Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Paljonko olette laihduttaneet heppojen takia?

Lähettäjä: Jo 
Päivämäärä:   9.5.26 23:16:36

Itse olet laiduttanut 10 kg haluamani osaavan hevosen takia tai tarkemmin ponin.

Re: Paljonko olette laihduttaneet heppojen takia?

Lähettäjä: Jes 
Päivämäärä:   9.5.26 23:26:03

Hieno saavutus!

Itselläni haaveena tuo kymppi, mutta vaivoin sain 3 ja kaikki tuli hetkessä takaisin. Nyt taas yritys päällä.

Millä sä onnistuit?

Päivämäärä:   9.5.26 23:44:30

Aikamoinen tuskien taival, mutta minulla on urheilutaista painoluokkalajista niin perupilarit kiristelystä kondiksessa niin mikäs siinä puksutellessa - aktiivinen elämäntapa niin kulutustakin on.
Karkit hedelmiin ja sipsit poppariin.
Ja noh onhan se kopukka hiton kallis, vaikka onkin poni niin kyllä se iso rahallinen panostuskin motivoi.

Hanki kallis osaava poni niin pakko laihtua että saa nauttia xD

Lähettäjä: Yösiipi 
Päivämäärä:   10.5.26 00:47:09

Yli 70kiloa ja vielä matkaa

Lähettäjä: Dana 
Päivämäärä:   10.5.26 06:11:16

Reippaat 6 kg olen ihan puhtaasti hevosten ratsastuksen takia pudottanut, koska sain tilaisuuden alkaa kilpailla yhdellä pienellä hienolla hevosella oman jäädessä yhtäkkiä pitkälle saikulle. Sain tippumaan tosi äkkiä, tosin laihtumalla matalasta normaalipainosta alipainoon. Se ollut kyllä minulla lainkaan terveellistä, ei mitään hienoa saati ihailtavaa tai tehnyt minusta ainakaan yhtään parempaa ratsastajaa vaan päin vastoin (jo valmiiksi vähän kieroutunut ruokasuhde meni täysin pilalle tuon jälkeen, laihis jäi päälle), mutta oli pakko päästä kisaamaan.

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   10.5.26 08:41:07

Danan esimerkki on hyvä vallalla olevasta ongelmasta, kun täälläkin nimettömänä niin paljon pilkataan ja arvostellaan toisten ylipainoa. Meillä on lajin piirissä isompikin ongelma kuin mitä ylipaino on. Paljon on anorektikkoja ja bulimiaa sairastavia. Tästä johtuu myös joidenkin kohdalla suuri inho ja jopa aggressiivinen kirjoittelu ylipainoisia kohtaan, kun itsellä on se väääristynyt painoihanne. Valmentaja, joka oksentaa syömisensä ollakseen tarpeeksi hoikka ei tosiaan ole henkisesti terve valmentamaan nuoria tai lapsia vaikkakin näyttäisi urheilullisen hoikalle.

Lähettäjä: Pöö 
Päivämäärä:   10.5.26 10:28:16

Projekti mulla juuri loppusuoralla. 10 kg tiputtanut nyt. Loka-marraskuun taitteessa viime vuonna aloitin. Fitfarmin matkassa mennyt eli ei mitään kitukuureja tai pikadiettejä vaan maltillista etenemistä ammatillisen ohjeilla. Tiputettujen kilon tuoman eron huomaa itsekin satulassa (ja kaikessa muussakin liikkumisessa) ja ollaan ponini kanssa sopusuhtainen parivaljakko.

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   10.5.26 11:32:09

7kg normaalipainon sisällä

Päivämäärä:   10.5.26 11:34:19

ja tuo on todellakin totta, että ratsastuspiireissä yhtälailla ylipainon lisäksi on ongelmana sairaalloinen laihuus ja sen ihannoiminen.

Päivämäärä:   10.5.26 11:40:45

Lähtötilanne lähemmäs 120kg, nyt 105 ja tavoite päästä ensin alle 100 ja sit vielä alle 90. Matkaa on mutta teen mieluummin ajan kanssa kestävää muutosta, kuin nopeaa rykäisyä joka kostautuu samantien.

