Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Tallipaikan etsimisen tuska (Uusimaa)

Lähettäjä: i 
Päivämäärä:   20.4.26 15:59:54

Olen ollut vuosia hevoseni kanssa samalla tallilla, mutta tallinpitäjän jaksaminen alkaa hiljalleen hiipua ja haluan löytää uuden paikan, ennen kuin tilanne on kriittinen. Omalla nimellä en uskalla paikkaa etsiä, ettei tallinpitäjä kosta sitä hevoselle.

Jos sinulla on pienehkö (maalais)talli esim Hyvinkäällä, Nurmijärvellä tai Tuusulassa ja voisit harkita uutta asukasta muttet halua laittaa julkiseen jakoon, ilmianna itsesi. Omalla toivelistalla on luotettavan hoidon lisäksi heinät 4 x pv, vesi aina myös tarhassa saatavilla, tilavahko tarha ja kesällä laidunmahdollisuus, talvisinkin hoidettu kenttä ja maastoja, joissa voi muutakin kuin kävellä. Siinä tärkeimmät. Maksan laskuni ajallaan, osaamme hevosen kanssa molemmat käyttäytyä ja siivoan jälkeni. Omia hevosia on ollut 2000-luvun alkupuolelta asti.

Re: Tallipaikan etsimisen tuska (Uusimaa)

Lähettäjä: .. 
Päivämäärä:   20.4.26 16:17:18

Miks oot ollut vuosia samalla tallilla, jos et kumminkaan kykene luottamaan tallinpitäjään? Onko se hoito ikinä ollu hyvää, jos pelkäät että hevoselle kostaa?

Itse entisenä tallinpitäjänä ei houkuttanut vastailla nimettömiin kyselyihin, kun siellä taustalla on usein myös sitä että "vaikea tallinpitäjä" paljastuukin vaikeaksi/maksukyvyttömäksi asiakkaaksi..

Kyllähän sitä joidenkin kanssa sukset meni ristiin. Mutta ei kyllä koskaan ois tullu mieleenkään ihmisten välistä riitaa lähteä kostamaan viattomalle eläimelle. Kyllä ne asiakashevoset ihan kunnialla hoidettiin lähtemiseen saakka, vaikka omistajan kanssa ois ollut millanen riita.
Asiakas saa valita, mistä palvelunsa hankkii, ei siinä oo mitään nokan koputtamista. Tottakai paikkaa saa ja pitää vaihtaa sellaiseen missä viihtyy ja missä omat tarpeet ja kriteerit täyttyy.

Lähettäjä: i 
Päivämäärä:   20.4.26 16:28:48

Kuten aloituksessa lukee, jaksaminen alkaa hiipua. ”Vaikeudesta” en puhunut mitään. Haluan tehdä omat ratkaisuni ajoissa. Jos sinä et ole asiakkaiden irtisanoutumista hevoselle kostanut, toinen saattaa sen valitettavsti tehdä. Ei välttämättä edes tiedostaen.

Lähettäjä: talli 
Päivämäärä:   20.4.26 17:28:52

Minulla on etsimäsi kaltainen talli ja etsin vuokralaista, joka voisi auttaa ajoittain tallitöissä.

Jos lisäät tähän ketjuun sähköpostiosoitteen, voin lähettää lisätietoja.

Päivämäärä:   20.4.26 19:44:08

i, no en mä edelleenkään osta tota, että "jaksaminen alkaa hiipua" selitystä hevosen huonolle hoidolle. Kyllä on asiat ihan alusta alkaen retuperällä jos tommonen ees välähtää mieleen.

Jos asiat tallinpitäjän kanssa on nyt hyvin ja tilanne vasta "alkaa hiipua", niin silloinhan sen lähtemisen ei pitäisi olla ongelma eikä mitään kostoa tapahdu.. Ellei sitten asiaan liity enemmän puolin ja toisin. Jostainhan se sun pelko tulee, että kostaa..

Lähettäjä: K 
Päivämäärä:   20.4.26 21:08:28

Uusimaa on täynnä talleja:)

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   20.4.26 21:37:30

Laita ilmoitus tänne markkinoille. Yllätyin itse että oman kodin lähellä oli koko ajan ollut täydellinen pikkutalli.

