Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Kysymys talliyrittäjille!

Lähettäjä: Hemppa 
Päivämäärä:   8.5.26 09:59:18

Millaisia sopimuksia teillä on, jos asiakkaalla olisi hevonen tai hevosia ja hän mainostaa niillä tuntitoimintaa? Meillä on itselläkin tuntitoimintaa ja tämä olisi kilpailevaa toimintaa.

Re: Kysymys talliyrittäjille!

Lähettäjä: X 
Päivämäärä:   8.5.26 10:39:44

Voit kieltää sen kokonaan (tekisin itse niin) tai ottaa haluamaasi vuokraa tilojen käytöstä summan x. Jos kyse on jostain talutusratsastuksen tarjoamisesta maastossa yhdellä hevosella silloin tällöin, niin antaisin olla.

Lähettäjä: Lilo 
Päivämäärä:   8.5.26 10:42:18

Ottaisin tilavuokraa

Lähettäjä: Hemppa 
Päivämäärä:   8.5.26 10:43:40

Kiinnostaisi myös millaisia maksuja muut ottaa. Onko se kkhinta vai per tunti vai miten?

Lähettäjä: pilkunviilaaja 
Päivämäärä:   8.5.26 10:58:25

En ole itse tarjonnut tunteja, mutta olen joutunut vierailevan valkun tunneista pulittamaan 20e tilavuokraa (valmentajan tuntihinnan päälle) yhdellä tallilla. Jos vieraileva valkku piti ryhmätunnin niin tilavuokra jaettiin tunnille osallistuvien ratsukoiden kesken.

Tästä on tosin jo useampi vuosi aikaa.

Lähettäjä: Luu 
Päivämäärä:   8.5.26 11:13:28

Nykyistä tallia pitää estevalmentaja. Ulkopuoliset kouluvalmentajat ovat tervetulleita, heiltä ei oteta aluemaksua. Samoin, jos hevosen omistaja pitää hevosen vuokraajalle koulutunnin, se on ok.

Vieraat estevalmentajat maksavat aluemaksua 50e/h, myös radan rakennuksesta ja purusta. Jos valmennus on klo 13-14, rata rakennetaan 12.30-13.00 ja puretaan 14.00-14.30, estevalmentaja maksaa aluemaksua 100e. Oletan, että hinta sisältää alvin. Jos hevosen omistaja pitää hevosen vuokraajalle estetunnin, myös tällöin maksetaan aluemaksua 50e/h, mutta radan rakentamisesta ja purkamisesta ei veloiteta.

Edellisellä tallilla toimi myös ratsastusterapeutti. Tallinpitäjä ei tarjonnut mitään vastaavaa toimintaa. Ratsastusterapeutti maksoi 20e/pvä tilojen käyttömaksua. Ratsastusterapia-asiakkaita oli yleensä kahtena päivänä viikossa, joten maksoi 40e/vko.

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   8.5.26 11:16:57

Tietenkään meidän tiloissa ei saa muut pitää tunteja tai vuokraustoimintaa. Jos jollain hevosella on 2-3 jotka maksaa hevosen hoitomaksun suoraan minulle niin se sopii.
Ei muut voi tehdä yritystoimintaa meillä.

Lähettäjä: hevosen omistaja 
Päivämäärä:   10.5.26 08:23:13

Jos hevosen omistaja (tai ylläpitäjä) tarjoaa hevosellaan ratsastustunteja tai valmennustunteja niin ymmärrän, että siitä peritään erillistä tilojen käyttömaksua. Mutta jos hevosella on vuokraaja tai kaksi ja omistaja välillä pitää heille "tuntia" niin en ymmärrä maksua. Tai omistaja pitää tuntia omalle lapselleen/kummilapselleen/ystävälleen.

Se myös, että omistaja valitsee hevoselleen jonkun muun kuin tallinpitäjän valmentajaksi, olisi kyllä outoa maksaa siitä. Toki jos useampi hevosen omistaja siirtyy tallinpitäjän valmennuksesta jollekin toiselle niin ymmärrän maksun hyvin. Silloin kyse on jo kilpailevasta toiminnasta.

No en ole koskaan ollut asiakkaana tallissa jossa olisi jotain jotain erillismaksuja tai rajoituksia valmennusten suhteen. Enkä varmaan menekään.

Lähettäjä: Joo 
Päivämäärä:   10.5.26 21:07:55

Tottakai vieras valmentaja maksaa kentän/maneesin käyttömaksun.

Eihän kukaan voi tulla ilmaiseksi harjoittamaan yritystoimintaansa toisen tiloihin.
Ainahan tämä valmentaja voi rakentaa itselleen oman kentän tai maneesin ja kutsua valmennettavat sinne.

Lähettäjä: ... 
Päivämäärä:   11.5.26 19:49:50

Siis jos ihan oikeeta verollista yritystoimintaa, eikä vaan sukulaisille talutusta, niin ei olis ok. Jos asiakkaita olis paljonkin, vois pyytää aika korkeeta tilavuokraa. Voisihan tuossa jotain bisnestä tehdä, jos jaksaa, mutta ihan ok myös kieltää.

Meillä ulkopuolinen valmentaja maksaa 20€/tunti tilavuokraa, se olis ihan kohtuullinen hinta satunnaisista ratsastuksista.

Lähettäjä: — 
Päivämäärä:   11.5.26 22:34:27

Otse olen pitänyt omilla hepoillani tutuille tunteja. en erityisesti mainosta, mutta esim. epassista yritykseni löytyy. Pidän tunteja ehkä 5x/vuosi.

Kun etsin tallipaikkaa, ilmoitin tämän heti ilmoituksessani. Se rajasi hyvin talleja pois. Nykyiselle tp:lle tämä on ohan ok, eipä se eroa siitä, että mulla kävis vuokralaisia paitsi että mä valvon ratsastajia eli jopa parempi. Hänellä on omat tunnit tiettyyn aikaan jasilloin tilat on poissa käytöstä muilta ja se on ihan ok. Itse pyrin pitämään omat tunnit silloin, kun muut tallilaiset eivät pääse tallille. Eli joko hyvin aikaisin tai hyvin myöhään. Lainaan myös hevosia tp:lle, jos tarttee hepan. Meillä siis win-win-tilanne.

Jos sinusta tuntuu yhtään ikävälle tuo toiminta, niin kerro se asiakkaalle heti ja rehellisesti ja kiellä homma. Tai sitten teette sopimuksen, jossa sinä haluat jonkun summan per tunti. Ja summaniin korkeaksi että joko sinua ei haittaa (koska saat korvausta tarpeeksi). Muutenkin selkeät säännöt asian tiimoilta!

Ylös ⇑   

Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

Otsikko:

Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.