Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Meneekö halvat satulat kaupaksi?

Lähettäjä:  
Päivämäärä:   2.6.26 12:22:36

Meneekö teillä halvemmat (esim vanhempi Kieffer ja Bates) kaupaksi? Jos menee, millä aikavälillä?

Re: Meneekö halvat satulat kaupaksi?

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   2.6.26 12:32:21

Oman erimerkkisen myin viime vuonna Torin kautta, meni muutamassa viikossa. Yhdellä kävi sovituksessa (täyttä myyntihintaa vastaan), toiselle meni kaupaksi.

Lähettäjä: # 
Päivämäärä:   2.6.26 12:52:20

Kyllä menee varsinkin runkotarkastetu4

Päivämäärä:   2.6.26 13:06:04

Välittäjän kautta liikkuu helpommin. Lopulta palkkioineen ei ole suuri ero, torin kautta myydessä pitää laittaa merkittävästi pienempi hintapyyntö että menee

Päivämäärä:   2.6.26 13:11:37

^ Sain Torin kautta myydessä saman hinnan mitä itse olin maksanut välittäjälle puoli vuotta aiemmin

Päivämäärä:   2.6.26 14:29:03

Itse sain 4 kertaisen hinnan mitä olin itse maksanut ja ihan torissa meni suoralla kaupalla.

Lähettäjä: ... 
Päivämäärä:   2.6.26 14:54:40

Vintedissä meni muutamassa tunnissa

Päivämäärä:   2.6.26 15:30:46

Edulliset satulat on helpoin myydä, kun käyttää runkotarkastuksessa ja myy sitten itse tarkastuslausunnon kanssa, postitus toridiilillä niin ostajalla on oikeus tarkistaa tavara ennen kuin myyjä saa rahat.
Alle tonnin satulaa ei ole mitään mieltä laittaa välitykseen kun välityspalkkiot on niin kovia.

Lähettäjä: — 
Päivämäärä:   2.6.26 17:21:19

Ei mene, olen myynyt iät ja ajat noita halvempia muutaman satasen satuloita pois. Tossa ne eteisessä kerää pölyä eikä kukaan edes kysy.
Välittäjälle ei kannata laittaa kun käteen ei jää mitään muuta kuin tyhjä eteinen.

Päivämäärä:   2.6.26 17:32:25

"Ei mene, olen myynyt iät ja ajat noita halvempia muutaman satasen satuloita pois. Tossa ne eteisessä kerää pölyä eikä kukaan edes kysy."

Muilla menee mutta sulla ei. Olisiko vika a)myyjässä b)ilmoituksessa c)satuloissa.

Lähettäjä: lss 
Päivämäärä:   3.6.26 20:10:42

Kyllä ne menee, jos ilmoitus on informatiivinen, hyvät kuvat, sijainti järkevä (voi noutaa), kunto hyvä, jne.

Lähettäjä: ? 
Päivämäärä:   3.6.26 21:53:10

Mikä on halpa?

Mulla välittäjällä tonnin ja vähän päälle tonnin satulat. Eikä liiku. On leveitä koulusatuloita.

Itse yritin ensin toista myydä ja edullisemmin. Ei mennyt.

Päivämäärä:   4.6.26 13:12:52

"Mulla välittäjällä tonnin ja vähän päälle tonnin satulat. Eikä liiku. On leveitä koulusatuloita."

Jos oikea hinta on lähempänä 300e niin ei ne tonnilla liiku.

Lähettäjä: ? 
Päivämäärä:   4.6.26 13:52:04

No sinä se varmaan tiedät hinnat paremmin, kuin ammatti satula myyjä. Minä en hinnoittele satulaa välittäjällä vaan välittäjä. Ei ne kovin yli hinnoissa ole, koska välittäjät elävät myymällä satuloita.

Päivämäärä:   4.6.26 14:01:00

Kyllä ne välittäjällä on hyvin paljon korkeammalla. Monta satulaa olen ostanut niin että välittäjällä 1000e ja itse maksanut 200-300€. Ja ihan seppä itsekin ja mulla reilu 40 satulaa. Eli kyllä tiedän hinnat hyvinkin.

Lähettäjä: M 
Päivämäärä:   5.6.26 15:58:19

Liikkuu jos rungot tarkastettu. En käsitä miksi myyjät ei anna tarkastaa satuloitaan. Rikkinäistä en halua ostaa

Lähettäjä: . .. 
Päivämäärä:   5.6.26 16:00:47

Liekkö myyjä tietoinen satulan viasta jos ei anna kerta tarkastaa edes ostajan piikkiin

Päivämäärä:   5.6.26 19:23:55

No ensinnäkin jokainen tarkastus kuluttaa satulaa ja on sille vahingoksi. Toiseksi on paljon seppiä jotka keksii satulalle runkovian esim. kierous jota ei todellisuudessa ole. Osa löytää runkovian vähän joka satulasta.

