Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Yksin kotitallia pitävät! Miten pärjäätte?

Lähettäjä: T 
Päivämäärä:   10.5.26 19:39:57

Kohderyhmä ja kysymys otsikossa.

Tilanne, että ero tuli ja lunastan miehen ulos tilasta. Taloudellisesti pärjään kyllä (laskettu itse ja pankin kanssa). Mutta pärjäänkö tallin kanssa? Neljä hevosta siis mutta yksi kokonaan miehen ja yksi puoliksi. Omansa ukko hakee pois mutta tuo puolikas on jäämässä minulle eli kolme hevosta olisi. Mitään muuta tukiverkkoa ei ole, kun ei ole koskaan tarvinnut kun miehen kanssa tallia ennen yhdessä pidetty. Isoja koneita ei oo vaan ostettu auraukset, lantalan tyhjennykset, laidunten hoidot jne. ulkopuolelta.

Että onko kuinka tuhoon tuomittu yritys?

Re: Yksin kotitallia pitävät! Miten pärjäätte?

Lähettäjä: *** 
Päivämäärä:   10.5.26 19:51:39

8v jo pidetty yksin, 3-5 hevosta koko ajan. Palveluita saa ostamalla jos tarvii.

Lähettäjä: Jessi 
Päivämäärä:   10.5.26 19:59:03

Kannattaa kartoittaa plan b valmiiksi, ihan varmuuden vuoksi. Jos vaikka jalka menee poikki, ni ei tarvi ihan nollasta lähteä miettimään.

Kyllä sitä pärjää, kun osaa pyytää tarvittaessa apua.

Kesät ok, mutta talvet on pitkiä, pimeitä ja kylmiä yksin.

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   10.5.26 20:17:16

Pärjäähän sitä mutta onko se enää kivaa, niin ei.

Lähettäjä: Tuuraaja 
Päivämäärä:   10.5.26 20:41:34

Perehdytät jonkun joka tekee laskutuksen kautta tallitöitä ja jolta voi ostaa yksittäisiä vuoroja. Harvakseltaan jos tarve on, niin ei tule kalliiksikaan. Toinen hyvä on sopia lähimmän pienen tallin kans YYA, eli raha ei liiku mut autetaan puolin toisin pakollisissa, jos toisella esim. 39 kuume.

Lähettäjä: Moneypenny 
Päivämäärä:   10.5.26 22:42:09

Missä päin?

Päivämäärä:   10.5.26 22:59:08

En tiedä miksi tätä niin jännitän ja pohdin. Kai muutos vaan pelottaa. Olen tehnyt enemmän tallihommia ja käytännössä kaikki "metatyöt": heinien tilaukset, laskujen maksut, urakoitsijoiden kilpailutukset jne. Ehkä tämä tästä.

Päivämäärä:   10.5.26 22:59:33

Moneypenny, Pohjois-Pohjanmaalla.

Lähettäjä: Mii 
Päivämäärä:   10.5.26 23:20:26

Alku oli itsellä vaikeaa eroon liittyvän ahdistuksen ym. kanssa. Kun oma mielenterveys alkoi kantaa, hyvin pärjään. Talouden suunnittelu, mahdollisimman helpoksi tehdyt arkirutiinit ja avun vastaanottaminen ja pyytäminen auttaneet jaksamaan, kun arki ei ole pelkkää selviytymistä. Rankkaa välillä, mutta en vaihtaisi elämäntapaa muuhun.

Lähettäjä: Aada 
Päivämäärä:   10.5.26 23:37:54

Itsellä sama kuvio edessä ja mietin paljon pärjäämistä. Tiedän että varmasti pärjään, mutta ei se aina helppoa ole talven takia. Olen itse tehnyt tähänkin asti kaiken muun paitsi traktorityöt. Niihin saan kyllä apua, kun vaan pyydän. Tämä just, että pitäis osata pyytää apua edes joihinkin töihin, eikä yrittää aina vaan itse ja yksin pärjätä. Sitä on vaan niin tottunut pärjäämään ja ajatellut että pitää pärjätä.

Päivämäärä:   11.5.26 00:31:19

Äh.. ollut jo yksin. 4 vuotta, hyvin pärjään, käyn vielä töissä. Sinulla pitää olla hyvä toimiva rutiini. Hevonen on aika pitkälle onnellinen, jos perusasiat on kunnossa. Puhtaat puitteet. Riittävä ravinto ja kavion hoito. Ottaisinko enää äijää. EN IKINÄ. Näin on hyvä. Muutama kaveri käy auttelee.

