Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Asiakkaat hoitavat hevoset, talli kiinteistöä?

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   3.6.26 08:36:29

Mitkä ovat teidän mielestänne suurimmat plussat oman hevosen pitämisessä puolihoito-, itsehoito- tai kimppahoitotallissa?

Olen itse pohtinut vaihtoehtoa, jossa talli olisi maneesillinen ja tallinomistaja vastaisi kiinteistöstä ja puitteista: pohjien hoidosta, aidoista, koneista, kuivikkeiden ja heinien tilauksista, paalien siirroista, lantalan tyhjennyksistä jne. Hevosenomistajat taas hoitaisivat päivittäiset hevostyöt itse, eli tarhaukset, ruokinnat, karsinoiden siivoukset ja muun arjen.

Ajatus houkuttelee siksi, että silloin voisi itse vaikuttaa hevosen hoitoon ja rutiineihin, mutta ei tarvitsisi kantaa vastuuta koko tallikiinteistön ylläpidosta tai esimerkiksi traktorihommista. Lisäksi raha ratkaisee. Tämän hetkisen tallipaikan hinta on 1000e/kk, hieman pääkaupunkiseudun ulkopuolella. Saman tasoinen paikka kiinnostaisi mutta itse-/puolihoidolla, mutta en tiedä onko olemassa ja mihin hintaan..

Onko täällä kokemuksia vastaavanlaisista talleista? Mitkä ovat olleet suurimmat hyödyt ja mahdolliset haasteet?

Lisäksi kiinnostaisi tietää, mitä tällaisesta paikasta nykyään suunnilleen maksetaan noin 100 km säteellä pääkaupunkiseudusta. Millaisia kuukausihintoja olette nähneet maneesitallissa, jossa osa palveluista kuuluu vuokraan + heinä ja kuivike mutta päivittäinen hevosenhoito tehdään itse? Myös puolihoito kiinnostaa, eli esimerkiksi iltatallien teko.

Re: Asiakkaat hoitavat hevoset, talli kiinteistöä?

Lähettäjä: Jep 
Päivämäärä:   3.6.26 09:02:27

Tällaisia talleja on harmillisen vähän. Usein vaihtoehtoina tuntuu olevan joko kallis täysihoito tai täysin itse hoidettava tallipaikka. En tiedä hintoja, mutta jos tallinomistaja huolehtii noin monesta asiasta ja heinä+kuivike sisältyy, niin mielestäni 450–600 e/kk ei kuulosta pahalta maneesitallissa. Pelkästään noissa töissä on valtava määrä aikaa ja kalustoa kiinni.

Novassa puolihoito, eli iltatallit hoitaa asiakkaat (5 tuntia kuussa/asiakas) ja hinta on vähän päälle 750e. Itsehoito ilman pohjien huoltoa etc tuollaisessa paikassa sis. heinän ja kuvikkeen olisi sitten varmaan 650e?

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   3.6.26 09:11:25

"Novassa puolihoito, eli iltatallit hoitaa asiakkaat (5 tuntia kuussa/asiakas) ja hinta on vähän päälle 750e. Itsehoito ilman pohjien huoltoa etc tuollaisessa paikassa sis. heinän ja kuvikkeen olisi sitten varmaan 650e?"

Korjaan, Novassa siis puolihoito. Tehdään n. 4 tuntia tallivuoroja kuussa ja lisäksi siivotaan päivittäin karsina. Eli puolihoidolla n. 10 tuntia kuussa. Ei kovin sitovaa, tallikaverin kanssa voi vaihtaa vuoroja ja sopia karsinansiivouksista kimpassa. Toimiva systeemi. Itse tykkään tästä systeemistä siitä syystä, että voin vaikuttaa enemmän hevoseni arkeen ja opin tuntemaan hevoseni paremmin.

Lähettäjä: ... 
Päivämäärä:   3.6.26 09:22:51

Maksan 490e maneesittomasta paikasta, jossa kaikki heinät sekä kuivikkeet kuuluvat hintaan. Ruokinnat, tarhaukset ja karsinat hoidetaan itse. Täyshoidolla olisi 620e. Maneesi nostaisi hintaa vähintään satasella.

