|
Lähettäjä: ww
Päivämäärä: 7.5.26 13:47:26
Kun aloitin ratsastuksen ysärillä, opetettiin nousemaan satulaan aina vasemmalta. Lisäksi aina hoetaan, että hevosilla pitää olla rutiineja, joten niitä ei välttämättä ole opetettu siihen että ratsastaja nousee oikealta.
Koskaan ei myöskään ysärillä noustu selkään jakkaralta vaan aina maasta. Jotkut puntattiin selkään jos eivät itse päässeet.
Etsitään venymättömiä jalustinhihnoja tai vaihdetaan välillä jalustinhihnojen puolta, että venyvät tasaisesti kun aina noustaan vasemmalta.
Sitten on niitä, jotka nousevat joka toinen kerta oikealta.
Jos aina noustaan samalta puolelta, niin satulan runko vääntyy. Kalliskin satula voi olla arvoton jos runko on kiero, joten nykyään kaikki järkevät avauttavat satulan ja tarkastuttavat rungon kun laittavat satulan myyntiin eivätkä osta satulaa, jota ei ole runkotarkastettu.
Minä nousen noin joka toinen kerta oikealta ja joka toinen vasemmalta.
Joissain ratsastuskouluissakin opettaja päättää kummalta puolelta noustaan ja asiakkaat ovat ihan kauhuissaan, kun käsketään nousta oikealta kun ei osaa ja jalka ei nouse.
Selkäännousulihaksia voisi jokainen ratsastaja treenata. Jos vasen jalka nousee helposti ja selkään pääsee kevyesti, mutta oikea jalka ei nouse ja lihaksissa ei ole voimaa, niin silloinhan ratsastaja on ihan vino ja kiero.
Muutenkin pitäisi treenata lihaksia ja kroppaa niin, että olisi tasapainoinen ja suora. Ei voi ratsastaa hevosta suoraan jos on itse ihan kiero.
Ja tuo on minullakin ongelmana. Olen ihan korkkiruuvi ja koetan jumpata itseäni ja olen käynyt monta kertaa fyssarilla saamassa ohjeita ja tsekkauttamassa tilannetta. En siis voi sanoa itseäni kovin hyväksi ratsastajaksi kun lonkat on kaikesta huolimatta eri paria ja minun alakroppani menossa tonne ja yläkroppa toiseen suuntaan...
Kummalta puolelta itse nouset satulaan? Aina vasemmalta, joka toinen kerta oikealta vai miten sattuu? Pääsetkö yhtä hyvin selkään molemmilta puolilta? Jos et, niin mitä teet asialle, eli millä tavoin jumppaat itseäsi suoraksi ja tasapainoiseksi?
|