Lähettäjä: 1 
Päivämäärä:   6.6.26 10:04:04

Enpäs ole moista ennen kuullut :D selityksen makua pikemminkin. Kuulostaa ennemmin sille että haluaa myydä rikkinäistä.

Päivämäärä:   6.6.26 10:44:49

No jos olet tätä palstaa lukenut niin olet kyllä törmännyt keskusteluihin kieroista rungoista. Itse olen ihan koulutettu seppä ja tiedän paljon tuota tapahtuvan. Ja ihan Ypäjällä opetetaan ettei satulaa pidä avata ja topata turhaan. Se nahka ei loputtomasti kestä ompelua ja kiristämistä vaan lopuksi repeää läpi.

Päivämäärä:   6.6.26 10:46:51

Mutta siis se on se syy miksi tarkastaa ei anneta, en anna itsekään. Olen jopa ollut käräjäoikeudessa kun yksi seppä väitti minun myyneen runkovikaisen satulan. Ei sitä vikaa kuitenkaan satulasta lopuksi löytynyt.

Lähettäjä: Kelmi 
Päivämäärä:   6.6.26 12:29:35

Entäs sitten jos ostat satulan ja haluat tarkistaa sen ja satulasta löytyy vaikka rikkoutunut rungon osa jota ei voi korjata? Palauttaako myyjä tässä tilanteessa rahat takaisin koska on myynyt rikkinäisen. Herättää epäilyksiä kyllä jos myyjä ei anna tarkistuttaa satulan runkoa ammattilaisella ostajan piikkiin. Kyllähän myyjälläkin vastuu myydä ehjää. Useasti myynti ilmoituksissa lukee että ehjä vaikka satulaa ei ole edes tarkastettu. Miten tiedät sen olevan ehjä?

Lähettäjä: Öö 
Päivämäärä:   6.6.26 13:01:17

No ei todellakaan avaaminen kuluta satulaa millään lailla. Mistä joku tämmöisenkin edes ylipäätään keksii...

Päivämäärä:   6.6.26 13:07:08

Jos väität ettei avaaminen kuluta satulaa niin et ole itse avannut tai topannut yhtään satulaa. Jos haluat jonkun takuun satulalle niin ostat sen liikkeestä. Jos käytetty satula vaikuttaa ehjältä päällisinpuolin tarkastettuna niin sitä ei ole mitään syytä availla. Tarkastaa sitten kun toppaa seuraavaksi. Eikä toppaustakaan ole tarvetta tehdä ilman todellista tarvetta.

Päivämäärä:   6.6.26 13:38:47

Aika monessa merkissä paneelit on kiinni vain ruuveilla, ei ole paljon ommeltavaa, joten hyvin voi tarkastaa. Ja toisekseen kun siitä saa tarkastusraportin niin ei ole tarve joka ostajan käyttää erikseen avattavana vaan voi näyttää raportin.

Päivämäärä:   6.6.26 14:07:19

Tässä puhuttiinkin siitä että ostaja tarkastuttaa satulan ei myyjä. Ja mitäs sitten kun satula jätetään sepän toimesta auki muka vikaisena? Kuka hoitaa satulan takaisin käyttökuntoon? Ja vaikka takaa paneelit olisi ruuveilla niin ei se riitä runkotarkastukseen.

Lähettäjä: .., 
Päivämäärä:   6.6.26 16:44:31

Tässä puhuttiinkin siitä että ostaja tarkastuttaa satulan ei myyjä. Ja mitäs sitten kun satula jätetään sepän toimesta auki muka vikaisena? Kuka hoitaa satulan takaisin käyttökuntoon? Ja vaikka takaa paneelit olisi ruuveilla niin ei se riitä runkotarkastukseen.

Siis mitä sinä höpiset. MUKA viallisena, entäpä jos satulassa onkin oikeasti vika ja se ei ole käyttökelvollinen? Oletkos kuullut sellaisesta? Luuletko että kaikki sepät huvikseen toteavat satuloita käyttökelvottomiksi ja palauttaavat satulasi.

