Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Tallinpitäjä korvaako tallisi myrkytyksen

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   1.6.26 14:20:34

Tallin laitumilla leinikkiä paljon, hevosen sairastuessa ( laitumia ei ole myrkytetty tai hoidettu ) uskoisin että tallin vakuutus korvaa hoitotoimet hevoselle koska tarjoaa laidun palveluja.
Kaikki eivät tiedä niittyleinikin myrkyllisyydestä. Hevonen voi pahimmillaan tarvita klinikkahoitoa.

Re: Tallinpitäjä korvaako tallisi myrkytyksen

Lähettäjä: -- 
Päivämäärä:   1.6.26 14:23:50

Yleisesti hevoset eivät syö niittyleinikkiä. En ole vielä nähnyt laidunta missä leinikkiä ei olisi yhtään.

Lähettäjä: oman menettänyt 
Päivämäärä:   1.6.26 14:30:58

Kyllä ne syö jos laidun on köyhä. Älä ota riskiä.

https://hevostietokeskus.fi/i/ruokinta/rehut/karkearehut/laidunnurmi/myrkyllisia-kasveja

Lähettäjä: askis 
Päivämäärä:   1.6.26 14:50:27

Mulla on maailman ahnein suomenhevonen, ja vaikka tarhassa ei kasva kuin leinikkiä, niin ei syö. Jos tallilla on vaihtoehtona tarha tai laidun, niin omistaja voinee laitumen sijasta pyytää leinikkipelossa hevosen tarhaan, vaikka muita ei siellä olisikaan. Kun ennalta tiedät minne hevosesi annat laittaa, ei ole tallinpitäjän vastuulla jos se jotain sille sopimatonta siellä syö. Jos syö vaikka paljon vihreää ja saa kaasuähkyn tai kaviokuumeen, syytätkö siitäkin tallinpitäjää?

Päivämäärä:   1.6.26 14:57:32

Ei tietenkään korvaa. Eikä hevoset sitä syö ja vaikka vähän syövätkin niin ei varaa.

Päivämäärä:   1.6.26 15:12:23

On MYRKYLLINEN: VAARALLINEN.

Täyspäinen tallinpitäjä myrkyttää ja lannoittaa laitumet. Älkää nyt hyvät ihmiset viekö hevosia mihinkään hoitamattomiin laitumiin.
Kuvaa kasvit jos hevonen sairastuu, näytä kuva ja anna ell lasku huonolle palvelun tarjoajalle.
Mätämunia riittää alalla.

Päivämäärä:   1.6.26 15:13:02

leinikit on huonosti hoidetun laitumen merkki. Kunnon hevoslaidun on heinää ei rikkoja.

Päivämäärä:   1.6.26 15:27:22

Meillä laitumelle haluavien asiakkaiden on velvollisuus itse arvioida, onko laidun heidän hevosilleen sopiva. Siellä on ojia, kiviä, pohja on epätasainen ja siellä kasvaa muutakin kuin timoteitä. Asiakkaalla on mahdollisuus ja velvollisuus käydä ennen laidunkautta arvioimassa itse sopiiko laidun hänen hevoselle ja laidunsopparin yhteydessä on tallinpitäjän vastuuvapauslauseke laitumen riskeistä.

Lähettäjä: Mn 
Päivämäärä:   1.6.26 15:27:26

Ei kyllä syö leinikkejä. Kuivatettuna se ei ole myrkyllinenkään.

Päivämäärä:   1.6.26 15:35:37

Kyllähän se niin menee että jos myyt laidunta asiakkaille sen on oltava eläimille turvallinen. Tyhmä maksaa sitten ne eläintehoidot jos ei maksa laitumen hoitoa. Laidun pitää olla kunnossa eläimille ennen kuin sitä aletaan myymään.
Ratsuihmiset on tyhmiä jos ei ota asioista selvää. Myrkyllinen roskakasvi voi johtaa jopa lopetukseen, hevosen maksa ja munuaiset voi tuhoutua.

