Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Miten opettaa traileriin meno?

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   20.4.26 07:17:21

Nuori hevonen (3v) ja sillalle tulee puoleen väliin hyvin. Sitten jämähtää täysin. Ei näytä ainakaan kovin jännittyneeltä, sillä siinä seisoskellessa saattaa alkaa tutkimaan ja maistelemaan vähän traileria.

Jos pyydän kevyesti eteen, niin peruuttaa pois. Jos pyytää kevyesti takaa eteen, peruuttaa pois. Tai oikeastaan riittää jo se että joku ihminen vain menee taakse/sivulle niin hevonen peruuttaa pois.
Hevonen ei ole tilanteessa hermostuneen oloinen vaan suht. rento, eli ei ainakaan ihan paniikissa ole. Ja sisälle kun päästään niin on nätisti ja rauhassa.

Tähän asti ollaan hevonen saatu lastattua sitten että hevonen seisoskelee sitten siinä sillalla ja minä yritän vain naru löysällä houkutella rehuämpärin kanssa sisälle. (Itse olen myös sisällä) Askel kerrallaan ja aina herkku. Tietyssä pisteessä sitten tulee kerralla kokonaan sisälle.

Toimii kyllä, mutta on hemmetin hidas tapa vain odotella että koska tulee itse sisälle. Saattaa välillä ihan muutenkin vain peruuttaa pois vaikka ei tulisi painetta mistään suunnasta.

En haluaisi että tästä jäisi tälläinen tapa vaan tavoitteena olisi saada hevonen lastautumaan siten että kävelee suorilta koppiin. Mikään kiire ei asian kanssa ole mutta onko vinkkejä miten edetä asian kanssa?

Re: Miten opettaa traileriin meno?

Lähettäjä: ... 
Päivämäärä:   20.4.26 07:30:12

Kaksi avustajaa ja liinat ristiin taakse. Ei tarvitse paineistaa yhtään mutta estää peruuttamisen. Oppii parista kerrasta ettei voi peruuttaa vaan suunta on aina eteenpäin.

Lähettäjä: :) 
Päivämäärä:   20.4.26 07:32:39

Se on hyvä . jos sinulla toimii, ei vaan toimi kaikilla.

Lähettäjä: 99 
Päivämäärä:   20.4.26 07:38:54

Ota etupurkutraikku. Kävelytät traikun läpi. Lastauksessa etupuomi kiinni, mutta etusilta auki *.

Älä ala liinoilla pakottamaan, voi mennä ympäri kun nousee pystyyn ja sitten vasta ne ongelmat alkaa.

Näin * meillä traikkuongelmainen lastautuu helposta. Koulutukseen toki meni aikaa, haastet kun ei kerasta tai kahdesta poistu.

Lähettäjä: *** 
Päivämäärä:   20.4.26 07:54:46

Älä ole itse sisällä, se on eka virhe. Jos seisot hevosen edessä ja omalla kehonkielelläsi kiellät tulemasta niin tietenkään se ei tule. Liina etupuomin ympäri (ei kiepille) ja itse seisot sillan sivussa, niin silloin sun oma kehonkielesi tulee automaattisesti oikein. Liinassa kevyt paine, se höllääntyy heti automaattisesti kun hevonen kävelee eteen ja kiristyy jos se menee taakse eli et voi sössiä siinäkään kun sekin tulee automaattisesti oikein ihan vaan kun olet paikoillasi etkä hösää.

Lähettäjä: George 
Päivämäärä:   20.4.26 08:26:50

Opeta ensin muualla sanallisesta käskystä askeleen ottaminen eteen ja peruuttaminen.

Seiso siinä sillalla sitten vaikka tunti. Estä narun paineella peruuttaminen, palkkaa kun ottaa askeleen pyynnöstä eteenpäin. Peruuta tämän jälkeen käskyllä pois. Toista. Älä anna peruuttaa ilman käskyä. Kun ottaa yhden askeleen aina hetimmiten ala vaatia kahta jne.

Varaa traileriin sisälle huippu loppupalkka (vati väkkäreitä tms) ja aloita sillä, että palkan saa kun seisoo trailerissa sisällä. Kun tämä sujuu lisää sitominen ja takapuomin sulku ennen loppupalkan saamista. Ja niin edelleen.

Harjoittele usein.

Lähettäjä: mm 
Päivämäärä:   20.4.26 08:28:13

itse opetin oman entisen nuoreni (3v) traikkuun pelkästään toistoilla. Joka päivä siellä käytiin siellä syömässä, eli rutiinia. Silloin alotin just niin, että houkuttelin rehun kanssa, ja alkuun lopetettiin just vaikka niin, että kaikki jalat sillalla tai vaan etuset kopissa. Pikkuhiljaa päästiin kokonaan sisään.

