Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Satulan lähettäminen sovitukseen?

Lähettäjä: Pk 
Päivämäärä:   14.5.26 07:46:54

Miten olette toimineet, jos myytte satulaa ja se pitäisi lähettää sovitukseen postitse? Kauppahintaa vastaanko? Vai raha vaihtuu vasta jos on sopiva?

Re: Satulan lähettäminen sovitukseen?

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   14.5.26 07:56:20

Vain ja ainoastaan kauppahintaa vastaan.

Lähettäjä: Pk 
Päivämäärä:   14.5.26 08:28:02

Mites sitten palautus, palautuuko hinta vasta kun satula takaisin perillä? Ostajalla aikamoinen riski tässä.

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   14.5.26 08:31:43

No parempi että se riski on ostajalla! Jos myyjä lähettää tavaraa ilman maksua niin voi heittää hyvästit sille satulalle.

Siksi en tee kauppoja lainkaan muuten kuin kasvotusten.

Lähettäjä: — 
Päivämäärä:   14.5.26 08:57:38

Meillä on tullut sovitukseen postien hinnalla yksityisiltäkin. En ottaisi sovitukseen koko satulan hintaa vastaan, kun sovitettavis pitää hankkia useampi niin johan siinä menisi kymppitonni :D Toki ymmärrän, että moni ei suostu ilman panttia lähettämään, kun ihmiset on epärehellisiä.

Satuloita myyvät firmat lähettää onneksi ihan posteja vastaan, sitä kautta tuleekin usein ostettua.

Päivämäärä:   14.5.26 12:18:05

Yksityisellä on aina riski postittaa satulaa sovitukseen. Siksi en postita satulaa koskaan sovitukseen.

Noutaen annan sovitukseen, silloinkin vain satulan hintaa vastaan. Tai vastaavan arvoista satulaa vastaan.
Tähän kaatuu moni sovituksen haku myös. Koska ei halutakaan antaa panttia.

Kerran annoin satulan sovitukseen puolitutulle ihmiselle ilman panttia. Satula oli sopiva ja jäi sille tielle. Karhusin rahoja 3kk kunnes hän maksoi satulan.
Virheistä oppii.
Eli edes puolitutuille lähde minulta satulat sovitukseen.

Ja muistakaa kuvata satulat ja satulan valmistenumerot!
Ja mielellään vielä kirjallinen sopimus sovituksesta, mihin mennessä palautettava. Ihan viestin vaihto riittää tähän, kunhan on mustaa valkoisella.

Yrityksillä on varmasti vakuutukset ja erilaiset keinot periä saataviaan kuin yksityisillä, siksi lähettävät niitä sovitukseen eri tavalla kuin yksityiset.

Päivämäärä:   14.5.26 12:24:18

Vain kauppahintaa vastaan ja jos palautuu niin vähennät 30-50€ takaisinmaksettavasta summasta. Syy että se jolla ei ole rahaa sovitushetkellä satulaan ei tule olemaan jatkossakaan eikä ole oikeasti satulaa ostamassa.

Lähettäjä: ..... 
Päivämäärä:   14.5.26 15:02:56

En ikinä lähetä vain sovitukseen. Voin lähettää avokaupalla eli ostajalla on halutessaan oikeus palauttaa satula ja saada rahat takaisin (miinus lähetyskulut), jos satula ei sovikaan ja se palautuu samassa kunnossa kuin oli lähetettäessä, mutta pelkästään lähetyksen hinnalla en anna sovitukseen. Ja kaikki tietenkin sovitaan kirjallisesti esim. viestein niin, että asia on varmasti selvä kummallekin osapuolelle ja siitä on ihan mustaa valkoisella.

Päivämäärä:   14.5.26 15:23:09

Vain ostohintaa plus posteja vastaan. Muuten et joko tule ikinä näkemään satulaasi enää, tai se palautuu rikkinäisenä.

