Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Eri ratsastuskouluun kuin lapset?

Lähettäjä: jessi 
Päivämäärä:   7.5.26 14:01:17

Minulla on hieman erikoinen ongelma. Lapset käyvät ratsastuskoulussa, joka on heidän oma valinta. Eivät siis ole haluamassa mitään tallin vaihtoa. Ja olen itsekin siis tyytyväinen heidän asioihin siellä.

Mutta, koen että tallin omistaja ei pidä minusta, eikä luota minuun. Voin vain arvailla mistä se johtuu. Hänen sanakäänteistä olen huomannut, että hän pitää meitä yhä edellisen tallin porukkana. Ja sillä tallilla ei ole kovin hyvä maine ilmapiirin kannalta ja hän on myös sanonut pelkäävänsä että tuomme ongelmia tallille. Hän myös usein käskee minua pysymään erossa asioista. Tunnen itseni hyvin ulkopuoliseksi. Varmasti sietää minua vain siksi, että saa lapsistani rahaa.

Mutta, muualla tilanne olisi toinen. On tallin omistajia, jotka ovat minulle ystäviä. On avoin keskusteluyhteys, he tuntevat minut, eivät epäile minua. Haluavat touhuta kanssani muutakin, kuin että vain kävisin tunneilla. Tunnen oloni aina tervetulleeksi.

Mutta, sehän vain kärjistäisi tilannetta, jos itse kävisinkin eri tallilla? Haluan ajatella ensi sijassa, mikä on parasta lapsille. En sitä, mikä on parasta itselle.

Toisaalta, myös lapset kärsivät tilanteesta. Kyllähän he vaistoavat ilmapiiristä, että minua kohtaan on takakireyttä, ja heitäkin. Siksi he pelkäävät, että tulemme kohtaamaan jotain hyvin epäoikeudenmukaista. He ovat myös huolissaan.

Kukaan ollut koskaan samassa tilanteessa? Ajatuksia?

Pitäisi osata päättää aika pian, koska ilmoittautuminen on oikeastaan jo ollut...

Re: Eri ratsastuskouluun kuin lapset?

Lähettäjä: Yleistä 
Päivämäärä:   7.5.26 14:06:19

Meillä yleistä. Oma ratsastuskouluni on profiloitunut sennutalliksi, myös jonkun verran taitavia junnuja on. Alkeis/jatkotason tunteja ei ole. ”Huonoimmat” ratsastajat ovat HeC-tasoa, eli pystyvät laukassakin ohjaamaan hevosta (esim. laukkaa uraa pitkin, keski- tai pääty-ympyrä laukassa, laukkaa uraa pitkin, koko rata leikkaa laukassa). Monen sennun lapset, jotka ovat alkeis/jatkotasoa käyvät toisessa ratsastuskoulussa ja kun ovat tarpeeksi taitavia, siirtyvät meidän kouluun. Meidän rats.koulun pitäjälle tämä ei ole ongelma, en tiedä miten siellä ”alkeistallilla” asiaan suhtaudutaan.

Lähettäjä: Anni 
Päivämäärä:   7.5.26 14:39:49

Jos joutuu jatkuvasti miettimään, miten käyttäytyy ettei “vahvista” jonkun ennakkoluuloja, tai kokee että pitää todistella olevansa luotettava ja “ok tyyppi”, niin ei se ole enää terve harrastusilmapiiri aikuiselle eikä lapsille.

Turha jäädä vuosiksi odottelemaan, että ehkä jonain päivänä joku päättää hyväksyä teidät. Ennakkoluuloista kiinni pitäminen on sen tallin omistajan ongelma, ei teidän velvollisuus kantaa sitä selässä ja yrittää miellyttää.

Ja lapset kyllä vaistoavat ilmapiirin yllättävän tarkasti. Jos he jo nyt pelkäävät, että voivat joutua epäreilun kohtelun kohteeksi vain maineiden takia, niin se kertoo että jokin on pielessä. Harrastuksen pitäisi olla paikka, jossa saa keskittyä hevosiin ja oppimiseen: ei siihen, hyväksytäänkö perhe “porukkaan”.

Ei kenenkään tarvitse roikkua paikassa, jossa kokee olevansa siedetty eikä tervetullut.

Oletan nyt tässä, että teissä ei ole mitään todellista syytä, miksei teitä voisi täysimääräisesti hyväksyä.

Lähettäjä: ... 
Päivämäärä:   7.5.26 15:10:49

Sama kokemus, ei loputtomiin jaksa yrittää päästä porukkaan. Vaihdettiin tallia.

Lähettäjä: Tino 
Päivämäärä:   7.5.26 15:29:10

Ihan tyypillistä. Lapset käyvät maanantaisin tunnilla ja lauantaisin ponikerhossa tallilla jossa lapsille kivat pikkuponit, minä taas ti ja to tunneilla toisella tallilla jossa aikuisille kivat isot hevoset ja sennuryhmät.

