Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  hevosen lopetus ell -kokemuksia

Lähettäjä: v 
Päivämäärä:   17.4.26 10:48:16

Itsellä edessä vanhan hevosen lopettaminen. Kertokaa kokemuksia itse lopetustilanteesta eläinlääkärin suorittamana. Oletteko olleet mukana vai onko joku tehnyt ratkaisun jäädä pois?

Re: hevosen lopetus ell -kokemuksia

Lähettäjä: -_- 
Päivämäärä:   17.4.26 10:53:22

Olen vienyt klinikalle ja hyvästellyt elävän hevosen karsinassa. En ole kokenut tarpeelliseksi katsoa ystäväni kuolemaa.

Lähettäjä: Niia 
Päivämäärä:   17.4.26 11:00:01

Minä taas olen kokenut tarpeelliseksi olla ystävän rinnalla ja tukena loppuun asti.

Pihaan on lopetettu, kauniisti on mennyt tai niin kauniisti kuin nyt vaan lopettaminen voi mennä.

Lähettäjä: Laumassa 
Päivämäärä:   17.4.26 11:07:22

Laitumen laidalle lopetettiin kotitallilla (paikka johon myöhemmin myös haudattin). Tallista käveltiin ulos ja kohti laidunta, ell oli puolimatkassa vastassa ja laitettiin pieni esirauhoitus vähän ennen lopetuspaikkaa, sen verran että vielä käveli kuitenkin sinne itse. Tämä tehtiin sen vuoksi, että tiesin hevosen "tietävän" ja koska sillä oli historiaa lähteä taluttajalta lapasesta, haluttiin pelata varman päälle. Itse lopetus meni kauniisti ja rauhallisesti, oltiin ystävän rinnalla loppuun asti. Kova paikka toki itselle, en varmasti unohda koskaan. Mutta kuuluu hevosenomistajan elämään.

Lähettäjä: Veeras 
Päivämäärä:   17.4.26 11:10:07

Meillä oli tosi kokenut hevos-ell lopettamassa. Annoin hevosen touhuta laitumella vapaana lääkäriä odotellessa, sitten kun ell tuli, rauhoitettiin pellon reunassa ja talutettiin sen jälkeen hautauspaikan viereen. Lopetus meni tosi nopeasti ja siististi, olin mukana loppuun asti. Minusta jokainen tekee niinkuin parhaaksi näkee - itse halusin olla vierellä koko ajan. Kaikille se ei varmasti sovi ja se on ihan ok myös. Tsemppiä <3

Lähettäjä: nojoo 
Päivämäärä:   17.4.26 11:11:48

En enää ikinä anna ell lopettaa hevosta. Yksi lopetettiin ell toimesta ja se taisteli itseään ylös hyvin vaarallisesti ja pitkään. Loput menneet ampumalla kertalaakilla. paljon nopeampi ja kauniimpi poislähtö kuin eläinlääkärin taistelu.

Lähettäjä: hmm 
Päivämäärä:   17.4.26 11:18:15

Siis kaunis ajatus tuo ellin lopettama, joka lähtisi kuin nukahtamalla. Niin monen kanssa on kuitenkin käynyt, että taistellut vastaan ja kitunut viimeiseen hengenvetoon saakka.

Ampuminen tilanteena tuntuu ihan kamalalle, mutta osaavan metsästäjän käsissä se lähtee tuntematta mitään ja suorastaan huomaamatta. Rankaakin rankempi kokemus, mutta eläimelle parhaaksi, joten sillä mennään omista tunteista viis.

Lähettäjä: Tiina 
Päivämäärä:   17.4.26 11:18:27

Olen ollut katsomassa työpaikan ja muiden hevisten ell lopetyksia, etten halua sellaista loppua kaverille. Lopeta jotenkin muuten.

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   17.4.26 11:20:16

Eläinlääkärin piikillä lähti nätisti. Kaatumisessa täytyy olla varovainen, mutta niin se ampuessakin on.

Hevosihmiset turhaan soimaavat eläinlääkärin tekemää lopetusta. Yhtä lailla se paikallinen metsästäjä voi hutaista vaikka ohi tai hevonen saada jonkun slaagin juuri hetki ennen osumaa.

Pitää muka aina olla niin rajua ja raakaa kaikki hevosten kanssa, että ollaan "ammattimaisia". Lopeta siis eläinlääkärillä ihan hyvillä mielin.