Jos satulan runko on oikeasti viallinen, siinä on vika. Olisit itse myynyt tällöin viallista ja rikkinäistä satulaa vain siitä syystä että haluat rahat satulasta jolla ei ole käyttöarvoa. Meinaatko tosissaan, kuvitellaan että ostat satulan, haluat satulan toppaukseen heti ostettuasi sen, se todetaan vaikka rikkinäiseksi ja sellaiseksi ettei sitä kannata korjata, saat satulan takaisin, olet ostanut rikkinäisen satulan ja sinusta se on sitten ok asia. Jatkat varmaan menoa rikkinäisellä satulalla tai myyt sen ehjänä saadaksesi rahat seuraavalta? Mikä järki.

Lähettäjä: .., 
Päivämäärä:   6.6.26 16:45:53

Eli tällöin sinä olet koittanut myydä viallista tuotetta joka ei ole käyttäkelvollinen hevoselle. Jos et itse ole tarkistanut satulaa ostaessasi, olet voinut mennä viallisella pitkäänkin. Heppa parka.

Päivämäärä:   6.6.26 17:36:35

Lähettäjä.

Päivämäärä6.6.26 13:07:08

Jos väität ettei avaaminen kuluta satulaa niin et ole itse avannut tai topannut yhtään satulaa. Jos haluat jonkun takuun satulalle niin ostat sen liikkeestä. Jos käytetty satula vaikuttaa ehjältä päällisinpuolin tarkastettuna niin sitä ei ole mitään syytä availla. Tarkastaa sitten kun toppaa seuraavaksi. Eikä toppaustakaan ole tarvetta tehdä ilman todellista tarvetta.

..

Olen avannut kyllä eli tiedän mistä puhun. Samoista paikoista ne kiinni ommellaan ja kun sen osaa niin ei todellakaan kuluta satulaa. Aika järkyttävässä kunnossa olevia satuloita olen nähnyt ja niiden huolto on täysin laiminlyöty. Kannattaa panostaa siihen satulan puhtaana pitoon ja huoltoon ylipäätään.

Päivämäärä:   6.6.26 18:22:58

Niin joka kerta kun ompelet samoista kohdista ja kiristät niin se ohuehko nahka kuluu. Joka ikinen kerta. Toivottavasti et noilla taidoilla tee kenellekään asiakkaalle avauksia. Valitettavasti tasoisiasi seppiä on niin suuri osa sepistä etten siksi itse ainakaan anna ostajan avauttaa satulaa edes itse maksaen.

Päivämäärä:   6.6.26 18:27:37

Ja moni "vikainen" satula on ollut sellainen ihan tehtaalta tullessa. Yksikään runko esimerkiksi ei ole suora edes uutena eikä tarvitse ollakaan. Myöskään löysät niitit eivät estä käyttöä mitenkään. Niitä pitää vaan seurata. Ihan tietoisesti itse käytän useampaakin "runkovikaista" satulaa itsekin ihan viikoittain vaikka minulla on "ehjiäkin" kymmenittäin. En edes tiedä monta.

Lähettäjä: .m. 
Päivämäärä:   6.6.26 18:49:37

Kerrotko piste miten niitä löysiä niittejä seurailet, kun sitäkin varten satula on avattava?

Päivämäärä:   6.6.26 19:36:12

No jos siinä ei päällepäin näy mitään merkkejä hajoamisesta eli etukaari ei mene poikki, näytä vinolta, taivu, natise tai mitään muutakaan outoa ei siitä hevoselle ole yhtään mitään haittaa vaikka osa niiteistä puuttuisi. Se vaikuttaa ainoastaan siihen että etukaari voi mennä helpommin poikki. Seuraan vaan että satula vaikuttaa tasapainoiselta eikä vääntyile mitenkään epänormaalisti ratsastaessa.

Lähettäjä: aste 
Päivämäärä:   7.6.26 05:12:07

Entäs satulassa on vika joka ei tunnu ja näy välttämättä ulkoapäin vaikka kuinka sitä tutkit. Esimerkiksi runko murtumat, kiefferin taka levy murtumat eivät välttämättä tunnu eikä näy. Huh mitä settiä, moniko ratsastaja ratsastaa tietämättään satulalla jossa runko poikki tai murtunut jostain kohtaa. Kun satulan kerrotaan olevan rikki ja pyydetään omistajan hakevan se, seppä on huono ja suututaan, koska eihän siinä vikaa ole vaikka vika olisi selkeä. :D

Älkää hyvät ihmiset ostako tarkastamatonta satulaa. Itsellä aikanakin vain hyviä kokemuksia runko tarkastuksista, eikä mitään vino- roskiin settiä ellei se vinous ole ollut minunkin huomattavissa.

