Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Bensa vai diesel?

Lähettäjä: Horsemama 
Päivämäärä:   9.5.26 12:03:37

Niin, kysymys on otsikossa.

Harkitsen Volvon xc90 ostoa, lähinnä vetoautoksi ja työmatkoille. Vetokyky 2250kg riittää mun hevosille kyllä ja auto muuten ilmeisesti aika luotettava.
Mutta mietiskelen on dieselissä enää järkeä? Hintaero pumpulla on mitätön, joskus bensa jopa halvempaa.
Jos jollain on tietoa mikä dieselvero mahtaa kyseisessä mallissa olla niin olisin kiitollinen.

Sähköautoa turha nyt tarjota, sellaiseen ei ole halua tai varaa.

Re: Bensa vai diesel?

Lähettäjä: J 
Päivämäärä:   9.5.26 12:26:08

Riippuu kilsoista, paljonko ajat. Bensa kuluttaa vedossa paljon enemmän. Onhan netissä noita laskureita, millä voi laskea halvimman vaihtoehdon. Itse ajelen keski-ikäisellä dieselilläni niin kauan, että on varaa sitten ostaa oikeasti hyvä sähköauto :)

Lähettäjä: mdej 
Päivämäärä:   9.5.26 12:34:26

Dieselissä on enemmän vääntöä, joten polttoainetta kuluu yleensä vähemmän bensaan verrattuna.

Muutenkin vetoautona ennemmin diesel kuin bensa.

Kallistahan autoilu on. Mutta voivoi.

Sähköauto ei tosiaan kaikille kannata, niissä järkeä lähinnä ruuhka-Suomessa tai Kokkolassa.

Lähettäjä: Tt 
Päivämäärä:   9.5.26 13:24:48

Täällä vuoden 2004 xc90 diesel. Verot hipoo tonnia. Laskin joskus vuosia sitten että tulee silti omilla kilsoilla tämä halvemmaksi kuin bensa koneella.

Päivämäärä:   9.5.26 14:05:39

Tonni on ihan järkky määrä maksaa veroja. Varsinkin, kun dieselin ja bensan välillä ei juuri ole hinnassa eroa. Mulla on ollut vain pakuiksi rekisteröityjä ennen, kun en tarvii takapenkkejä mihinkään. Nykyään niitä ei vaan juuri ole myynnissä. Pakun verot on reilu 500€ vuodessa.

Lähettäjä: Lr 
Päivämäärä:   9.5.26 16:32:10

Kirjautumalla trafiin voit auton rekkarilla katsoa paljon siitä menee veroa.

Päivämäärä:   9.5.26 19:10:26

LähettäjäHorsemama

Päivämäärä9.5.26 14:05:39

Tonni on ihan järkky määrä maksaa veroja. Varsinkin, kun dieselin ja bensan välillä ei juuri ole hinnassa eroa. Mulla on ollut vain pakuiksi rekisteröityjä ennen, kun en tarvii takapenkkejä mihinkään. Nykyään niitä ei vaan juuri ole myynnissä. Pakun verot on reilu 500€ vuodessa.

Taitaa tässä mallissa bensassaki olla verot 500e ja sen lopun 500e diesel veroon säästää monta kertaa kun tarpeeksi ajaa ja vetää traileria. On kulutuksessa sen verran iso ero

Päivämäärä:   9.5.26 20:29:51

Traikkua vedän sen pari kertaa vuodessa, hevosten klinikkareissut vuositarkastukseen. Voi olla että muutaman kerran enemmän johonkin tapahtumiin, mutta en välttämättä edes kuukausittain.

Pitää vaan olla auto, jolla pystyy vetämään. Enemmän töihin ja kauppaan jne. mennään.

Lähettäjä: :: 
Päivämäärä:   9.5.26 20:31:14

Bensa. Diesel-autot on vanhetessaan ihan hirveitä haisunäätiä.

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   9.5.26 20:45:03

"Mulla on ollut vain pakuiksi rekisteröityjä ennen, kun en tarvii takapenkkejä mihinkään. Nykyään niitä ei vaan juuri ole myynnissä"

No sellasen voi itse leimata 50e hintaan.

Päivämäärä:   10.5.26 07:57:52

Olen ymmärtänyt ettei pakuksi saa enää muuntokatsastettua, liian edullista kansalaisille niin se on nyt estetty?

Lähettäjä~*~ 
Päivämäärä:   10.5.26 08:13:25

Voi katsastaa edelleen.

Lähettäjä: .,t 
Päivämäärä:   10.5.26 16:16:30

"Mulla on ollut vain pakuiksi rekisteröityjä ennen, kun en tarvii takapenkkejä mihinkään. Nykyään niitä ei vaan juuri ole myynnissä."

Takapenkit voi poistaa itsekin ja sitten muutoskatsastaa auton. Onnistuu edelleenkin. Ja jos auton myy, voi ostajalle antaa takapenkit mukaan ja sanoa, että halutessaan hänen onnistuu muutoskatsastaa sen taas henkilöautoksi.

