|
Lähettäjä: .
Päivämäärä: 9.5.26 05:39:10
Miksi nostetaan kilpailuissa tasoa, vaikka alemmalla tasollakin olisi vielä paljon harjoiteltavaa?
Itse olen pitänyt kilpailemista jonkinlaisena saavutuksena kuitenkin, kun tallilla, jossa aloitin ratsastamaan, oltiin hyvin tiukkoja siitä että kilpailemaan ei ole asiaa, ellei perusasiat ole kunnossa, teiden ratsastus hallussa yms.
Somessa näkee ihan älyttömästi kuinka jumputetaan sitä helppoa beetä, tulokset jossain 60-65% välillä, sitten lähdetään jo aahan ei yhtään paremmin eväin ja väkisin yritetään startata sitten jo vaativaa, vaikka hevonen ei kulje välttämättä edes peräänannossa vaan niska nyökyssä selkä alhaalla. Ei osata ratsastaa pysähdystä tasan, laukka-käyntisiirtymiset tapahtuu poikkeuksetta raviaskelten kautta jne. Sitten postataan kuinka tulokset jäi johonkin 50% paikkeille kun tuomari ei tykännyt.
Saman huomaa myös esteillä; tasaisia suorituksia voisi tulla 70-80cm tasolla, mutta väkisin ilmoittaudutaan joka kisoihin sinne 100-110 luokkiin ja ihmetellään kun tulee hylky tai aivan älytön määrä virhepisteitä.
Eikö ihmisille ole opetettu, että kilpailusuoritukset eivät ole mitään oman ja hevosen osaamisen maksimisuoritteita? Maksimit treenaillaan kotona ja kilpaillaan sillä tasolla, jolla pystytään suorittamaan tasaisesti ja turvallisesti.
Onko syynä oikeasti vaan tämän päivän somekulttuuri, kun kaikki täytyy postata ja siksi täytyisi startata mahdollisimman vaativaa, vaikka ei todellisuudessa ole sillä tasolla? Itse ainakin mielestäni on paljon hienompi suoritus saada sieltä helposta beestä hyvät prosentit, kuin se että voi kertoa startanneensa vaativaa, mutta kuitenkin niin huonoin tuloksin ettei niitä kehtaa edes mainita.
Kyllä minunkin hevoseni tekee vaativan asioita ja niitä treenaillaan kotona ja valmennuksissa, mutta en ole itse kuitenkaan vaativanbtason ratsastaja ja oikein mielelläni ratsastan sitä helppoa beetä niin kauan kunnes opin ratsastamaan hevosen pois jumitilasta kouluradalla.
|