|
Lähettäjä: .
Päivämäärä: 7.5.26 23:38:36
Paremman suojan antaa turvaliivi kuin selkäpanssari, mutta ovathan ne käyttömukavuudeltaan kuin yö ja päivä. Itse käytän selkäpanssaria esteillä, turvaliiviä ja paukkuliiviä maastoesteillä. Valitettavasti et tule löytämään itsellesi sopivaa kuin ainoastaan sovittamalla erilaisia. Ympärysmitan lisäksi näissä vaikuttaa sopivuuteen älyttömästi myös esim selän pituus ja yläosan istuvuus hartioilla. Liian pitkä liivi paukuttaa satulaan ja pahimmillaan rikkoo sen, liian lyhyt taas on yhtä tyhjän kanssa koska se ei suojaa. Joskus, vaikka liivi istuisi muutoin, jää hartioiden ja liivin väliin ylimääräistä tyhjää tilaa, jolloin liivi ei myöskään sovi oikein. Jos päädyt turvaliiviin, suosittelen palaturvaliiviä, se antaa enemmän liikkumatilaa kuin vanhanaikainen kokokiinteä turvaliivi. Lisäksi kannattaa varmaan hankkia sellainen, joka on joko naruin tai tarroin säädettävissä, niin on sitten varaa jos joskus paino muuttuu suuntaan tai toiseen, tai haluaa laittaa alle enemmän vaatetta (tähän kohtaan muistutus että turvaliivi kuuluu kuitenkin pukea mahdollisimman lähelle ihoa, ei siis minkään toppatakin päälle).
Itse tiedät myös hevosesi ja maastoilun riskit parhaiten, mutta itse olen sen verran mukavuudenhaluinen, että tilanteessasi päätyisin selkäpanssariin. On kevyempi ja mukavampi käyttää, usein jonkinlaista verkkokangasta joten myös hengittää.
|