Päivämäärä:   11.5.26 07:21:01

Yritä saada joku luotettava talliapuri kuvioihin mukaan.

Talvella saattaa olla raskasta niin fyysisesti kuin henkisesti yksin puurtaa päivästä toiseen.

Lähettäjä: En uskaltaisi 
Päivämäärä:   11.5.26 07:27:35

En uskaltaisi yksin pitää hevosia kotitallissa. Jos sattuukin osumaan kavio päähän niin kukaan ei olisi tulossa auttamaan. Näillä vuosilla ja tällä tapaturma historialla en enää edes nouse hevosen selkään jos tontilla ei ole toista ihmistä. Se riitti kun kerran jäin hevosen alle ja olin yksin tallilla.
Harvemmin toki sattuu mitään isompaa, mutta se oli sen verran pysäyttävät hetki että ei kyllä enää uskalla.

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   11.5.26 08:11:56

Just toi että todennäköisyys on toki pieni mutta mitä jos itselle sattuu jotain? Meillä on talli ja jos esim. jouduttaisiin kolariin ja molemmat kuolisi siinä niin ei meille osaisi kukaan tulla hevosia hoitamaan, nälkiintyisivät hengiltä. En edes tiedä miten tämän ratkaisisi kun ei ole mitään tukiverkkoa tai elossa olevia sukulaisia.

Päivämäärä:   11.5.26 08:16:32

^ syöthän myös vain jos joku katsoo vieressä (tukehtumisvaara), et liiku autolla yksin, nukkuessakin voi verisuoni katketa päästä että kannattaa olla joku vahtimassa vieressä...

Aloittajalle, sitä ei tiedä kuin kokeilemalla, mutta ajoitus kesää vasten on ainakin paras mahdollinen. Jos sulla on joku tallinpitäjä kaveri niin pyydä käymään ja kattokaa rutiineja yhdessä uusin silmin. Usein omille tavoilleen sokeutuu kunnes joku tulee kysymään onko joku syy tehdä noin kun olisi kymmenen helpompaakin tapaa. Syksyllä auttaa kunnolliset valot, mudattomat kulkureitit ja hyvät vaatteet.

Päivämäärä:   11.5.26 08:19:26

Pärjäät kyllä! Varmista/hanki jonkinlainen tukiverkosto, jos jotain sattuu, esim. pakollinen työmatka tai kova oksennustauti tms ja järjestä hevosten olot niin, että vähän kokemattomampikin pystyy niille heinät ja vedet heittämään yhtenä päivänä. Ja rahallahan aina saa palveluita ostettua.

Jäin itse aikoinaan yksin kahden pienen lapsen. 4 koiran, parin kissan ja 3-4 hevosen kanssa. Ei meinannut tunnit vuorokaudessa riittää kaikkeen, kun töissäkin piti käydä. Jälkikäteen ajatellen olin varmaan aika kovilla tuohon aikaan :) :)

Lähettäjä: jermi 
Päivämäärä:   11.5.26 09:42:53

Kun tuossa yhtälössä ei ole mukana lapsia niin huomattavasti helpompaa. Itse olen pärjännyt yhden lapsen kanssa yksin tilaa pyörittävänä. Ehkä vaikeinta on sitten kun aika on niin uuden suhteen löytäminen, kaikki kun eivät sovellu tämän tapaiseen elämäntapaan, niin monta hyvää miesehdokasta tippuu sen myötä pois :/

Lähettäjä: täti 
Päivämäärä:   11.5.26 09:46:21

Hyvin pärjää. 15 vuotta ollut pihassa 4-11 hevosta ja yksin tehty koko ajan. Tähän tottuu, että mihinkään ei pääse käymään :D

Päivämäärä:   11.5.26 09:54:09

^ syöthän myös vain jos joku katsoo vieressä (tukehtumisvaara), et liiku autolla yksin, nukkuessakin voi verisuoni katketa päästä että kannattaa olla joku vahtimassa vieressä...

Ei ollut siis kyse siitä missä ja mihin kuolee vaan siitä että hevoset jää hoitamatta jos kuolee. Luetun ymmärtämistä siis...