Päivämäärä:   7.6.26 08:37:02

Lähettäjä.

Päivämäärä6.6.26 18:22:58

Niin joka kerta kun ompelet samoista kohdista ja kiristät niin se ohuehko nahka kuluu. Joka ikinen kerta. Toivottavasti et noilla taidoilla tee kenellekään asiakkaalle avauksia. Valitettavasti tasoisiasi seppiä on niin suuri osa sepistä etten siksi itse ainakaan anna ostajan avauttaa satulaa edes itse maksaen.

..
Sinä se kuulostat sellaiselta tyypiltä, jolla toivottuei ole omaa hevosta lainkaan...

Lähettäjä: Sari 
Päivämäärä:   7.6.26 09:12:18

Onko nimimerkki . se, joka ilmoittaa jatkuvasti facebookissa ostavansa halpoja merkkisatuloita ja myy sitten niitä kalliimmalla eteenpäin? Mitäpä niitä tarkastamaan. Mutta tämä on tietysti hyvä mahdollisuus sellaiselle, joka tietää satulassaan olevan jotain vikaa, niin päästä eroon siitä ja "siirtää ongelma eteenpäin". Seuraava ostaja sitten onnellisesti ratsastelee satulalla, jonka luulee olevan ehjä ja kunnossa...

Päivämäärä:   7.6.26 09:28:43

On 14 hevosta ja ihan oikeaa ammattitaitoa. En käytä facebookia enkä muutenkaan ilmoittele mitään ostoilmoituksia. Ostan kun sattuu joku kiva satula hyvään hintaan vastaan mitä kiinnostaa kokeilla. Yhtään hutia ei ole 20 vuoden aikana tullut ja joka ikisen olen ostanut sovittamatta ja tutkimatta suuremmin.

Päivämäärä:   7.6.26 09:35:50

Takalevymurtuma näkyy päällepäin ja jos ei näy niin on niin pieni ettei vaikuta mitään. Sama rungossa, jos et saa runkoa väännettyä niin ei se mitään vaikuta. Jokainen runkohan vääntyy joka ikisellä ratsastuksella selässä japuurunkoiset elää myös ilmankosteudesta. Moni runko on myös tehty joustamaan.

Lähettäjä: a 
Päivämäärä:   7.6.26 11:36:23

No ei varmaan pisteellä näy satula ongelmia kun ratsastelee vaan eikä ikinä tarkasta satuloita tai käytä toppauksessa yms xD helppo vaan myydä eteenpäin vaikka viallisia olisivatkin vihelellen.

Miten takalevy murtuma näkyy päällepäin? Kerro ku tiedät

Lähettäjä: ... 
Päivämäärä:   7.6.26 11:56:24

Menee kaupaksi, kun on hinta kohdillaan, ilmoituksessa hyvät kuvat ja tiedot ja kaupankäynti on kaikin puolin sujuvaa. Usein vain näkee pyydettävän aivan älyttömiä hintoja tai sitten ilmoituksessa on jokin yksi suttuinen kuva, ei ole kerrottu satulan istuinkokoa ja/tai leveyttä eikä kaikki muitakaan oleellisia tietoja, vaan kaikki pitäisi kysyä erikseen. Ja sitten myyjä ei edes vastaa yhteydenottoihin ollenkaan tai vastailee pitkällä viiveellä ja tosi tympeästi ja kaikki tieto pitää oikein lypsämällä lypsää. Sitten kun vielä asutaan jossain korvessa eikä suostuta lähettämään satulaa ainakaan sellaisella hinnalla, jossa olisi ostajan riskin kannalta mitään järkeä, niin eipä kannata ihmetellä, miksei mene kaupaksi.

Lähettäjä: — 
Päivämäärä:   7.6.26 13:52:16

Olen antanut arvokkaammat satulat kyllä tarkistuttaa ostajan piikkiin, tästä on tehty kirjallinen sopimus.

Mutta kyllä näitä tee-se-itse seppiä on liian paljon, joten haluan tietää kuka satulani avaa ja tarkastaa.

Ja toisaalta jos puhutaan muutaman satasen satulasta, kannattaako se käyttää avauksessa?

Monet satulat olen itsekin ostanut ihan käsipelillä tarkastamalla, huteja ei ole vielä sattunut minullakaan, paitsi epäsopivia. Tuossa ne nurkissa pyörii kun eivät mene kaupaksi.