Lähettäjä: Asiakas 
Päivämäärä:   3.6.26 09:30:18

Meillä vähän saman tyyppinen puolihoitomalli kuin Novassa. Tallitöitä tulee ehkä noin 7–9 h/kk omat karsinat mukaan lukien, ja hinta on 620 €/kk.

Ollaan melko kaukana Helsingistä, mutta kuitenkin Uudellamaalla. Hyvät puitteet ja osaavia hevosenomistajia. Meillä kokemattomat eivät käsittele muiden hevosia, vaan tekevät tarvittaessa muita tallihommia. Toiminut ainakin meidän tallissa hyvin. En haluaisi enää täysihoitoon. Tällä tavalla pysyy paremmin kartalla siitä mitä tallissa tapahtuu ja miten hevoset oikeasti voi.

Lähettäjä: mietin 
Päivämäärä:   3.6.26 09:43:34

"Lisäksi kiinnostaisi tietää, mitä tällaisesta paikasta nykyään suunnilleen maksetaan noin 100 km säteellä pääkaupunkiseudusta."

Miten lasketaan? 100 km Helsingin keskustasta vai 100 km pääkaupunkiseudun ulkorajoista? Mikä lasketaan pääkaupunkiseuduksi?

Lähettäjä: Hki 
Päivämäärä:   3.6.26 10:03:01

Veikkaan 500 euroa itse-/kimppahoidolla ja 600 euroa puolihoidolla, jos liikutaan Uudenmaan reuna-alueilla.
Pääkapunkiseudun uloimmissa nurkissa, kuten Knummi, Sipoo hinnat ovat noin satasen korkeammat kuin pkseudun ulkopuolella.
Hinnat nousee sitten taas entisestään satasella kun lähestytään Helsinkiä. Eli itsehoito Helsingissä olisi varmaan 700 euroa ja puolihoito 800 euroa, mutta tällaisia ei taida olla?

Päivämäärä:   3.6.26 17:41:18

Meillä on melko lailla aloituksessa kuvailtu systeemi, tosin hevoset pihatoissa vapaalla heinällä eli ei ulos ja sisälle viemistä eikä kiveen hakattuja aamu- ja iltalliaikoja, vaan oman vuoronsa voi käydä tekemässä periaatteessa mihin aikaan päivästä tahansa. Suurimpana hyötynä tietenkin se, että hinta on täysihoitoa halvempi. Maneesia ei ole, ja heinä ja kuivike ostetaan erikseen, mutta kokonaisuuden hinnaksi tulee reilut 500 €/kk. Itse en mitään huonoja puolia oikein edes keksi, koska siivousvuorot yms. toimivat hyvällä porukalla hyvin. Toki jos ei aika tai halu riitä edes yhteen tallivuoroon per viikko, niin sitten tällainen systeemi ei sovi. Tai jos porukkaan sattuu hankalia tai epäluotettavia tyyppejä, niin sitten ei varmasti ole kivaa kenelläkään.

Päivämäärä:   3.6.26 17:43:14

Ja tämä siis Uudellamaalla, ehkä noin 30-40 km Helsingin keskustasta.

Päivämäärä:   3.6.26 19:51:05

Kyllä löytyy maneesitallejakin n.80km Helsingistä, jossa mahdollisuus itsehoitoon, vuokra vähän päälle 600e sis. heinät ja kuvikkeet.

Lähettäjä: lss 
Päivämäärä:   3.6.26 20:29:23

Yleensä vaikka tallinpitäjä hoitaisikin traktorihommat ja kiinteistön, kuuluu kuivikkeiden ja heinän hankkiminen asiakkaille.