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   1.6.26 15:39:07

Viime kesänä kattelin kun yks heppa niitä veteli urakalla mutta mitään ei sille tullut. Vaatii varmaan aika ison annoksen?

Lähettäjä: Purkki 
Päivämäärä:   1.6.26 15:42:37

Kyllä on ensisijaisesti hevosen omistajan vastuulla ottaa selvää hevoselle myrkyllisistä kasveista ja olla tietoisesti viemättä hevostaan laitumelle, jolla sellaisia kasvaa.

Lähettäjä: Swerena 
Päivämäärä:   1.6.26 15:43:43

Tallikaverin suokki sai niin pahat vaivat kyseisestä kasvista etten ihan ensimmäiseksi omaani villiin laitumeen laita. Selvisi mutta kalliiksi tuli.

Lähettäjä: Veeras 
Päivämäärä:   1.6.26 17:44:17

Mistä näissä tapauksissa on tiedetty, että juuri leinikki aiheuttanut oireet? Millaisia oireita tullut? En ole koskaan kuullut hevosen saaneen leinikista myrkytystä.

Lähettäjä: Tintti 
Päivämäärä:   1.6.26 17:48:07

Hevoset ei syö leinikkiä. Ja vaikka teoriassa söisivät, omistaja kantaa vastuun.

Lähettäjä: ? 
Päivämäärä:   1.6.26 18:30:48

Auttaako tuohon leinikkiin kalkitseminen? Laitumen myrkyttäminen kuulostaa melko perverssiltä, sekö sitten on terveellistä kun maa myrkytetään?

Lähettäjä: Essi 
Päivämäärä:   1.6.26 19:20:25

Meillä ei yksikään hevonen ole sitä maistanu edes 20v aikana, persot ponit ja suokitkaan. On hyvät laitumet, muutamia puskia tulee silti toisinaan. Eli varmaan itse tuossa tilanteessa syöttelisin pollesi narun päässä ja katsoisin kiinnostuuko se niistä. Niittyleinikkejä saa syödä todella paljon ennen kuin oireilevat mitenkään, kuolleisuus on hevosilla todella pieni jo koonkin vuoksi. Enemmän olisin kuitenkin laidunturvallisuudessa huolissani mitä muuta siellä kasvaa jos leinikkejä paljon.

Päivämäärä:   1.6.26 19:32:33

Rikkainen laidun on juurikin kaikkein sopivin hevoselle. Ei ole yhtään mitään vaaraa leinikistä hevoselle.

Lähettäjä: * 
Päivämäärä:   1.6.26 20:49:36

Tuossa listassa mainitun suokortteen lisäksi myös laitumilla yleisempi peltokorte aiheuttaa runsaammin/pitempään syötynä oireilua. Oma vanha ruunani syö sitä mielellään ja parina kesänä sillä oli tasapaino-ongelmia. Olen syöttänyt monta vuotta sille laidunkaudella B-vitamiinia (B1 riittäisi, mutta ei muistakaan ole haittaa), eikä ongelmia ole enää ollut!
Niittyleinikkiä ei sekään syö.

Päivämäärä:   1.6.26 21:43:14

Veeras, oletko kuullut avauksista ja eläinlääkäreiden tekemistä labroista. Kyllä on tyhmiä ihmisiä hevosten kanssa. Myrkyllisistä kasveista ette edes tiedä.

Päivämäärä:   1.6.26 21:58:45

Myrkyllinen ja vaarallinen on kaksi eri asiaa. Myrkyllisyyteen riittää aika vähä, esim. joku ihoärsytys tai vatsakipu. Yhtään vaarallista kasvia ei hevoselle suomesta löydy.

Päivämäärä:   1.6.26 22:01:58

Ja kyykin voi laitumella pistää, ajatella.

LähettäjäPäivi 
Päivämäärä:   2.6.26 01:22:40

Empä ole nähnyt ikinä hevosen syövän leinikkä ja niitä hevosia kateltu ammattina 70 luvulta alkaen.Laitumia on aika vaikea pitää rikkakasvi vapaina,taistelu jossa et koskaan ihan täysin voittaa...