Päivämäärä:   10.5.26 11:42:37

Pisteen kirjoitusta lukiessa kuitenkin mietin että ei alenneta ongelmia keskenään, koska silloin jommasta kummasta tulee hyväksyttävämpää. Paljon näkee kumpaakin ääripäätä.
Katsoo ylipainotilastoja niin se on voittosampi ongelma koko kansassa/maassa, mutta uskon että baletti ja ratsastus kerää myös yhtä paljon paino-ongelmaisia kummastakin päästä skaalaa. Alipaino satuttaa ratsastajaa ja ylipainoinen taakka suhteessa hevoseen hevosta. Kumpikin ongelma rikkoo ihmisen mieltä -> voi aiheuttaa mielenterveysongelmia.
Esimerkiksi olen joskus kuullu lapsen laihduttavan että saa mennä pidempään shettiksellä.

Päivämäärä:   10.5.26 11:47:39

Äsköseen viestiin vielä lisätäkseni kumpikin yli tai alipaino voi sairastuttaa ihmisen pitkässä juoksussa, mutta pohdin välittömiä vaikutuksia siinä hetkessä kun siellä selässä ollaan.

Päivämäärä:   10.5.26 11:55:59

Mä kituuttelen pienikokoisena aikuisena tahallaan alipainon puolella, että voin yhä ratsastaa pienellä ponilla. Sillä ei voi ajaa enkä raaski myydä, kun on ollut mulla jo niin kauan.

Lähettäjä: Appi 
Päivämäärä:   10.5.26 12:06:12

Melkein 10kg normaalipainon sisällä. Aivan järkyttävän tiukassa ja vaikea myös ylläpitää. Omat keinot;
- hikiliikuntaa ~5x viikossa, kerralla yli tunti, juoksua tai salilla soutua/pyöräilyä. Alle tunnin treenit ei mulla buustaa aineenvaihduntaa samalla tavalla.
- kaikki herkut pannassa, ehkä kerran kuussa sallin itselleni karkkitaateleita tai jotain vastaavaa
- kaikessa syömisessä optimoidaan proteiininsaantia
- kaikki menee vaa'an kautta ja kirjataan ylös
- juomana aina vain vettä tai vissyä (maustetut ok, mehuvissyt ei)

Aika surullista tämä on mutta kun on "pakko".

Lähettäjä: Zenja 
Päivämäärä:   10.5.26 12:07:42

Lähettäjä.
Päivämäärä10.5.26 11:55:59

Mä kituuttelen pienikokoisena aikuisena tahallaan alipainon puolella, että voin yhä ratsastaa pienellä ponilla.

Sama homma, ratsastamani hevonen on siro ja melkein ponikokoinen (vain just ja just 160 cm säkää), joten on pakko pitää oma kroppa alipainossa sen takia, vaikkei se terveellistä ole. Ei vaan ole varaa olla nirso ratsastettavista kun haluaa kisata eikä ole vielä varaa ostaa omaa hevosta. Tuo hevonen kun on tosi kiva ja omistajan kanssa yhteistyö pelaa.

Lähettäjä: Mn 
Päivämäärä:   10.5.26 13:01:54

Kaks kertaa 12kg

Lähettäjä: 1 
Päivämäärä:   10.5.26 13:11:27

”Sama homma, ratsastamani hevonen on siro ja melkein ponikokoinen (vain just ja just 160 cm säkää), joten on pakko pitää oma kroppa alipainossa sen takia”

Minkä pituinen oikein olet, jos et pystyisi normaalipainossa ratsastamaan 160 senttisellä hevosella? eikä tuo ole kyllä mikään melkein ponikokoinen

Lähettäjä: H 
Päivämäärä:   10.5.26 13:23:59

Täällä sama homma edessä

Lähettäjä: wuee 
Päivämäärä:   10.5.26 13:43:44

En toistaiseksi vielä yhtään. Ei ole ollut tarvetta, koska pituus tulee vastaan, jos liian pienen ponin selkään minua koittaa laittaa. Painan nyt 56 kg + vaatteet ja varusteet, mutta pituuteeni nähden pitkien reisien vuoksi 16" satula on liian ahdas, omalla hevosellani on 17" satulat. 16,5"kin ehkä menisi, mutta 17" on minulle sopiva. Olen 163 cm pitkä.

Päivämäärä:   10.5.26 14:16:04

60 kiloa lähti että sallin itseni aloittaa ratsastuksen uudelleen; 140 -> 80. Vielä projekti jatkuu.