Toki jos tallinpitäjä huolehtii myös lantalan tyhjennyksen ja sen suhteen on jotain rajoituksia, kuten "ajetaan peltoon, ei puupohjaisia kuivikkeita eikä saa syöttää kauraa eikä chiaa", niin silloin toki toimitaan niin. Muuten joutuu asiakas pihalle tai erittelemään omat moskansa ja hoitamaan niiden hävityksen itse.

Päivämäärä:   3.6.26 22:21:02

^^ Ihanan positiivisesti ja mukavasti kirjoitettu. En ainakaan samalle tallille haluaisi.

Päivämäärä:   4.6.26 09:13:17

Jos oikeasti on mahdollisuus vaikuttaa rutiineihin eli tehdä oman aikataulun mukaan esim. ratsastaa klo 3 ja siivota karsina vaikka joka 3 päivä ja hinta on halpa niin ehkä sitten. Muuten en kyllä näe hyviä puolia täyshoitoon.

Lähettäjä: <> 
Päivämäärä:   4.6.26 09:22:21

Meillä kuten aloittajan toivetallissa ja hinta 400. Heinät ja kuvikkeet ostettavissa tallilta jos haluaa.
Sopii parhaiten niille, joille hevoset ovat enemmän elämäntapa kuin vapaa-ajan harrastus. En voisi pitää täyshoidossa, koska haluan itse hoitaa ja vaikuttaa.
Teemme vuoroissa ja jaetaan työt siten, että kaikki pääsevät tekemään omien vahvuuksien ja mahdollisuuksien mukaan. Eräs tekee esimerkiksi yhden kokonaisen viikonlopun kuukaudessa ja saa sillä kuitattua omat tallityönsä Itse teen viikottain jotain, esimerkiksi sisäänotto, heinien pussitus, karsinoiden siivous, vesien täyttö.

Lähettäjä: ? 
Päivämäärä:   4.6.26 09:26:34

Uskon kyllä, että tällaiset tallit yleistyvät. Täyshoidon hinnat ovat nousseet paljon viime vuosina, eikä kehitys varmasti pysähdy tähän. Kun työvoima ja kaikki ylläpitokulut kallistuvat, täyshoidosta tulee yhä enemmän luksuspalvelu.

Siksi varasin itsekin jo paikan tällaiselta tallilta. Veikkaan, että muutaman vuoden päästä näihin on paljon enemmän kysyntää kuin tarjontaa.

Itselleni hevonen on myös enemmän kuin ratsastusväline. Haluan hoitaa oman eläimeni itse samalla tavalla kuin koiranikin. Minulle hevosen omistamiseen kuuluu myös se arki, ei pelkästään ratsastus.

Päivämäärä:   6.6.26 06:50:13

Asiakas, vinkkaisitko mikä talli kyseessä tai missäpäin (itä, länsi, pohjoinen)?

Lähettäjä: sivusta 
Päivämäärä:   6.6.26 07:49:16

Toki jos tallinpitäjä huolehtii myös lantalan tyhjennyksen ja sen suhteen on jotain rajoituksia, kuten "ajetaan peltoon, ei puupohjaisia kuivikkeita eikä saa syöttää kauraa eikä chiaa", niin silloin toki toimitaan niin. Muuten joutuu asiakas pihalle tai erittelemään omat moskansa ja hoitamaan niiden hävityksen itse.

Ilmoita häirikköviestistä

Lähettäjä: -
Päivämäärä: 3.6.26 22:21:02

^^ Ihanan positiivisesti ja mukavasti kirjoitettu. En ainakaan samalle tallille haluaisi.
-----
Ihan joutui kelaamaan viestit että kelle tämä oli tarkoitettu, mutta varmaan tuolle täysin asialliselle viestille joka ikäänkuin muistutti että sillä on tosiaankin väliä mitä sinne lantalaan ja siitä eteenpäin menee. Ei se niin mene että edes maksava asiakas on täysin oikeutettu sanelemaan kiinteistön omistajalle tiettyjä asioita. Ja tietyillä asioilla tarkoitan juuri tätä kuivike- ja rehuhommaa.Ei ole laisinkaan se ja sama mitä pellolle ajetaan.