Sama uuden nuoren kanssa, toisaalta se oli jo kulkenut, mutta ollaan silti harjoteltu ihan vaan siellä olemista, jotta on rentoo ja kivaa. Kyse on mun mielestä vain rutiinista.

Meillä tallilla kyllä nuori 6 vuotias, joka jumahtaa sillalle. Kyseinen hevonen on tosi herkkä, ja varmasti on joskus jäänyt jonkinlaiset traumat kuljetuksista. Välillä voi mennä 5 minuutissa sisälle. välillä kestää 3 tuntia. Kotona menee helposti, muualla ei ehkä niinkään, eli kannattaa sitäkin harjoitella joskus! Hevonen ei riehu, ja sille paras keino on just se odottelu.

Uskon kyllä, että ajan kanssa ilman mitään vippaskonsteja ne nuoret oppii sen traikun.

Lähettäjä: .. 
Päivämäärä:   20.4.26 08:48:01

Sehän siis lastautuu ilman kummempaa pakottamista, vaikka edes hitaastikin, niin en usko vaativan paljoa muuta kuin toistoja. Ei kannata lähteä noihin liinalla pakottamisiin, koska niistä ei hevonen opi mitään muuta kuin sen, että traileriin meno on ikävää ja pelottavaa. Alat vaikka pari kertaa viikossa harjoittelemaan, niin ei mene kauaa, että on reipas matkustaja. Kannattaa tosiaan opettaa joku käsky tuohon, että ottaa yhden askeleen eteenpäin. Se auttaa hevosta ymmärtämään mitä haluat kun se jumahtaa sillalle. Ja lastauksessa kannattaa ottaa käyttöön mahdollisimman hyvät herkut palkinnoksi. Minulla on aina jotain ihan heppanameja. Ne on normikäyttöön liian epäterveellisiä sokeripommeja ja hevonen vähän liikaa niistä innostuu arkikäytössä, mutta lastauksessa ovat juuri sopiva motivaattori. Sitten aloitat harjoittelut ja jos kerta nyt ei akuuttia matkustustarvetta heti ole, teet kaiken ihan rauhassa. Ekoilla kerroilla ei tarvitse edes päästä traileriin sisälle asti, vaan keskityt siihen, että hevosella on hyvä fiilis, se tajuaa pyynnön kun pyydät astumaan askeleen eteenpäin ja peruutat aina pois ennen kuin se ehtii itse poistua. Aina, kun se ottaa yhden askeleen, annat heti namin. Sitten kun oppii yhdistämään askeleet nameihin ja kävelee eteenpäin reippaammin, ei tarvitse enää jokaisesta askeleesta palkata. Sitten kun vielä peruutat hevosen aina pois ennen kuin se itse olisi halunnut peruuttaa, se kohta juoksee ihan itse sisälle, kun haluaa nameja. Jos intoutuu liikaa, niin vaihda vaikka leipään tai porkkanaan.

Tuo naru etupuomin ympäri on sinällään hyvä, että jos haluat hevosen menevän lopulta lähettämällä sisään, niin se oppii jo alusta asti ettet sinä ole kopin perällä odottamassa. Mutta sen voi opetella myöhemminkin kunhan trailerin sisään menemisestä saa varmemman. Näillä eväillä sain oman lastaussillalla haaveilijan opetettua hyväksi lastautujaksi. Nykyään juoksisi jo tarhan portilta ihan itse traileriin sisälle, jos se on auki :D kisareissuilla muut katselee kateellisena, kun yksin pärjää eikä tarvitse joka kerta puolta tuntia tapella.

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   20.4.26 09:08:14

Hauska neuvo tuo että älä anna peruuttaa :D miten ihmeessä estät hevosta ettei se peruuta sillalta pois? Jos hevonen päättää että peruuttaa ei siinä ihminen pysty narua kiristämällä sitä siinä pitämään.

Mutta tuo että ei seiso itse siellä trailerissa sisällä niin menee testiin. Voisi seistä siinä toisella puolella ja enemmän sivulla.