Päivämäärä:   7.5.26 15:53:32

Lapset jo isompia, joten heidän koko tai taso ei ole meidän tapauksessa perustelu käydä eri talleilla...

On saatu muilta asiakkailta paljon palautetta, "on niin kiva kun tulitte tänne tallille!". Heidän puolelta ei ole mitään ongelmaa. On saatu kivoja kavereita.

Ainoa "ongelma" on siis omistaja... Tykkään siis ihan ihmisenä mutta kun valitettavasti en koe että hän haluaa minua/meitä porukassa pitää.

Hänen käytös ja elekieli kertoo tätä jatkuvasti. Puhuu jatkuvasti päälle, ei ole kiinnostunut mistään asioista ja tekemisistä koskaan, kireilee, komentaa, esittää suoria ja epäsuoria syytöksiä ja epäilyksiä jne. Ikinä ei mitään positiivista mistään...

No, varmaan päätös on tehty. Omat tunnit muualle ja lapsille ensi syksy jakautuu kahdelle tallille lopullisen päätöksen tekoa varten.

Lähettäjä: bbbb 
Päivämäärä:   7.5.26 16:20:59

Mitä ihmeen puhumista sulla ylipäätään on sillä tallilla jossa lapset ratsastaa?? Viet ne tunnille ja haet pois kun tunti on ohi. Ja käyt itse siinä koulussa joka sulle sopii.
paremmin.
Puhuu jatkuvasti päälle
- mitä sulla ylipäätään on sille puhumista?
, ei ole kiinnostunut mistään asioista
- mistä sen pitäisi olla kiinnostunut? Se opettaa ratsastusta. Piste.
- kireilee, komentaa, esittää suoria ja epäsuoria syytöksiä ja epäilyksiä jne.
- mistä? Miksi yrität kaveerata ja selität ja säädät. Mun mielestä olet harminkappale. Ei talli ole mikään seurustelupaikka eikä sieltä etsitä ystäviä.
Viet lapset ridaamaan, et jää roikkumaan tallille kaikkien tiellä, ja haet lapset kunb tunti on ohi!

Lähettäjä: M 
Päivämäärä:   7.5.26 16:47:17

Taas tämä sama tarina. Tallilla ongelma, toisella tallilla ollaan tervetulleita. Ei kai tallin pitäjää edes kiinnosta kukaan asiakas erikseen. Menee tallille, varustaa hevosen, ratsastaa, purkaa hevosen ja lähtee kotiin. Helppoa ja yksinkertasta. Ei draamaa tai huonoja välejä kenenkään kans.

Lähettäjä: daisy 
Päivämäärä:   7.5.26 17:00:22

En ymmärrä näitä jotka sanoo että tallilla käydään: varustat hevosen - ratsastat - lähdet pois. Vaikka joku mulkoilee ja kieroilee ja savustaa porukasta ja jopa näyttää keskisormea niin ei sillä ole väliä kun eihän tallilta ystäviä etsitä. Kunhan vaan käydään ja ratsastetaan ja maksetaan laskut.

Tallilla vietetään niin paljon aikaa etenkin jos siellä käy monta kertaa viikossa. Niin kyllä sillä on väliä miten ihmiset kohtaavat toisensa ja miten kohtelevat toisiansa!

Ratsastuskoulun vaihtojen suurin syy ei ole ratsastukseen liittyvät asiat vaan ilmapiiriin liittyvät... uskallan väittää...

Lähettäjä: leimi 
Päivämäärä:   7.5.26 17:23:19

Ei tallilla vietetä paljon aikaa, se on hevosten koti eikä siellä saa roikkua. Ja talli EI ole mikään seurustelupaikka, haloo. Jos jääs sinne turhaan roikkumaan ja hengaamaan, on henkilökunnan tiellä ja häiritsee hevosia.
Mua ainakin ärsytti suunnattomasti nää tallilla roikkujat kun olin tallimestarina ratsastuskoululla. Ei talli ole mikään kerhotila!
Aloittaja ei sano yhtään konkreettista asiaa miten häntä kohdellaan "väärin", pelkkiä omia luuloja ja olettamuksia. Ratsastuskoululla on yleensä sen verran kiire ettei yhden oppilaan tai oppilaan äidin kanssa kukaan ehdi joutavia seurustelemaan.
Aloittajan täytyy ymmärtää että sä maksat yrittäjälle ratsastuksenopetuksesta, niistä tunneista joilla te käytte. Mitään muuta sä et voi vaatia. Ei mistään muusta. Tämä tuntuu olevan hämärää sulle...

Lähettäjä: What 
Päivämäärä:   7.5.26 22:28:10

Kuulostaako kenenkään muun korvaan jollekin teiniaikojen hevoskirjojen draamailulle? Vaikka kyse pitäisi olla aikuisista, joilla on lapsiakin? : D

Lähettäjä: muusa 
Päivämäärä:   7.5.26 22:30:29

Tää on selkeä provo.