Päivämäärä:   6.6.26 09:36:08

Itsehoito toimii vain jos porukka on tuttua ja ihmisten sitoutuneisuus tiedossa. Puolihoidossa tallinpitäjä kantanee loppupelissä kuitenkin isomman vastuun jos homma kosahtaa siihen ettei omistajat toimi niin kuin kuuluisi.
Ventovieraassa porukassa kaikenlaiset vastuuta sisältävät toimet on aina omanlaisensa riski. Hoituuko hommat oikeasti sovitusti. Tekeekö kaikki osansa.

Useamman itsehoito/puolihoito paikan kokemuksella suurin kysymysmerkki on ihmisten hevosenhoito kokemuksen taso. Helposti noihin paikkoihin kerääntyy väkeä joilla rahat on tiukalla ja se sitten näkyy erimäisinä ongelmina. Ihmiset sitoutuu aluksi hommaan mutta kohta alkaa näkyä että sovituista vuoroista ei pidetä kiinni. Aletaan vinkua vuorojen määrästä. Ei ilmaannuta paikalle kun se oma vuoro on ja jopa unohdetaan ilmoittaa ettei olla tulossa. Ei ymmärretä että osa sitä tallivuoroa on että katsotaan että kaikki hevoset on kunnossa.

Tallin omistajan näkökulmasta... rahaa ei liiku siinä määrin että kiinteistön kulut peittyisi. Jos tallin omistaja ei ole se joka kiinteistön huolehtii, on kohta kaikki paikat rempallaan. Ja lantakulut on väistämättä korkeammat kun karsinoita siivoaa milloin kukakin, kuiviketta päätyy lantalaan ylenpalttisesti. Samoin heinää menee hukkaan.

Homma toimii - todella harvoin.

Lähettäjä: Miina 
Päivämäärä:   6.6.26 10:54:15

Jännä oletus että jos on peeaa ja kimppatallilla, ei osaa käsitellä hevosia.

Meillä hoidetaan hevoset yhdessä tai saa hoitaa vain omansa jos haluaa. Omistaja hoitaa kiinteistön ym. Vuokraan kuuluu pelkkä karsina+tarha. 120e/kk

Päivämäärä:   6.6.26 11:13:19

Huuhaa-harrastajat eivät tajua edes kovia ähkyoireita tai unohtavat tulla tekemään iltatallin, nähty on. Aika tarkkaan pitäisi valita kimppatallin osakkaat.

Päivämäärä:   6.6.26 14:30:46

Tää on niin jnnä kun tallia täytyy pyörittää osaava henkilö, mutta siitä palvelusta ei kuotenkaan haluta maksaa.
Kauhean kauan ei tarvitse harrastaa, että osaa tunnistaa sairaan hevosen.

Lähettäjä: Essi 
Päivämäärä:   6.6.26 15:54:56

Meillä oli 600e hevonen ja 400e iso poni itsehoitotallissa maneesilla pk seudulla. Tykkäsin tosi paljon, oli rinki jossa hoidettiin yhdessä asukkaana olleet hevoset, tallivuorot sen mukaan montako hevosta oli ihmisillä, suurella osalla oli kaksi, minulla ja toisella omistajalla 3. Kaikkiaan hevosia tallissa parikymmentä. Sujui tosi hyvin, kunhan talli hoitaa puitteet hyvin eli heinän, kuivikkeen ym tilauksen ja matolääkkeiden hankinnan sekä näytteen tilauksen riippuen miten tapana (meillä otettiin 2x vuosi näytteet ja laidunkauden jälkeen madotus, paljon kisahevosia ja osa laitumilla kotonaan kesän) ja seuraa että uusien ihmisten kanssa homma toimii ja ovat luotettavia. Porukan pitää tulla hyvin toimeen, olla joustavaa ja pärjätä kaikenlaisten hevosten kanssa. Selvät kirjalliset ohjeet ruokinnasta ja loimituksesta, niin kaikki sujuu hyvin. Meillä lisäksi oli kaksi työntekijää jotka hoitivat ylläpitosiivouksen pihalla ja tallissa (wc tilat, kuivaushuone, käytävät, kesän pesut tallissa ym) sekä tuurasivat jos joku sairastui eikä saatu omistajia tilalle. He myös vaihtoivat puolipäiväisesti tarhaavat hevoset päivällä. Rakennettiin omalle itse kokonaan uusi tarha tp luvalla kun ei ollut tottunut puolipv tarhaukseen ja oli tilaa.Tykkäsin tosi paljon ja suosittelen lämpimästi, kunhan puitteet on kunnossa, siivoukset helppoja ja homma pyörii. Sellaisia en porukkaan ottaisi joilla käy hoitajat/vuokraajat tekemässä tallitöitä.