Lähettäjä: I 
Päivämäärä:   10.5.26 14:16:16

En yhtään. Hevonen on ravuri;)

Lähettäjä: J 
Päivämäärä:   10.5.26 14:41:45

Kuluneen vuoden aikana noin 20kg, eli 82kg -> 62kg. Nyt ihan hyvinkin normaalipainossa, mutta ei haittaa jos vielä muutama kilo lähtee.

Lähettäjä: M 
Päivämäärä:   10.5.26 14:52:40

Joku 4kiloo vaivauduin:D

Päivämäärä:   10.5.26 14:58:41

Yhteensä elämän aikana varmaan joitain satoja kiloja

Päivämäärä:   10.5.26 15:56:29

Ostin hevosen liki 100 kiloisena, vein sen ratsuttajalle ja päätin että otan kotiin vasta kun painan alle 80 kg. Näin kävi, hyvä motivaatio.

Ratsastaen ja tallilla puuhaillen paino vakiintunut 72 kg.

Eli 28 kg? :)

Lähettäjä: Dtb 
Päivämäärä:   10.5.26 16:01:31

5 kg, jotta sain taas itseni siihen kuntoon, etten saa sydänkohtausta kenttäkisojen maastoradalla. En ole koskaan ollut silti ylipainoinen.

Lähettäjä: sjs 
Päivämäärä:   10.5.26 16:03:56

Minä laihdutin 5 kg. En niinkään ylipainon takia, vaan olin tuskastunut plösöön punkerokroppaani, jossa kaikki vaatteet on epäsopivat ja olo plösö. Olin 5 kg kevyempänä hyvässä olossa ja vaatteet istuivat päälle jä näyttivät hyvältä.

Hankin hevosen, niin oli hyvä syy poistua kotoa joka päivä ja sain automaattisesti liikuntaa kun lenkitin hevosta myös taluttaen ja kävin lenkillä muutenkin, kun vain pääsin kotoa pihalle.

Niin kamalalta kuin se kuulostaakin, niin ennen oma hevosta saattoi mennä viikko, etten poistunut kotoa mihinkään, edes ruokakauppaan tai roskia viemään! Joten käytännössä oli vain saatava joku keino millä kotoaan lähtee. Työt etänä, kavereita ei ole, ruokaa saan kerralla haettua niin, ettei tarvitse käydä jatkuvasti kaupassa jne...

Päätin, etten osta uusia vaatteita ja kalliita kamoja ennen kuin paino on pudonnut. Käytin vanhoja sinkuvia ratsastushousuja ja ihan vain jotain puseroita ja takkeja.

Kun 5 kg oli pudonnut ja kroppa näytti ja tuntui hyvältä, panostin kunnollisiin vaatteisiin ja varusteisiin. Eli se oli käytännössä palkintoni painonpudotuksesta. Mutta oikeastihan jo tuo, että sain itseni ulos joka päivä oli minulle todella iso palkinto.

Lähettäjä: Pk 
Päivämäärä:   10.5.26 17:11:22

86 kg -> 75 kg. Vielä matkaa tavoitteeseen 7 kg. Enkä pelkästään hevosten takia, vaan oman jaksamisen ja hyvinvoinnin takia. Nyt jo tuntuu muutos arjen jaksamisessa.

Lähettäjä: leimu 
Päivämäärä:   10.5.26 21:07:04

Kyra Kyrklund laihdutti aikoinaan 20kg kun hänelle sanottiin ettei hän koskaan voi olla hyvä ratsastaja ylipainoisena. Loppu on historiaa.

Lähettäjä: puolukka 
Päivämäärä:   10.5.26 21:09:49

Olen laihduttanut 53 kg -> 48 kg, kun sain tilaisuuden ottaa projektiponin kisattavaksi oman puokin rinnalle.

