Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Haluaisin kisata, mutta...

Lähettäjä: dkkd 
Päivämäärä:   11.5.26 17:36:37

En opi ratoja. Olen aina ollut huono matikassa ja kaikenlaisessa hahmottamisessa. En tiedä onko minulla joku hahmotushäiriö, mutta en kai minä ihan normaalikaan ole...

Jotkut naureskelevat, etteivät ole opetelleet koulurataa vaan ovat vain vilkaisseet rataa verkan ja kisasuorituksen välissä ja silti muistavat sen ulkoa.

Minä en opi, vaikka kuinka mielikuvaharjoittelen ja hölkkään ympäri olkkaria vaikka olen kirjaimetkin laittanut näkyville.

Saati sitten joku esterata, jonka saa tietää vasta kisa-aamuna. Miten ihmeessä ihmiset oppivat ne ulkoa? Kyllähän esteet on numeroitu, mutta silti?

Minusta ei siis koskaan tule kisaajaa. On hevonen, jolla voisi ihan hyvin kisata ainakin HeA-Re110 cm, mutta kai se pitää tarjota jonkun muun alle jos sille tuloksia haluaa...

Re: Haluaisin kisata, mutta...

Lähettäjä: Liisa 
Päivämäärä:   11.5.26 18:12:05

On mahdollista, että kyseessä on jonkinlainen hahmottamisen häiriö.

Toisaalta, kouluratojen ja esteratojen opettelu helpottuu jos sitä tekee paljon. Onnistuisitko opettelemaan jonkun suht yksinkertaisen kouluradan ja jos menisit tekemään sen jossain harjoituskisoissa? Harjoituskisoissa ei tule niin helposti otettua ylimääräisiä paineita eikä radan unohtaminenkaan hirveän vakavaa ole. Kun on yhden radan saanut tehtyä, niin sitten seuraavan opettelu on ehkä jo helpompaa?

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   11.5.26 18:26:22

Jokaisella on oma logiikkansa ratojen muistamisessa. Kuinka monta liikettä onnistut ketjuttamaan itseksesi ratsastaessasi?

Lähettäjä: valjakko 
Päivämäärä:   11.5.26 19:26:50

Ne alkaa oppia ja hahmottaa paremmin, kun harjoittelee :) Mulla tuli kans usein esteradoillakin blackout, kun olin nuorempi. Mutta se helpotti, kun vaan teki asioita ja haastoi itseään. Mun kaveri taas oppii kaikki tosi vaikeatkin radat ihan silleen suit sait sukkelaan ja muistaa ne. Mä en todellakaan!

Esteratojen muistamista helpottaa se, että niissä ei tule (varsinkaan matalilla tasoilla), mitään tosi tiukkoja kulmia, vaan yleensä esteet on niin, että voit jatkaa nätin kaaren esteen jälkeen ja siitä kohti seuraavaa estettä. Tai sitten esteet ovat pitkällä suoralla. Mä itse ajattelen ne niin, että pääsääntöisesti voi vaan ratsastaa luonnollisesti eteenpäin ja rata tekee sellaista kahdeksikkoa kentällä ja vain tietyissä väleissä tuleekin esteet pitkälle sivulle. En tiedä tajusiko kukaan. Mutta jos unohdan radan, jatkan rauhassa laukkaamista eteenpäin ja kyllä se seuraavan esteen numero kohta näkyy silmissä, jos en muista mikä oli seuraava :D

Kouluratoja taas harjoittelen niin, että ensin piirrän radat paperille. Eli niin, että yksi kohta ratsastuksessa on yksi kuva. Esim. lävistäjä. Seuraavassa kuvassa on voltti tai mikä ikinä tuleekin, eri askellajit eri väreillä jne.

Sitten piirrän joko maahan sopivan kokoisen "kentän" tai käytän sisällä isoa mattoa kenttänä. Sitten "ratsastan" rataa itsekseni. Teen myös muistisääntöjä. Osassa radoista on paljon asioita, jotka tehdään peilikuvina (ja sen huomaa jos piirtää nuo radat auki). Se helpottaa muistamista.