Päivämäärä:   6.6.26 18:51:40

"Kauhean kauan ei tarvitse harrastaa, että osaa tunnistaa sairaan hevosen."

Tämähän ei pidä paikkaansa ollenkaan.

Lähettäjä: .. 
Päivämäärä:   7.6.26 09:13:02

"Useamman itsehoito/puolihoito paikan kokemuksella suurin kysymysmerkki on ihmisten hevosenhoito kokemuksen taso. Helposti noihin paikkoihin kerääntyy väkeä joilla rahat on tiukalla ja se sitten näkyy erimäisinä ongelmina. Ihmiset sitoutuu aluksi hommaan mutta kohta alkaa näkyä että sovituista vuoroista ei pidetä kiinni. Aletaan vinkua vuorojen määrästä. Ei ilmaannuta paikalle kun se oma vuoro on ja jopa unohdetaan ilmoittaa ettei olla tulossa. Ei ymmärretä että osa sitä tallivuoroa on että katsotaan että kaikki hevoset on kunnossa."

Tämä on niin totta. Voi toimia tai ei toimi. Olen itse kokenut kummatkin. Kyllä siinä helposti tulee ammattilaisottein pidettyä täysihoitotallia ikävä...

Lähettäjä: Puolihoitolainen 
Päivämäärä:   7.6.26 09:25:46

Meillä tallinpitäjä arvostaa sitä, että talliyhteisö toimii hyvin yhteen, joten hän mieluummin jättää paikan täyttämättä kuin ottaa asiakkaaksi henkilön, jolle tallin toimintatapa ei sovi. Hän hakee ensisijaisesti hevosenomistajia, jotka haluavat osallistua aktiivisesti omien hevostensa hoitoon ja tallin arkeen.

Kyseessä on puolihoitotalli, joten jokainen osallistuu yhteisiin töihin. Tehtävät sovitetaan kuitenkin osaamisen mukaan, esim jos hevoskokemusta on vähemmän, työt painottuvat enemmän siivoukseen ja muihin yleisiin tallitöihin.

Lähettäjä: Puolihoitolainen 
Päivämäärä:   7.6.26 09:27:48

Niin ja hinta meillä 650. Kuukaudessa kertyy max 7 tuntia töitä. Hyvät puittteet ja paras porukka <3

Lähettäjä: × 
Päivämäärä:   9.6.26 13:44:07

Miten jos omistaja hankkii itse kuivikkeet ja heinän,muuten siivous ,tarhaus ja ruokinta tallin puolesta?
Olisi maneesillinen talli . Olisiko kysyntää?

Päivämäärä:   9.6.26 13:47:02

x, mikä järki?

Lähettäjä: hmh 
Päivämäärä:   9.6.26 13:54:31

Keski-Suomessa tällä tyylillä ilman omaa maneesia on nykyään päälle 500€ kuussa. Mutta tässä tulee taas se ongelma, että ihmisillä erilaiset rytmit ja tavat tehdä, hevonen ei välttämättä siedä vaihtuvia käsittelijöitä, kemiat ei kohtaa porukan kanssa.