Lähettäjä: ... 
Päivämäärä:   17.4.26 11:26:10

Yksi lopetettiin tallilla kentälle, mistä ruho oli sitten noudettavissa helposti. Olin koko ajan mukana ja pidin riimunnarusta kiinni loppuun asti. Ensin voimakas rauhoitus hevosen vielä syödessä, sitten kaato ja lopuksi varsinainen lopetuspiikki. Kaikki meni todella rauhallisesti ja siististi asiansa osaavan ja mukavan tutun eläinlääkärin kanssa. Ruhon kyytiin nostamisten ajaksi menin sisälle, koska en halunnut viimeiseksi mielikuvaksi jäävän sen, kun kuollut hevosen roikkuu jossain nosturissa.

Toinen lopetettiin klinikalla, ja silloin en ollut itse paikalla, mikä tavallaan jäi vähän harmittamaan, mutta toisaalta en halunnut pitkittää jo kauan kovissa kivuissa olleen hevosen kärsimystä enää yhtään sillä, että olisin vielä lähtenyt itse raahautumaan klinikalle, vaan annoin lopetusluvan puhelimessa siinä vaiheessa, kun tilanne vaikutti jo toivottomalta.

Päivämäärä:   17.4.26 11:36:13

Kokenut ell on tarkoitus ottaa. Niin lähinnä juurikin sitä kaatumisasiaa olen pohtinut. Pienten eläinten mukana olen ollut lopetuksissa mutta hevosen kanssa tilanne on erilainen. En itselleni traumoja tilanteesta haluaisi, kukaan ei tätä toki voi varmistaa etukäteen mutta kokemuksia tällä kyselen.

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   17.4.26 11:38:04

Kyllä olin mukana, en voisi kuvitella että en olisi. Olen jokaisen lemmikini pidellyt sylissä koko toimenpiteen ajan. Ainoa jollon en olisi jos minulle soitettaisiin ja olisi niin hätätapaus ettei ole järkeä odottaa, sillon en olisi paikalla.

Alunperin suunnittelin, että kun tulisi aiheelliseksi ottaisin metsästäjän. Mutta hevonen sairastui äkisti ja eikä sitä metsästäjä olisi voinut hyödyntää kipulääkkeiden takia niin elli lopetti. Meidän oma elli joka on todella kokenut ja erikoistunut hevosiin, ketään muuta en olisi sallinut.

Hevonen oli niin väsynyt että kuoli seisaalteen, kaatui todella nätisti ja hallitusti. Pidin riimunnarusta ja seisoin vieressä koko ajan ja juttelin rauhallisesti. Mistä ihana ystäväni kehuikin kuinka hienosti olin lopetuksen ajan. Hevonen ansaitsee että olen rauhallinen ja rakastava, vaikka itkua ja huutoa sitten tuli ennen ja jälkeen.

Päivämäärä:   17.4.26 11:38:54

Ähkyhevonen lopetettiin klinikalla. Kaatoa en saanut katsoa ja kaatui melkoisella ryminällä ja ilmeisesti hankalasti seinää vasten. Oli jo yön ähkyhoidoista niin väsynyt, että sillä taisi kaatua nopeasti lääkkeen annosta. Joutuivat vetämään pois seinältä minkä jälkeen päästivät katsomaan ja olin vierellä sitten loppuun asti. Itselle tärkeää saada olla paikalla. Ei taistellut lääkkeitä vastaan ja meni nopsaan. Suhteellisen siisti ja nopea toimitus, mutta jos yhtään pystyy ennakoimaan niin mielummin ampumalla kuitenkin.

Päivämäärä:   17.4.26 11:44:14

Olen ollut omien ja oppiladen hevosten lopetuksessa eläinlääkärin hoitaessa lopettamisen ja kaikki kerrat ovat hoituneet täysin siististi. Olen suositellut aina omistajalle olemaan itse paikalla, kun mielestäni lopun näkeminen on konkreettinen loppu yhteiseen elämään. Kerro eläinlääkärille, että saatat jännittää tilannetta ja että mieluumin laittaa aineita niin reilusti, että ei ikäviä tilanteita synny. Yllä mainitut kauhutilanteet sätkyilystä yms johtuu aina liian pienestä annoksesta kuhunkin vaiheeseen rauhoitus/kaatoaine/lopetusaine. Suru on yhtä suuri tekee lopetuksen miten vain, mutta moni on todennut jälkikäteen paikallaolenmisen olleen oikea ratkaisu. Tsemppiä ja luota itseesi, miten haluat tilanteen hoitaa.

Lähettäjä: -4° 
Päivämäärä:   17.4.26 12:47:44

Vieläköhän areenasta löytyy se jakso, jossa kandi lopettaa laitumelle...