Päivämäärä:   2.6.26 06:34:33

Kalkitus auttaa. Myrkytystä vältän jos vaan mahdollista.

Lähettäjä: -.- 
Päivämäärä:   2.6.26 07:13:23

Vähemmän vaarallinen se leinikki on hevosille kuin liian runsas laidun. Suurin osa yksityisomistuksessa olevista hevosista on tosi kevyellä käytöllä, ja kyllä niille tekee enemmän hallaa mennä syömään itsensä paisuviksi palloiksi hyvin hoidetulle runsaalle laitumelle kuin nauttia kesästä vähän köyhemmällä, rikkakasveja sisältävällä (luonnontilaisella) laitumella.

Meillä on hevosille kotona köyhemmät puuhastelulaitumet, löytyy runsaasti leinikkiä että muutakin rikkakasvia. Ihmeen hyvin ja pitkään onnistuvat löytämään syötävää noiltakin länteiltä. Tarjolla on toki myös aina kuivaa heinää, niin ei ole tarvetta koskea myrkyllisiin rikkakasveihin - eivätkä ole koskaan koskeneetkaan. Ei edes suokki, joka silmät kiiluen juoksee kaiken edes etäisesti vihreää muistuttavan perässä.

Niittyleinikki on muuten tosi vaivalloinen kasvi saada hävitetyksi, harvalla tallinpitäjällä on sellaista maanviljelijän kalustoa jolla olisi edes järkeä käydä leinikin kimppuun. Joten jos joku tallinpitäjä on siihen touhuun ryhtynyt, niin olkaa sitten valmiita myös maksamaan sen mukaista laidunvuokraa.

Lähettäjä: Heps 
Päivämäärä:   2.6.26 08:32:41

Millaisia oireita Niittyleinikki voi aiheuttaa?

Lähettäjä: noup 
Päivämäärä:   2.6.26 08:45:16

EI syö ja siksi meilläkin on laitumella leinikkiä, kun sitä ei syödä, tosin muuta syötävää on riittävästi timoteita jne. Kurissa leinikki pidetään kalkituksella ja ruohonseoksen kylvöllä, sekä niittämällä heti keväällä niin, että laidun ruohot pääsevät paremmin kasvamaan. Ei siitä eroon pääse kokonaan.

Laidun ei ole meillä hevosten pääasiallinen ruoka, koska eivät laidunna kuin osan päivästä.

Päivämäärä:   2.6.26 08:49:13

Eipä ole meidänkään hevoset meininkiä syöneet tässä 20 vuoden aikana. On ollut varsoista vanhuksiin.

Tai jos ovat syöneet niin ei ainakaan mitään näkyviä oireita ole tullut.

Lähettäjä: hijs 
Päivämäärä:   2.6.26 09:15:42

Tämä keskustelu on näin vanhempana hevosihmisenä aika uskomaton. Jotenkin tuntuu, että hevosilta halutaan poistaa kaikki mikä vähänkään voi aiheuttaa vaaraa ja tehdä elinolosuhteista mahdollisimman kliiniset. En yhtään ihmettele, että kaikenlaiset allergiat ja vatsavaivat lisääntyvät hurjasti.

Meillä hevoset on olleet aina ns luonnonlaitumilla jotka kyllä joskus uusitaan mutta ei mitenkään kovin usein. Laitumilla kasvaa monia erialaisia kasveja, mutta eivät syö rikkakasveja ja todennäköisesti vaikka joskus joku sellainen osuisi suuhun niin ei siitä vaaraa olisi. Määrä myrkytykseen tulisi olla tosi suuri.

Lähettäjä: vanhempi omistaja 
Päivämäärä:   2.6.26 09:15:53

Olen työskennellyt hevosten kanssa aika paljon ja omiakin ollut vieraalla. Kyllä olen tullut siihen tulokseen että minä itse tallipaikkaa katsoessani määrittelen että voiko sinne hevosta viedä. Hevosten kanssa sattuu ja tapahtuu ja kaikkeen ei voi varautua. Juu, niittyleinikki ei ole mikään suotava juttu laitumessa mutta voi siellä pistää käärmekin tai tapahtua jotain muuta. Miksi pistäisin tallinpitäjän korvaamaan.