Jaksoin hevoseni kanssa vajaa 6kk, molemmilla vatsahaava ja mulla lähti stressistä tukka ja yöunet. Vaihdettiin paremmat puitteet omaavaan (mm se maneesi), saman hintaiseen talliin missä ihan maksetut työntekijät ja heti helpotti kaikkien olo.

Päivämäärä:   9.6.26 14:21:29

. En ymmärrä kysymystäsi?

Tallivuokra edullisempi ? jos omistaja ostaa omat kuivikkeet ja heinän..

Lähettäjä: — 
Päivämäärä:   9.6.26 14:41:58

Kyllähän näitä on nähty että ei muisteta omaa sovittua vuoroa, ei tulla paikalle ja hevoset jää yöksi ulos pakkasella ilman ruokaa ja vettä. Oho mä unohdin.

Toinen on nykyihmisten hevosmiestaidot. Taidot häviävät kohta kokonaan. Nuoret haluavat vaan ratsastaa, hevosten perushoitaminen jää. Ketään ei tunnu kiinnostavan nykypäivänä hevosten hoito tai ruokinta kuten ennen. oli tallityttöjä jotka olivat ylpeitä että pääsivät hoitamaan ja mukaan kisoihin apukäsiksi. Tai vaan kävelemään loppukäyntejä. Nykyään vaan halutaan ratsastaa ja kilpailla, hevosen tarpeista ollaan ihan pihalla.
Tämän huomaa hyvin kun pitkin somea kysellään pienistäkin haavoista mitä niille tehdään tai miten hoidetaan. Tai miten hokki irroitetaan. En luottaisi tämmöisen ihmisen hoitoon hevostani.

Jos itsehoitotallit yleistyvät, pitäisiköhän ihmisten hieman panostaa hevosten perustarpeisiin ja hoitoon?
Nuorten myös kiinnostua enemmän hevosten hoidosta ja hevosmiestaidoista?
Ratsastamalla ei opi hoitamaan.
Millä nämä itsehoito/puolihoitotallit pyörivät jos ei tunneta hevosta eläimenä?

Lähettäjä: ) ( 
Päivämäärä:   9.6.26 14:44:13

hmh // Olin tulossa kommentoimaan samasta tallista, mutta oma käsitykseni joidenkin vuosien takaa on se, että homma toimi aikalailla moitteetta. Moni asiakas oli pysynyt vuosia, kaikkien hevosenkäsittelytaidot olivat riittävät ja aikatauluista pidettiin kiinni. Täydellistä kuvaa mulla ei tietenkään voi olla, olin itse vain vuokraajana, mutta minut otettiin myös hyvin porukkaan ja viihdyin erinomaisesti kunnes vuokrahevoseni muutti.

Niin ja tällä ko. tallilla hintaan sisältyy ainakin kuivikkeet ja heinät, en muista oliko jotain rehujakin. Ehkä mainitsemisen arvoista kun osassa tässä keskustelussa mainituista talleista ne eivät sisälly ja tuovat tietysti ison osan lisää hintaan.

Mutta ehkä tämä alleviivaa jälleen kerran sitä, että kaikki ei sovi kaikille. Onneksi teillekin löytyi sopivampi paikka ja voitte toivottavasti molemmat jo paremmin!

Päivämäärä:   9.6.26 15:27:43

x, tallivuokra edullisempi mutta kulut samat tai jopa enemmän, jos asiakkaana maksat vuokraa ja sen päälle vielä kuivikkeet ja heinät?! Eli luultavasti loppuenlopuksi kalliimpi.
Työ on se minkä voi tehdä itse ilman että käyttää rahaa siihen, ja tämän takia itsehoito on halvempi vaihtoehto asiakkaalle.

Päivämäärä:   9.6.26 15:31:15

"

Tämähän ei pidä paikkaansa ollenkaan."

Jos hevonen ei syö, se on sairas. Pienet lapsetkin ymmärtää.

