Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Kuinka kireät uusien saappaiden pitää olla?

Lähettäjä: Uudet saappaat 
Päivämäärä:   20.4.26 19:31:21

Kuinka napakat/kireät uusien nahkasaappaiden tulee olla?

Kävin sovittamassa saappaita. Myyjä sanoi, että pitää olla tosi tiukat alkuun, koska muotoutuessaan sitten löystyvät. Kokeiltiin leveämpää leveyttä jonka sain itse tosi helposti kiinni ja ne tuntui mukavilta, mutta myyjä sanoi, että jäävät löysäksi käytössä. Kokoa pienempi oli tosi napakka, en saanut niitä itse jalkaan vaan myyjän kanssa yhdessä saatiin ne kiinni.

Mitä sanoo raati? Deniron saappaat kyseessä

Re: Kuinka kireät uusien saappaiden pitää olla?

Lähettäjä: Suntan 
Päivämäärä:   20.4.26 19:59:22

Myyjä oikeassa.

Lähettäjä: M 
Päivämäärä:   20.4.26 21:20:42

Osta tiukahkot ja huom.vasta loppu päivästä/illasta kun jalka on turvonnut.
Jos ostat aamujalkaan niin ei tuu mahtuun jalkaan sitten myöhemmin.

Koettu tämä.Onneks Suutarila sai levitettyä vähän saappaita

Lähettäjä: M 
Päivämäärä:   20.4.26 21:21:59

Ja saappaiden tulee olla myös pari senttiä liian korkeat.Kun laskeutuvat käytössä,niin eivät tule liian lyhyiksi siinä vaiheessa

Lähettäjä: … 
Päivämäärä:   20.4.26 21:56:13

Jos saappaat on liian tiukat, niin vetoketjut ei tule kestämään. Joko ketjut valuu auki, tai sitten ”repeävät” irti toisistaan (ja se on sitten suutarikeikka).

Saappaat jalassa kannattaa myös jännittää pohkeita. Mitä isommat pohjelihakset, sitä suurempi vaikutus tälläkin on pohkeen yläosaan.

Mulle on myyty yhdet liian tiukat saappaat, ja niistä ei suutarin venytyksen jälkeenkään tulleet kovin hyvät, niin siksi varoittelen.

Lähettäjä: T 
Päivämäärä:   20.4.26 21:58:16

Mun saappaat oli ostaessa ehkä 1,5cm liian korkeat niin käytin alkuun kantakiiloja. Sekä olivat sen verran tiukat että eivät meinanneet mennä kiinni kun stoppadivat pohkeen keskelle. Kiskomalla kiinni ja muutama päivä/viikko ahkeraa tallustelua, jonka jälkeen saappaat menikin jo hyvin kiinni. Ensimmäisillä ratsastuksilla vetskarit loppukäynneille auki, koska veri ei meinannut kiertää. 3vuoden jälkeen saappaat edelleen täydelliset, jos olisin ottanu koon leveämmän niin olisivat nyt liian isot.

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   20.4.26 22:08:39

Riippuu myös täysin nahan laadusta, että kuinka paljon viruu. Halvemmat saappaat venyvät helpommin, mutta jos nahka on "kovitettua" kuten esim koulusaappaissa, niin nämä eivät ole venyneet itsellä monen vuoden käytössä, joten itse vastaan että osta ne mukavammat

Lähettäjä: … 
Päivämäärä:   20.4.26 22:17:34

^ jep, nahkan laatu vaikuttaa. Ei koske DeNiroja, mutta jos jotain muuta merkkiä joku sovittaa, niin silläkin on iso vaikutus, jos vetoketjun vieressä on kuminauharesori (esim Cavallo), joka hieman joustaa.

Päivämäärä:   20.4.26 22:28:04

"Jos saappaat on liian tiukat, niin vetoketjut ei tule kestämään. Joko ketjut valuu auki, tai sitten ”repeävät” irti toisistaan (ja se on sitten suutarikeikka)."

Monissa saappaissa on joustot jotka joustavat, niin rasitus ei kohdistu vetoketjuun.

Lähettäjä: H 
Päivämäärä:   20.4.26 22:52:30

Yksiäkään saappaita en ole elämässäni ostanut joita ei saa itse kiinni. Ikinä ei ole pehmeätkään saappaat venyneet isoiksi. Eipä juuri tarvitse vetskareitakaan vaihdella kun ostaa oikean kokoiset.