Lähettäjä: *** 
Päivämäärä:   14.5.26 16:18:33

Kauan olen satuloita tilaillut/myynyt postitse. Useimmiten toiminut niin, että myös sovitukseen saanut oneb maksanut hinnan plus postit ja jos ollut epäsopiva niin sitten myyjän laittanut kauppasummanbtilille ja olen palauttanut. Usein myös videoi nut millaisen satulan omen saanut ja millaisen laittanut pakettiin, että näkyy ettei ole tullut mitään Nasr mukaan tms.

Lähettäjä: fgal 
Päivämäärä:   14.5.26 16:59:12

"Vain ja ainoastaan kauppahintaa vastaan."

"Mites sitten palautus, palautuuko hinta vasta kun satula takaisin perillä? Ostajalla aikamoinen riski tässä."

Todellakaan satulaa ei kannata antaa pois muuten kuin kauppahintaa vastaan ja rahatkin palautetaan vain, jos satula palautuu yhtä hyvässä kunnossa.

Eli ostaja ottaa riskin. Myyjää huijataan niin helposti, ettei hänen kannata ottaa mitään riskiä.

Päivämäärä:   14.5.26 18:36:55

Yhtälailla se myyjä tekee rikoksen jos ei palauta sovitusti rahoja.
Siksi kaikesta pitää sopia kirjallisesti. Miten toimitaan ja missä ajassa.

Yhtälailla jos olen antanut satulan sovitukseen noutaen, olen halunnut rahat käteisellä, eli raha ja satula vaihtaa omistajaa aina yhtäaikaa. Tilillle maksu on helppo väärentää eikä raha siirry välttämättä reaaliajassa. MobilePay toki käy myös mutta se ottaa isommista summista nykyään pienen maksun, vaikka parempi sekin kuin jäädä ilman rahoja kokonaan.

Lähettäjä: djd 
Päivämäärä:   14.5.26 20:51:04

"Tilillle maksu on helppo väärentää eikä raha siirry välttämättä reaaliajassa."

Myyjähän ei lähetä mitään ennen kuin raha hänellä näkyy. Eli ihan turha sanoa "Olen maksanut, lähetä vaan se satula". Siihen vaastataan, että "Lähetän kun maksu näkyy tililläni".

Yksi ostaja maksoi minulle erään tuotteen elokuussa 2017. Vieläkään ei maksu minulla näy. No, eipä ole kyllä perään kysellyt :) Möin tuotteen sitten toiselle kun kahteen viikkoon ei maksua tullut.

Lähettäjä: No 
Päivämäärä:   14.5.26 23:26:52

Näytetty väärennetty kuitti satulaa sovitukseem hakiessa niin ei lähde enään juu ikinä ilman että raha kädessä tai näkyy tilillä. Eli jos eri pankki tai viikonloppu tms ettei välttämättä näy niin tulee uudestaan hakeen kun näkyy, ja postiin lähtee lähetettävä kans vasta kun maksu näkyy. Näitä riittää kans jotka laittaa että maksan illalla/maksoin ja oikeesti ei rahaa tuu tilille, koittavat jos laittaisi postiin vaan hätäseen.

Päivämäärä:   15.5.26 00:11:24

"Yhtälailla se myyjä tekee rikoksen jos ei palauta sovitusti rahoja."

Itseasiassa ei tee rikosta vaan rikkoo sopimusta. Kyseessä riita-asia, ei rikos.

Päivämäärä:   15.5.26 09:54:50

Juuri tuota väärennettyä kuittia tarkoitin satulaa hakiessa tai palauttaessa sovituksesta. Eli raha vaihtaa samalla kuin satulakin. Väärennetty tilisiirto on liian helppo näyttää paikanpäällä.

Minulta ei hae kukaan satulaa tilille maksulla, jollei ole raha siirretty etukäteen niin että se on tilillä kun hakee. käteinen tai MobilePay toimivat tässä parhaiten.

Lähettäjä: satularumba 
Päivämäärä:   15.5.26 13:46:13

Itselläni on luotto hevosihmisiin täysi 0, joten en ostajana ottaisi satulaa sovitukseen täyttä hintaa vastaan, koska niitä rahoja tuskin näkee enää sen jälkeen, jos satulan palauttaa. Ymmärrän toki myyjiä, että heillä samoja kokemuksia ostajista. Onneksi asia on epärelevantti itselleni, koska haen sovitettavat satulat lähistöllä sijaitsevasta liikkeestä, jossa on iso valikoima. On ehkä vähän kallis liike, mutta voin elää sen kanssa.