Kouluradat ei myöskään muutu juuri lainkaan vuosikausiin tai muutokset on minimaalisia. Eli jos ratsastat tasolla HeC, voi samat radat olla käytössä helposti 5, 10, 15 tai jopa 20 vuotta, korkeintaan minimaalisilla muutoksilla. Ja aika harvalla tallilla on 60m pituista kenttää, joten usein kisojen kouluohjelmat rajautuu entisestään. Ja sinähän voit aina valita, mihin kisoihin menet, eli onko siellä luokkana sopiva ohjelma, jonka olet jo opetellut.

Sä kyllä pystyt siihen :)

Lähettäjä: Fiona 
Päivämäärä:   11.5.26 20:11:22

Minä katson kouluratoja youtubesta, piirrän paperille ja harjoittelen ratsain. Välillä myös kentän laidalla mielessä ratsastan.

Lähettäjä: Jck 
Päivämäärä:   11.5.26 20:20:12

Mä sinuna opettelisin jtn heD tason rataa ja tekisin sitä treeneissä. Ensin vaikka pieninä osina. Ja sit ku muistasin sen, vaihtaisin toiseen. Siis ihan noita lyhyimpiä ensin

Lähettäjä: Ö 
Päivämäärä:   11.5.26 22:10:52

Mä opettelen kouluradat katsomalla ensin youtubesta videoita ja sitten "ratsastan" rataa StarStableOnline nimisessä pelissä niin kauan kunnes muistan ulkoa XD
Ja aloitan radan opiskelun ihan vähintään viikkoa ennen kisoja, yleensä jo heti ilmoittauduttua.
Esteratojen opettelen viettämällä rataa kävellen mahd. useaan kertaan ja sitten yritän seurata muiden suorituksia ennen omaani (auta armias sitä kertaa, kun olenkin eka XD), yritän parhaani mukaan vain tykittää päähäni järjestystä tyyliin "sininen, okseri, sarja, keltainen, punainen, sarja, okseri" ja sitten radalle ja jotenkin se vaan on sujunut tähän asti, vaikka mulla tosi huono hahmotuskyky ja keskittymisen sekä muistin häiriöitä.

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   12.5.26 08:17:24

Aloita alemmalta tasolta. HeC saat pitää kuiskaajan radan reunalla joka huutelee sulle ohjeita.

Lähettäjä: pilkunviilaaja 
Päivämäärä:   12.5.26 09:39:15

En pysty opettelemaan kouluratoja kirjaimien perusteella, koska en muista kirjaimia ja niiden sijaintia.

Kokeile aloittaja onnistuuko radan opettelu kuvioina.
Esim. tervehdys kohti tuomaria, ravista seis radan keskellä, takaisin raviin, tuomarin kohdalta käännös vasempaan, siitä aukeavalla pitkällä sivulla 10m voltti radan keskellä...

Lisäksi kävelen kouluradan kuviot alkukäynneissä läpi omalla hevosella paperi/puhelin toisessa kädessä. Saatan myös kuiskia tai höpöttää ääneen "tässä kohtaa raviin, tässä laukka".

Aiemmin myös piirsin radan kuvioita paperille kuten joku yllä ehdotti.

Tsemppiä aloittaja, on meitä muitakin joilla on vaikeuksia muistaa rata mutta jos opiskelun aloittaa parikin viikkoa ennen niin hyvin ehtii saada radan selkäytimeen. :)

Päivämäärä:   12.5.26 11:12:05

En pysty opettelemaan kouluratoja kirjaimien perusteella, koska en muista kirjaimia ja niiden sijaintia.

Muistisäännöt!
Bertta Ratsasti Metsässä
Eikä Sitä Huomattu

Tai
Faaraon Paksu Bertta Ratsasti Metsässä
Kato V-ttu Eesti Sport Hobune

Tai keksi oma

En mäkään tahtonu oppia ratoja! Lapsena unohdin kaiken ja putosin vielä usein. Nyt osaan jo aika monta rataa, mutta uuden opettelussa menee viikko. Esteradoissa alan nyt muistaa 6-9 estettä, mut ei oo helppoo.