Lähettäjä: Toinen täti 
Päivämäärä:   8.5.26 07:12:47

Tämä:

Lähettäjä: bbbb
Päivämäärä: 7.5.26 16:20:59

Mitä ihmeen puhumista sulla ylipäätään on sillä tallilla jossa lapset ratsastaa?? Viet ne tunnille ja haet pois kun tunti on ohi. Ja käyt itse siinä koulussa joka sulle sopii.
paremmin.

_
Lapsista on yleensä kiva harrastaa ikäistensä kanssa. Osa sitä paitsi keskittyy paremmin opettajan neuvoihin, kun äippä ei ole säätämässä.

Itsellesi valitset harrastuspaikan, jossa viihdyt. Toivottavasti löytyy kiva ryhmä, jossa saat höpöttää muiden tuntilaisten kanssa. Silloin henkilökunta saa keskittyä (muihin) töihinsä.

Järjestely todennäköisesti on parasta ihan kaikkien - myös lasten - kannalta.

Lähettäjä: T 
Päivämäärä:   8.5.26 08:32:21

Tämä sama provo toistuu täällä usein, tosin ehkä tämä ei ole provo, vaan aloittaja nyt vaan on tuollainen ihminen.

Näissä tarinoissa on aina tämä kulma, että tallinpitäjä ei halua jutustella aloittajan kanssa ja siksi aloittajasta tuntuu, ettei heistä välitetä. Minulle on tullut se kuva, että aloittaja vaihtoi tallia, koska edellisessä paikassa oli näitä mystisiä ilmapiiriongelmia. Jatkuvista valitusvirsistä päätellen voin tosin jo arvata, kuka niitä ilmapiiriongelmia aiheutti…

Muutama huomio:

Olen samaa mieltä kuin muut, että tallilla ei varsinaisesti hengailla. Meillä muutamat vanhemmat saattavat olla ns. koko illan paikalla, jos on useampia lapsia, ehkä eri tunneilla, ja vanhemmilla itselläänkin tunteja. He kuitenkin osaavat katsoa, etteivät heidän lapsensa aiheuta häiriötä (tai joskus toinen vanhempi hakee lapset jo aiemmin pois), eivätkä aikuiset itsekään hae juttuseuraa tallinpitäjästä tai ratsastuksenopettajasta, vaan istuvat hiljaa katsomossa, käyvät omalla tunnillaan, ja ehkä siinä sivussa juttelevat niitä näitä muiden vanhempien tai omien tuntikavereiden kanssa. Sitten matka jo yleensä jatkuukin kotiin, ei sinne tallille jäädä asumaan. Ei kellään olisi aikaakaan.

Minä itse olen lapseton ja puhelias, ja saatan ehkä jutella muiden tuntilaisten kanssa hetken tunnin jälkeen. Minulla ei oikein ole hevosharrastajakavereita, ja siksi on kiva jutella hetki samanmielisten ihmisten kanssa. Sekin tuntuu monesti siltä, että kylläpä vein taas muiden aikaa, vaikka juteltaisiin ihan hyvässä hengessä muutama minuutti ennen kotiinlähtöä. En edes kehtaisi mennä vaatimaan mitään erityishuomiota tallinpitäjältä.

Päivämäärä:   8.5.26 09:19:45

Ei, en ole mikään aiempi kirjoittelija. Olen ollut samalla nimimerkillä aikoinaan ihan eri aiheissa täällä, mutta ollut pitkä tauko.

Mutta, en siis vaadi erityishuomiota. Enkä roiku tallilla yhtään pidempään kuin on tarve tuntien ja muun toiminnan puitteissa olla. Ja tosiaan jos lapset eri tunneilla, eivät hekään siellä roiku koko iltaa vaan toinen vanhempi on sitten hakenut pois tai menneet kaverin kyydillä jo kotiin. Jos koen ettei minua tarvita yhtään mihinkään pysyn autossa. Mutta kyllähän se vaan lapsille on edelleen tärkeätä, että olisi mukana siinä hommassa.

En ole myöskään ollut aiheuttamassa mitään ilmapiiriongelmia missään. En roiku kenessäkään tallilla. Ollaan omiin asioihin ja hevosiin keskittyvä porukka. Ei haluta mitään harmia kenellekään. Ei olla mitään riidan haastajia, vaan tyyppinä "sovittelijoita", ja mahdollisimman joustavia ja muiden näkökannat huomioivia. Tällaisia oltiin myös edellisellä tallilla.

Mutta, olen kuitenkin sitä mieltä, että ilmapiiri on kivempi ja tallilla on mukavempi käydä, kun on hieman keskustelua. Kuten onkin.

