|
Lähettäjä: Möller
Päivämäärä: 8.5.26 09:44:39
Kentän suolaista jäisillä keleillä ei ehkä olisi säästä johtuen nopeuttanut sulamisprosessia. Turhaa työtä ja rahaa siihen ei siis kannata laittaa. Jos asiakas valitsee maneesittoman tallin, niin sitten täytyy ymmärtää, että jäätikkökeleillä liikutusmahdollisuudet on lähinnä käynnissä maastossa ja oltava vähintään 4 hoikkia/kenkä.
Pölyäminen ei ole hevoselle tai ratsastajalle hyväksi, mutta tossa kentän huollossa ykkösprio on se, että jos kenttä pöllyää, niin pohja ei myöskään jousta. Pölynsidontasuolaus (monella tallilla järjestyy kunnan tiesuolauskalustolla) ja kastelua, ei jäädy enää yöpakkasilla. Kastelu tarvinee tehdä päivittäin. Tää täytyy suunnitella, mistä saa veden, ettei kaivot kuivu, esim. pumpulla lähivesistöstä. Vaikeaksi menee tallin pito, jos ei tollasta mahdollisuutta ole. Kasteluauton järjestäminen paikalle, jos ei omat vehkeet riitä on ihan hyvä ratkaisu myös (esim. paikallinen vpk)
Jos kastelua ei voi tehdä tarpeeksi usein, niin itse tiedottaisin asiakkaita minä päivinä se tehdään esim. 3 x viikko, jolloin pystyy ridaamaan kunnolla ja loput liikuttakoon maastossa tai sillä kuivalla/kuolleella pohjalla miten parhaaksi näkee.
Tallin asiakkaana aloittavan kannattaa ehkä miettiä osasitko itse arvioida riittävän hyvin tallin pitäjän osaamista ja miksi menit paikkaan, josta sinua varoitettiin.
Hevoset seisoo tallissa ja tarhassa tietenkin siinä järjestyksessä, mikä on koko porukalle rauhallisin ja tästä vastaa tallinpitäjä yhdessä henkilökunnan kanssa. Niin, että hevosilla on hyvä. Hyvää asiakaspalvelua on tälläisistä tiedottaa hevosenomistajille. Itsellä kans ollut toi tilanne. Pääasia, että hevosella kaikki hyvin, mutta olihan se vähän outoa saada palautetta, että olin laittanut hevosen väärään karsinaan, kun se ei silti enää asu (ei nimiä ovessa, kupit pesemättä, suolakivi edelleen vanhassa karsinassa yms, tän ois vaan voinut viestillä mulle huikata...)
Talli-ilmapiiriin voi jokainen vaikuttaa itse, ja esim. ht-nettiin valittaminen tunnistettavasti on muuten ihan no-go. Tosta aloituksesta talli kaverit kyllä tunnistaa ja sit sitä mulkoilua tallilla vasta onkin ja ehkä hyvä niin. Asiat keskustellaan tallin pitäjän kanssa ja muuten käyttäydytään tallilla neutraalisti/ystävällisesti. Kaikilla talleilla kaikille asiakkaille ei tallista muodostu yhteisöä, eikä se ehkä ole tallipitäjän toimintaideassa ollenkaan. Toiset tallinpitäjät taas sen yhteisön kautta tekee puskamarkkinointia ja se on jopa kannattavaa pyrkiä yhteisöllisyyden luomiseen.
|