|
Lähettäjä: .
Päivämäärä: 10.5.26 20:19:49
rv 20 ja vielä ratsastan useamman kerran viikossa, minulla ei ole näkyvää mahaa vaan pieni ”pömpötys”. Ratsastus ei toki ole valmennustyyppistä, vaan enemmän askellajit läpi ja kevyttä maastoilua.
Minulla on vahva keskenmenon pelko, jota vähentää mahdollisimman ”normaalisti” eläminen (toki en käytä alkoholia ja syön suositusten mukaan), sillä lähipiirissäni on ollut surullisia keskenmenoja sellaisissa raskauksissa joissa äiti pyrkii tekemään kaiken mahdollisimman oikein, jopa neuroottisesti ja nämä äidit olisivat varmasti olleet vuoden äitejä, itseäni tuhat kertaa parempia. Neuvolassakin sanottiin, että tiedän varmasti itse kun kehon rajat tulevat vastaan ja suosittelivat jatkamaan kaikkea liikuntaa niin kauan kuin hyvältä tuntuu, myös ratsastusta (taustaltani olen aktiiviharrastaja ja minulla on useampi hevonen). Olen ymmärtänyt, ettei siihen keskenmenoon voi oikein vaikuttaa, geenit vaikuttaa suurimmaksi osaksi. Toki turhia riskejä ei kannata ottaa, mutta jos olo on hyvä omassa kropassa eikä ratsastus kipeytä niin antaa mennä vaan. Todennäköisesti keskenmeno ei johdu äidin toiminnasta, vaan siitä että sikiössä on vika ja luonto hoitaa sen.
Oma raskauteni alkoi myös ivf-hoidoilla, mutta en voi ”suojella” alkanutta raskautta juuri mitenkään. Luontoa ei voi hallita. Nautin niin kauan liikkumisesta kun voin, mutta luotan siihen tunteeseen kun keho sanoo stop.
|