Se mikä minuun sattuu, on se että koen että tallin omistaja yrittää osoittaa etten kuulu porukkaan. Se, että monien vuosien jälkeen olen edelleen "toisen tallin ihminen", johon ei oikein luoteta. Jos olen porukassa johon tulee juttelemaan, osoittaa sanat aina muille kuin minulle. Kuin en olisi olemassa laisinkaan. Jos yhdyn keskusteluun puhuu päälle kuin minua ei olisi olemassakaan. En ole huomannut, että olisi kenellekään muulle yhtä huonokäytöksinen. Jos kysyn jotain, vastaa. "Vapaaehtoisesti" ei koskaan puhu minulle ja pitää selvästi välimatkaa.

Suoraan sanoen, en oikein enää edes ymmärrä itseäni. Hän on suoraan sanonut, ettei luota meihin. Ja viitannut siinä edellisen tallin ilmapiiriin. Ajattelin, että ajan kanssa huomaa ennakkoluulonsa vääriksi. No, sitä ei ole tapahtunut, ja tuskin tulee tapahtumaan.

Ja olen ehdottomasti samaa mieltä, että talli ei ole mikään aikuisten kokoontumis- tai lasten leikkipaikka. Kaverit minullakin on ihan muualla. Valitettavasti toisilla talleilla.

Ajattelen asian myös niin, että omistajan oman työssä viihtymisen takia, kannattaa vaihtaa maisemaa.

Lähettäjä: M 
Päivämäärä:   8.5.26 09:38:57

Miten kukaan voi tallilla olla "sovittelija, joustava ja muiden näkökannat huomioiva"? Ihan niin kuin siellä ois isompi määrä ihmisiä puhumassa joista osa alkaa inttämään jostain ja alottaja niitä välejä sitten sovittelee. Tai että vaihdetaan mielipiteitä ja alottaja ottaa huomioon muiden mielipiteet. Ja nämä toistuu tallilla joka kerta ja ihmisiä on useita. En koskaan ole nähny että lasten vanhemmat porukalla puhus yhtään mitään lasten tunnin aikana. Suurin osa vanhemmista ei ratsasta ja pysyvät sivussa, mahdollisesti tervehtivät toisiaan. Tommoset joukko kokoontumiset ei ole totta. Ratsastavat sennut taas jutteleekin monesti keskenään mutta en ikinä yli 20 vuoden harrastamisen aikana ole nähny mitään riitelyä, mulkoilua tai pahan puhumista kenestäkään. Tp taas keskittyy omiin tekemisiin eikä ehdi juoruta ihmisten kans siellä. Jos jutteleekin vakituntilaisten kans niin ei se mitään riitelyä ole. Ja vielä vähemmän Tp kiinnostaa kuka on käyny milläkin tallilla ja minkälaista riitelyä siellä toisella tallilla on. Keskittykää hyvät ihmiset siihen omaan tekemiseen siellä tallilla. Tämä tarina toistuu täällä aika ajoin aivan samanlaisena.

Lähettäjä: .. 
Päivämäärä:   8.5.26 09:57:26

Tämä on provo. Tasaisin väliajoin tulee samanlainen aloitus.

Lähettäjä: heh 
Päivämäärä:   8.5.26 10:22:52

Just noin kuten M sanoo.
Tuo teksti on jotain ai-mössöä. Ei missään ratsastuskoulussa ole aikaa tuollaiseen draamailuun ja kyräilyyn.

Lähettäjä: T 
Päivämäärä:   8.5.26 10:44:31

Minäkin ihmettelen, jos aloittajan on tarve tuntea itsensä "sovittelijaksi". Mitä sovittelua ratsastuskoululla muka on? Etenkin, jos vanhemmat ovat mukana harrastuksessa eli lapsetkaan eivät pääse omin päin kiusaamaan toisiaan tai muuten hölmöilemään keskenään.

En minä osaa sanoa muista tuntilaisista ollenkaan, että kuka heistä on sovittelija ja kuka ei. Siellä käydään tunneilla ja vaihdetaan kuulumiset lähinnä pintapuolisesti. Jotkut ovat ehkä lähempiä kavereita keskenään kuin toiset, mutta entäs sitten.

Kyllä tämä yhä enemmän kuulostaa siltä, että aloittaja satuilee tai on hyvin draamannälkäinen itse.

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   8.5.26 12:17:32

Provo.
Missä on ratsastuskoulu, jossa tallinpitäjällä on aikaa esittää epäluottamuslauseita asiakkaille? Tai niin hyvä taloudellinen tilanne, että on varaa valita asiakkaat? Ja mistä se tallinpitäjä tietää, käytkö sinä toisella tallilla tunneilla vai et?

