaan hevosta laitumelta jossa se oli parin orin kanssa.

Mitään ongelmaa ei ollut koska olen kokenut hevosten kanssa mutta eihän tallinomistaja sitä voinut tietää. Ihmetytti siis isosti, että yksin laitettiin hevonen hakemaan laitumelta. Mitä jos olisinkin ollut ihan tumpelo ja päästänyt hevoset juoksentelemaan pitkin maita ja mantuja. Tallinomistaja vielä joidenkin kehuma, kisaava ammattilainen eikä mikään puskatäti.

Ylös ⇑   

Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

Otsikko:

Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.