Lähettäjä: + 
Päivämäärä:   20.4.26 12:16:01

Omani toimi alussa samalla tavalla, pysähtyi sillalle jos laittoi painetta takaa(liinalla tai toisen henkilön avulla), alkoi peruuttamaan. Peruutin lisää ja lähdettiin uudestaan eteenpäin. Pikkuhiljaa tuli sisään nopeammin. Nyt menee sisään lähettämällä, riittää kun vie lastaussillalle.
Harjoituskertoja oli paljon, monta kertaa harjoiteltiin vain siten että ei lähdetty mihinkään. Käytiin sisällä syömässä herkkuja ja tultiin pois, kerta kerralta lastaaminen helpottui.

En omista etupurullista traileria, mutta laitan etuoven auki ja siten tila ei näytä suljetulta. Purussa ei ole koskaan ollut ongelmia, tulee ulos rauhallisesti.

Lähettäjä: : 
Päivämäärä:   20.4.26 12:37:35

Minä olen opettanut kaikki nuoret ensin siihen, että osaavat pyydetystä paineesta ohjautua haluttuun suuntaan. Esimerkiksi kulkevat tallin ovesta minun edellä niin, että seison sivulla. Alkuun ohjaan toisella kädellä päätä haluttuun suuntaan ja annan pientä painetta, että tajuavat lähteä seuraamaan ohjaavaa kättä eteenpäin. Ja sitten tarpeen mukaan pieni maiskutus ja loppuosalla narua ohjaus takaa. Täytyy vain tarkistaa että ei seiso liian edessä, jotta tajuaa lähteä eteenpäin eikä väistä painetta sivulle. Tätä on sitten helppo hyödyntää myös lastauksessa, kun osaavat mennä ns. lähettämällä oikeasta merkistä traileriin jonkun herkkuastian luokse.

Lähettäjä: K 
Päivämäärä:   20.4.26 12:51:20

Usein hevoset humahtaa siihen kohtaan kun pitäisi astua sisään, eli kun silta loppuu ja itse traileri alkaa, tässä myös kulma muuttuu kaltevasta suoraksi ja päätä pitää laskea. Opeta myös laskemaan päätä käskystä, ja sitä liikkeellelähtöä ja peruutusta merkistä. Lähettämistä muualla kuin trailerissa, oviaukoista, tehty kuja maneesin, jonka päälle voi virittää myös erilaisia pelokkeita, muovisuikaleverho jne. Monet vähän introvertimmat eivät ole paniikissa mutta pelkäävät silti. Mun rohkea tamma näyttää ihan coolilta kun pitäisi mennä traikkuin mutta pelkää sulkemista sisälle, ja onhoaa traileria (auton kanssa ei ongelmaa) eli todennäköisesti kuitenkin pelkää jos jumittelee. Jos simppeli ruuna, liinat voi olla hybät
Jos on osaavat liinankäsittelijät jotka osaa laittaa sopivasti painetta ja pitää sen siinä kunnes hebonen astuu eteen ja rauhallisssti kiristää uudestaan. Jos herkkis tamma tai sellainen ruuna jolla tarve pyrkiä ylös, ei liinoja vaan sitten kevyt taputtelu ehkä raipalla ja naputus seis kun askel eteen. Ei painetta tällaiselle päähän… jos vaan vähän hidas avuille maasta niin naruriimu ja raippa, pieni paine ja naputtelu raippalla ja heti pois kun suunta oikea. Pidä pää kohti traileria ja kehu kun laskee pään ja tulee eteen. TRT aika hyvä

Lähettäjä: X 
Päivämäärä:   20.4.26 13:15:53

Onko hyviä vinkkejä, miten saan opetettua, että etupurkutrailerista voi kävellä ulos, eikä hypätä? Tämä ...kle on oppinut tulemaan hevosautosta leiskauttamalla lastaussillan yli.

Lähettäjä: iei 
Päivämäärä:   20.4.26 19:20:42

"Toimii kyllä, mutta on hemmetin hidas tapa vain odotella että koska tulee itse sisälle. Saattaa välillä ihan muutenkin vain peruuttaa pois vaikka ei tulisi painetta mistään suunnasta."

Ja kun hevonen huomaa, että tulet hulluksi, niin ei varmasti kävele koppiin.

Ehkä teet virheen siinä, että odotat sen tulevan aina yhden askeleen ja sitten annat herkun. Mitä jos menet sinne traikkuun narun kanssa ja laitat kopin pohjalle jonkun muutaman herkun niin että hevonen joutuu aina ottamaan yhden askeleen lisää, että saa ne herkut otettua. Ja sitten vain odottelet kopin etuosassa vaikka herkkuastian kanssa, että saa sinulta kädestä/astiasta herkun kun on kävellyt sisälle asti. Et siis ole tien tukkeena ojentamassa namia aina kun ottaa askeleen vaan annat sen itse tulla koppiin ja itse vain odottelet kopin etuosassa. Etkä myöskään kiirehdi missään, et varsinkaan hevosen ottamisessa ulos.

