Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Ei ikinä ylläpitoon

Lähettäjä: HALOO!! 
Päivämäärä:   28.4.26 06:10:29

Miksi ihmiset ei voi kohdella hevosta ylläpidossa sen arvon mukaan. Haettiin hieno hevonen pois kun oli näivetetty luurangoksi ja muutenkin hirveessä kunnossa. Liikutus ollut mahdotonta lihasköyhäl huonokuntoisella hevosella. Onneksi näyttäisi olevan ontumaton . Ajan kyse kun olisi rikottu jostain. Millaisia kokemuksia muilla? Tietenkin alkoi paska ryöppy omistajaa kohtaan somessa. Tallinpitäjä ei näe mitään vikaa itsessään täysi narsisti.

Re: Ei ikinä ylläpitoon

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   28.4.26 06:57:13

No kuinka vtun tyhmä pitää olla laittaakseen hevosen ylläpitoon?! Ihan katse peiliin vaan, mikään tavara ei lainassa parane.

Päivämäärä:   28.4.26 08:17:57

Kurjaa, että huonot ylläpitäjät pilaavat kaikkien maineen.

Mulla on kolmelta eri ihmiseltä ylläpidossa hevosia ja hoidan kaikki paremmin jopa kuin omani. Kenelläkään ei ole moittimista.

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   28.4.26 08:24:20

Oliko omistaja niitä joiden mielestä hevosta ei saa lopettaa missään tilanteessa vaan se täytyy ennemmin laittaa ylläpitoon, kiertämään jne?

Lähettäjä: Just 
Päivämäärä:   28.4.26 08:25:35

Kyllä ainakin meillä on parantunut jokainen. Sekä koulutuksellisesti, että fyysisesti.

Lähettäjä: — 
Päivämäärä:   28.4.26 08:54:24

Elä yleistä. Itselläni on ollut 20v aikana useampia yp-hevosia ja aina ovat palanneet vähintään yhtä hyvässä kunnossa takaisin. Jokaista olen pitänyt niin hyvin kuin mahdollista. Mutta kukapa huutelisi somessa, että ”jee! mun heppa oli ylläpidossa ja kaikki meni tosi hyvin <3”

Ja en vähättele aloittajan tuskaa. Moni kaveri antanut hevosia ylläpitoon ihmisille ja tulleet takaisin tosi huonossa kunnossa :( Usein nämä on annettu ylläpitoon ihmisille, jotka eivät ole olleet mitenkään tuttuja tai tutun tuttuja ja ei ole voitu tietää millaisille ihmisille menee. Poikkeuksia toki on myös.

Itse en enää antaisi ylläpitoon kuin tyypeille, jotka tunnetaan vastuullisuudestaan. Mullekin kaikki hepat tulleet kavereilta tai tuttujen kautta. Siltikin ylläpitoon antaminen on aina iso riski :/

Lähettäjä: hmm 
Päivämäärä:   28.4.26 09:02:04

Minä annoin ylläpitoon kokeneille hevosihmisille, joilla oli samaan aikaan pari omaa hevosta oikein hyvin hoidettuna. Siltikin ajan myötä kävi ilmi, että mun hevostani ratsastettiin huonosti ja erittäin kovilla kuolaimilla (sovitun vastaisesti), sen suussa oli haavaumia, selkään tuli 80-lukulaiset lyöttymät huonosta satulasta, eikä hiekanpoistokuureja ollut annettu ell ohjeen mukaisesti, joten maha oli täynnä hiekkaa.

Ei onneksi mitään valtavan suurta vahinkoa tapahtunut ja hevonen toipui kuntoon, mutta ei ikinä enää ylläpitoon.

Lähettäjä: ... 
Päivämäärä:   28.4.26 09:41:04

Ettekö te seuraa niitä hevosianne yhtään?? Minullakin on ylläpidossa, ja omistaja käy välillä tallilla hevosta katsomassa ja kisoissa myös.