Lähettäjä: B 
Päivämäärä:   10.5.26 21:31:15

Reilu 10 kg. Hyvä ratkaisu

Lähettäjä: 888 
Päivämäärä:   11.5.26 08:40:55

Ensimmäisen kerran alakouluikäisenä kun olin pitkä ja urheilullinen 90-luvulla -> läski. En muista mitä tiputin, mutta melko paljon kun äitinikin jo kehui että alan olla hyvän painoinen ja ratsastuskoulussa sain mennä pienemmillä poneilla.
Nuorena aikuisena hyvin kehonkuvahäiriöisenä tiputin 68 -> 57kg koska ostin hevosen enkä missään nimessä halunnut näyttää sen selässä isommalta kuin entinen omistajansa. Olen kuitenkin 172cm pitkä niin melko hoikkainen olin tuolloin jo lähtöpainossa.
Nyt jonkun reilu kymmenen vuoden päänsisäisen työn ja todella kipeiden vuosien jälkeen uskon voivani tiputtaa painoa järkevästi omaa hyvinvointiani ajatellen. Kertymään on päässyt 92kg ja tavoite olisi 75, jonka jälkeen voisin hyvällä omallatunnolla ostaa uuden hevosen. Nykyiset on jo aivan eläkeläisiä enkä ole niillä tämän kokoisena hirveästi ratsastanut.

Lähettäjä: k 
Päivämäärä:   11.5.26 09:13:35

Alotin vasta eli empä yhtään. Sattupa osuun tää ketju silmille hyvään aikaan, mutta olen tässä viimesen viikon aikana havahtunut siihen etten ole enää siinä kunnossa fyysisesti mitä mun tason kilparatsastajan kuuluis olla. Olen siinä ylärajoilla painon kanssa oman hevoseni selkään päivittäisessä ratsastuksessa. EN YLI PAINOSUOSITUKSEN MUTTA EHDOTTOMASTI YLÄRAJALLA JA KUN KOMBOON LISÄÄ ISOT ESTEET = EI HYVÄ. nYT ON TEHTÄVÄ MUUTOS.

Lähettäjä: k 
Päivämäärä:   11.5.26 09:13:47

Oho hyppäs caps lock päälle...

Lähettäjä: pompom 
Päivämäärä:   11.5.26 09:51:52

64kg -> 57kg, alle kolmessa kuukaudessa. Ahdisti vyötäröllä oleva ylimääräinen ja en tykkää jos kisatakissa tursuan kyljistä. Ja isompia vaatteita en todellakaan suostu ostamaan :D Nyt tuntuu taas oma kroppa hyvältä, vaikka vielä voisi 1-2 kaks kiloa pudottaa.

Lähettäjä: f 
Päivämäärä:   11.5.26 12:33:30

Laihdutin 50kg. Suokinselkään menin alle 100kg, pv:n selkään kun alle 90kg.

Nyt n. 80kg.

Lähettäjä: Mummo 
Päivämäärä:   11.5.26 15:42:47

Vuosien saatossa lukuisia kertoja tullut laihdutettua. Muistan, kun kauan sitten kilpailin, niin talvella kiloja kertyi aina vähintään 3 enimmillään 8 ja aina ennen kisakauden alkua ne piti sitten karistaa, ja lähtiväthän ne nuoremmalla iällä helpostikin. Muutama kilo lähti aina muutamassa viikossa ja se 8 kiloakin katosi 6 viikossa. Toki olin aina melkoisella nälkäkuurilla, kun tuo tarve tuli.

Nyt eläkeikäisenä voin kertoa, että se elämän vuosirengas ei lähde vyötäröltä mitenkään. En toki ole missään vaiheessa ollut ylipainoinen, joten ei nytkään ole kilojen näkökulmasta tarve laihtua, mutta olisihan se kiva, jos mahtuisi samoihin vaatteisiin, kuin vaikka 35 vuotta sitten.

Ikä tekee tehtävänsä, joten jos jollain on ylipainoa ja todellinen terveydellinen tarve pudottaa painoa, niin se kannattaa tehdä mielellään jo ennen kuin täyttää 50 vuotta. Näin vähän reilu 10 vuotta vanhempana kilojen tiputtaminen on näköjään ihan mahdotonta, vaikka kyse ei nyt ole kuitenkaan sen enemmästä kuin 3 kilosta. Itselläni kilot vielä kertyvät aina vain vyötärölle, joten siksi tämä harmittaa, vaikka hevosteluun ja ratsastukseen näillä kiloilla ei ole mitään merkitystä.