Lähettäjä: :)) 
Päivämäärä:   10.5.26 16:35:30

Lähettäjä: Tt
Päivämäärä: 9.5.26 13:24:48

"Täällä vuoden 2004 xc90 diesel. Verot hipoo tonnia. Laskin joskus vuosia sitten että tulee silti omilla kilsoilla tämä halvemmaksi kuin bensa koneella".

Silloin vuosia sitten, kun dieseli oli tuplasti halvempaa, niin tuli kyllä halvemmaksi tietyillä kilsoilla, mutta ei todellakaan enää.

"Taitaa tässä mallissa bensassaki olla verot 500e ja sen lopun 500e diesel veroon säästää monta kertaa kun tarpeeksi ajaa ja vetää traileria. On kulutuksessa sen verran iso ero"

500 eurolla et kovin montaa tankillista dieseliä saa. Koitapas päivittää tietosi tämän päivän hintoihin.

Lähettäjä: Rullaatirullaa 
Päivämäärä:   10.5.26 16:48:59

Jos työmatka on lyhyt ja hevosta vedät vain muutaman kerran vuodessa niin ehdottomasti bensa. Dieselin kanssa voi herkästi tulla mm. hiukkasloukun kanssa ongelmia tai ainakin ylimääräisiä kuluja sen pakkopolttamisesta.

Lähettäjä: ppp 
Päivämäärä:   10.5.26 16:52:24

2008 xc90 136kw dieseli, kopin kanssa ca 12l/100km

vm en muista, 2010 ilmeisesti, xc90 178kw benssa, kopin kanssa meni ca 15-16l/100km.

Oli kyllä huippuero, bensalla meni kuin junalla. Diesel on hidas, mutta hoitaa hommansa.

Lähettäjä~*~ 
Päivämäärä:   10.5.26 17:02:11

Ohittaa EGR niin ongelmaa ei ole eikä tule :)

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   10.5.26 17:05:27

"Ohittaa EGR niin ongelmaa ei ole eikä tule :"

Jaa kerro toki miten tämä liittyy hiukkaspönttöön ja sen ongelmiin.

Päivämäärä:   10.5.26 20:48:48

"Lähettäjä:))

Päivämäärä10.5.26 16:35:30

Lähettäjä: Tt
Päivämäärä: 9.5.26 13:24:48

"Täällä vuoden 2004 xc90 diesel. Verot hipoo tonnia. Laskin joskus vuosia sitten että tulee silti omilla kilsoilla tämä halvemmaksi kuin bensa koneella".

Silloin vuosia sitten, kun dieseli oli tuplasti halvempaa, niin tuli kyllä halvemmaksi tietyillä kilsoilla, mutta ei todellakaan enää.

"Taitaa tässä mallissa bensassaki olla verot 500e ja sen lopun 500e diesel veroon säästää monta kertaa kun tarpeeksi ajaa ja vetää traileria. On kulutuksessa sen verran iso ero"

500 eurolla et kovin montaa tankillista dieseliä saa. Koitapas päivittää tietosi tämän päivän hintoihin."

Itseasiassa just eilen laskin, tämän keskustelun innoittamana. Ja omassa käytössä edelleen se diesel tulee halvemmaksi kuin bensa.

Lähettäjä: * 
Päivämäärä:   10.5.26 21:43:43

Riippuu monestakin muuttujasta. Diesel vääntää paremmin, syö löpöä vähemmän, mutta tietty verot miinusta. Mulla paljon matka-ajoa kärryn vetämisen lisäksi, siksi diesel. Mun auto bensaversiona syö 2l/100 enemmän, vähintään tuplaantuu kun kärry perässä, joten näillä hinnoilla vero kompensoituu kutakuinkin.

Lähettäjä: Joku 
Päivämäärä:   11.5.26 18:50:37

Täällä ollut 5 vuotta XC90 diesel vm 2017, ihana auto toiminnoiltaan. Paljon kalliita vikoja. Maastureita ollut monia ja seuraava on sitten Jeep Grand Cherokee tai sitten pomminvarma Toyota Land Cruiser.

Lähettäjä: Essi 
Päivämäärä:   11.5.26 19:09:55

Totta kai ostat bensakoneen, jos vedät noin vähän mitä myöhemmässä viestissä mainitsit. :)

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   11.5.26 23:39:16

Meillä oli tonnin verot maasturissa. Takapenkit pois niin tais pudota 400 euroon?

Lähettäjä: ... 
Päivämäärä:   11.5.26 23:44:14

Ainakin itselle mietinnässä bensa, koska ajan hyvin vähän henkilöautolla. Dieselissä ei olisi järkeä, vaikka bensaa menisikin enemmän.

Ylös ⇑   

Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

Otsikko:

Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.