Päivämäärä:   7.6.26 16:28:04

"No ei varmaan pisteellä näy satula ongelmia kun ratsastelee vaan eikä ikinä tarkasta satuloita tai käytä toppauksessa yms xD helppo vaan myydä eteenpäin vaikka viallisia olisivatkin vihelellen"

Kyllä mä lähes jokaisen olen jossain vaiheessa avannut kun olen muutenkin topannut tai vaihtanut hihnoja yms. Ja jotaosen olen tarkastettuna myynyt eteenpäin mitä olen myynyt.

Lähettäjä: , 
Päivämäärä:   8.6.26 08:39:00

Ja toisaalta jos puhutaan muutaman satasen satulasta, kannattaako se käyttää avauksessa?

Öh :D siis miten ihmiset ns puolustaa mahdollisuutta ostaa rikkonainen. Tänä päivänä on niin paljon myyjää jotka sumuttaa huolella. Kyllä minua ainakin harmittaisi se muutaman sadan euron ostoskin jos se olisikin rikki ja rahat menisi hukkaan :DD
Tuntuu ettei ihmisiä kiinnosta onko osto tavara edes ehjä.

Ostat 200e loimen, jonka piti olla ehjä, se onkin rikki, kohautat olkia ja alat etsimään korjaajaa saisiko sen käyttökuosiin :D mitä

Lähettäjä: H 
Päivämäärä:   8.6.26 09:16:36

Satula on omistajalleen jotenkin tosi tunnepitoinen asia, ihan kuin se olisi elävä olento. Tuntuu siltä että melkein loukkaat sen tunteita, jos epäilet siinä jotain vikaa. Omassa rakkaassa satulassa kun ei voi olla koskaan mitään vikaa ja sitä on pidetty aina niiiin hyvin eikä sille ole koskaan sattunut mitään eli se on ehjä.
Tai sitten ei.

Päivämäärä:   8.6.26 09:23:37

"Ja toisaalta jos puhutaan muutaman satasen satulasta, kannattaako se käyttää avauksessa?"

Tietenkin se täytyy käyttää avattavana, jos sen ostaa käytettäväksi hevosella. Oli satulan arvo sitten 100 tai 5000 euroa, niin runkovikaisena se aiheuttaa hevoselle kipua ja epämukavuutta eikä se ole turvallinen käyttää.

Päivämäärä:   8.6.26 10:22:49

"Tietenkin se täytyy käyttää avattavana, jos sen ostaa käytettäväksi hevosella. Oli satulan arvo sitten 100 tai 5000 euroa, niin runkovikaisena se aiheuttaa hevoselle kipua ja epämukavuutta eikä se ole turvallinen käyttää."

No höpö höpö. Jos siinä ei tunnustelemalla ja taivuttelemalla havaitse mitään erikoista niin ei todellakaan aiheuta mitään kipuja. Haloo. Ja tilanne on se ainoastaan avaushetkellä, seuraavana päivänä se voi olla jo rikki. Pitäisi siis avata ennen jokaista ratsastusta jos tuolle linjalle lähdetään. Minua ei ainakaan ole kusetettu kertaakaan ja kymmeniä satuloita olen suoralla kaupalla ostanut.

Lähettäjä: H 
Päivämäärä:   8.6.26 10:46:36

Mistäs edellinen piste tietää ettei häntä ole kusetettu kun kerran satuloita ei ole tarkistettu? Täähän alkaa olla jo vallan vitsikästä tarinointia.

Päivämäärä:   8.6.26 11:00:03

Kuten jo aikaisemmin olen todennut niin ihan itse olen avannut jossain vaiheessa. Olen itse satulaseppä.

Lähettäjä: Toinen seppä 
Päivämäärä:   9.6.26 07:11:01

Nyt kyllä pistää mietityttämään pisteen seppä tausta. Näinköhän on. Aika mielenkiintoisia tarinoita, hyvä yritys. :)

Päivämäärä:   9.6.26 08:40:09

No ihan olen Ypäjällä aikanaan opiskellut valjassepäksi ja sivutoimisesti hommia tehnytkin kun aikaa muilta töiltä on. Ja ihan on Ypäjällä opetettu ettei tarpeettomia avauksia pidä tehdä.

Päivämäärä:   9.6.26 10:28:57

Satulan toppaaminen ja rungon tarkistus eivät ole tarpeettomia avauksia.. ei kai kukaan huvikseen satulaa availe muutaman viikon välein.. satulat pitäisi aina myydä runko tarkistettuina tai sitten pitää näkyä hinnassa, jos sitä ei ole tehty.

Ylös ⇑   

Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

Otsikko:

Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.