Ratsastukseen nämä pienet painomuutokset eivät ole vaikuttaneet. Edes silloin, kun oli se 8 kiloa laihdutettavana ei kiloilla ollut vaikutusta sen enempää hevoseen eikä omaan kehonhallintaani. Todennäköisesti tilanne olisi ollut toinen, jos olisin ollut selvästi ylipainon puolella, sillä lähipiirissä olen nähnyt isojakin painon pudotuksia ja kyllähän se sekä näkyy että tuntuu, jos ihmiseltä lähtee 20 kg massaa pois.

Niille, jotka ovat siellä normaalipainon puitteissa suosittelisin hyväksymään itsensä sellaisina kuin ovat. Yritän itsekin hyväksyä sen, että olen jo vanha, eikä minun tarvitse mahtua sellaisiin vaatteisiin, jotka olivat kivoja 35 vuotta sitten. Eli se kolmen kilon painon pudotus ei ole mitenkään pakollinen, vaikka olisi kiva. Terveellisemmin syöminen on hyvä juttu, vaikka sillä nyt ei olisi mitään suurta vaikutusta tuohon vyötärömakkaraan.

Keho muuttuu läpi elämän, ja jos terveydellisiä syitä painon pudotukseen ei ole, niin ollaan silloin mitä ollaan. Meillä on ihan riittävästi syömishäiriöisiä tässä lajissa ei "ruokita" kumpaakaan ääripäätä omalla käytöksellämme. Laihuuden ihannointi ja laihtumisen ylistäminen ei ole yhtään sen terveempää kuin lihavuudesta haukkuminen ja maalittaminen. Kummallakin ääripäällä on sairaus, josta paranemista on hyvä tukea.

Lähettäjä: öldd 
Päivämäärä:   11.5.26 17:03:09

En ihan ymmärrä tuota väkisin alipainossa pysymistä ja laihduttamista jotta voisi mennä liian pienillä poneilla. Ei niitä poneja kiinnosta pelkästään ratsastajan paino vaan myös pituus ja liian pitkä ratsastaja on työläs kantaa, joten jos pituutta on liikaa niin siirtykää suosiolla isompiin ratsuihin.

Päivämäärä:   11.5.26 23:06:59

^ Minä olen 150cm tappijalkainen, poni 130cm. Ihan hyvin voin pituuden puolesta mennä, toistaiseksi painonkin, kun painan n 40kg :)

Lähettäjä: sjjwa 
Päivämäärä:   12.5.26 21:08:07

Ehkäpä pituuden puolesta liian isoista ratsastajista puhuttaessa ei puhutakaan mistään 150 cm tappijaloista ;)

Olen 164 cm ja pituuteeni nähden minulla on pitkät jalat, niin en todellakaan ratsasta 130 cm, saati sitä pienemmillä poneilla, vaikka painankin alle 50 kg ja vaatteet ja omat varusteet päällä 50 kg.

Ja alipainoani kauhisteleville tiedoksi: Se ei ole teidän ongelmanne enkä väkipakolla pidä itseäni alipainoisena. Ihan on lääkärin hallinnassa tämäkin ja viimeksi kävin verikokeissa viikko sitten :) Eikä mitään valittamista.

Lähettäjä: .. 
Päivämäärä:   12.5.26 22:12:29

Talvesta -9 kg ja vielä pitäisi yrittää 2-4 kg tiristää. Ratsastaminen hoikkana on paljon helpompaa, ja kun juoksukunto on kehittynyt, se tuntuu suoraan ratsastuksessa. Painavampana oli paljon vaikeampaa istua, eikä jaksanut treenata kuin lyhyissä pätkissä. Olen tiputtanut painoa hevosen hyvinvoinnin ja ratsastuksen takia.

Päivämäärä:   12.5.26 22:29:55

8kg jotta perse mahtuu paremmin satulaan.

Päivämäärä:   12.5.26 22:32:22

Viitisen kiloa pudotettu nyt, tarkoitus on pudottaa vielä 5-10kg. Olin alunperinkin ison hevoseni painorajan sisällä, mutta hevosella alkaa olla ikää ja pieniä kremppoja, joten haluan pudottaa painoani, jotta hevoseni ei tarvitse kantaa ihan niin isoa taakkaa. Alipainon puolelle ei onneksi ole kuitenkaan tarve mennä, koska hevoseni on iso.

