|
Lähettäjä: tilustenomistaja
Päivämäärä: 14.5.26 20:44:18
Riippuu niin monesta asiasta.
Minulla on talli omassa pihassa, isot tilukset ja hyvät puitteet. Haluan myös pitää puitteet hyvänä, joten työtä riittää. Palkkasin työntekijän, koska haluan ottaa rennosti ja ehtiä myös harrastaa. En halua tehdä kaikkea joten kuten ja hiki hatussa ja väsymyksessäni itkeä, etten ehdi ratsastaa tai sitten ratsastaa paskoissa puitteissa, kun ei ole aikaa pitää niitä kunnossa.
Tykkään tehdä itsekin tallitöitä, joten teen paljon itse. Tallityöntekijällä on vaihtelevat tunnit ja hommat, niin kuin sovitaan. Eli sopimuksen mukaan hänellä täysin vapaata, vajaita päiviä tai täysiä tunteja. Enimmäkseen hän pitää tosiaan puitteet kunnossa ajaen koneilla ja minä siivoan karsinat ja lakaisen tallin. Mutta paljon myös vaihdellaan hänen hoitaessaan karsinat ja minun istuen mönkijän ratissa.
Tiluksia kiertää melkein 4 km reitti, josta siivotaan lannat (mönkkäri + kärry) ja sitten lanataan. Sama kentälle ja maneesille. Lannat kerätään joka päivä, lanataan tarpeen mukaan. Paljon voi tehdä käsipelillä kottareita pukaten, mutta jotta ei tarvitse kävellä kottareiden kanssa, niin on tosiaan tuo mönkkäri + kärry. En minä ainakaan jaksaisi yli 60 m pitkässä maneesissa kävellä kottareiden kanssa :D Omaa traktoria en omista, koska ison mönkkärin lisäksi se olisi aika turha. Jos traktoria kaipaan, niin ostan sen palvelun muualta.
Talvella työtä teettää lumien auraaminen kulkuväyliltä, mutta kentän ylläpito jää pois. Toisaalta maneesia käytetään enemmän kuin kesällä. Maastoreitti on käytössä vuoden ympäri.
Tallityöntekijä huolehtii myös hevosista ja on minulla apukätenä ja minä hänellä. Meillä molemmilla BE ja minulla oma traikku. Omia hevosia minulla on neljä + tallityöntekijän yksi hevonen. Muita ulkopuolisia en ota. Mahtuisi kyllä, mutta toistaiseksi hyvä näin ja tykkään omasta rauhasta, enkä jaksaisi kiukuttelevia asiakkaita :)) Karsinoita tallissa on kahdeksan kpl + vessakarsina, jossa hevosen voi käyttää ennen kuntoonlaittoa. Oma karsina pysyy siistinä ja tuo yksi karsina helppo siivota.
Ulkona isot tarhat. Yksi pitkä ja kapeampi siltä varalta, että joku haluaa tarhata erikseen, siellä on katos, mutten asuttaisi siellä hevosta vuorokauden ympäri ympäri vuoden. Yksi iso tarha laumatarhaamiseen ja se toimii myös pihattona. Siellä iso makuuhalli, jossa makuualaa noin 70 m2 + toisella reunalla kolme karsinaa, jos joskus pitää joku pihattohevonen sulkea karsinaan. Välillä hevoset asuu pihatossa, välillä karsinassa. Ne tuntuvat olevan tyytyväisiä näin, että välillä pääsevät olemaan pihalla ympäri vuorokauden ja välillä omiin karsinoihin nukkumaan. Välillä siis on enemmän siivottavaa karsinoissa, välillä tarhassa.
Pihassa sora kulkuväylillä, ei mutalillua. Vähentää kunnossapidon tarvetta. Harkitsin asfaltointia ja laatoitusta koko pihaan, mutta toistaiseksi jäänyt laittamatta. Tallin edustankin saisi toki pinnoitettua jos haluaisi. Tarhojen etuosat laitettu myös kunnolla + revittelybaana tarhaan, niin saa juosta. Muuten tarhat on aika luonnontilassa, joten tutkittavaa ja kaluttavaa riittää. Kunnossapidetyt pohjat siivotaan lannasta usein, muuten saa olla, ellei erikseen halua lähteä siivoamaan. Mönkijällä pääsee hyvin, koska tarhat ei ole ryteikköä.
Tallityöntekijällä kaksi vapaata viikossa ja työpäivät vaihtelee 4-8 tunnin välillä. Sovitaan etukäteen mitä hommia hänellä on ja kuinka pitkiä päiviä haluaa tehdä. Eli aika paljon hän saa itsekin päättää. Pärjäisin aivan hyvin 4 h/5xvko -työntekijällä, mutta hänelle ei kertyisi palkkaa niin paljon kuin tarvitsee. Siksi tekee pidempää päivää paljonkin. Toki jos olen sairaana tai reissussa, hän voi olla täysin vastuussa kaikesta vuorokauden ympäri. Välillä minä vain nautin hevosista ja puitteista hänen hoitaessaan kaiken.
En ole ":)" kommentin mukainen. Ei tarvitse olla tavoitettavissa vuorokauden ympäri muuten kuin omaan hevoseensa liittyen. Karsinoissa on heinäautomaatit, joten ei tarvitse olla ruokkimassa aamuvarhain tai yömyöhään, ne on automaatin varassa. Pihattoon laitetaan reilusti heinää useaan paikkaan kerralla, niin riittää ruokinta 1-2 kertaa päivässä samalla kun muutenkin hevoset tsekkaa.
Kunnon kuivaustilat joissa loimet kuivuu väljästi ja nopeasti. Mitään painavia ja vettä imeviä loimia ei edes ole. Halpoihin loimiinkin on vedetty vaha pintaan. Tallissa on oma pesukone ja kuivausrumpu. Työvälineet on hyvät ja kaikki järjestetty järkevästi, voi tehdä paljonkin koneella, on kärryä ja kottaria ettei tarvitse käsissä kuskata ja kävellä joka paikkaan. Pihattotarhaan saa vedet letkulla, muihin kärryllä ja vesikupit lämpiää talvella. Heinää saa laitettua kerralla niin, ettei tarvitse 10 kertaa päivässä sitä jakaa. Tallissa on "kahvihuone" ja vessa.
Kriteeri tallityöntekijää hakiessa oli se, että "osaa aja mönkijällä ja haluaa pitää paikat hyvänä ja siistinä". Eli ei ole ihan sama, siivoaako lannat vai ei. Haluan, että paikkojen siisteys ja kunnossa pysyminen on työntekijällekin tärkeää ja hän tykkää tehdä ja puunata ja saa siitä jopa palkkaa. Palkka TESin mukainen, mutta puitteisiin nähden saa pitää hevostaan halvalla, joten kompensoituu siinä, eli käytännössä saa hyvää palkkaa, kun ei tarvitse juosta kello kädessä ja ilmapiiri on hyvä.
Tallityöntekijä asuu tallin päätyyn tehdyssä kaksiossa. Asui aiemmin vuokralla (kämäsessä) rivarissa, joten mielellään muutti hyväkuntoiseen kaksioon työpaikkansa pihaan, eli lyhyt työmatka, kun hevosenkin tänne sai. Toki täältä on palveluiden piiriin pidempi matka, mutta ei mikään mahdoton. Kustansin hänelle myös työvaatteet, eli haluamansa turvakengät, takin, housut ja kasan paitoja + hanskoja.
TLDR: Minulla ollessa työpäivien pituudeksi riittäisi 4 h 5 x vko, mutta haluaa tehdä enemmänkin, eli aika usein on 8 h/pv.
|