Lähettäjä: Mei 
Päivämäärä:   17.4.26 12:54:46

Miedän tallilla oli käynyt kerran niin, että lääkäri oli joutunut lähtemään kesken lopetuksen hakemaan lisää ainetta klinikalta. Hevonen ei siis kuollut, koska aine loppui kesken.

Kaikki muut tuntemani tapaukset ovat menneet hyvin ja rauhallisesti, vaikka tietämäni tilanteet ovat olleet hyvin vaihtelevia ja dramaattisia (ähkyjä ja katkennut jalka).

Päivämäärä:   17.4.26 13:45:29

Kahdesti olen ell lopetuksessa ollut, kerran suunnitellusti ja kerran yllättäen. Molemmat meni niin hyvin kuin vaan voi mennä.

Varsinkin toinen ell selitti vaiheittain hyvin rauhallisesti mitä tekee ja miksi. Ensin antoi rauhoitteen ja sitten nukutusaineen. Nukutusaineen jälkeen hevonen kaatuu ihan muutamissa sekunneissa, silloin piti ell apuna olla vetämässä päätä riimusta vähän sivulle ja työntämässä takapäästä, että kaatuu oikeaan suuntaan. Vasta kun hevonen on maassa laitetaan se lopullinen lopetusaine. Maassa ollessa vielä pari kertaa sätkyi jalat, sitä ei kannata säikähtää.

Minusta se lopetuksessa mukana oleminen jo tietyllä tavalla aloittaa sen surutyön ja toipumisen, kun näkee konkreettisesti että hevonen on kuollut ja on mukana koko ajan. Olen jäänyt molemmilla kerroilla vielä joksikin aikaa itsekseen hevosen vierelle, letitellyt jouhia ja hengitellyt sen tuoksua, olen kokenut että tuollainen rauhallinen "siirtymä" auttaa aivoja jotenkin hyväksymään asian.

Lähettäjä: Md 
Päivämäärä:   17.4.26 14:11:17

Mua oltiin peloteltu hirveästi että klinikalla lopetus on hirveä tapahtuma. Ja ite aikaisemmat hevoset aina lopettanut teurastamolla ja kaikki mennyt todella hienosti. Tämän viimeisen kohdalla halusin kuitenkin lopettaa klinikalla että saadaan ruumiinavaus tehtyä kun jäi niin paljon kysymysmerkkejä.

Nuori hevonen, mutta 1,5v taisteltiin suolisto ja vatsahaavan kanssa ilman kunnon vastetta millekkään. Kaatui nätisti, ei yrittänyt edes ylös tai edes jaloilla sätkinyt tms ja nukahti ikiuneen todella nopeasti, lähti todella kauniisti jättäen hyvät muistot myös viimeisestä hetkestä. Että tämän kokemuksen perusteella klinikalla lopetus on myös hyvä vaihtoehto.

Päivämäärä:   17.4.26 14:14:16

Kiitos jo tähän asti tulleista <3 Löysin tuon kandin jakson, kiitos siitäkin. Siinä oli kokemattomuutta ell, mutta ei se silti näyttänyt niin pahalta tuo itse kaato.

Lähettäjä: pilkunviilaaja 
Päivämäärä:   17.4.26 14:19:33

Olen ollut narun päässä, ja olen päättänyt olla olematta narun päässä.
Kaatuminen ei ole isolla eläimellä varsinaisesti kaunista katsottavaa vaikka se menisi ihan "oikein", enkä sydänhevoseni kanssa voinut katsoa sitä. Vähemmän rakkaiden kanssa se ei ole tuntunut pahalta.

Sydänhevoseni kanssa hevonen rauhoitettiin niin syvästi, että se ei tiennyt minusta eikä ympäristöstä enää mitään. Olin etukäteen arvellut eläinlääkärille, että saatan haluta pois siinä kohtaa, ja päätös varmistui kun näin että hevonen hevonen on jo "poissa" henkisesti/nukkuu eikä minun ole millään tavalla "pakko" olla siinä sen vuoksi.

Tsemppiä aloittajalle, sinun ei tarvitse etukäteen tietää pystytkö olemaan läsnä vai et, katso tilanteen mukaan ja eläinlääkäri varmasti kysyy sinulta haluatko olla paikalla loppuun asti. Siihen voi vastata että en vielä tiedä.

Lähettäjä: O 
Päivämäärä:   17.4.26 14:23:14

24 vuotta yhteistä taivalta takana. Ell lopetti ja asiallisesti sen suoritti. Itse olin vieressä loppuun saakka.