Lähettäjä: Kipsi 
Päivämäärä:   8.5.26 13:18:47

Onneksi meidän tallilla saa seurustella muiden asiakkaiden kanssa, aukioloaikojen puitteissa toki. Kyllä tässä on vuosien varrella monta uutta tuttavuutta ja ihan ystäviäkin löytynyt.
Mielellään istutaan tallihuoneessa tai ulkona auringossa ja pohditaan milloin mitäkin, syntyjä syviä. Tallinomistajakin mukana, jos vain töiltään ehtii.
Itselleni olisi ihan täysi No Go talli, jonne saisi tulla vain hevosestaan huolehtimaan ja sitten mahdollisimman äkkiä "pois jaloista".

Tätäkin lukee, niin en ihmettele, miksi meillä on niin paljon yksinäisiä ihmisiä. Ja sitten vielä kysellään, että missä voi aikuisena löytää kavereita/ystäviä? Ei nyt ainakaan harrastusten parissa! Tallille mennään vain ratsastamaan! YKSIN!!

Aloittaja, mene ihan surutta toiselle tallille harrastamaan. Hyvä ilmapiiri on tärkeä asia.

Päivämäärä:   8.5.26 23:01:41

Tee ihan mitä haluat.

Lähettäjä: tytsy 
Päivämäärä:   8.5.26 23:51:49

Aloittaja provoaa, sama satutäti joka aina tekee tämän tyyppisiä aloituksia.

Mutta jos käytte vaikka jumpassa, niin jäättekö jumppasaliin tai kuntosalille hengaamaan ja seurustelemaan? Toki muutama sana vaihdetaan varmasti pukuhuoneessa muttei sen enempää. Tai jos vaikka soitatte jotain instrumenttia, jäättekö soitonopettajan luo hengaamaan tunnin jälkeen?
Ratsastustunti on yrittäjän palvelu jonka sä ostat. Ihan niinkuin kampaajalta ostat sen palvelun. Tai hammaslääkäriltä. Tuskin sä kampaajan luokekaan jäät hengaamaan, tai odotat että se olis kiinnostunut susta sen enempää.

Tää asia on selvästi epäselvä aloittajan kaltaisille. Ratsastuskoulu EI ole mikään seurustelupaikka tai kerho jossa tädit voi kokoontua. Se on bisnes joka tiyttyyn hintaan ja aikaan tarjoaa sen ratsastustunnin.
Ne kokoontumiset pitää järjestää jossain muualla.

Lähettäjä: Toinen täti 
Päivämäärä:   9.5.26 07:54:54

Kyllä ratsastuskoululla voi tutustua ja ystävystyäkin samanhenkisten ihmisten kanssa. Tiedän parikin samoilla tunneilla käyvää ”tätiryhmää”, jotka ovat yhdessä lähteneet muille talleille viikonloppuleirille ja pitävät jotenkin yhteyttä myös tuntien ulkopuolella (wa-ryhmä tms.).

Jos aloittajan kirjoittama on totta eikä provo, kannattaa hänen etsiä itselleen sopiva talli ja ryhmä niin, että voi muiden ratsastajien kanssa edes ohimennen tunneista ja hevosista jutella. Monella tuntilaisella on ”tarve” analysoida omaa ratsastusta ja tunnin tapahtumia jonkun kanssa. Ei ole kohtuullista odottaa, että opettaja tai tallinpitäjä ehtii ja jaksaa niistä saati muista asiakkaiden jutuista päivästä toiseen kiinnostua.

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   9.5.26 08:58:58

Siis kai sitä voi itseään kuvailla sovittelijaksi/riidanhaastajaksi vaikka ei just siinä kohtaa tälläistä roolia tarvitse vetää. Kai sitä nyt osaa itsestään sanoa onko enemmän sellainen tyyppi mikä sopii vai sellainen joka haastaa riitaa. :D mulla pienellä harrastustallilla hevonen ja kyllä vapaapäivinä menee monta tuntia tallilla vaikka en välttämättä hevosella mitään tekiskään. Puuhailen kaikkea muuta tallinpitäjäkaverin apuna/itsekseni. Myös välillä jään katsomaan/kuvaamaan tuntia jos joku kaveri/kaverin lapsi ratsastaa. Kyllä täällä ainakin porukka juttelee keskenään ja jotkut voi jäädä tunnin jälkeen vielä hetkeksi tallille.

Lähettäjä: K 
Päivämäärä:   9.5.26 11:34:31

Siis alottaja on käyny jo vuosia tällä tallilla lasten kans ja silti tallin pitäjää häiritsee että alottaja on aiemmin käyny tallilla jossa erimielisyyksiä tms. Ja tallin pitäjä pelkää että alottajan mukana tulee samanlaisia ongelmia kuin on ollu edelliselläkin tallilla. Nyt on kyllä niin uskomatonta tarinaa ettei voi olla totta. Jos alottaja on käyny tallilla vuosia eli vähintään 3 vuotta niin mitä hiton väliä sillä entisellä tallilla voi olla millään tavalla? Tallin pitäjää ei kiinnosta entiset tallit vuosien takaa, ei edes sillon kun uutena alottaa tunnit tallilla. Ihmiset alottaa ja lopettaa tunnit, tallin pitäjää kiinnostaa vaan se mitkä hevoset jakaa kellekin sinä päivänä kun tunti on, muuten on ihan sama kuka käy tai on käyny milläkin tallilla.