Lähettäjä: Maija 
Päivämäärä:   11.5.26 09:55:56

Mulla ollut alusta saakka niin että pidän yksin, miesystäväkin välissä vaihtunut mutta koko ajan olen asunut yksin :) Hevosia 2-3kpl.

Tarha super lähellä tallia, samoin lantala ihan vieressä ja n. viikon heinät aina sisällä tallissa. Mulla käytössä traktori etukuormaajalla, se helpottaa kyllä. Auraan itse pihan ja tien. Talvella hevosilla lämmitetyt vesiastiat, vapaa heinä tarhassa aina.

Teen täyttä työaikaa muualla ja lisäksi pyöritän toiminimeä, ajallisesti ja jaksamisen puoleen on välillä tiukkaa. Apua en juuri ulkopuolisilta huoli, olen omistani tarkka ja inhoan sitä että joudun tekemään itse perässä :D

Nykyinen mies on innokas remppailija, edellinenkin autteli jossain määrin. Oma isäni tehnyt myös jaksamisensa mukaan jotain, mutta rahalla ostan ammattilaisten palveluita kun tarvis. Koen että hyvin pärjään, mulla etuna että olen asunut tällä seudulla kauan ja kontaktit hyvät eli saan helposti ja nopeasti esim. maanrakennuspalveluita. Tänään kun keksin että tarhan voisi laajentaa niin keskimäärin kahden päivän sisään on kankaat, murskeet ja hiekat laitossa.

Lähettäjä: Taizzz 
Päivämäärä:   11.5.26 10:59:41

Haluatko pärjätä? Lähinnä ajattelen sitä, että aivan varmasti pärjäät ja pystyt, kun noin paljon on jo tekemistä takana. Mutta kuten tuossa joku toinenkin sanoi, että se ei välttämättä ole enää niin mukavaa (toki, saattaahan se olla mukavampaakin kuin ennen). Nyt voi olla myös hyvä hetki miettiä, mitä sitä oikein elämältään haluaa. Helposti sitä sitten myös urautuu, hukkuu kiireiseen arkeen ja väsyneenä ei sitten välttämättä näe niitä vaihtoehtoja myöhemmin. Varmasti pärjäät, jos haluat! Joku tosiaan on silti hyvä olla varalle pahimpiin hetkiin, jolta voi ostaa/pyytää apua tallihommissa silloin tällöin.

Näin jälkikäteen ajateltuna, olishan sitä muutama helpottava ratkaisu just nuihin talliratkaisuihin ollut hyvä olla ollut valmiina.

Päivämäärä:   11.5.26 11:11:18

"jos esim. jouduttaisiin kolariin ja molemmat kuolisi siinä niin ei meille osaisi kukaan tulla hevosia hoitamaan, nälkiintyisivät hengiltä. En edes tiedä miten tämän ratkaisisi"

Siis eikö eläinihmiset ole tietoisia hätätietokortista?? Pitäisi löytyä jokaisen eläimenomistajan lompakosta tai puhelimen kuorista helposti näkysällä. Hätätietokortista löytyy tiedot mitä eläinlajia ja missä osoitteessa on, jos ihminen loukkaantuu/menehtyy, sekä yhteyshenkilön tiedot.

Lähettäjä: X 
Päivämäärä:   11.5.26 11:15:11

Mistäs revit yhteyshenkilön jos ei oo perhettä tai sitä verkostoa

Lähettäjä: En uskaltaisi 
Päivämäärä:   11.5.26 11:22:58

Meillä kyllä osaisi joku tulla hoitamaan eläimet jos kaikki kuoltaisiin, meillä on myös tallissa kirjalliset ohjeet tätä varten. Ollut aina ja tulee aina olemaan.
Kaikkeen siis kannattaa ennakkoon varautua.
Tallissa on siis kansio missä on puhelinnumerot lanta kuskista eläinlääkäriin. Siellä on ohjeet miten eläimet hoidetaan, joten voisin repäistä kadulta ihan kenet tahansa ja hän osaisi ruokkia hevoset. Siellä on myös metsästäjän numero missä lukee "hätä lopetus", vievät ruhon mennessään.

Kaikilla varmasti joku hätä yhteyshenkilö kuitenkin olemassa.