Koko ajan joku saisi olla korvaamassa jotain jos siihen kelkkaan lähdetään. Vaan jos itse onkin tekemässä niin mikä itku siitä tulisi jos korvausvaateet osuvatkin omalle kohdalleen. Kun en minä voinut aavistaakaan! Niin niin !!

Hyväksykää se, että kaikenlaisia ylimääräisiä kuluja voi tulla tai tehkää ihan kaikki itse. Silkka sadistinen tai laiskuuttaan laiminlyönti on asia erikseen, niistä yleensä huomautetaan ensin, mutta pääsääntöisesti kukaan ei tahallaan myrkytä eikä muutakaan.

Päivämäärä:   2.6.26 09:27:36

Silkkaa laiskuutta ja välinpitämättömyyttä on olla hoitamatta laitumia. Kalkitus, rikkamyrkytys sekä apulannoitus kuuluu laitumen hoitoon.

Päivämäärä:   2.6.26 09:41:24

Ei kuulu. Täysin luonnosta piittaamatonta toimintaa käyttää tarpeettomia myrkkyjä ja teollisia lannoitteita sellaiseen missä ne ovat vain haitaksi. Itse en veisi sellaisen tallinpitäjän laitumelle ihan ympäristösyistä. Meidän tallinpitäjä lannoittaa heinäpellon sillä paskalla mitä tallilta syntyy ja se on toki ok. Niiton jälkeen sitä välillä käytetään myös lisälaitumena.

Lähettäjä: Joo 
Päivämäärä:   2.6.26 13:57:59

Säännöllinen laidunkierto jolloin lohko saa levätä, niittomurskaimella ajo niin että tulee kaikki nurin, parin - kolmen viikon tauko ja taas voi rauhassa laskea hevosen syömään.
Heinäkuun puolessa kasveista alkaa hidastumaan joten lohkoja kannattaa olla useita lepäämässä ja mullokselle ei kannata tallottaa. Näin menee muutama vuosi kunnes kynnettäväksi ja viljaa kasvamaan välivuosi.

Lähettäjä: uuu 
Päivämäärä:   2.6.26 15:19:37

Miks et lähde sieltä sit pois ja etsi talli missä sun makuun hoidettu laidun kun ahdistelet tallin pitäjää? Kuka käskee sun olla siellä ja pilata toisen päivä riehumalla sellaisesta kasvista mistä et itse edes tiedä kuinka vittuimasta on kitkeä koska et omista peltoa etkä kokemusta. Toi menee ihan toisen ihmisen ahdistelusta, voin vaan kuvitella millasta möykkää pidät. Vaihda tallia mikä se on niin ongelmaista nykyään ämmillä vaihtaa vaan helvettti maisemaa jos alkaa joku rikkruoho vitttuttamaan? Jäädään kummiskin toisen yritykseen ja tiloihin kiukuttelemaan, aikuiset ihmiset helvetttisoikoon. Meillä on pelto käännetty 2 kertaa ja myrkytetty ja lannoittettu ja sen jälkeen sitä ei saa käyttää 2 kesään mutta silti se puskee jostain helvetisstä läpi, se on kun ei kokemusta ole, ja jos tallin pitäjä huoltais peltoja niin seuraavaks maristaan kun hevoset ei pääse sinne. Ole hiljaa nauti kesästä ja vaihda tallia.

Lähettäjä: Vailla tietoa siis 
Päivämäärä:   2.6.26 15:22:09

Lähettäjä.

Päivämäärä2.6.26 09:41:24

Ei kuulu. Täysin luonnosta piittaamatonta toimintaa käyttää tarpeettomia myrkkyjä ja teollisia lannoitteita sellaiseen missä ne ovat vain haitaksi. Itse en veisi sellaisen tallinpitäjän laitumelle ihan ympäristösyistä. Meidän tallinpitäjä lannoittaa heinäpellon sillä paskalla mitä tallilta syntyy ja se on toki ok. Niiton jälkeen sitä välillä käytetään myös lisälaitumena.
APUA MITÄ MÄ JUST LUIN!