Lähettäjä: Luimu 
Päivämäärä:   9.5.26 11:37:01

Kiva jos "tätiryhmissä" löytyy kavereita, mutta pointti on se, että ystävystyneet tapaavat tallin ulkopuolella, reissuilla, kahvitteluilla tms.
Ei jäädä talliin notkumaan.
Miten on niin vaikea ymmärtää että talli on hevosten koti? Tuntsarin työ on hevoselle hyvin raskasta henkisesti, ja ne väliajat, jolloin ne eivät ole töissä, niillä on oikeus viettää rauhassa, hiljaisessa tallissa ilman kälättävää tätiryhmää tai huutavia teinejä.
Talli ei ole kerhokeskus!
Nykyään tosi harva, vaikka kuinka julistaa "hevosten hyvinvointia", oikeasti ajattelee hevosten parasta. #koskamähaluun! on ainut asia joka on tärkeä.

Lähettäjä: poorner 
Päivämäärä:   12.5.26 13:11:35

Rehellisesti sanottuna uskon, että tallin omistajaa voi vähän kirpaista, jos jonkun lapsen äiti käy ratsastamassa muualla ilman mitään selkeää syytä. Siitä voi helposti tulla ajatus, että oma talli nähdään vain lasten poni- tai alkeistallina.

Ymmärrän kuitenkin hyvin myös sen tunteen, että joissain paikoissa ihmiset kokevat, ettei heihin luoteta tai että luotetaan ihan vääriin ihmisiin. Tällä alueella on esimerkiksi yksi talli, ratsastuskoulu, jolla on huono maine omistajiin ja heidän “lähipiiriinsä” liittyen. Siellä on ollut vuosien varrella kaikenlaisia epäselvyyksiä.

Sieltä on tullut muille talleille äitejä ja lapsia, joista on sitten liikkunut huhuja, että he olisivat kiusanneet muita tai olleet mukana rahasotkuissa ja että heidät olisi siksi heitetty ulos. Tämän vuoksi moni on suhtautunut uusiin tulijoihin epäluuloisesti. Myöhemmin on kuitenkin selvinnyt, että osa näistä ihmisistä oli käytännössä savustettu ulos, ja heidän ympärilleen oli tarkoituksella levitetty tarinoita. Joku oli voinut keksiä jutun, jota sitten toistettiin faktana ilman mitään selvitystä tai todellista näyttöä.

Ja vastaavasti sitten jossain paikoissa luottamuksen on helpoimmin lunastanut se joka sen vähiten ansaitsee. Joka vaan on niin sosiaalisesti taitava ja hyvä näyttelijä, että saa muut uskomaan toisista mitä älytöntä vaan.

Lähettäjä: P 
Päivämäärä:   12.5.26 16:16:26

Miten ratsastuskoulussa voi olla raha sotkuja? Tunnit maksetaan, muuta rahaa siellä ei tarvi. Tai kiusataan muita, millä tavalla?

Lähettäjä: HKS 
Päivämäärä:   12.5.26 16:37:19

Aikakin meillä ratsastuskoululla on pitänyt vakiovalmennuksetkin maksaa käteisellä, ei ole saanut laskulle pyynnöstä huolimatta, Ratsukko käytössä. Normitunnit vain laskuilla.

Toinen on sitten kisatiimiien tms. ryhmien varainkeruu mikä tulee mieleen.

Lähettäjä: K 
Päivämäärä:   12.5.26 17:55:49

No meidän tallilla on ihan kerhohuone sitä varten, että sinne voi jäädä. Jutellaan kyllä joka kerta muiden ratsastajien ja vanhempien kanssa. Vaihdetaan kuulumisia muistakin asioista. Järjestetään pari kertaa vuodessa aikuisten ilta nyyttäriperiaatteella. Ja ostetaan tallinpitäjälle yhteinen joululahja.

Että voi se olla muutakin kuin varusta ja ratsasta meininkiä.

Lähettäjä: V 
Päivämäärä:   13.5.26 10:51:57

No voi hyvänen aika, aloittajahan kertoi ettei roiku tallilla yhtään ylimääräistä ja silti monet väittää niin.

Meidän perheessä on kolme ratsastajaa ja tavallisesti jokainen on ratsastanut 2-5 tuntia viikossa. Samoilla tunneilla, perättäisillä, voi olla tunti välissä tai eri päivinä... mutta siellä tallilla ollaan PALJON, lähes joka päivä. Kotiin on matkaa joten sinne ei kannata lähteä ajelemaan.