Päivämäärä:   28.4.26 10:17:38

Ei ne seuraa. Halutaan vaan dumpata itselle turha hevonen jollekkin, ei kuitenkaan haluta luopua mutta halutaan joku toinen maksamaan hevosen kulut. Olen yhden hevosen antanut ylläpitoon ja hain pois koska en ollut tyytyväinen hoidon tasoon. Ensimmäinen ja viimeinen kerta kun annan hevosen jollekkin ylläpitoon.

Lähettäjä: Lillukka 
Päivämäärä:   28.4.26 11:36:12

Joskus on sellainen tilanne että on pakko antaa esim hetkeksi . Terveys homma tms. Ajatuksena jo että on määräaikainen. Ei siinä mitään pahaa ole mutta jos ihan tehdään tekemällä hienoja videota ja puhutaan paskaa miten menee on jo lähellä petosta.

Päivämäärä:   28.4.26 11:40:46

Itse antaisin ylläpitoon ainoastaan omalla tallilla, jotta hevonen olisi seurannassa juurikin näiden kauhustoorien takia. Nyt on hyvä systeemi puoliylläpitäjän kanssa.

Lähettäjä: S 
Päivämäärä:   28.4.26 12:05:08

Itselläni on ylläpidossa seurahevonen. Se hoidetaan yhtä hyvin kun kisahevonen. Mulle on kunnia-asia pitää sekin hienossa kunnossa.

Mutta hyviä ylläpitopaikkoja ei ole kuin marginaalisesti. Jos löydät sellaisen, muista arvostaa sitä.

Päivämäärä:   28.4.26 13:21:10

Meillä on vuosien saatossa ollut 2 ponia ja hevonen ylläpidossa ja väitän, että ne on hoidettu tosi hyvin, jopa paremmin ehkä kuin omat. Matalalla kynnykselle infottu omistajaa heti jos on jotain ollut ja muutenkin kuulumisia vaihdettu jne. En kehtaisi ikinä palauttaa huonompana kuin tullessa ja ikuisesti kiitollisia ollaan omistajille, jotka ovat heppojaan meille "lainanneet". Joten eipäs yleistetä!!

Lähettäjä: ekje 
Päivämäärä:   28.4.26 20:50:11

Minusta on tympeää, että ylläpitäjillä ja ylläpidolla on niin huono maine. Tämähän johtuu huonoista ylläpitäjistä.

Vielä 15 v sitten oli paljon hyviäkin ylläpitäjiä. Kaverillani oli useita nuoria, joita ratsutti 1-2 v ajan ja niistä tuli kyllä hienoja.

Minullakin on ollut ylläpitohevosia, mutta nykyään niitä on hankala enää löytää, koska maine on kaikilla huono.

Minulla on kotitalli, en ole ammattilainen. Omia hevosia ollut ysäriltä = teinistä asti. Nykyään oma talli, kotitalli, mutta tilukset aika laajat ja huollettavaa aluetta riittää, kun haluaa pohjien olevan hyvät. Olen siis ihan palkannut työntekijän, joka osaa ajaa traktorilla, joten ehdin itsekin nauttia harrastuksesta kun tallityöntekijä auttaa isossa osassa tallihommia. Muita vieraita hevosia ei edes ole, kuin työntekijän hevonen, eli hevosia ei käsittele kuka vain. On iso kenttä ja tilava maneesi ja yli 3 km pitkä liikutusreitti omilla mailla. Lisäksi lähellä on heikkateitä ja metsää jossa saa mennä + joenranta, jossa voi uittaa. Hevoset voi asua tallissa tai pihatossa, mikä parhaiten passaa.

Ottaisin mielelläni vaikka 1-2 vuodeksi jonkun ylläpitoon omieni seuraksi, mahdollisesti pidemmäksikin ajaksi. Ulkopuolisia en halua enempää, kun tykkään harrastaa omassa rauhassa.

Lähettäjä: * 
Päivämäärä:   28.4.26 22:24:16

Itselläni sekä hyvä että huono kokemus ylläpidosta hevosen omistajan näkökulmasta. Toinen ylläpitäjä oli ihana ihminen ja kävinkin moikkaamassa hevostani silloin tällöin. Kaikki sujui paremmin kuin hyvin ja olemme ylläpitäjän kanssa edelleenkin hyvissä väleissä. Mutta tämä toinen ylläpitäjä sulki minut kokonaan pois kaikesta eikä tiedottanut mistään saati antanut minun tulla vierailuille. Kiitokseksi sain hevoseni kuntoutettavassa kunnossa takaisin. Hän ei noudattanut edes allekirjoittamaansa sopimusta.