Hoidettu: lannoitettu ja kalkittu pelto on eläimelle turvallinen. Rikkakasvit aiheuttavat aina ongelmia. Lantaa heinäpeltoon!!! ei lanta ajetaan peltoon kynnön yhteydessä. Jolloin se antaa tulevalle kasvustolle tarvittavaa. Kyllä on kirjoittaja pihalla.
Laidun tulee myrkyttää tai ajaa siihen tehdyllä koneella ( useita ajoja, aika uusi kone markkinoilla ). Kalkita jos näin vaatii.
Luonnon varainen laidun sopii esimerkiksi lampaalle ei hevoselle.

Lisäksi lannan ajaminen peltoon tuottaa sinne vain matoja. Haluatko että hevosesi syö rikkakasveja ja matoja. En ainakaan minä. Joten vain hoidettuun peltoon, kiitos.

Lähettäjä: luoja 
Päivämäärä:   2.6.26 15:30:36

No esimerkiksi ratamo ja voikukka on @!#$ terveellisiä hevosille, yks puolinen laidun on kans ongelma sillä hevosen ruokavalioon kuuluu paljon muuta. Kyllä ne osaa välttää myrkyllisiä kasveja eikä tosiaan suomessa ole niin myrkyllisiä että olisivat kuolemaksi, korkeintaan vatsan kipeäksi mikä lähtee päivässä parissa. Liikaa ehkä nyt höösätään täällä suomessa, kun katsoo esim saksaa jossa suorittavammat hevoset niin ei siellä lähdetä asioissa ihan näin paljon keulimaan, turhaa kustannuksia tässä konkurssi maassa, tallit vois laittaa rakennukset ensin kuntoon kun investoida pellon kääntöön.

Päivämäärä:   2.6.26 15:35:25

Hevosen parasta ajatellen vain hoidettu laidun on hevoselle oikea.
Rikkalaitumet voi kääntää ja viljellä jos ei muuten kykene pitämään pelloistaan huolta.
Asiakkaat kun ei ymmärrä edes yksinkertaisia asioita on helppo viilata linssiin luonto jutuilla.

Lähettäjä: luoja 
Päivämäärä:   2.6.26 15:54:59

. - Kannattaa nyt tukia tarkemmin, syötät kummiski purkista ne puuttuvat vitamiinit. Asiakkailla on ihan itsemääräämis oikeus, ketään ei pakota ihmistä pysymään tietyssä tallissa jos kokee linssiin kusetetuksi. Voi vaikka itse ostaa pellon pläntin niin silloin ei kuseta kun itseään. Mikä siinä on niin vaikeeta vaihtaa maisemaa vaikka niille verheille pelloille? Vai pyytääkö ne tallit niistä hintaa? Ootko persaukinen? Sit kannattaa vaihtaa harrastusta jos ei ole varaa maksaa mut halutaan priimaa...

LähettäjäPäivi 
Päivämäärä:   2.6.26 17:03:29

VOI KIESUS tätä (harha)tiedon määrää...minulla uusitaan joka vuosi jotakin ja silloin kynnön yhteydessä laitetaan lantaa...mikä on ainot tapa...Sitä sanotaan luomutuotannoksi tosin minulla saavat sitten staranea niskaansa ja kovasti olisi syksyllä uusittu monena vuonna(vähentää rikkoja) mutta kun sataa nykyään niin paljon että traktori uppoaisi peltoon aika syvällisesti...Jännää kun suurinta ääntä aina ovat pitäneet ne jotka eivät tiedä asioista mittään...

Lähettäjä~*~ 
Päivämäärä:   2.6.26 17:41:17

Aikuiset harraste- ja käyttöhevoset laiduntaisin itse luonnonniityllä jos se olisi mahdollista.

Mitä itse topicin aiheeseen tulee, en ole tähän mennessä tavannut yhtäkään hevosta joka olisi syönyt (tuoretta) leinikkiä haitaksi asti.