Yksin en silti tallia pitäisi, jos tuo mies nyt jostain syystä lähtisi saisi hevoset samalla muuttaa muualle. Ihan vain turvallisuus ensin. Toki yksi vaihtoehto on sopia jonkun kanssa että tiettyyn aikaan laittaa viestiä kaikki ok. ja tämä sitten osaa huolestua jos viestiä ei kuulu. Näin saisi minimoitua riskin jos on se kavio päässä, niin edes joku osaa tulla etsimään.

Päivämäärä:   11.5.26 11:30:03

"Mistäs revit yhteyshenkilön jos ei oo perhettä tai sitä verkostoa"

Sitten vaikka eläinsuojeluyhdistyksen tiedot. Jollekin on mentävä tieto. Ja kyllä jonkinlainen verkosto täytyisi jokaiselta eläintä pitävältä löytyä.

Lähettäjä: T (aloittaja) 
Päivämäärä:   11.5.26 11:57:57

Näköjään toinenkin T eksyi topaan, mutta aloittaja tässä hei.

Olen miehen kanssa pitänyt tätä kotitallia viimeiset 5-7 vuotta (ensin oli pari kesää ja hevoset pihassa ja sitten muuttivat kokonaan). On tietysti jaettu tallitöitä ja tehty myös yhdessä ja kai se sitten mietityttää, että miltä homma tuntuu yksin. Omat mielipiteet on vaihdelleet laidasta laitaan, että ajattelenko pärjääväni vai en. Ei varmaan selviä kuin kokeilemalla. Hyvä idea, että miettii tallihommat läpi voiko asioita jotenkin helpottaa. Nyt on tietysti asiat tehty/suunniteltu kahden voimin/ajatuksella että on kaksi tekemässä.

Tukiverkkojen puute tosiaan mietityttää. Miehen lähipiiri/harrastukset/kaikki on ollut tässä lähellä enkä muista onko edes kerran vuodessa ollut yötä pois. Mulla reissuja on ollut ehkä vähän enemmän, pari kertaa vuodessa se yö tai pari ja mies on sillon paikannut. Onkohan kerran ollut joku tuttu hoitamassa tallia koko tallinpidon aikana? En äkkiseltään edes keksi että ketä pyytäis, jos vaikka tänään katkaisisin jalkani (tai tänään vielä mies varmaan sen tekis, kun ei ole tuota omaansakaan vielä hakenut pois). Enkä tiedä kenet laittaisi hätätietokorttiin yhteystiedoksi. Pitää miettiä.

Lähettäjä: _ 
Päivämäärä:   11.5.26 13:30:48

”Siis eikö eläinihmiset ole tietoisia hätätietokortista??”

Mitähän sillä kortilla teet jos kuolet johonkin yksin, eikä kukaan huomaa. Sehän se pahin skenaario on yksinelävillä eläintenomistajilla.

Päivämäärä:   11.5.26 13:55:55

Kuten vaikka kotiin sisälle.

Lähettäjä: *-* 
Päivämäärä:   11.5.26 14:07:36

Mä voin ihan tunnustaa, että en kyllä varmaan pärjäisi. Ikää on yli 50 ja 20 vuotta tallinpyöritystä takana kahdestaan miehen kanssa. En selviäisi omakotitalon huolto- ja pihatöistä, hevosten hoidosta ja koko paletista. Käyn kodin ulkopuolella töissä ja olen arkisin pois kotoa 10 tuntia. Talvella ei tulisi mitään, nytkin tekee välillä tiukkaa mutta luopuakaan en osaa. Raataisin varmaan itseni näännyksiin hetkessä. Mulla on kriteerit niin korkealla, mikään ei saa olla rempallaan eikä vähän sinnepäin.

Lähettäjä: Mokkula 
Päivämäärä:   11.5.26 16:19:27

Mitä jos laittaisit ilmoituksen vuokrahevpsesta? Tallityötä vastaan. 3 karsinaa ja tarhat ja Ratsastaa yhden hevosen hyvin? Alkuun toki pitää olla mukana ja neuvoa, kirjoitin itse asiat myös seinälle niin voi varmistaa. Näin olen saanut esim vapaaillan ja lähteä kylään tai ihan vaan saunoa rauhassa ja sen päivän tallityöt itselle on vaan hepat ulos + heinien ja vesien laittoa.