Eli on ylläpitäjiä ja on ylläpitäjiä. Itse en anna ikinä enää yhtään omaani ylläpitoon, luotto meni viimeisimmän vuoksi.

Lähettäjä: mmm 
Päivämäärä:   28.4.26 22:26:04

Mulla on ollut hevosia ylläpidossa, ja olen antanut hevosia ylläpitoon. Ei minkäänlaista ongelmaa ikinä. Itse on hoidettu yp hevonen niin hyvin että tullessaan oli Heb, lähtiessään takas omistajalle takaisin jo Vab liikkeitä yksittäisenä.
Yksi hevonen meillä ole ylläpidossa niin että omistaja kävi sillä maastoilemassa joka sunnuntai. Tämä huomioitiin hinnassa ja sopi meille hyvin.

En ymmärrä hevosen omistajia jotka vaan dumppaa hevosen jonnelin tuntemattomaan paikkaan. Kerran kuussa, vähintään joka toine kk jokainen vastuullinen omistaja käy hevostaan katsomassa.

Päivämäärä:   28.4.26 22:34:56

Sama kokemus kuin tähdellä tuossa...

Lähettäjä: Qwerty 
Päivämäärä:   28.4.26 23:13:45

Mulla on paljob hyviä kokemuksia ylläpitäjistä. Ylläpito on loistodiili kun ei halua että terve hevonen, jolle ei itsellä käyttöä, lähtee kiertoon.
Viimeisin kokemus oli kuitenkin kamala. Kokeneille ihmisille lähti, laittoivat kuulumisia että kaikki hyvin. Kolmessa kuukukaudessa hevonen laihtui 100kg, kaviot hoitamatta totaalisesti. Tämän lisäksi yrittivät myydä hevosen eteenpäin vieraall3 teinitytölle ja suuttuivat kun en suostunut. Onneksi lähdin katsomaan ja hain sitten hevosen pois. Paino palautui nopeasti kun pääsi kotiin, ei vissiin ollut vedenjuontiakaan siellä seurattu. Eivät ymmärtäneet tehneensä mitään väärää, syyttivät hevosta.

Lähettäjä: muru 
Päivämäärä:   29.4.26 00:18:29

Oma hevoseni oli 4kk ylläpidossa. Selvisi ettei hevosella ollut tallipaikkaa koko tuona aikana. Kengitetty liian pienillä kengillä. Vuokrattu eteenpäin vaikka oltiin sovittu että on hänellä koulun näyttökäytössä. Rehut oli menneet parempiin suihin eikä ostettu lisää. Tyyppi ei edes muistanut mitä olisi pitänyt syöttää. Sitten lisäksi kaiken maailman vuokraajat myös töpeksineet niin ettei tee enää mieli tarjota hevosta kenenkään muun käyttöön.

Lähettäjä: Anni 
Päivämäärä:   29.4.26 00:21:23

Meidän heppa lähti lopetettavaksi suoraan ylläpidosta. Lähti hyvänä kilparatsuna ja palasi traumatisoituneena luurankona.

Lähettäjä: Jep 
Päivämäärä:   29.4.26 08:08:23

Seurannut kun tuttavan hevonen oli muutaman kk ylläpidossa ja haettiin kuntoutukseen takaisin. -100 kg noin pienempänä . Prässätty ratsastuksessa töitä putkeen paria viikkoa yms. Nyt haetaan uutta ”uhria”

Lähettäjä: No niin 
Päivämäärä:   29.4.26 22:28:20

Ainakaan älä anna Mynämäelle kolmen hevosen kotitalliin hevosta !!!

