Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Hevonen ei anna enää kiinni

Lähettäjä: Turhautununut 
Päivämäärä:   5.5.26 17:46:34

Hevonen sai 3 viikkoa sitten kaksi säkäriä vuokraajan kädestä ja riuhtonut itsensä riimusta irti. Seuraavana päivänä antoi vielä kiinni mulle mutta säikähti varusteita riisuessa ja panikoi. Nyt on tilanne se että ei anna enää kiinni mulle. Parina päivänä oon saanu ongelmitta kiinni, suurimman osan ajasta on sitä mieltä että saan painua muualle. On tehnyt tätä varsana kuulemma myös että omistajalle ei anna kii mutta muille kyllä. Oon tosi turhautunu ja ahdistunu että mitä tän kanssa lähtee tekemää. Laidun kausi lähenee mutta mitä ihmettä tän kaa tekee kun sieltäkään tuskin sen paremmin kiinni saa. Kävelee perässä kyllä pitkin tarhaa ja tulee vastaan, mutta jos tuun kohti mistään suunnasta kääntää pään ja lähtee. Joskus saa harjata sitä kyllä ihan ongelmitta ja tänään rapsutella mutta pienikin kiinnioton merkki niin tää lähtee.

Mitä tehdä? Vittuilua en kaipaa, vaan vinkkejä. Tilanne ahdistaa todella paöjoln

Re: Hevonen ei anna enää kiinni

Lähettäjä: J 
Päivämäärä:   5.5.26 17:52:42

Onko perso herkuille? Toki herkun saamiseksi pitäisi saada napattua niin, ettei saa palkkaa siitä, että lähtee käsistä. Tarhaako riimu päässä? Laita siihen kiinni sellainen koirien ”kahva”?

Lähettäjä: 6 
Päivämäärä:   5.5.26 18:00:26

Riimu päähän, helpottaa kiinni saamista.

Kaurakippo mukaan. Käyt ensin syöttämässä ja ET ota kiinni, äläkä anna syödä kaikkea vaan ota kesken pois. Jää näin kaipaamaan kauroja. Treenaat tätä jonkun aikaa. Sitten kun tulee kauroille, otat riimusta kiinni ja päästät irti ja annat taas syödä.

Lopulta ehdollistuu kaurakippoon ja helppo saada otettua kiinni.

Pitkää pinnaa nyt vaan vaatii.

Päivämäärä:   5.5.26 18:27:33

Riimu pihatossa ei oo vaihtoehto kun tarhaa tyyppien kanssa jotka alkaa repimään riimuja toisilta. On todella herkuille perso, mutta tässäkin ongelmaksi tulee pomottavat lauma toverit. Jotkut ehdottaa aina että jättäisin viikoksi omaan rauhaansa, mutta miten lienee auttaako... Omistaja ei osannut sanoa mikä jeesasi varsana muu kuin aika.

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   5.5.26 18:30:38

Lähtökohtaisesti hevoset antaa kiinni, jos se on niille kannattavaa, eli ihmisen kanssa on kivaa. Tai ainakin kivempaa kuin ulkona. Vastaavasti jos ihminen on epämiellyttävä (kuten sähköiskut), ei hevosella ole syytä tulla luokse. Ilmeisesti aloittajan hevonen yhdistää nimenomaan kiinni ottamisen epämukaviin kokemuksiin.

Aloittaisin itse sillä, että hevosella olisi riimu päässä ja esim harjaamisen tai rapsuttamisen yhteydessä pitäisin riimusta kiinni luomatta painetta. Esim päästä rapsuttaessa tai harjatessa saattaa olla helppo ottaa riimusta samalla kiinni. Sitten hepalle palkka ja irti ja joko lähtee kokonaan pois tai jatkaa mitä oli tekemässä. Vähitellen sitten totuttaa hevosen uudelleen siihen, että kiinni antaminen/ottaminen ei ole epämukavaa vaan siitä seuraa jotain hyvää. Vaatii aikaa ja hyviä toistoja.

Aikanaan yksi ratsastuskoulun hevonen ei antanut laitumelta kiinni, koska jännitti niin paljon. Koko kesän otettiin viimeisenä ja lisäksi kävin sitä laitumella päivisin katsomassa ja rapsuttelin muita. Aina jos uskalsi lähestyä, sai namia. Pari kuukautta myöhemmin tuli jo luokse ja antoi koskea. En sitten alkanut ottaa sitä kuitenkaan kiinni ja viedä pois päivisin, joten en tiedä olisiko siitä tullut uusia reaktioita.

Päivämäärä:   5.5.26 18:50:30

Päähän ei lähtökohtaisesti anna koskea. Säkärit tuli nenälle ihmisen kädestä niin on tosi epäluuloinen. Antaa tallikaverilleni kyllä suoraan kiinni. Varmasti huomaa senkin että minulla on tästä tosi kurja olo ja stressit tapissa, mutta yritän parhaani olla kyllä nornaalisti. Ihmettele sitä että yhdistää tän nimenomaan minuun kun tosiaan alkuperäinen tilanne ei ollut minun kanssa. Vuokraajalle antaa hyvinn kiinni.

Ylös ⇑   

Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

Otsikko:

Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.