Päivämäärä:   12.5.26 23:18:23

Tiputin vuodessa 15 kiloa, en heppojen vaan itseni takia. Yllättävän helposti lähti näillä:

- 1 karkki/herkkupäivä (koskee myös pikaruokaa) viikossa usean sijaan.
- Leipä, juustot ja leikkeleet (söin ennen aamu ja iltapalaksi) jätin kokonaan pois ja korvasin rahkalla ja marjoilla, sillon tällöin puuro+marjat.
- Kaikki juomat vaihdoin sokerittomiin.
- Korvasin noin puolet syömästäni riisistä/pastasta/perunasta kasviksilla.
- Aloin kävellä joka päivä extraa vähintään 30 min, mutta pääasiallinen tavoite tunti. Tästä tuli kiva rutiini satoi tai paistoi, äänikirjahetki!

Ei isoja asioita eikä totaalikieltäytymistä. Nämä jäi tavalsi ja paino tippuu edelleen, vaikka toki hitaammin.

Hevonen kiittää ja olo on energinen!

Tsemppiä muillekin!

Lähettäjä: Aamukahvi 
Päivämäärä:   13.5.26 06:31:46

Aivan liikaa ja liian moneen otteeseen, ottaen huomioon että ihan oikeasti minun laihdutustarve on aina ollut 0kg (tai ennemmin painon nosto olisi tehnyt minusta paremman ratsastajan). Kaduttaa, koska se teki minusta huonomman hevosihmisen ja ratsastajan + terveydelle tuli peruuttamattomia tuhoja, myöskään suhde kehooni ja syömiseen ei luultavasti koskaan palaudu terveeksi.

Lähettäjä: No joo 
Päivämäärä:   13.5.26 07:33:04

Raskauden jälkeen 20kg piti pudottaa. En kyllä tehnyt sitä hevosten takia vaan itseni. Ärsytti suunnattomasti olla lihava ja lyllertää paikasta toiseen. Sain itse kahdessa vuodessa pudotettua kaiken pois ja sitten aloitettiin treenaamaan. Tai no treenit aloitettiin ekan vuoden jälkeen jo. Mutta totisemmin treenit alkoi kahden vuoden jälkeen kun oli läskit sulatettu. Oon aina ollut aktiivinen ja tykännyt tehdä töitä oman kehon ja terveyden eteen.

Lähettäjä: L 
Päivämäärä:   13.5.26 07:33:14

"Ja alipainoani kauhisteleville tiedoksi: Se ei ole teidän ongelmanne enkä väkipakolla pidä itseäni alipainoisena. Ihan on lääkärin hallinnassa tämäkin ja viimeksi kävin verikokeissa viikko sitten :) Eikä mitään valittamista."

Miten pidät itsesi alipainoisena? Mulla on ongelmana ainainen nälkä, myös syömisen jälkeen. Sitä vastaan on vaikeaa taistella.

Lähettäjä: effie 
Päivämäärä:   13.5.26 07:38:17

Minäkin lihoin raskauden aikana 18kg, lähtöpaino toki oli siinä normaalipainon alarajoilla mutta ei tuntunut yhtään omalta kropassa ja hevsosetkin pienehköjä niin oli ihan sotanorsu olo niillä kiloilla.
Varmaan 21kg lopulta lähti, toki niistä nyt varmaan kolmisen kiloa tullut takaisin mutta edelleen olen alle 60kg ja se on itselle sellainen etten koe tunnontuskia ratsastaa.

Lähettäjä: poni 
Päivämäärä:   13.5.26 09:55:52

Itse laihdutin 65kg-->50kg, mutta kylläkin ihan omana halua kiinteyttää kroppaa. Pituutta itselläni 158cm ja aikaa muutokseen meni noin vuosi. Pohjalla kuitenkin lihasmassaa hyvän verran ja muutenkin urheilutausta, rasvakertymää toki oli silti. Ensimmäisen 2kk aikana lähti pelkästään 6kg eli varmasti myös nestekertymää oli.

Oma hevoseni on toki poni ja nyt jo iäkkäämpi, niin en usko, että sen nivelille ainakaan yhtään huono on, että on nyt 15kg kevyempi kuorma, vaikka tuossa isommassakin painossa olin selkään ihan sopiva.