Tallilla tehdään niin paljon muutakin kuin ratsastetaan. Esim. siivotaan karsinoita tai sosiaalitiloja, jaetaan ruokia, pestään hevosia, kuljetetaan hevosia tarhaan ja pois, maalataan esteitä tai jotain muuta, haravoidaan pihoja, kerätään lantaa kentältä ja maneesista, kävelytetään ähkyisiä tai muuten sairastuneita tai lähdetään avuksi klinikalle, irtohypytetään porukalla, järjestetään kisoja ja muita tapahtumia talkoilla jne. Ja ei tätä kaikkea viitsisi tehdä, jos ei tallin omistaja ja muu talliporukka ole mukava!

Rahaa menee harrastukseen jopa 25 teur vuodessa, mutta toki jos nyt henkilökuntaa haittaa meidän tallilla "turhaan notkuminen" voidaan ratsastaa muuallakin...

Mutta joo kamalaa sentään, voi olla että parina päivänä viikossa juttelemme jopa tallin omistajan kanssa pari lausetta! Kamala sentään mitä häiriköitä olemmekaan... Ja jonkun toisen asiakkaan kanssa saatetaan "juoruilla" eli jutella asioista harrastuksen ympärillä kesken tunnin, varmaan pitäisi antaa porttikiellot tämmöisille törkyturville! Ja tallin hevoset on hyvävointisia, eikä säiky pikkurisauksia kun ovat tottuneet että ympärillä on elämää, sen muutaman tunnin päivässä.

Joo ja tallilla on hyvä ilmapiiri. Johtuu siitä, että kun ihmiset on vapaasti keskenään, niin kiusaaja-narsistipsykopaatit ym. negatiivisuutta mukanaan tuovat alkavat erottua joukosta ja tunnistetaan... eikä kukaan usko heidän juttujaan, keskustelun ollessa avointa kaikki tajuaa jos joku yrittää savustamista tms.

Sitä paitsi monissa ratsastuskouluissa hevosia asuu pihatoissa, niin se on ihan sama vaikka joku ratsastaja asuisi siellä niitten karsinoissa kun käyvät siellä lähinnä vaan varustettavana. Ja karsinoissa asujat ovat kokopäivätarhattuja, eivät ole karsinoissa asiakkaiden aikaan myöskään kuin varustettavana.

Lähettäjä: f 
Päivämäärä:   13.5.26 11:10:22

Kyllä mä kans ihmettelen enemmän sitä miks joillakin on niin hirvee kiiree siellä tallilla.

Ohje on varata vähintään puoli tuntia ennen ja jälkeen tunnin hevosen hoitoon ja varustamiseen. Se pitää hakea tarhasta / pihatolta, voi olla hyvinkin kurainen ja sitä voi joutua myös pesemään. Hevosen huopa, vyö ja suojat voi myös olla kuivumassa ja ne pitää ehtiä hakea. Silti jotkut tulee 20 min aikaisemmin.... ekana vaatteen vaihdot ja vessakäynnit ja sit kiireessä suojat pistetään harjaamattomiin, hiekkasiin jalkoihin ja tunnille mennään pölyisellä hevosella heinänkorret hännässä roikkuen...

Ja sama tunnin jälkeen. Naama nyrpeänä hoidetaan hevonen takaisin ulos jopa alle 10 minuutissa ja rynnätään parkkipaikalle.

Tuntihevoset ansaitsee parempaa kohtelua! Kyllä ne vaistoaa sen kiireen ja kireyden eikä se ole niille reilua.

Ja henkilökunta myös yrittää ehtiä jutella jokaisen kans miten tunti meni, oppiko uutta ja tykkäskö hevosesta ja mikä heppa on se lemppari... on aika itsestään selvää että pohjimmiltaan jokainen haluaa tulla huomioiduksi ja nähdyksi.

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   13.5.26 11:32:42

Yleisesti, on parempi käydä tunneilla eri paikassa kuin oma lapsi/lapset.

Silloin se harrastus on enemmän sun "oma juttu" ja voit keskittyä paremmin.

Ainakin näin toimii itelle paremmin. "Lasten tallilla" minun halutaan aina auttavan muidenkin ihmisten lapset. Niitä pitää keräillä ympäriinsä kyytiin ja palautella koteihin, auttaa hevosten kanssa, kuvata, raportoida äideille tilannepäivityksiä, vahtia oikeat varusteet ja syömiset ym.

Lisänä tallin pitäjä ajattelee että olen käytettävissä kaikkeen mitä ikinä tarvitaan. Opastan kaikkia kisoihin ja autan kisoissa jne. ja neuvon vanhempia Kipan käytössä ym.

Tallitöihin pyydetään myös apua, olenhan vain "tarpeettomana hengaileva" äiti.

En edes jaksa enää ajatella että voisin harrastaa tuolla tallilla.