Lähettäjä: Ida 
Päivämäärä:   21.4.26 05:43:45

En kyllä ostaisi liian tiukkoja. Pitäähän ne itse saada kiinni. Omat saappaat on halpikset, mutta eivät kyllä leveydessä ole venyneet yhtään, vaikka ikää saappailla jo ainakin 10 vuotta. Nilkoista muotoutuessa varsi asettuu alemmas, kuten yllä mainittu.

Päivämäärä:   21.4.26 06:53:07

Osta ne mukavat, älä tiukkoja. Ei ne veny käytössä jos niiden ei tarvitse venyä.

Lähettäjä: Uudet saappaat 
Päivämäärä:   21.4.26 07:32:43

Nämä saappaat ovat estesaappaat, melko pehmeän tuntuiset ja joustot on vetoketjujen vieressä. Pituus on hyvä, varmaan alkuun tarvitsen kiilat mutta pidemmälle jalustimella näillä voisi mennä heti.

Nämä siis sovitettiin iltapäivällä ja sain ne illalla yksinkin jalkaan ja pidin pari tuntia, eikä ne enää tuntuneet niin napakoita, kun eka kertaa myyjän kanssa sovittaessa. Tsekkasin vielä jälkikäteen kokotaulukon, tämän saappaat ympärysmitta on reilu 0,5 cm pienempi kuin mun pohje ja taas kokoa suuremmassa ympärysmitta oli 1 cm suurempi kuin mun pohje eli varmaan se isompi jäisi kyllä löysäksi käytössä.

Ehkä nyt sitten pidän näitä vaan kotona alkuun jalassa ja kokeilen ratsastaa vaikka ihan käyntimaaston :)

Lähettäjä:  
Päivämäärä:   21.4.26 07:35:22

Laadukas nahka venyy ja muotoutuu käytössä ja siksi pitää olla alkuun tiukka.
En tosin suosittele samaa kuin minä, että sisäänajelee ne kisoissa joissa myös kävelee niillä radan kentällä joka kuuluu Suomen suurimpiin :D tästä 25v enkä ole vieläkään unohtanut.

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   21.4.26 08:41:18

Saappaiden kanssa on nyt joku samanlainen tiukkuusbuumi, mikä oli joskus 2010-luvulla leviksen farkkujen kanssa.
Ostettiin sellaiset farkut jotka saatiin nipin napin kiskottua kiinni sovituskopissa, ja sitten parin kuukauden päästä valitettiin kun ne on venyneet ihan muodottomiksi.
Miksiköhän ne venyi, ettei vaan siksi, että kangas oli jatkuvasti ihan älyttömän vedon ja rasituksen alla?

Sama saappaissa. Nahka ei lörpsähdä ja lörähdä, jos sitä ei jatkuvasti paina tai kisko johonkin. Mutta jos ostaa liian tiukat ja liian korkeat saappaat, niin ihan varmasti ne venyy ja painuu muodottomiksi.

Päivämäärä:   21.4.26 08:42:40

Pitää muistaa kaksi eri asiaa, tiukka ja puristava.
Saappaan pitää olla alkuun tiukka/napakka jalassa mutta ei niin tiukka että vetoketjun kiinni laittamiseen menee vartti.

Itse kanssa ostanut muinoin usean satasen saappaat jotka myyjän mukaan juuri oikean napakat. Ei muuten kiertänyt veri ollenkaan jaloissa puolen tunnin jälkeen,saappaita ”sisäänajettiin” omasta sekä ystävän(jolla oli minua sentin kapeampi pohje) useita kuukausia mutta lopulta oli pakko luovuttaa ja todeta että saappaat ovat liian napakat kun veri ei oikeasti jaloissa kiertänyt.

Lähettäjä: O 
Päivämäärä:   21.4.26 08:48:01

Mä otan sellaiset että saan sen laitettua kiinni ilman repimistä. Voi sitä laihduttaa että menee pienempi leveys.

Lähettäjä:  
Päivämäärä:   21.4.26 09:06:41

"Mä otan sellaiset että saan sen laitettua kiinni ilman repimistä. Voi sitä laihduttaa että menee pienempi leveys."

Pohkeet ei välttämättä kapene vaikka kuinka laihduttaisi. Mulla mitta muuttunut vain sentillä vaikka paino olisi muuttunut 30kg.

Päivämäärä:   21.4.26 12:27:05

Tuolla logiikalla jalkaosankin pitäisi sitten olla liian pieni koska venyy kuitenkin.
Eli ei liian tiukkoja. Sopivat ei veny koska mikään ei niitä venytä.

Ylös ⇑   

Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

Otsikko:

Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.