Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Uudelle tallille meno jännittää

Lähettäjä: D 
Päivämäärä:   11.5.26 17:22:28

Aloitin muuton vuoksi uudella tallilla käymisen. Olen käynyt nyt pari kertaa ja paikka on ihan ok. Silti minua jännittää aina, kun ratsastustunnin aika lähestyy. Jopa ajomatka jotenkin pelottaa, en ymmärrä miksi.

Tallilla on tosi tarkat säännöt, jotka tietenkin helpottavat toimimista, mutta silti tuntuu, että muistettavaa on paljon ja pelkään, että teen jotain väärin. Hevoset ovat kilttejä ja laadukkaita, mutta silti ratsastustuntikin jännittää ihan hirveästi. Siis niin paljon, että melkein menetän yöuneni edellisiltana.

En muista, että edellisellä tallilla olisi ollut tällaista, mutta ehdin käydä siellä monta vuotta, joten ehkä en vaan muista enää. Sinne lähdin kuitenkin aina mielelläni.

Nyt olen murehtinut jo useamman päivän ajan seuraavaa ratsastustuntia ja huomaan, että olen melkein ärtyisä, kun tunti lähestyy. Tavallaan lohdutan itseäni ajattelemalla, että kun menen yhtenä päivänä tunnille, seuraavat illat ovat vapaat.

Olenkohan vain ylistressaantunut muuton yms. uusien asioiden takia, vai onkohan talli minulle tyystin väärä? Mietin, että yrittäisin käydä edes muutaman kerran, mutta samalla tekee mieli unohtaa koko juttu. Onko kellään ollut samankaltaista?

Re: Uudelle tallille meno jännittää

Lähettäjä: Liisa 
Päivämäärä:   11.5.26 17:37:01

Uuteen talliin tottumiseen menee jonkin aikaa. Kuulostaa kuitenkin siltä, että olet käynyt tallilla pari kertaa ja silti jännitys on niin suurta, että et tiedä haluaisitko mennä.

Jos ei parin kerran aikana tilanne helpota, niin voi olla, että talli on väärä. Hyvän harrastuspaikan yksi tunnusmerkki on se, että sinne on kiva mennä, voit olla oma itsesi ja virkistäytyä mukavan harrastuksen parissa. Jos tallille meneminen on enemmän kamalaa kuin kivaa, niin en itse kävisi sellaisella tallilla. Ratsastaminen maksaakin paljon, miksi maksaisit siitä että saat itsellesi ylimääräistä jännitystä ja ahdistusta? Asian pitäisi olla juuri päinvastoin.

Päivämäärä:   11.5.26 17:46:12

Kiitos Liisa, näin minäkin ajattelen. Osa jännityksestä tulee tosin varmasti siitä, että kävin edellisessä paikassa niin pitkään. Nyt on täysin uudet kuviot.

Jotenkin hälyttävää tässä on mielestäni se, että jännitys on niin negatiivista eikä oikeastaan helpota edes tallilla ollessani.

Lähettäjä: J 
Päivämäärä:   11.5.26 17:56:32

Samanlainen kokemus ja tallin vaihto auttoi välittömästi. Olin ihan eri ihminen näillä talleilla. Eka tallilla jännitin niitä hevosiakin, toka tallilla olin itsevarma ja varustin minkä tahansa hevosen. Vaihda tallia. Ratsastus on niin kallis harrastus että paikan pitää olla mielunen.

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   11.5.26 18:10:50

Ihan normaalia uudessa tilanteessa. Tavallaan voi olla jopa hyvä että vähän jännität, todennäköisesti osaat seurata sääntöjäkin keskimääräistä paremmin, jos pelkäät niiden rikkomista. Siellä tallilla käy varmasti myös huolettomia huithapeleita, jotka ei osaa moista stressata, ja säännötkin sitten unohtuu helpommin. Olet jo ihan hyvillä kantimilla.

Lähettäjä: -- 
Päivämäärä:   11.5.26 19:32:50

Mieti, miksi sinä jännität ja miksi valvot yöllä. Mitkä ovat ne perimmäiset kysymykset. Joo, jännität, että teet väärin, mutta miksi? Pelkäätkö että joku huutaa sinulle tai on ilkeä? Miksi pelkäät sitä? Onko joku antanut vinkkiä, että niin voisi käydä? Eli kysele itseltäsi vähän syvällisempiä syitä jännitykselle.

On hyvin mahdollista, että talli on väärä. Voit pelätä tekeväsi väärin, jos olet huomannut alitajunnassasi että ihmiset käyttäytyvät jotenkin oudosti. Tai sitten voi olla, että olet vain kovin jännittynyt, koska elämässä sattuu ja tapahtuu.

Itse kuulostelisin omia fiiliksiä ja kokeilisin käydä myös muilla talleilla. Helpottaako tunne toisessa paikassa?

Päivämäärä:   11.5.26 19:37:57

Lähettäjä-

Päivämäärä11.5.26 18:10:50

Ihan normaalia uudessa tilanteessa. Tavallaan voi olla jopa hyvä että vähän jännität, todennäköisesti osaat seurata sääntöjäkin keskimääräistä paremmin, jos pelkäät niiden rikkomista.