Lähettäjäi 
Päivämäärä:   20.4.26 22:23:56

Talli, lisäsin s-postini. Säännöllisesti en pysty tallia tekemään, mutta satunnaisesti onnistuu hyvin. Laita mieluusti postia.

Lähettäjä: Suide 
Päivämäärä:   21.4.26 05:39:05

No älä widdu osta, nyt ei ollut susta eikä sun asioista kyse. Kaikki eivät ole yhtä pyhiä kuin sinä.

Päivämäärä:   21.4.26 08:40:19

Suide, no mites nyt noin tunteisiin meni. :)

Lähettäjä: Jussi 
Päivämäärä:   21.4.26 08:44:46

Markkinasivun viestit ei vissii kulje?

Lähettäjä: -.-.-.- 
Päivämäärä:   21.4.26 08:51:55

Kyllä kaikki tuntemani tallinpitäjät haluavat tietää, että millä tallilla olet ja varmistaa sieltä, että olet ok asiakas. Ennen kuin lupaavat tallipaikkaa. Tai siis tätä tekevät tallinpitäjät jotka ovat ammattitaitoisia, eivät halua vaikeita asiakkaita eivätkä ota epätoivoisena rahan puutteessa ketä vaan kysyjää.

Eli siinä vaiheessa paljastut joka tapauksessa. Ei mun nykyiselle tallillekaan otettaisi henkilöä joka etsii uutta paikkaa salaa nykyiseltä tallinpitäjältä.

Keksi joku hyvä syy lähdöllesi, valittele kovasti miten et haluaisi lähteä, miten on niin ihana paikka ja olet viihtynyt, mutta nyyh, pakko on. Ja miten aiot kehua paikkaa kovasti kaikille, että tulisi nopeasti tilallesi joku toinen. Tallinpitäjälle jää paljon parempi mieli lähdöstä.

Lähettäjä: Suide 
Päivämäärä:   21.4.26 09:50:07

Oih! Ostatko sinä minun tunteeni???

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   21.4.26 10:06:23

Ei se mitään luottamuspulaa alusta asti vaadi aloittajan tilanne. Ei ole edes mitenkään tavatonta, että on osaava ja sitoutunut ihminen tallinpitäjänä ja sitten olosuhteet tekevät tehtävänsä. Talliyritystä, erityisesti sellaista pienempää, on vaikea saada kannattavaksi saati niin kannattavaksi että voisi palkata työntekijän. Tallinpitäjä sitten venyy ja venyy päivästä toiseen ja kokoajan on hirveät taloudelliset paineet niskassa. Työtä ei voi tehdä niin hyvin kun haluaisi. Burnout siitä seuraa ja on ihsn yleisesti tunnettua, että siinä vaiheessa ammattitaidosta huolimatta asiat vaan rupeaa lipeämään. Pakoista ei jaksa pitää huolta, kaikki vähän repsottaa, kuivikekuorma tulee aina vaan myöhemmin, hiekoitus jää tekemättä ja hevonen vetää nurin peilijäällä, vesikupin liitos vuotaa ja lopulta laukeaa, ovi jää auki ja hevonen liukenee ja loukkaa itsensä.. lopulta aamulla huomaa että heinäpussi onkin jäänyt laittamatta hevosen karsinaan.

Luulen että monikin tunnistaa tämän kuvion. Ei siinä ole pahuutta eikä itsetarkoitusta, mutta joskus on vaan pakko nähdä tosiasiat ja vaihtaa paikkaa. Eikä kyse ole silloin asiakkaan virheestä tai maksukyvystä. Uskonto 10, matikka 4, vaikea yhtälö.

Päivämäärä:   21.4.26 10:36:36

-.-.-.- , juuri näin!!
Ja suide ota ne aamulääkkeet, osuko tää aihe jotenkin kipeään paikkaan kun noin kiukuttaa? :D Tää on yleinen keskustelufoorumi mihin valitettavasti kaikki saa kirjoittaa.

