|
Lähettäjä: SRL:n toiminta
Päivämäärä: 30.4.26 23:46:27
SRL ei tarvitse kosmetiikkaa – vaan uudelleenrakennuksen
Suomen Ratsastajainliiton organisaatio on ajautunut tilanteeseen, jossa jäsenistön luottamus on vakavasti koetuksella. Nykyinen rakenne ei natise liitoksissaan – se on mätä. Tämä ei ole sattumaa, vaan seurausta vuosia jatkuneesta sisäpiiriajattelusta.
Pieni sisäpiiri on saanut elää omaa elämäänsä, toinen toistaan tukien, samalla kun jäsenistö on jätetty ulkopuolelle. Kenttä ei tiedä, kuka päättää mistä, millä perusteilla ja kenen nimissä. Tiedonkulku ei ole läpinäkyvää, vastuunjako ei ole selkeää, eikä jäsenistöllä ole todellista mahdollisuutta vaikuttaa.
Tuore esimerkki tästä on SRL:n julkaisema joukkohuolikirje, joka julkaistiin aluejaostojen nimissä – ilman että aluejaostojen omat toimijat tiesivät asiasta. On suorastaan absurdia, että liitto väittää välittävänsä huolta ”kentältä”, vaikka aluejaostot itse eivät ole olleet osallisia viestintään eivätkä tunnista huolikirjeessä kuvattua todellisuutta.
Jäsenistö meni hiljaiseksi. Tehkää itse kierros aluejaostojen facessa ja nähkää todellisuus. Mutta hiljaisuus ei ole sama asia kuin hyväksyntä.
Minulla on myös omakohtaista kokemusta siitä, miten pientä piiriä tässä liitossa pyöritetään. Kun jäsen tuo esiin epäkohtia tai sääntöjen vastaista toimintaa, vastauksena ei ole vuoropuhelu – vaan epäily, leimaaminen ja kura niskaan.
“Onko sinulla jotain meitä vastaan?” Ei ole. On vain oletus, että säännöt ovat kaikille samat.
Kuuntelin kevätkokouksen. Kokouksessa tarkistajat valittiin yksimielisesti, rakentavassa ja rauhallisessa hengessä. Kukaan ei vastustanut valintoja.
Jälkikäteen hallituksen tulkinta oli kuitenkin täysin toinen – ikään kuin kokouksessa ja sen jälkeen elettäisiin eri todellisuuksissa. Tämä kuilu päätösten, sanojen ja jälkikäteisten tulkintojen välillä murentaa luottamusta tehokkaammin kuin mikään yksittäinen virhe.
SRL:n ongelmia ei enää ratkaista yksittäisillä muutoksilla tai henkilöitä vaihtamalla. Kyse on rakenteesta.
Organisaatio on rakennettava uudelleen:
- läpinäkyväksi
- jäsenlähtöiseksi
- sellaiseksi, jossa kritiikki nähdään kehittämisen välineenä, ei uhkana
Vaikka Suomen Kennelliitossa – josta minulla myös on kokemusta – kaikki ei ole ongelmatonta, mitään tämän kaltaista rakenteellista sekoilua siellä ei pääsisi tapahtumaan. Se kertoo valitettavasti paljon SRL:n nykytilasta.
Yksittäisten ihmisten maalittaminen ei vie eteenpäin. Mutta ongelman kieltäminen ei vie sitäkään.
SRL tarvitsee täyden uudelleenrakennuksen – ja ennen kaikkea rohkeutta katsoa peiliin.
UGH. Tulipa puhuttua. Ja nyt vaikenen.
|