Päivämäärä:   12.5.26 11:24:07

En edes yritä opetella kirjaimien kautta, vaan kuvioina ja ennemmin opettelen tötteröinä (oikeasti ne on kirjaimet). Esim Keskelle alkutervehdys, vasemmalle ekasta tötteröstä koko rata leikkaa keskiravi, päädyssä voltti, kolmikaarinen kiemuraura, radan poikki tokasta tötteröstä, keskellä seuraavaa pitkää sivua voltti jne. En ikinä muista lyhyen radan kirjaimia, niin tämä helpompi. Pitkän kirjaimiin mulla on muistisääntönä (kun katsoi tuomarin näkökulmasta), että kulmakirjain-lyhyen sivun kirjain-kulmakirjain on FAK ja yhtä alemmat kirjaimet pitkillä sivuilla on PV.

Lähettäjä: hmh 
Päivämäärä:   12.5.26 12:19:40

Opettelen visuaalisesti, eli luon mieleen kuviot. Auttaa paljon kun pyrkii näkemään miltä näyttää ylhäältä, osaan esim kn specialin radan ulkoa siihen saakelin toiseen volttiin asti. Tai muistan sen loppuradankin, mutta tuo voltti unohtuu aina välistä, vaikka jollekin on hyvin looginen juurikin peilikuvamaisuuden vuoksi. Suoraan, käännös, keskiympyrä, suoraan, kulmasta lävistäjälle jne jne.

Lähettäjä: & 
Päivämäärä:   12.5.26 12:26:21

Itse opin kyllä kirjaintenkin perusteella, mutta silti paras tapa itselleni on opetella tunteen/rytmin perusteella.

Tällä tarkoitan sitä, että tiedän miltä oikea/vasen käynti tuntuu, miltä oikea/vasen ravi tuntuu, miltä käännös tuntuu. Jos on yhtään musikaalisuutta, voi radan siis opetella rytmin kautta siinä missä vaikka tanssinkin.

Päivämäärä:   12.5.26 12:40:17

Harva varmaan aloittaakaan niin, että oppii kerrasta kokonaisen radan. Ensin opetellaan pieniä pätkiä ja kehitetään taitoja vähän kerrallaan.

Lähettäjä: a 
Päivämäärä:   12.5.26 12:50:41

Ite otan kouluradan näytölle tai paperille naaman eteen ja opettelen ohjelman kuvioina/visuaalisesti. Kun rata on hahmottunut mieleen saatan katsoa vielä youtubesta pari kertaa jonkun kisavideon ja "tarkastaa" muistamisen, eli käyn läpi mielessä mitä seuraavaksi tapahtuu ja sen jälkeen seuraan videolta. Usein ratsastan ohjelman myös kerran tai kaksi läpi kotona ennen kisoja.

Lähettäjä: Essi 
Päivämäärä:   12.5.26 12:55:07

Mene estekisoihin ensin. Jollain 60cm tasolla esteitä on 8 kpl ja ne ovat selkeässä järjestyksessä niin, että seuraava kyllä löytyy kun vaan jatkat loogiseen suuntaan.

Päivämäärä:   12.5.26 14:33:55

Mä osaan kouluradan kirjaimet, koska mulla on niihin vähän vastaava kuin yllä mainittu rimpsu.

Mutta en koskaan opettele rataa kirjaimista, vaan kuvioista. Esim. Sisään, keskelle pysähydys, oikealle, lävistäjä, voltti lyhyellä sivulla. Jne. Aikanaan opettelin ratoja monta viikkoa, mutta nykyään kun niitä samoja on ratsastanut kymmeniä kertoja, ne on helppo kerrata.

