Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Millainen on hyvä valmentaja?

Lähettäjä: ' 
Päivämäärä:   15.5.26 09:50:30

Mikä on hyvä valmentaja? Mistä tunnistaa hyvän valmentajan?

Re: Millainen on hyvä valmentaja?

Lähettäjä: 67 
Päivämäärä:   15.5.26 10:27:47

Mun valmentaja. Vaativa ja tunnin lopuksi aina käydään läpi mikä meni hyvin. Voi jutella vapaasti omista epävarmuuksistaan ja ihan mistä vaan. Pitkään ollut alalla ja en oo kenenkään silmän alla kehittynyt niin nopeasti. <3

Lähettäjä: wpr 
Päivämäärä:   15.5.26 11:28:37

Täytyy osata itse ratsastaa hyvin ja tarvittaessa hypättävä itse selkään. pl todella hyvät todella kokeneet konkarivalkut joilla ikä jo painaa.
Pitää olla menestynyt kisoissa. Jos sulla on tavoitteena vaikka Yrjö, on valmentajan oltava mieluusti Inter-inter tasolla kilpaillut.
Valkun on oltava tiukka ja vaativa. Ei ilkeä tai nöyryyttävä, mutta asiallisen tiukka. Hyvähyvä valmentaja ei vie ketään eteenpäin.

Lähettäjä: ' 
Päivämäärä:   15.5.26 11:34:45

Vaaditteko jotakin tuloksia valmentajalta? Esim jos kisaat vaativaa b, että valmentajan olisi pitänyt kisata vähintään sitä vaativaa b? Monesti kun on näitä "itse oppineita" valmentajia.

Lähettäjä: ** 
Päivämäärä:   15.5.26 11:36:31

Mun mielestä hyvä valmentaja ymmärtää miten hevosen pitää käyttää omaa kehoaan ja liikkua että pysyy mahdollisimman terveenä. Hyvä valmentaja osaa myös teettää tehtäviä jotka johtavat siihen että hevonen alkaa käyttää kehoaan oikein, ja auttaa ratsastajaa tunnistamaan ja tuntemaan milloin hevonen liikkuu oikein.
Valmentajan pitää myös ymmärtää minkä tason tehtäviä kyseiselle ratsukolle teettää. Ei ole mitään järkeä harjoitella avotaivutusta ravissa jos se ei onnistu edes käynnissä.
Aivan liian usein keskitytään kaulan ja pään asentoon, joka helposti johtaa siihen että yritetään korjata ylhäällä olevaa päätä ohjalla, jopa apuohjia käyttämällä. Kun takaosa toimii oikein pää ja kaula löytää oikean paikkansa.
Valmentajan pitää olla kannustava, mutta myös välillä viedä ratsukkoa mukavuusalueen ulkkopuolelle että kehitystä tapahtuu.

Lähettäjä: hmh 
Päivämäärä:   15.5.26 12:55:53

** kanssa samaa mieltä! Meidän edellinen valmentaja oli jostain muropaketista oppinsa saanut, kun kaikkeen oli ratkaisuna nyppivä sisäohja. Vaihdoin vuoden puskailun jälkeen valmentajaa (puskailin siis edellisen valmentajan ja nykyisen välissä) ja nykyinen tajuaa ensinnäkin herkän hevosen mielenmaisemaa, ymmärtää vanhan hevosen rajotteita ja pyrkii siihen, että hevonen kulkisi aktiivisesti takaosasta työntäen aivan jo alkukäynneistä lähtien. Kannustaa mua ratsastajana mutta haastaa myös. Kerran sanoi hyvin "jos sä itsekin tiedät, että pystyt parempaan, niin tee paremmin äläkä odota että hevonen tekee sun puolesta."

Lähettäjä: ååå 
Päivämäärä:   16.5.26 00:26:21

No jos sä tähtään vab tasolle niin tietenkin valkun pitää olla paljon sitä korkeammalla tasolla, ja mielellään niin että on itse rakentanut sen Inter-hevosen.