Toisella tallilla käyn sitten kaikessa rauhassa. Eikä mun tartte huolehtia kenenkään muunkaan lapsista siellä. Eikä mistään muustakaan. Käyn ja ratsastan, ilman muita velvoitteita.

Lähettäjä: belinda 
Päivämäärä:   13.5.26 11:41:06

"Ei tallilla vietetä paljon aikaa, se on hevosten koti eikä siellä saa roikkua. Ja talli EI ole mikään seurustelupaikka, haloo. Jos jääs sinne turhaan roikkumaan ja hengaamaan, on henkilökunnan tiellä ja häiritsee hevosia.
Mua ainakin ärsytti suunnattomasti nää tallilla roikkujat kun olin tallimestarina ratsastuskoululla."

-> Varmaan on asiakkaat "tiellä" kun tekee tallimestarin töitä, mutta asiakas se tallimestarinkin palkan maksaa ja ainakin meillä tallimestarin toimenkuvaan kuuluu myös asiakaspalvelu... en pitäis töissä asiakkaita kohtaan ynseilevää tallimestaria.

Päivämäärä:   13.5.26 12:16:06

Ainakin näin toimii itelle paremmin. "Lasten tallilla" minun halutaan aina auttavan muidenkin ihmisten lapset. Niitä pitää keräillä ympäriinsä kyytiin ja palautella koteihin, auttaa hevosten kanssa, kuvata, raportoida äideille tilannepäivityksiä, vahtia oikeat varusteet ja syömiset ym.

Ihan himmeitä talleja teillä. Meillä on pieni talli jossa kaikki tuntee toisensa, mutta ei tällaisia kuvioita kyllä ollenkaan.

Lähettäjä: H 
Päivämäärä:   13.5.26 16:13:05

Ei kai kenenkään tarvi kuskata toisten lapsia? Jokainen huolehtii omansa. Toki jos joku on niin hölmö että suostuu komenneltavaksi ja käytettäväksi niin mikä ettei. Täytyy sanoa että en nyt ihan usko tuota nimimerkki -kommenttia.

Lähettäjä: linda 
Päivämäärä:   15.5.26 11:42:01

Tässähän oli kyse että aloittajan mielestä tallin omistaja suhtautuu häneen kielteisesti. Ennakkoluuloisuuus ja kireys aloittajaa kohtaa johtuu oletuksista ilmeisemmin ilman totuusperää.

Aloittajana pyytäisin keskustelua tallin pitäjän kanssa noista asioista. Jos hän ei siihen suostu ja ohittaa asian vaihtaisin tallia. Koska se on merkki siitä että ei hän aio suhtautumistaan muuttaa. Se tunne että ei ole hyväksytty tuntuu kyllä riippakivejä ja tulee aika ajoin esille sitten muuten.

Lähettäjä: mailis 
Päivämäärä:   15.5.26 11:51:49

Laita tallin omistajalle viesti: "Hei. Aikaisemmalla tallilla tapahtui ristiriitoja ja koska olet ilmaissut huolesi, että minä ja lapset tuomme tallillesi riitaisuutta, haluaisin keskustella todellisesta tilanteesta turhien ennakkoluulojen välttämiseksi."

---> Jos vastaa negatiivisuudella tai ohittaa pyyntösi, voit olla 110 % varma että hän ei sinuun / lapsiisi luota vaan uskoo ennemmin jotakin muuta. Eikä hän ole valmis muuttamaan kantaansa.

Jos keskustelun lopputulos on myönteinen niin harkitse jatkamista ainoastaan siinä tapauksessa.

Lähettäjä: E 
Päivämäärä:   15.5.26 12:53:59

Mutta kun tämä alottaja on jo vuosia käyny tällä tallilla niin ei sillä entisellä tallilla ole enää merkitystä. Täyttyä puppua koko tarina. Jokainen keskittyy omiin lapsiinsa, käy tunnilla ja lähtee kotiin, helppoa ja yksinkertasta.

Lähettäjä: amaryllis 
Päivämäärä:   15.5.26 14:08:30

"Mutta kun tämä alottaja on jo vuosia käyny tällä tallilla niin ei sillä entisellä tallilla ole enää merkitystä."

No onhan sillä asialla merkitystä (jollain mitä tapahtu tai ei tapahtunu) kun kerran tallinpitäjää joku juttu vielä risoo?

Ja ainahan joku asia jos vaivaa niin kannattaa keskustella.

Tässä vaan taitaa ongelma olla ettei tallin pitäjä viitsi nähdä vaivaa keskustella asioita koska uskoo jotain mitä alunperin on kuullu tilanteesta.

Jolloin kyl aloittajan ei kannata jäädä.

En itekään viittis käydä jos ei henkilökemia toimi riittävästi tallin pitäjän kanssa kun en ole mikään kerta viikkoon käyvä.

Ylös ⇑   

Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

Otsikko:

Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.