Mutta on mullekin tullut black outeja radalla. Yksi "parhaista" oli radalla, jota olin ratsastanut kisoissa tai treenissä lähes viikoittain. Yhtäkkiä olin kuitenkin ravaamassa uraa pitkin ilman mitään käsitystä, mitä seuraavaksi tapahtuu. Tiesin vaan, että johonkin pitäisi varmaan kääntyä seuraavalta pitkältä sivulta, koska ohjelmaan ei kuulunut mitään pitkiä ravipätkiä uralla. Päätin sitten jatkaa suoraan niin kauan, että vihelletään tai muistan mitä tapahtuu. Ekan kirjaimen jälkeen ei vihelletty, joten käänsin radan poikki, kun muutakaan vaihtoehtoa ei enää ollut. Ja vasta sitten muistin, että niin, näinhän se meni, pysähdy keskihalkaisijalle ja sitten tiesin miten rata jatkuu.

Lähinnä pointti, että näitä käy, eikä se ole vaarallisia. Aloita ratsastamalla vaikka kotona jotain yhtä rataa. Otat kaverin laidalle niin voit kysyä, jos unohdat. Kerta kerralta pääset pidemmälle ja sitten kun keksit mikä sulle on se loogisin tapa oppia, oppiminen muuttuu helpommaksi. Esim matolla ympäriinsä juokseminen ei auta oppimista, jos ei ole mitään, mihin kiinnittää sitä opittua. On se sitten kirjaimet, muodot, värit, musiikki. Kokeile erilaisia asioita.

Päivämäärä:   12.5.26 19:16:59

Olen katsellut equipesta että mitä ratoja yleensä lähikisoissa on ja mitä kaverit ovat kisanneet. Täältä printannut ratapohjat ja niitä ratoja:

https://www.ratsastus.fi/materiaalit/kouluohjelmat/

Olen yrittänyt hahmottaa printtaamalla radan ja värittämällä eri askellajit eri väreillä. Käyntikohdat sinisellä, ravikohdat vihreällä ja laukkakohdat punaisella. Piirtänyt ratoja paperille, mutta en vain opi. Aina johonkin tökkää.

Tätä samaa on ollut muissakin asioissa. Olen käynyt joskus neurologilla ja tarkkaavaisuushäiriötesteissäkin, mutta pään MRI:ssä ei ollut mitään ja ADHD-diagnoosiakaan ei tullut.

Päivämäärä:   12.5.26 19:45:35

En osaa yhdenkään radan kirjaimia. Ne on vaan jotain pisteitä minkä kohdalla pitää tehdä rataan kuuluva siirtyminen.

Päivämäärä:   12.5.26 19:52:10

Minulla alkoi jossain vaiheessa mennä myös oikea ja vasen sekaisin. Nyt aikuisena siis. En tiedä mistä johtuu, mutta päästäni ei tosiaan löytynyt mitään vikaa. Joudun siis oikeasti miettimään, kumpi on oikea ja kumpi vasen ja ne menee sekaisin.

Olen siis aika toivoton tapaus.

Lisäksi minulle kehittyi parikymppisenä esiintymisjännitys, en tiedä mistä. Mutta kisakokemuksia varjostaisi sekin, etten muista ratoja ja käytännössä panikoin kun tulee oma vuoro.

Hieno hevonenhan minulla on, mutta taitaa joku muu saada kisata sillä... Ellen sitten löydä jotain ratkaisua.

Lähettäjä: Dee 
Päivämäärä:   12.5.26 20:03:07

Aloita ristikko-60cm estekisoista, kuten ehdotettu. Koulurata on paljon vaikeampi muistaa.

Kouluradankin varmasti opit, kun ensin teette sitä valmentajan kanssa pätkissä viikko toisensa perään. Kun sujuu kotona, lähdet vieraaseen paikkaan (vaikka naapurin kentälle) esittämään sen valmentajalle. Ensin palasissa ja sitten kokonaan.

Sitten kutsut porukkaa kotikentälle katsomaan kun menet rataa.

Sitten menet lähitallin kisoihin luokan ulkopuolisena niin, että valmentaja/kaveri saa kuiskata sinulle radan jos unohtuu.