Eikä ketään muuta siihen tilanteeseen auttamaan ja painostamaan. Teet tämän yksin. Mutta nimenomaan niin, ettet jää siihen maanittelemaan ja olemaan tiellä vaan laitat herkut kopin pohjalle, menet itse edestä ja annat hevosen tulla itse.

Toki jos voit ajaa yhdistelmän tarhaan ja tehdä tämän aitojen sisällä, voi hevonen olla myös irti ja sinä traikun ulkopuolella istuskelemassa vaikka vetoaisan päällä. Hevonen saa kävellä koppiin hakemaan niitä herkkuja omaan tahtiin ja jäädä sinne syömään vaikka heinää, eikä heti pakita pois.

Lisäksi hevonen pitää opettaa pysymään kopissa. Monillahan ongelmana ei ole se, miten hevosen saa koppiin vaan miten hevonen pysyy kopissa. Lastaustreeneissäkin ongelmana usein on se, että hevonen oppii vain peruuttamaan heti pois, koska palkan saa eteen astumisesta tai traikkuun menosta, joten loogista on se, että ottaa sitten aina heti askeleen taakse, että saa uudelleen palkan siitä että astui askeleen eteen.

Tai kun saa palkan siitä, että tulee traikkuun, niin hevonen ajattelee sen niin, että heti ulos, että voi tulla takaisin sisään saamaan uuden herkun. Joten sinun pitää opettaa hevoselle se, että tavoitteena on tulla traikkuun ja pysyä siellä ja sieltä tullaan ulos vain luvan kanssa, ei itsekseen.

Älä siis venkslaa 10 kertaa edestakaisin sillalla tai sisään-ulos, sillä tuolloin onnistut opettamaan hengenvaarallisen tavan, eli traikusta ulos rynnimisen luvatta.

Hevosen pitää jäädä sinne traikkuun seisomaan. Tässä tilanteessa voit sitten tarvita apukäden, jos toinen antaa hevoselle herkkua ja laittaa sen edestä kiinni kun toinen sulkee puomin ja takasillan. Sitten hevosen voi hetkeksi jättää sinne traikkuun syömään herkkua tai heinää. Sitten, kun sillä edelleen on sitä heinää nokan edessä eikä ole kiire ulos, traikku avataan, eikä heti tulla ulos ja poisteta puomia. Puomi sen verran alhaalla, ettei sen alle niiailla. Vasta kun hevonen on rauhassa, otetaan puomi pois ja PYYDETÄÄN hevosta peruuttamaan ulos.

Tuo siis sellaisen traikun kanssa, jossa ei ole etupurkua. Mutta oli tai ei, niin hevoselle pitää opettaa, että TRAIKUSTA EI RYNNITÄ ULOS LUVATTA. Tämä on se, missä moni mokaa ja miksi hevosia on niin vaikea lastata ja niistä tulee traikkukammoisia.

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   20.4.26 20:08:05

Ensimmäinen ohje on, että tee kaikkesi ettei rampista tule seisoskelupaikka. Toki jos hevonen systemaattisesti hitaasti liikkuu eteen, niin ok. Mutta mielummin niin, että liikettä (vaikka taakse), mutta älä lopeta pyytämistä jos suunta ei ole eteen.

- ruoka
- liinat
- huputus (kyllä, kaikki tuntemani huputetut muutamam huputuskerran jälkeen ovat alkaneet lastautua suoraan)
- raipalla tms "härnääminen" = jos ei muu auta, sillä raipalla naputus/napautus (en tarkoita lyömistä) niin, että hevonen reagoi. Vaikka reagoisi alkuun taaksekkin, jatka pyytämistä.

Kokemattomalta kulkijalta aina korvat kiinni, jos yhtään tuntuu. Toiset voi tarvita tämän aina.

Poista paine ja palkkaa HETI kun hevonen menee oikeaan suuntaan. Ja älä jumita.

Kuljetusongelmaisia satojen kokemuksella pyöreä 0, joten joku näistä toimii riippuen hevosesta.

Ja sitten se tärkein: kun saat sen hevosen kyytiin, niin aina heinäverkko edessä (pl. rauhoitettuna) ja aja äärimmäisen varovasti risteykset, hidasteet, kuopat, jarrutukset, kiihdytykset..

Ylös ⇑   

Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

Otsikko:

Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.