Päivämäärä:   9.6.26 16:28:23

Kiinnostaisi kyllä tuommoinen malli, eli kiinteistön hoitaisi pitäjä ja kuivikkeet. Heinätkin tai mahdollisuus tuoda omat, jos sattuu ettei tallin heinä sovi hevoselle. Plussaa toki jos olisi esim pihatto on mahdollisuus mutta ei lauma vaan esim pari tai yksilöpihatot.
Puitteet toki pitäisi olla paremmat kun nykyään kotona jotta olisi järkeä maksaa.

Päivämäärä:   9.6.26 18:12:58

. Herää kysymys että pitääkö tallyrittäjälle olla kalliimpi pitää tallipaikkoja ?

Päivämäärä:   9.6.26 20:53:08

x, en ymmärrä logiikkaasi. Eli asiakas maksaa joko 800e sisältäen heinän ja kuvikkeen tai 600e ilman heinää ja kuiviketta ja OSTAA heinän ja kuivikkeen hintaan 200e, eli yhteensä 800e.
Jokaisen asiakkaan omat heinät ja kuivikkeet lisäävät logistiikkaa, varastointia ja käytännön järjestelyjä. Tallinpitäjälle voi jopa tulla enemmän työtä, kun pitää huolehtia, että jokainen hevonen saa oikeita rehuja ja käytössä ovat oikeat kuivikkeet. Lantalan tyhjennyskin hankalaa, jos akikilla eilaiset kuvikkeet ja kaikkea ei voi pellolle levittää.

Päivämäärä:   9.6.26 21:15:13

"en ymmärrä logiikkaasi. Eli asiakas maksaa joko 800e sisältäen heinän ja kuvikkeen tai 600e ilman heinää ja kuiviketta ja OSTAA heinän ja kuivikkeen hintaan 200e, eli yhteensä 800e."

Jos asiakas ostaa omat heinät ja kuivikkeet suoraan jostain muualta, ne saa todennäköisesti halvemmalla. Jos tallivuokraan sisältyy mitään muuta kuin tilavuokra, se on palvelumyyntiä, jonka arvonlisävero on 25,5 % eli asiakas käytännössä maksaa myös niistä heinistä ja kuivikkeista korkeimman mahdollisen alv-kannan mukaan. Jos taas asiakas maksaa tallinpitäjälle vain tilavuokraa, alv on 0 %, ja ostaa heinän itse suoraan viljelijältä, alv on 13,5 % eli kokonaisuuden loppuhinnassa on kuitenkin jo ihan huomattava ero verrattuna tallinpitäjältä ostettuun palveluun korkealla alvilla. Toki siinä omien heinien ostamisessa voi sitten tulla taas omat ongelmansa varastoinnin yms. kanssa.

Päivämäärä:   9.6.26 21:20:19

"Jos asiakas ostaa omat heinät ja kuivikkeet suoraan jostain muualta, ne saa todennäköisesti halvemmalla."

Miksi saisi halvemmalla muualta? Käytännössä moni talli ostaa niitä suurissa erissä ja voi saada vähintään yhtä hyvät tai paremmat hinnat kuin yksittäinen hevosenomistaja.

ALV-argumentti ei mielestäni oikein kanna niin pitkälle kuin annat ymmärtää. Jos tallinpitäjä ostaa heinät ja kuivikkeet esimerkiksi 100 €/kk per hevonen, ero 25,5 % ja 13,5 % ALV välillä on käytännössä vain noin 12 €/kk. Vaikka asiakas saisi ostettua heinät ja kuivikkeet samaan verottomaan hintaan itse (mikä on epätodennäköistä), säästö jää melko pieneksi.

Lisäksi argumentissa on toinenkin ongelma. Jos kyseessä on aidosti ALV 0 % tilavuokra, siihen ei voi sisältyä hevosenhoitopalveluita kuten ruokintoja, tarhauksia tai karsinoiden siivouksia. Heti kun tallinpitäjä tarjoaa tällaisia palveluita, kyse ei enää ole pelkästä tilavuokrasta vaan palvelumyynnistä. Eli ei voi samaan aikaan vedota verottomaan tilavuokraan ja olettaa, että talli kuitenkin hoitaa hevosen päivittäiset työt.