Lähettäjä: Dee 
Päivämäärä:   12.5.26 20:10:05

Esteradan voit myös mennä vaikka ravissa, ja esteradalla saa kaveri huudella ohjeita koko radan ajan.

Vasta jos näillä ohjeilla ei onnistu 6-12kk kuluessa, saat julistautua toivottomaksi tapaukseksi. Sittenkin ehkä kävisin vielä urheilupsykologilla ensin.

Tietenkään sun ei ole pakko kisata. Ei sun hevonen sitä kaipaa :)

Päivämäärä:   12.5.26 20:54:48

Hevonen ei kisoja kaipaa, mutta minusta olisi kivaa osallistua.

Tuntuu, että osaan alun ja vähän siitä eteenpäin, sitten tökkää jossain vaiheessa.

Näössä ei ole vikaa, optikolla on käyty enkä tarvitse laseja.

Päivämäärä:   12.5.26 22:29:02

Sulle on nyt tullut sellainen uskomus että et voi oppia. Kyllä voit, mutta se vaatii tuon uskomuksen taklaamista ja yritystä. Voi olla että opit hitaammin kuin monet muut, mutta rutiini ja harjoitus auttavat.

Kun on ratsastanut muutaman vuoden joitakin usein kisoissa käytettyjä ratoja, sanotaan vaikka HeC eb, HeB:4 ja HeB:5 ja KN special, niin alat muistaa niitä väkisin. Voi olla että silti teet virheitä ja välillä unohdat.

Kuitenkin yksi tapa olla oppimatta on se, että ei tee mitään. Silloin ei ole mahdollisuutta.

Lähettäjä: _ 
Päivämäärä:   13.5.26 09:24:17

Minäkään en muista kouluradan kirjaimia. Tosin enemmän estepainotteisena, kisaan koulua aika harvoin. Mutta siis kouluohjelmat opettelen liikkeiden mukaan. Eli esim. ”ravissa sisään, pysähdys keskelle/tuomaria lähimmän kirjaimen kohdalle”,”päädystä oikealle, koko rata leikkaa keskiravia”,”pääty ravia, ensimmäisestä/toisesta kirjaimesta pohkeenväistö” jne.

Ratavideoden katsominen YouTubesta auttaa myös minulla. Voi katsoa videoa ja samalla vieressä on kirjallinen kouluohjelma jota voi vilkaista jos ei muista mitä ratsukon pitäisi seuraavaksi tehdä.

Vinkkinä myös, että pidä paperia kouluohjelman päällä ja etene yksi kohta kerrallaan alaspäin. Siis niin, että ensin yrität itse muistella mikä on seuraava liike ja jos et muista niin siirrät paperia alaspäin niin, että voit luntata mitä piti tehdä.

Lähettäjä: _ 
Päivämäärä:   13.5.26 09:29:54

Ja esteradalla ensin opettelu paperista (tai nykyään varmaan näytöltä). Sitten kentän laidalla muistellen ja tarvittaessa tarkistus siitä näytöltä. Kannattaa ottaa jotain täkyjä jos on esim. erikoisempi este niin ”nro 5, vesimatto/omituinen portti tms.”. Ja sarjat on hyviä kiintopisteitä ”nro 6a/b, sarja”.

Ja sitten ajatuksella kävelee radan ja keskittyy ratsastusteihin ja siihen mihin suuntaan miltäkin esteeltä käännytään.

Lähettäjä: g 
Päivämäärä:   13.5.26 09:48:45

Kuulostaa siltä että aloittaja ei haluakaan löytää ratkaisua, kun mikään ei kelpaa.

Miksette ole valmentajan kanssa treenanneet tuolla Deen kirjoittamalla tavalla koko talvikautta? Kyllähän mikä tahansa asiansa osaava valkku löytää tällaiseen ongelmaan ratkaisun.

Lähettäjä: i..ki 
Päivämäärä:   13.5.26 10:29:54

"Kuulostaa siltä että aloittaja ei haluakaan löytää ratkaisua, kun mikään ei kelpaa."