Näin minäkin ajattelen. Toki myös tallihenki vaikuttaa siihen, miten mukava on käydä harrastamassa. Itse kävin nuorena tosi pitkään tallilla, jonka pitäjä piti fiksusti huolen siitä, ettei tallilla päässyt syntymään mitään klikkejä. Vaikka meitä heppalikkoja pyöri siellä aika paljon, niin ketään ei nostettu toista arvokkaammaksi eikä tallinpitäjä ns. antanut valtaa kenellekään. Tallilla oli rentoa olla, kun ei kilpailtu siitä kuka on paras ja miellyttää tallinpitäjää eniten. Kaikki tallilla kävijät olivat tasa-arvoisia.

Nykyisellä tallilla on myös ihan kiva käydä, mutta huomaa kyllä että siellä on tosi tiivis vakiporukka. Kukaan siellä ei oikein juttele eikä tervehdikään, ellen itse tervehdi ensin. Olin aika ihmeissäni, kun menin ekaa kertaa tunnille ja minua ei otettu mitenkään vastaan. Vanhalla tallilla uutta tuntilaista tervehdittiin, näytettiin mistä löytyy hevosjako, varusteet ja hevonen, kerrottiin vähän hevosesta ja autettiin varustamisessa, jos ratsastaja halusi. Tunnin jälkeen näytettiin kylmäykset, loimitukset, suojien puhdistukset jne. Eli säännöt ja käytänteet kerrottiin ja näytettiin, jotta ne olisi helppo muistaa jatkossakin. Ja aina autettiin, jos joku kysyi apua. Kun menin ekaa kertaa nykyiselle tallille, niin minulle vaan viitottiin että "sun heppa on tuolla perällä" ja loput sain selvittää itse. Tuntui aika erikoiselta.

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   11.5.26 19:57:04

Vaihda paikkaa. Tallilla olo pitää olla mukavaa.

Lähettäjä: Ida 
Päivämäärä:   11.5.26 20:09:20

Meillä päin on tosi vähän talleja eikä oikein yhtään kunnollista. Viimeisin missä kävin oli hevosten puolesta hyvä, osaavia, hyvät puitteet jne., mutta tökkäsi juurikin tuohon, että kukaan ei neuvonut mitään tallin käytäntöjä. Tunneilla käynti alkoi aloittajan tapaan stressata kun hevosen laitto ja purku meni ihan arpomiseksi. Jouduin myös neuvomaan muita tuntilaisia ollessani vasta toista kertaa tallilla.

Päivämäärä:   11.5.26 21:27:37

Kiitos ajatuksista.

Mietin tässä oikein pitkään, että mikä siinä tallille lähtemisessä tarkalleen ottaen jännittää. Varmaan lopulta se, että kaikki on niin vierasta. Uusi paikka, uudet hevoset.

Meillä on kyllä ihan hyvät ohjeet (en ole sama D kuin klo 19.37). Ehkä omassa elämässä on liikaa kaikkea meneillään, eikä oma mieli pysy mukana. Saatan kanavoida tallikäynteihin muutakin stressiä. Jos en osaa "jännittää" arkipäiväisen elämän muutoksia vaan se kanavoituu jotenkin talliin, kun se on konkreettinen, aikataulutettu asia?

Päivämäärä:   11.5.26 22:07:07

Voi hyvin olla. Minä sain sydämentykytyksiä tallille menosta kun muussa elämässä oli ihan karmea tilanne. Jotenkin sitä käytti kaiken enerian niiden ongelmien selvittelyyn, niin ratsastamiseen ei enää jäänyt mitään ja tuntui, että tekee kaiken väärin vaikka oikeasti mitään ihmeellistä ei tapahtunut, ei vaan ollut kapasiteettia oppia uutta ja kehittyä.

Lähettäjä: Toinen täti 
Päivämäärä:   12.5.26 06:26:23

Entä jos yrität ajatella niin, että ”Tallilla on tosi tarkat säännöt” sen vuoksi, että jokaista uutta ratsastajaa ei tarvitsisi henkilökohtaisesti opastaa, ja että sinua pidetään sen verrran kokeneena ja järkevänä, että et tarvitse jatkuvasti kädestäpitelijää?

Jos unohdat jonkin säännön, se on ymmärrettävää, koska olet tottunut toimivaan eri tavalla. Mitään pahaa tuskin sen vuoksi tapahtuu. Asian voi kuitata esim. sanomalla ”anteeksi, en tiennyt/muistanut, kävin pitkään tallilla, jossa oli tapana toimia toisella tavalla”.

Onnea uuteen kotiin ja tsemppiä harrastukseen.

Päivämäärä:   12.5.26 10:01:38

Itse oon jännittäjä, varsinkin uudet asiat saa koko kehon levottomaksi. Jos on joku kellonaika, esim illalla ratsastustunti, jännitän sitä lähtöä hyvissä ajoin ja mahassa kuplii :D Tai jos on poikkeuksellisesti iltavuoro, sitäkin jännitän, vaikka sama työpaikka ollut yli 10v...

Antaisin vielä aikaa, että totut uuteen paikkaan. Mutta jos lähistöllä on potentiaalisia talleja, käy ihmeessä katsomassa. Kannattaa etsiä itselle mieluisin paikka.

Ylös ⇑   

Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

Otsikko:

Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.