Jos joku haluaa laihduttaa niin ruokavalio kuntoon. Unohtakaa järjettömän energiatiheät ruuat, kuten valtaosa mysleistä, maustetuista yogurteista, meetvurstit, rasvaiset juustot, sokerijuomien tai muiden energiatiheiden juomien minimointi myös. Aamupalaksi esim kreikkalaista yogurttia/maitorahkaa marjoilla, ruuaksi haluamana proteiinin lähde 200g ja kaveriksi perunaa, porkkanaa, parsakaalia (porkkana+parsakaali hyvin kuitua), välipalaksi kananmunaa/hedelmä, iltapalaksi samaa kamaa kuin aamulla. Kastikkeeksi ruuan kaveriksi suosittelen tsatsikin tekemistä, maistuu etenkin kanaruokien kanssa! Tai sitten kreikkalainen yogurtti+dippipussin mausteet.

Lähettäjä: No joo 
Päivämäärä:   13.5.26 10:04:57

Toi on muuten tärkeää laihduttajille. Muistakaa syödä tarpeeksi paljon. Ja mitään ei tarvitse oikeasti jättää pois, kaiken saa järkeiltyä päivän ruokavalioon.
Itsellä oli aamupala, lounas ,välipala, taas lämmin ruoka ja lopulta iltapala.
Treeni kaudella aamupala rahkaa 200g, mysliä 2dl, marjoja 2dl, hedelmä ja kaksi leipää sekä kananmuna. Välipala ja iltapala suunnilleen sama setti. Lämpimillä ruuilla salaattia niin paljon ku vaan sielu sietää ja lihaa kasviksia sekä joku riisi peruna pasta tms.
Ei tehnyt mieli herkkuja, ei ollut nälkä ja paino tippui sekä lihas kasvoi.
Mittanauha, päiväkirja ja treeni ohjelma kaveriksi. Vaa an voitte heittää kaappiin ja ottaa sen vaikka kerran kuussa esiin jos silloinkaan. Mittanauha on parhain väline.

Lähettäjä: sjjwa 
Päivämäärä:   13.5.26 10:35:59

"Miten pidät itsesi alipainoisena? Mulla on ongelmana ainainen nälkä, myös syömisen jälkeen. Sitä vastaan on vaikeaa taistella."

Aloita vaikka opettelemalla lukemaan. En pidä itseäni väkisin alipainoisena vaan minulla on ihan syyt siihen, miksi olen laiha. Eikä tämä ole pelkästään hyvä juttu, kun se aiheuttaa esim. sen, että veren kalsium- ja kalium-arvot on juuri ja juuri viitteissä tai jopa niiden alapuolella, enkä tähän voi ruokavaliolla vaikuttaa kun vika on kropassa ja hormonitoiminnassa. Syön siis purkista lisiä ja silti tilanne on kiikun kaakun. Mutta niin kauan kun tilanne on ihan ok, niin tälle ei oikein enempää tehdä. Minulla on siis kolme endokrinologista diagnoosia.

Lähettäjä: ..... 
Päivämäärä:   13.5.26 11:00:52

Paino tippu 55kg:sta-> 48kg lähti ihan vaan hevosalan töitä tekemällä kun ei säännöllisiä ruokataukoja ollut ja työpäivät 8-10h. Hevosia hoidettavana 30kpl. Lämmin ruoka joskus tai jouluna, pari kiloa tuli työpaikan vaihdon jälkeen takaisin.

Lähettäjä: Sadepilvi 
Päivämäärä:   13.5.26 11:45:15

52-> 47 on ollut oma ratsastuksen takia tehty painonpudotus, koska nyt on ponimitoissa oleva siro hevonen vuokralla/ tavallaan puoliylläpidossa. Tilaisuus johon ei voinut ola tarttumatta. Kun en ole rikas, niin aina kaikki tarjotut ratsastustilaisuudet ja kisaamismahdollisuudet on käytettävä. Kyllähän sen kropassa tuntee ettei tämä terveellistä ole, ihan rehellisesti laihdutus on huonontanut minun omaa ratsastusta ja oheisteenaamista, kun ei ole tehoja jäljellä samalla tavalla.

Lähettäjä: Lotta 
Päivämäärä:   13.5.26 14:09:05

Sadepilvi: Onko se poni siis pikkuponi vai miksi ihmeessä olit sille 52 kg liian painava? Kyllä sirokin iso poni kantaa tuon verran kevyesti.

Ylös ⇑   

Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

Otsikko:

Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.