Ei ole kyse siitä että neuvot ei kelpaa, jos on hahmotushäiriö, ettei vain kykene.

Vai sanotko lukihäiriöisellekin, että hänelle ei vinkit kelpaa, kun lukemisessa ja kirjoittamisessa on haasteita jotka ei ole omasta haluamisesta kiinni?

Lähettäjä: g 
Päivämäärä:   13.5.26 10:55:24

Ymmärrän kyllä että on hahmotushäiriö. Ymmärrän myös että on esiintymiskammo. Ikäviä tilanteita, mutta jos motivaatiota on, ratkaisuja kyllä löytyy. Aloittaja on selvästi fiksu, osaa kirjoittaa ja analysoida tekemistään, joten varmasti hän osaa keskustella valmentajansa kanssa ja valmentaja osaa tarjota ratkaisuja.
Aloittaja on myös saanut varmaan kymmeniä vinkkejä eikä yhteenkään ole tarttunut tai edes kiittänyt.

Lähettäjä: Kinuski 
Päivämäärä:   13.5.26 11:10:15

Ei tämä ole ensimmäinen tällainen ketju htnetissä :D
Aloittajalla on ongelma, josta hän tarinoi pitkät pätkät. Ystävälliset kirjoittajat ehdottavat erilaisia ratkaisuja, joista osa on niin itsestäänselviä (= valmentajan apu) että jos koko tarina olisi totta, aloittaja olisi jo turvautunut niihin. Aloittaja jatkaa tarinointia ja ongelman vatvomista ja voivottelua, eikä ota kuuleviin korviinsa tarjottuja neuvoja.

Lähettäjä: 7 
Päivämäärä:   13.5.26 11:27:43

Tässä on kyllä niin klassiset tunnusmerkit jatkuvasta itsesääli-valituksesta ja yksinkertaisten ohjeiden huomioimatta jättämisestä että ei taida olla totta laisinkaan. :)

Päivämäärä:   13.5.26 11:28:50

Olisihan se pitänyt arvata, että haukkumiseksi tämä menee, kuten muutkin ketjut täällä...

Monilla teistä on se ongelma, että oletatte asioita ja olette väärässä, mutta kuitenkin haukutte sen perusteella.

Kauanko oletatte minulla olleen tuon hevosen?
Kauanko oletatte minun haaveilleen kisaamisesta?
Minkä ikäisenä minua pidätte?
Kauanko oletatte minun valmentautuneen tai kuinka usein valmentaudun?

Jos nuo arvaukset menee aivan päin ahteria, niin sitten kommenteillanne ei ole mitään arvoa.

Jos teillä ei itsellänne ole samoja ongelmia kuin minulla, niin sitten ette ehkä kykene samaistumaan tähän ongelmaani. Mutta sellaisten ei ehkä sitten kannata arvostella, eikä edes neuvoa.

Jos tajuaisitte ongelman, niin sitten ehkä tajuaisitte senkin, miksi pelkkä "harjoittelet vain" ei toimi. Jos harjoittelu toimisi, niin ei minulla olisi aloituksessa kuvaamiani ongelmia. Vähän sama kuin sanoisitte sokealle "avaat vain välillä silmät ja katsot mihin olet menossa niin et törmäile mihinkään :)".

Päivämäärä:   13.5.26 11:39:11

No miten sun valmentajasi on lähestynyt tätä ongelmaa? Miten monta kertaa olet kotitreeneissä harjoitellut radan pätkiä ja missä kohtaa se unohdus yleensä tapahtuu? Miten yleensä pystyt este- ja koulutreeneissä toteuttamaan valmentajan ohjeet ja mitä silloin käytät muistisääntönä? Oletko kokeillut eri valmentajia kun nykyisen kanssa ei selkeästi homma etene?

Ehkä kannattaisi kertoa mitä on jo kokeiltu eikä suuttua, kun tarjotaan erilaisia neuvoja.

Urheilupsykologi voisi olla oikea osoite, jos ongelmat ovat noin monisyisiä.