Lähettäjä: heppa 
Päivämäärä:   29.4.26 22:52:25

Meillä on ollut ylläpidossa ponit ja hevosia. Tyytyväisiä omistajia on ollut ja jos joku heitä onkin hämmentänyt, ovat kertoneet siitä ja yhteistyö kehittynyt entisestään. Omia on/ollut ylläpidossa muualla. Käymme katsomassa hevosia ja olemme yhteyksissä ylläpitäjään. Valitettavasti se, että viisaat hevosihmiset pitävät yp hevosia hyvin ei päde kaikkiin ja kaikki kärsivät - etenkin se hevonen. Mutta turha mustamaalata ylläpitoa; ottakaa selvää ihmisestä ja paikasta, saatte hyvää <3

Lähettäjä: ? 
Päivämäärä:   29.4.26 23:37:41

Missä tälläistä ollut?

Päivämäärä:   3.5.26 21:18:37

Itse hain ylläpitoon oman kaveriksi 1 v. rotuponivarsan, jonka selkänikamat ja kylkiluut sai laskettua. Ruokin asianmukaisest ja palautin hyvin hoidettuna. Palautuksen kanssa meinasi olla ongelma, kun tallipaikkaa ei enää ollutkaan. Olisi kuulemma saanut viedä Varsinais-Suomesta Parikkalaan asti ajo-opetukseen
Hain Tampereen läheltä ja sinne suunnille myös palautin. Että kyllä sitä toisinkin päin osataan!

Lähettäjä: .-.-.- 
Päivämäärä:   3.5.26 22:14:40

Ylläpitoon ei pidä antaa mitään hevosta jos ei pysty käymään katsomassa paikassa silloin tällöin.Ei voi olla niin laiskaa hevosenomistajaa ettei vaivaudu paikalle.On hyviä paikkoja varmasti myös mutta liian paljon palautuu luurankoja takaisin.

Lähettäjä: Heppa 
Päivämäärä:   4.5.26 18:06:21

Ei saa yleistää, omani on ylläpidossa ja todella hyvin ovat pitäneet hevosen.

Lähettäjä: — 
Päivämäärä:   4.5.26 20:27:24

” mikään tavara ei lainassa parane.”

Se on just näin.
Jos hevonen on tarpeeton itselle, myykää se ennemmin kuin ylläpitoon vieraalle.
Tutun ihmisen ylläpidon vielä ymmärrän, vieraalle en antaisi koskaan. Liian paljon näitä ’kauhutarinoita’.

Päivämäärä:   5.5.26 10:26:46

Täältäkin yhden ”kauhutarinan” tunnistaneena voin sanoa, että tarina on aina vähän eri riippuen siitä kummalta osapuolelta kysytään. On sovittu esimerkiksi aika mihin asti ylläpitäjä pitää hevosta kun sitä tarvitsee käyttötarkoitukseen x, mutta hän yhtäkkiä ilmoittaakin että tää tuleeki takas NYT, koska MEILLÄ muuttui suunnitelmat. Ja jos ei voi tulla takas just nyt, niin levittelen susta pitkin pitäjiä p*skaa. Ja tottakai henkilö on tarinassa myös sankari joka on pelastanut hevosen kamalalta elämältä. Mutta joo, ei ikinä enää yp!

Päivämäärä:   5.5.26 10:47:49

Lisäyksenä ylläolevaan, kyseinen hevonen lähti ylläpitoon isolta täysihoitotallilta, joten kyse ei nyt todellakaan ole mistään omistajan nälkiinnyttämästä pihanperän raukkaparasta. Uskomatonta oman sädekehän kiillotusta.

Lähettäjä: ooo 
Päivämäärä:   6.5.26 10:55:31

Yleensä omistajat ei nälkiinnytä omiaan...

Päivämäärä:   6.5.26 13:09:38

^^ vaan ylläpitäjät. Eihän se heppa mun oo eix ni?

Lähettäjä: Huh 
Päivämäärä:   7.5.26 20:02:40

Joo mullakin tullut rikkinäisenä kotiin. Ei olla viitsitty tutkia lääkärillä edes pikkujuttuja, mutta valmennuksiin sitten laitettu kyllä rahaa. Ei ole oma, niin ei viitsitä hoitaa. Näin se vain menee. En ikinä enää anna. Myyn mielummin pois.

Ylös ⇑   

Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

Otsikko:

Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.