Päivämäärä:   11.5.26 16:20:33

" Lähettäjä: _
Päivämäärä: 11.5.26 13:30:48

”Siis eikö eläinihmiset ole tietoisia hätätietokortista??”
Mitähän sillä kortilla teet jos kuolet johonkin yksin, eikä kukaan huomaa. Sehän se pahin skenaario on yksinelävillä eläintenomistajilla."

Eikös jo työpaikalla aleta kyselemään perään, jos ei muutamaan päivän ilmesty töihin? Eli tuskin kovin montaa päivää kuolleena joutuu odottelemaan ja joku varmasti hoitaa eläimentkin turvaan, jos näin käy.
Aloittajan pitää nyt ottaa itseään niskasta kiinni, hankkia pari kaveria itselleen, jutella naapurin, miehen kavereiden, työkavereiden kanssa kanssa ja tutustua paikallisiin hevosihmisiin jotta on joku jolta pyytää apua tarvittaessa, rahalla tai ilman..

Ainakin naapureille kannattaa mainita, että on nyt yksin eläinten kanssa. Tietänevät sitten jos vaikka jotain epätavallista tontilla näkyy..

Lähettäjä: ... 
Päivämäärä:   11.5.26 16:39:49

Mä hankin heinä- ja väkirehuautomaatit. helpottaa hetkiä illalla ja aamulla sekä kun tsrttee tuuraaja välillä. Lisäksi vapaa heinä. Mulla 2 hevosta pihassa ja kaksi alakoulu ikäistä lasta.

Lähettäjä: fkf 
Päivämäärä:   11.5.26 16:51:37

Aika moni pärjää yksin. Järkkää vain asiat sillä tavalla että onnistuu yksinkin. Ostat tietyt palvelut kuten ennenkin. Toki jatkossa joudut kaiken maksamaan yksin.

Tukiverkkoa kannattaisi ehkä etsiskellä, niin pärjäisit paremmin jos et itse pystykään tekemään. Mutta silloin tärkeintä on se, että hommien hoito on helppoa ja tukiverkko pääsee myös helpolla. Ei kukaan tule autamaan jos pyöröpaali on jäässä ja pelkkään hevosten iltaheinien nyhtämiseen käsin menee puolitoista tuntia. (Valitettavasti tällaisenkin tiedän, onneksi hän sitten järkkäsi asiat paremmin ja nykyään hommat hoituu kuin itsestään.)

Kunnon työvälineet joilla hommat onnistuu helposti, kärry jolla kuskata, ettei tarvitse käsillä roudata. Ja niin edelleen.

Lähettäjä: Jep 
Päivämäärä:   11.5.26 18:03:12

"Eikös jo työpaikalla aleta kyselemään perään, jos ei muutamaan päivän ilmesty töihin?"

Aletaan. Meiltä menehtyi etätyöläinen ja ensimmäinen päivä kun ei avannut työkonetta, ei vielä aiheuttanut toimenpiteitä. Seuraava aamu aiheutti ja löydettiin menehtyneenä. Asui siis yksin ja ehti olla 1,5 vrk menehtyneenä ennen löytymistään.

Ap:n kannattaa parantaa verkostojaan nyt, kun entinen tuki on hävinnyt. Ja järkätä kaikki päivittäistyöt niin helpoiksi, kuin suinkin.

Lähettäjä: TTT 
Päivämäärä:   12.5.26 07:04:00

Kannattaa järjestää kaikki mahdollisimman helposti tehtäväksi, ei turhia työvaiheita, niin harrastamisesta nauttii. Itse maksan aika reilunkin hinnan siitä että puolituttu luotettava ihminen käy hoitamassa hommat. Asiat on katsottu läpi ja ohjeet on selkeät jokakerralle. Sellainen summa millä itse oikeasti viitsisit lähteä ajelemaan toisen luo, ei pelkkä bensakorvaus. Näin kehtaa pyytää ja toinen tulee ihan mielellään. Silloin myös asiat tehdään kuin sovittu ja hevoset saa ystävällistä kohtelua, kun niihin ei tarvitse purkaa ärtymystä jne. Reilupeli kaikille :)

Lähettäjä: Puu 
Päivämäärä:   12.5.26 08:38:44

Kuulostaa erikoiselta, jos ei tunne ketään sen vertaa, että voisi laittaa hätäyhteyshenkilöksi. Mutta jos ei kertakaikkiaan ole, niin sitten paperiin tieto, ett valvontaell yhteys, ne hoitaa sitten ja on valtuudet ja yhteyshenkilöt. Eläinsuojeluyhdistyksellä ei ole mitään toimivaltaa, älkää niitä nyt ainakaan laittako mihinkään lappuun edes ideaksi!