Lähettäjä: kafla 
Päivämäärä:   16.5.26 00:34:39

Sellainen joka kertoo MITEN teet. Ei pelkästään luettele MITÄ teet. Kertoo mikä on hyvää ja mikä on huonoa ja mikä menee mönkään ja miten mokat korjataan. Osaa ja uskaltaa sanoa, jos teen jotain ihan päin hemmettiä ja osaa neuvoa esim. kropan vinouksissa, että ala jumpata tuota vinoutta ja vahvistaa tuota heikkoutta. Osaa vaatia, mutta myös kehua. Näkee edistyksen ja osaa kertoa keinot, joilla viat korjataan. Ja uskaltaa sanoa jopa siitäkin, jos hevosen satula pilla istuntani niin, että minun kannattaisi hankkia erilainen satula. Ei laita minua tekemään vaativaa asiaa jos perusistuntakin on ihan päin persettä.

En halua maksaa hyvähyvä-liikenteenohjaajasta. Haluan maksaa siitä, että opin jotain uutta ja opin paremmaksi ratsastajaksi. Enkä odota saavani palvelua halvalla.

Lähettäjä: kdk 
Päivämäärä:   16.5.26 02:39:04

Valmentajan pitää itse osata ratsastaa ja kouluttaa hevosta. Vaikka olisikin vanha, eikä enää itse ratsasta, niin nuorempana ja vetreämpänä hänellä on pitänyt olla tämä taito.

Jos valkulla on huono istunta, nojaa takakenossa, hytkyy, vetää ohjilla hevosen läjään tai ratsastaa ronskisti, niin en sellaiselta ota mitään ohjeita vastaan.

Ja juuri tuo, että pitää osata kertoa miten pitää tehdä ja miten asioita korjata. Ei riitä että luettelee mitä teen vaan pitää puuttua ongelmakohtiin ja osata ohjata korjaamaan ne.

Lähettäjä: wefwo 
Päivämäärä:   16.5.26 11:20:01

Suomessa vaan on valitettavan vähän hyviä valmetajia. Kahden käden sormilla jos laskee niin siinä ne suunnilleen on.

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   16.5.26 11:49:05

- luotettava, uskoo sinuun
- luotettava, sinä uskot häneen
- luotettava, tulee paikalle
- sanoo mielipiteensä, osaa arvioida sinun ja hevosen tason luotettavasti, tietää mihin te pystytte ja mihin ette ihan vielä
- tuntee rajansa esim jos sinun aika siirtyä toiselle valkulle eikä hän voi enää jeesata
- tarjoaa neuvoja myös valkkujen välille, auttaa managementissa
- realisti

Lähettäjä: pii 
Päivämäärä:   16.5.26 12:22:48

Sellainen, jonka opeilla ratsastaja saa hevosen toimimaan myös itsenäisesti ratsastaessa, eli joka osaa selittää miksi eikä vain mitä tehdä. Hyvällä valmentajalla on tarkka silmä ja kyky sanallistaa havainnoimaansa selkeästi. Uskaltaa ja osaa sopivasti haastaa ratsastajaa niin että tämän itsetunto nousee, ei laske, ja on aidosti kiinnostunut saamastaan palautteesta. Hyvä valmentaja myös ymmärtää hevosia eläimenä ml. niiden biomekaniikka ja osaa ottaa hevosen tarpeet huomioon ratsastajaa unohtamatta. Tarvitaan myös luovuutta ja ongelmanratkaisukykyä.

Lähettäjä: pekka 
Päivämäärä:   16.5.26 12:31:15

Hyvä valmentaja on hevosen puolella.

:))

Päivämäärä:   16.5.26 13:06:58

Sitten pitää muistaa se että valmennus on kahdensuuntainen tie, kuten kaikki ihmisten (tai ihmisen ja hevosen) väliset suhteet. Mitä parempi valmennettava sinä olet, sitä helpompi hyvä valmentajan on auttaa sinua. Kaikki valkut aloittavat jostain.