Lähettäjä:  
Päivämäärä:   17.4.26 14:32:04

Aina voi ihan miten vain lopettaessa mennä jotain pieleen ja se nyt vaan on valitettava tosiasia. Yhtä ja ainoaa oikeaa tapaa ei ole vaan jokainen tekee päätöksen itse. Oma hevonen lopetettiin eläinlääkärin toimesta ja kaikki meni hyvin. Ainetta kului aika paljon, koska hevosen sydän edelleen vahva.

Lähettäjä: Ei on hei 
Päivämäärä:   17.4.26 14:52:49

Koirille ! Älä tuhlaa !

Lähettäjä: Veeras 
Päivämäärä:   17.4.26 14:56:49

Sen verran täytyy vielä sanoa, että vaikka oma hevoseni haudattiin, niin enää en lääkkeellisesti lopetettua hautaisi. Olen vastan tuon lopetuksen jälkeen saanut tietää, miten kauan ne myrkyt säilyy siellä maaperässä.

Lähettäjä: J 
Päivämäärä:   17.4.26 16:07:19

Kaikki meni nopeasti, onhan se karsea kokemus tavalla millä vain jos hevonen on rakas. Varsinkin se hetki kun se kaatuu. Mutta ell oli osaava ja sain vielä jäädä rauhassa hevosen kanssa kun se oli jo mennyt. Oli se jokseenkin traumaattinen kokemus mutta koen että oli velvollisuuteni olla sen kanssa, kun olin sen koko elämän ollut sen ”oma” ihminen.

Tiedän että on ampumalla lopetettu hevonen on juossut leuka puoliksi irtonaisena ja verta valuen ympäri pihaa kun ampujalla ei ollutkaan osunut/oliko hevonen juuri tehnyt äkkinäisen liikkeen. Ei varmasti ollut kaunis lopetus se. Mutta tiedän että pääsääntöisesti nämäkin menee hyvin.

Lähettäjä:  
Päivämäärä:   17.4.26 16:11:56

LähettäjäVeeras

Päivämäärä17.4.26 14:56:49

Sen verran täytyy vielä sanoa, että vaikka oma hevoseni haudattiin, niin enää en lääkkeellisesti lopetettua hautaisi. Olen vastan tuon lopetuksen jälkeen saanut tietää, miten kauan ne myrkyt säilyy siellä maaperässä.

..

Mun hevonen meni tuhkattavaksi ja tuhkat haudattu.

Lähettäjä: ** 
Päivämäärä:   17.4.26 16:47:03

Eläinlääkäri lopetti hevoseni tallilla pääsiäisen jälkeen. Mitään traumatisoivaa siinä ei ollut, surullista toki. Lopetusaineet ovat kuulemma nykyään niin toimivia, että kaiken pitäisi sujua nopeasti ja turvallisesti. Ja niin se menikin. Voimia aloittajalle.

Lähettäjä: eräs 
Päivämäärä:   17.4.26 17:21:01

Omalla tallila on paljon hevosia, osa lopetetaan siellä, osa klinikalla. Pyydämme vain niitä eläinlääkäreitä, joiden tiedämme olevan hyviä hevosen lopettamisessa. Tarvittaessa tallimestari on tukena/ vie hevosen lopetukseen jos omistaja ei pysty. Kaikki ovat lähteneet kauniisti ilman draamaa, nukahtaneet.

Lähettäjä: På 
Päivämäärä:   17.4.26 22:46:33

Eläinlääkäri lopetti pulttipistoolilla ja verenlaskulla. Meni todella hyvin, osui kerrasta mihin pitikin ja osasi verenlaskun. Eläinlääkäri oli ilmeisesti ollut teurastamolla joskus töissä.

Lähettäjä: myyrä 
Päivämäärä:   17.4.26 23:44:23

"Siis kaunis ajatus tuo ellin lopettama, joka lähtisi kuin nukahtamalla. Niin monen kanssa on kuitenkin käynyt, että taistellut vastaan ja kitunut viimeiseen hengenvetoon saakka."

Mitä ihmettä tässä on onnistuttu niin väärin tekemään, että on kitunut loppuun asti? En oikein kyllä usko tätä tarinaa...