Päivämäärä:   9.6.26 21:29:52

Jos on näin, että vuokraan kuuluu pelkkä tilavuokra, olisi järkevintä hankkia kimpassa heinät ja kuivikkeet tai ostaa tallinpitäjältä erikseen (jos hän muutenkin hankkii omilleen) jolloin voi soveltaa alempaa arvonlisäverotusta. Mutta perustuisi siis erilliseen vapaaehtoiseen palveluun, ei tallivuokraan. Jos sisältyy tallivuokraan niin kaiken päälle tulee alv 25,5.

Päivämäärä:   9.6.26 21:29:54

"Jos kyseessä on aidosti ALV 0 % tilavuokra, siihen ei voi sisältyä hevosenhoitopalveluita kuten ruokintoja, tarhauksia tai karsinoiden siivouksia."

No eikös aloituksessa nimenomaan ollutkin kyse hevosten hoitamisesta itse? Ei tallinpitäjä silloin mitään ruokintoja, tarhauksia ja karsinoiden siivouksia hoida, vaan asiakkaat tekevät ne itse tai palkkaavat jonkun ulkopuolisen tekemään. Ja heinät ja kuivikkeet ostetaan erikseen muualta. Tallinpitäjälle maksetaan vain tilavuokraa, johon voi sisältyä kiinteistönhoitoa mutta ei hevosten hoitoa.

Päivämäärä:   9.6.26 21:33:01

Luitko pisterivi, että vastasin henkilölle x. Aika selvistä kirjotiin "x, en ymmärrä logiikkaasi. "
x.n kysymys oli: "Miten jos omistaja hankkii itse kuivikkeet ja heinän,muuten siivous ,tarhaus ja ruokinta tallin puolesta?
Olisi maneesillinen talli . Olisiko kysyntää?"

Tuossa sovellettaisiin 25,5% alv koska hoito. Ja säästö max 12-18euroa tai voisi loppuenlopuksi olla kalliimpaa koska pienet erät ovat monesti kalliimpia koska kuljetus...

Päivämäärä:   9.6.26 21:52:20

"Jos on näin, että vuokraan kuuluu pelkkä tilavuokra, olisi järkevintä hankkia kimpassa heinät ja kuivikkeet tai ostaa tallinpitäjältä erikseen (jos hän muutenkin hankkii omilleen) jolloin voi soveltaa alempaa arvonlisäverotusta. "

Meillä tehdään nimenomaan näin eli asiakkaat ostavat kimpassa heinät ja kuivikkeet, ei tule säilytysongelmia eikä ylimääräisiä rahteja pikkueristä, kun heinää tuodaan pihaan 10 suurpaalia kerrallaan. Asiakkaat myös hoitavat hevoset itse ja maksavat tallinpitäjälle vain tilavuokraa (sis. kiinteistönhoidon, kuten lumien auraukset yms.). Näin on kaikkein edullisinta, koska hinnan päälle ei tule korkeita veroja palvelumyynnistä, mutta vaatii toki asiakkailta sitoutumista ja hyvää porukkaa.

Lähettäjä: Vexi 
Päivämäärä:   10.6.26 15:41:06

Miten voi olla täysihoito 620,- ? Eihän siitä jää mitään tekijälle.

Päivämäärä:   10.6.26 18:41:17

LähettäjäMiina
Päivämäärä9.6.26 15:31:15

Tämähän ei pidä paikkaansa ollenkaan."

Jos hevonen ei syö, se on sairas. Pienet lapsetkin ymmärtää.
Ja tuo on osaamisesi taso? Totta, usein tosi kipeä hevonen ei syö. Joskus voi syödäkin. Vähän vähemmän kipeä hevonen voi syödä ja klinikalla on ollut hevosia joilla suoli on revennyt mutta ruoka maistuu yhä. Pahasti ontuvatkin hevoset syövät. Että kivat sulle ja lapsellesi.

Ylös ⇑   

Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

Otsikko:

Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.