Lähettäjä: ss 
Päivämäärä:   15.5.26 17:36:04

Oon lähettänyt satuloita sovitukseen ostajalle postikulujen hinnalla, se tuntui 20 v sitten normilta. Nyt oon huomannut ettei juuri kukaan muu lähetä ilman täyttä hintaa.

Päivämäärä:   15.5.26 18:13:54

” koska niitä rahoja tuskin näkee enää sen jälkeen, jos satulan palauttaa”

Meinaatko että kun palautat satulan, myyjä ei anna pantiksi antamiasi seteleitä takaisin?
Tästä syystä nimenomaan käteinen. Ei tilisiirtoja.

Lähettäjä: Lll 
Päivämäärä:   29.5.26 14:28:49

Satulan lähettäminen ventovieraalle on riski myyjälle mutta satulan maksaminen etukäteen myyjälle on myös riski ostajalle. Ostaja voi menettää ison summan rahaa tuhka tuuleen.

Minulle kävi niin että ostin satulan sovituksen kautta. Maksoin summan kokonaisuudessaan myyjälle, jotta voin sovittaa satulaa ja jos se ei sovi, niin palautan satulan ja myyjä palauttaa rahat.
Kuinkas kävikään, myyjä ei palauttanut minulle rahoja. Otti satulan takaisin rahoineen päivineen.

Tästä oppineena. Mielestäni riskit on otettava yhtälailla myyjän kuin ostajan. Nyt olen tehnyt niin että maksan sovitukseen tulevasta satulasta puolet jos satula sopii, maksan loput puolet. Jos satula ei sovi, lähetän takaisin ja myyjä maksaa minulle sen puolikkaan takaisin. Näin riski on yhtä suuri molemmilla osapuolilla.

Jos satulan lähettäminen ventovieraalle hirvittää.. entäs rahojen siirto? Jos kyseessä on vaikka 1500euroa maksava satula. Ei kauheana innosta laittaa koko summaa tuntemattomalle kun ei ole tietoa tuleeko satulaa edes sovituksen. Saatikka onko edes ehjä tai juuri se satula mitä myyjä myy.

Päivämäärä:   29.5.26 17:09:33

Siksipä annan satulat vain noutaen sovitukseen. En koskaan lähetä kuin suoralla kaupalla.

Jos ei uskalla ottaa riskiä, ne satulat kannattaa suosiolla hakea liikkeestä sovitukseen.

Lähettäjä: -- 
Päivämäärä:   31.5.26 05:59:18

Jos ei uskalla riskiä ottaa myös toisinpäin niin voi olla että satulat jää myymättä tai kannattaa laittaa liikkeeseen kaupan

Lähettäjä: Ö 
Päivämäärä:   31.5.26 09:45:23

Aina olen lähettänyt sovitukseen vain postikulujen hinnalla, kaikki mennyt joka kerta hyvin.
Enkä todellakaan maksa itselleni sovitukseen tulevasta satulasta koko hintaa pantiksi, ainakaan jos satulan hinta on yli tonnin. Jos ei käy niin saa myyjä pitää satulansa.

Päivämäärä:   31.5.26 10:29:56

Mun ei ole ikinä tarvinnut ottaa riskiä sovitukseen lähettämisestä. Kaikki satulat olen myynyt suoralla kaupalla niin että maksettu etukäteen tilille. Ja näitä on kymmeniä. Olen myös vastaavasti ostanut ainakin 60 satulaa suoralla kaupalla enkä ole ikinä pettynyt. Varma merkki siitä että ostaja on renkaan potkija on se jos pyydetään ottamaan mittoja joko paneelien pituudesta tai satulan leveydestä (kertoo ettei ostaja tajua satuloista mitään) ja toinen merkki on se jos pyytää sovitukseen. Näille ei edes kannata vastata mitään niin säästyy omaa aikaa.

Ylös ⇑   

Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

Otsikko:

Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.