Päivämäärä:   16.5.26 13:17:16

Sellainen joka on aidosti kiinnostunut valmennettavan kehityksestä ja haluaa kehittää ratsukkoa. Itse jotenkin toivoisin valmennussuhteelta sitä että tsempattaisiin myös vaikka raha ei juuri sillä hetkellä liiku (esim jos ratsastaa samaan aikaan niin kommentoisi vaikka edes että nyt liikkuu hyvin, tsemppaisi kisoissa ja antaisi pientä vinkkiä yms.). Jos kommentointi jää vain maksetun 45min sisälle niin jää vähän kalsea olo että kiinnostaako valmentajaa oikeasti (kotiläksyjä tms että mitä odotuksia seuraavaan kertaan olisi hyvä saada myös)

Lähettäjä: pekka 
Päivämäärä:   16.5.26 14:12:56

Totuuden siementä lienee myös vanhassa sanonnassa: "Jos oppilas ei opi, opettaja ei ole opettanut."

(Lähtökohtana tietenkin aina se, että oppilas tekee voitavansa.)

:))

Lähettäjä: Teor 
Päivämäärä:   16.5.26 14:53:48

"Itse jotenkin toivoisin valmennussuhteelta sitä että tsempattaisiin myös vaikka raha ei juuri sillä hetkellä liiku (esim jos ratsastaa samaan aikaan niin kommentoisi vaikka edes että nyt liikkuu hyvin, tsemppaisi kisoissa ja antaisi pientä vinkkiä yms.)"

Tämä näin open/valkun korvaan särähtää vähän. Kun ratsastan, keskityn hevoseen allani enkä siihen mitä toinen ratsukko touhuaa. Tsemppaaminen kisoissa ei maksa mitään mutta "pienet vinkkien annot" äkkiä oppilaan suunnalta menevät siihen että pyytävät lisää apua, katsotko tämän vielä, voitko jeesata vielä tässä jnejne. Sitten pitäisi jo pyytää rahaa ja muututkin ikäväksi kun et edes pientä vähää voi hyvää hyvyyttäsi auttaa!

Ette te mene kampaajallekaan ohimennen käymään josko hän kiinnittäisi hiuksenne tai tasaisi latvat - ihan vaan hyvässä hengessä ettei ole kaupallinen olo. Opettaminen ja valmentaminen on sen valmentajan työtä, kunnioittakaa sitä. Ammattitaito ei ole tullut takataskuun itsestään, eikä sitä tarvitse lahjana jakaa.

Ratsastan itse pari kertaa viikossa työnantajani ja valmentajani kanssa samaan aikaan, sellaisia hevosia joiden ratsuttamisesta hän maksaa palkkaa minulle. En todellakaan odota ohjeita, vinkkejä, tsemppejä tässä tilanteessa sillä hän on myös joko töissä ratsastamassa asiakkaiden hevosia tai sitten vapaalla treenamassa omiaan. Kun on sovittu valmennus, saan vinkit ja maksan siitä. Näin sen minusta kuuluu olla.

Päivämäärä:   16.5.26 16:19:48

En nyt tarkoittanut tuolla kommentillani että tarvitsisi keskeyttää omaa ratsastustaan ja katsoa ja valmentaa vaan että jos menee välikäyntejä esim niin ei varmasti valmentajaakaan nyt kovin paljoa rasita se jos muutaman kommentin sanoo. Tai jos kisoissa on niin jos yhtään valmennettavan kehitys kiinnostaa niin voisi lauseen pari tuumata ja monesti se tsemppikin auttaa parempaan suoritukseen.

Ja se on ihan vaan asiakaspalvelua jolle voi vetää rajan jos alkaa mennä asiakkaan puolelta liian vaativaksi. Kampaaja vertaus on huono koska kampaajan tehtävä ei ole kehittää ratsastajaa vaan leikata ne latvat.

Päivämäärä:   30.5.26 08:07:15

Moni hyötyisi kotivalmentajasta, jolla on silmää ja jonka kanssa voi keskittyä pääosin perusratsastukseen pari kertaa viikossa. Sellaisesta joka osaa opettaa mitä tehdään ja miksi. Lisäksi voisi sitten käydä jollain ”gurulla” tsekkaamassa että ollaan menossa oikeeseen suuntaan, mutta ei jokainen helpon tason ratsastaja kaipaa mitään ihmeitä vielä valmentajalta.

Ylös ⇑   

Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

Otsikko:

Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.