Eikä tässä mitään pyhimystä kukaan leiki, ihan kun en itse sitä tietäis, millasta se on pitää sitä tallia pystyssä persaukisena, burniksessa tai muussa vaivassa. Niin ja olihan siinä syöpääkin, mut ei kyllä tullu mieleen siltikään eläinrääkkääjäks ryhtyä. Kyllä se oma järki sanoo pahassakin paikassa että ne eläimet pistetään pois jos ei enää kykene oikein hoitamaan.

Ja vielä aloittajalle, etsi rehdisti tallipaikkaa omalla nimellä, tää "tallinpitäjä on hullu" selitys tulee joka toiselta, niin sitä on tosi vaikea uskoa. Itsekkin sen oon kantapään kautta oppinut, eikä ketään nimetöntä kyselijää enää todellakaan noteerattu. Tästä nimettömyydestä on tullu ihmeellinen buumi mikä omasta mielestäni vaan lisää huijaamisen mahdollisuutta.

Lähettäjä: Suhteet 
Päivämäärä:   21.4.26 10:42:24

Eikö Uudellamaalla tutustuta ihmisiin?

Jos aloittaja on vuosia ollut samalla tallilla, kai siellä on vuosien aikana ollut tallikavereita, jotka ovat muuttaneet toisille talleille? Yleensä tallikavereita seurataan instassa ja ollaan fb-kavereita ja somekaveruus jatkuu, vaikka ei enää samalla tallilla ollakaan.

Uusi tallipaikka (ainakin täällä meillä päin, kun tutustutaan ihmisiin) löytyy usein suhteilla. Monesti tiedetään osa syistä, miksi entinen tallikaveri on tallia vaihtanut (puitteet, hinta, hoidon laatu tms) ja jos itsellä on samoja kriteereitä, vanhalta tallikaverilta kysellään, millainen uusi talli on. Käydään ehkä moikkaamassa vanhaa tallikaveria uudella tallilla ja jos kaikki näyttää hyvältä, otetaan yhteyttä ko. tallin pitäjään ja kysellään mahdollisuudesta päästä tallipaikkajonoon.

Lähettäjä: Dark Jedi 
Päivämäärä:   21.4.26 11:06:15

..: jos sä et usko että jollain voi jaksaminen hiipua alunpitäen hyvässä tallissa se on sinun uskon asia. Ihmiset ikääntyy. Ihmiset sairastuu. Joillekuille kehittyy päihdeongelma. Mä tunnen ihmisen jolla oli talli jossa kaikki toimi vuosia, oikeastaan tuollaiset 20 vuotta, hyvin. Hevoset hoidettiin hyvin, tilat pidettiin kunnossa. Kun aikaa kului kuvioihin tuli ensin pikku tissuttelu joka johti lopulta siihen että henkilöstä tuli kokopäiväinen juoppo. Eikä se talli yhtäkkiä muuttunut sellaiseksi että asiakkaat kaikkosi vaan pikkuhiljaa. Osa lähti aika varhaisessa vaiheessa kun merkit alkoi näkyä siitä että alkoholi vie tallinpitäjää.

Lähettäjäi 
Päivämäärä:   21.4.26 11:16:14

Kiitos kun olette keskustelulla nostaneet aihetta! Ei ole tallinpitäjä hullu eikä vaikea, sen enempää en nyt tähän lähtötilannetta avaa tai koe tarvetta kommentoida.

Jos jollain sattumalta on spekseihin sopiva talli, laittakaa mielellään mailia tulemaan :).

Päivämäärä:   21.4.26 12:30:55

Dark Jedi, kyllä mä uskon että jaksaminen hiipuu itse kullakin. Tuossa sinun kuvailemassa tapauksessahan se asia on ihan selvä, että sairaus alkoi viedä. Ei kannata niin tarttua tuohon jaksamis asiaan, kun se pointti oli siinä nimettömyydessä ja siinä miten kyseenalaista se on..

Lähettäjä: huoh 
Päivämäärä:   21.4.26 12:41:37

Ymmärrän epäluulon nimettömyyteen, mutta esim tuossa dark jedin esimerkissä se voi olla hyvinkin perusteltua. Eikä ihminen aina toimi rationaalisesti, etenkin jos on tilanne että viina vie ja/tai jaksaminen on pahasti vaakalaudalla.

Ylös ⇑   

Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

Otsikko:

Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.