Lähettäjä: N 
Päivämäärä:   2.6.26 18:50:19

Meillä kävi urakoitsija kalkitsemassa 8 hehtaaria heinäpeltoa kevättalvella. Lasku oli hiukan alle 8000€, maa oli hapanta. Nyt ne muokattiin ja kylvettiin heinälle, ensi kesänä niille voi laskea laitumelle, tänä vuonna eivät kestä laidunnusta vielä.

Aloittaja kun tulee vinkumaan halpoja laidunpaikkoja, niin voin kertoa ettei sellaisia ole. Kohtuullisen arvokasta on tuo laidunten hoito….

Päivämäärä:   2.6.26 19:28:32

"Vailla tietoa siis" ei kyllä itse ymmärrä mitään pelloista ja laitumista. Mihin sun mielestä se paska kuuluu levittää jos ei peltoon? Katso nyt vaikka maalaisjärjen tai pommihenkan videoita jos et muuten mitään ymmärrä. Ja juurikin voikukka on varsin hyvä kasvi hevosen kannalta sekä laitumeen että heinäpeltoon. Ja toki moni muukin rikkakasvi. Katsopa vaikka tallitukun tai chia de garcian sivuilta millä kilohinnalla niitä rikkoja hevosakoille myydään mutta laitumella ne onkin myrkkyä...

Lähettäjä: äimänkäki 
Päivämäärä:   3.6.26 07:59:03

"Vailla tietoa siis" ei kyllä itse ymmärrä mitään pelloista ja laitumista. Mihin sun mielestä se paska kuuluu levittää jos ei peltoon?"

Paska tottakai peltoon, mutta ei hevonpaska hevoslaitumelle.

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   3.6.26 12:19:40

"hevosen sairastuessa ( laitumia ei ole myrkytetty tai hoidettu ) uskoisin että tallin vakuutus korvaa hoitotoimet hevoselle koska tarjoaa laidun palveluja."

Aina kaikissa muissa se vika paitsi omistajassa. Fun fact: omistajana olet itse vastuussa hevosestasi.

Päivämäärä:   3.6.26 12:38:28

Ennemmin se yltiöhoidettu yhden - kahden lajin nurmi sairastuttaa hevosen kuin luonnonlaidun. Eihän alkuperäisrotuisia voi tuollaiseen viljeltyyn, myrkytettyyn ja lannoitettuun laitumeen päästää ollenkaan. Ne kuolee ylensyöntiin ja kaviokuumeeseen.

LähettäjäPäivi 
Päivämäärä:   3.6.26 12:47:36

Kumma juttu taas kerran kun me kauan hevosia pitäneet olemme todenneet ettei hevonen syö lenikkiä ja "kokemattomat"huutaa leinikin myrkyllisyydestä....

Päivämäärä:   3.6.26 13:10:44

"Kumma juttu taas kerran kun me kauan hevosia pitäneet olemme todenneet ettei hevonen syö lenikkiä ja "kokemattomat"huutaa leinikin myrkyllisyydestä...."

Niin tämä. Hevosmiestaito kadonnut kokonaan.

"Paska tottakai peltoon, mutta ei hevonpaska hevoslaitumelle"

Ja miksiköhän ei? Tiedoksi että se on yleensä lantalassa palanutta lantaa. Ja hevosethan paskoo sinne aivan itse. Miten lehmän paskaa voi levittää lehmien laitumille?

Lähettäjä: .. 
Päivämäärä:   3.6.26 19:30:07

Eikö valkosipulinkin ole hevoselle myrkyllistä? Ainakin aiemmin ruokintaohjeissa niin sanottiin (muistaakseni esim. hevostietokeskuksen sivuilla). Silti höynät ostivat sitä purkeissa ja pusseissa hevosilleen.

Päivämäärä:   3.6.26 19:38:50

Tutkimusten mukaan luonnonlaidun on hevosille paras, mutta hötönetissä tiedetään parhaiten!

Ylös ⇑   

Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

Otsikko:

Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.