Aloittajana ehkä hankkisin traktorin tai avantin, jolla voi tehdä lumitöitä, siirrellä paaleja, lanata kenttää. Pyytää jonkun muutaman kerran opettamaan miten toimii. Tai sitten hyvät apuverkostot konehommiin mutta voi aika kalliiksi tulla, jos joku tulee aina erikseen 5min homman takia.

Lähettäjä: T (aloittaja) 
Päivämäärä:   12.5.26 10:34:39

Kiitos kannustavista viesteistä! Kyllä mä aion tallinpitoa yksin kokeilla, kun tilat ja hevoset kuitenkin jo tuossa on valmiina. Pitää vaan miettiä kesän aikana tarkasti kaikki ja selvitellä etukäteen, mistä voi ostaa apua.

Ja on mulla ns. itselleni hätäyhteyshenkilö, mutta sellaista ei tule mieleen, joka osaisi hoitaa hevoset JA asuisi samalla paikkakunnalla, että voisi ne hätätilanteessa hoitaa. Oma lähipiirini asuu siis 150+ km päässä ja aikoinaan oon paikkakunnalle miehen perässä muuttanut.

Lähettäjä: + 
Päivämäärä:   12.5.26 11:44:12

Kyllä selviää jos lompakko kunnossa, ostat palvelut mitä et itse pysty/jaksa/ehdi tekemään.

Jos tuntuu raskaalta, vähennä yksi hevonen pois.

Kaksi itsellä, jaksaa hoitaa sairaanakin.

Lähettäjä: Puu 
Päivämäärä:   12.5.26 13:24:19

Tallitöitä vastaan joku ratsastamaan niin saat siinä samalla varahoitajan hevosille? Mahdollistaa sullekin käydä vaikka yön yli reissulla, kun joku muukin voi hoitaa hevosia. Tai tunnetko ketään hevospiireistä, tallityöntekijöitä, muiden tallien omistajia, ratsastuksen opettajia? Näitä voisi kysyä ns. tuuraamaan nyt jonkun päivän ja olisivat sitten myös hätäapuna. Ihminen olisi jo tuttu ja olisi käynyt teillä niin tietäisi paikat, tavat ja hevoset, oli todellista tarvetta tai ei nyt vielä.

Lähettäjä: Sohvapöytä 
Päivämäärä:   12.5.26 13:33:30

Hyvin pärjää, mulla on ollut yksin talo ja talli 10 vuotta. Kavereita on kyllä onneksi samalla paikkakunnalla useita, joita voi pyytää hoitamaan hevoset tarvittaessa.

Naapuri auraa tarvittaessa pihan, toinen naapuri käy tarvittaessa siirtelemässä paaleja, putkiliike auttaa, jos putket jäätyvät, sähköliike tekee sähkötöitä, yksi firma on just tulossa asentamaan uudet tikkaat katolle jne. Kyllä hommat hoituu, kun etsii tekijät.

Lähettäjä: eikö 
Päivämäärä:   12.5.26 15:06:40

Eikö kaikissa kunnissa ole maatalouslomittaja, jolta voisi ostaa hevosen hoitoa, jos tulee sairaaksi tai jotain?

Lähettäjä: Miina 
Päivämäärä:   12.5.26 15:17:39

Kannattaa kysellä jossain ryhmässä tai tutuilta tietääkö ketään joka voi tulla tarvittaessa aittamaan, esim. laskutuksella.

Lähettäjä: …. 
Päivämäärä:   12.5.26 19:33:46

Hevosmäärä sellaiseksi että jaksat yksin hoitaa.

Minulla se on kaksi.
Mies on olemassa, mutta hän osallistuu vain hätätilanteessa päivittäiseen hoitoon. Hevoset on mun ja minä ne hoidan.

Lähettäjä: o 
Päivämäärä:   12.5.26 20:28:16

Mä hoidan yksin 11 hevosta ja muut tilan kunnossapitotyöt ja olen siis nainen :D

Selviää kun haluaa selvitä.

Ylös ⇑   

Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

Otsikko:

Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.