Päivämäärä:   13.5.26 11:41:36

Jos aloittaja vertaa itseään sokeaan joka ei näe, niin voidaan sitten varmaan todeta että sinua ei voi auttaa ja olet toivoton tapaus. Ryve siinä itsesäälissä jos haluat

Päivämäärä:   13.5.26 11:41:58

Kinuski: Miksi ensin haukut minua oletusten perusteella ja sitten esität kysymyksiä? Kyllähän sinun pitäisi tietää miten asiat on, kun sinulla on pokkaa haukkua minua. Joten ole hyvä ja luettele faktat itse.

Päivämäärä:   13.5.26 11:45:33

. : Sokeakin voi pärjätä aivan hyvin muilla elämän osa-alueilla näkemistä lukuun ottamatta.

Minäkin pärjään ihan hyvin monilla elämän osa-alueilla, mutta hahmotuksessa on häikkää ja siksi on vaikea opetella asioita joiden muistamiseen vaadittaisiin sitä hahmotuskykyä.

Jos tuota ei ymmärrä, niin sitten on joko ihan lapsi tai ainakin älyllisesti lapsen tasolla. Sellaiselle on turha selittää asioita, jotka aikuiset ymmärtävät mutta lapset eivät, koska lapsilla ei ole vielä kykyä hahmottaa abstrakteja asioita.

Päivämäärä:   13.5.26 11:51:34

Jos koet tuon ensimmäisen viestini haukkumisena niin se lienee oire tästä hahmotuskyvyn ongelmastasi ja yleisesti marttyyriasenteestasi.

Onhan se karua kun kukaan ei ymmärrä sinua lumihiutaletta, eikä osaa kristallipallosta nähdä mitä kaikkea olet jo kokeillut.

Onnea matkaan, ehkä joku yksisarvishoito voisi olla ratkaisu!

Lähettäjä: ike 
Päivämäärä:   13.5.26 12:11:50

Eipä tuo Kinuskin kommentti mitenkään asiallinenkaan ole. Ihmettelin minäkin tuota haukkumista. Sama paskamainen linja vain jatkuu joka kommentissaan.

Aloittaja on jo kertonut useita tapoja joita on kokeillut. Jos joku ei löydä ainuttakaan niin sellaisella ei taida olla ongelmaa pelkästään käytöstavoissa tai lukutaidossa.

Lähettäjä: 7 
Päivämäärä:   13.5.26 12:18:52

Lisää klassikkoainesta:
”Jos nuo arvaukset menee aivan päin ahteria, niin sitten kommenteillanne ei ole mitään arvoa.”

Eli vastaajien pitäisi arvata mistä on kyse, muuten tulee vain lisää nyyhkyä ja itsesääliä. Kun kukaan ei minua poloista voi ymmärtää! :)

Lähettäjä: ,, 
Päivämäärä:   13.5.26 12:29:19

Tämä on selvä provo, mutta vinkkinä, provostakin saa paljon mehevämmän kun on vähemmän ylimielinen ja muistaa välillä kiittää neuvojia. Esim. näin:

”Kiitos, neuvo värikynien käyttämisestä on tosi hyvä! Valitettavasti hahmotushäiriöni vuoksi en erota eri värejä.”

”Kiitos, neuvo valmentajan kanssa harjoittelusta ja tehtävien palastelusta on tosi hyvä! Valitettavasti asun Nuorgamissa missä on vain 1 valmentaja, ja hänellä on niin paha lukihäiriö, ettei hän pysty seuraamaan kouluohjelmia paperista.”

Päivämäärä:   15.5.26 13:12:09

Ei auta hahmotushäiriöön, mutta muistamisessa voi käyttää apuna sitä, että opettelee radan lopusta alkuun. Eli ensin viimeinen este, sitten toiseksi viimeinen este ja viimeinen este, sitten kolmanneksi viimeinen este, toiseksi viimeinen este ja viimeinen este jne.

Ylös ⇑   

Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

Otsikko:

Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.