Mutta mutta, lukemattomissa lopetuksissa mukana olleena; kun kanyyli on asianmukaisesti paikallaan ja hevonen saa nukutusaineen niin ei se jalkojen pettäessä enää tiedä maailman menosta yhtään mitään, sitä ei esimerkiksi enää satu kaatuessaan. Tämän jälkeen lopetusaine ja se on siinä, tuskaton lähtö omena suussa. Suru ja kaipaus jää, mutta viimeinen palvelus on tehty ja sen me ihmiset meitä palvelleelle kaverille olemme todellakin velkaa. Ajoissa ja oikein tehtynä.

Lähettäjä: F 
Päivämäärä:   18.4.26 11:42:04

Olin itse mukana loppuun asti. Ell tuli tallille, polle sai syödä herkkuja mielin määrin kun ensimmäinen piikki annettiin. Pidin päätä sylissä niin pitkään että kaatui. Siinä hetki köllöteltiin ja todettiin kuolleeksi. Traktori vei monttuun.
Kyllä kannatti olla mukana vaikka koville otti.

Lähettäjä: -------- 
Päivämäärä:   18.4.26 12:32:01

Itse eläimiä lopettavana vinkkinä, että jos pysytte itse rauhallisena, olkaa mukana loppuun asti. Jos ette pysty, hyvästelkää hevonen jo ennen lopetuksen aloitusta ajoissa. Pahinta on kun hysteerinen ihminen hätäännyttää käytöksellään hevosen ja/tai lähtee esim. rauhoituksen annon aikana tain heti sen jälkeen pois.
Se hevonen turvautuu omaan ihmiseen viimeiseen saakka ja niin kauan kuin on mitään tajuntaa, saattaa pyrkiä lähtemään ihmisen perään, tai ainakin selvästi reagoi asiaan.
Parhaiten homma hoituu, jos oma ihminen on suhteellisen rauhallinen ja vieressä kunnes kaatolääke annetaan tai sitten ei ole paikalla ollenkaan ja ns vieraat ihmiset hoitavat asian, silloin hevonen ei varsinaisesti ymmärrä ja ennakoi sen oman ihmisen käytöksestä, että jotakin erityistä on tapahtumassa.

Päivämäärä:   18.4.26 12:38:33

Kolme kertaa olen ollut mukana. Kahden kanssa itkin aika hysteerisenä. Menivät silti kauniisti ja rauhassa kaikki. Raatoauto kävi hakemassa. Yhden haun näin itse, se teki niin pahaa, etten enää tahdo nähdä sitä, kun jäykkä ruho heiluu ilmassa.

Lähettäjä: ---- 
Päivämäärä:   18.4.26 13:19:23

Ampumalla lopetettu useita, ell aineilla kaksi. Toinen tappeli kaatumista vastaan parhaansa mukaan, toisella taas ei sydän pysähtynyt millään vaikka meni maate ihan suht nätisti. Ell joutui lähteä hakemaan lisää lopetusainetta klinikalta.

Ampumiset hoitanut kaksi kokenutta metsästäjää, jotka ampunut ennenkin hevosia. Hevonen ei varsinaisesti kaadu ampuessa, vaan se tippuu mahalleen suoraan kohti maata nivelet koukistuen, olettaen että on seissyt rauhassa aloillaan. Meillä ovat pääosin olleet pää kaurasaavissa. Kertalaaki, ja hevonen on poissa. Se ei ehdi tajuta mitään.

Lähettäjä: Tintti 
Päivämäärä:   18.4.26 20:20:30

Jäin miettimään tuota teurastamolla lopettamista. Joku yllä mainitsi, että kaikki sujui tosi hyvin. Pääseekö sinne siis seuraamaan lopetusta? Olen ymmärtänyt, että sisälle laitokseen ei päästetä.

Lähettäjä: Ampumalla 
Päivämäärä:   18.4.26 20:40:00

Hevosen lopetus klinikalla oli traumaattinen kokemus. Hevonen talutettiin kaatokarsinaan, johon se hylättiin yksin. Koska kerran se sinne itse käveli, niin ymmärsi kyllä paljonkin. Karmeassa paniikissa hyppi pitkin seiniä kaatokarsinassa. En ikinä unohda sitä ääntä. Sen jälkeen ampumalla. Kun ampumisen tekee taitava henkilö, hevonen putoaa suoraan alaspäin kuolleena. Se ei ymmärrä eikä tiedä mitään tapahtuneesta.

Päivämäärä:   18.4.26 21:13:25

Tintti, itse lopetusta ei päästetä katsomaan mutta tiedän että se sujuu nopeasti kun pulttipistoolilla tainnutetaan.

Lähettäjä: … 
Päivämäärä:   18.4.26 21:28:37

Meillä meni yhden ähkypotilaan lopetus niin huonosti että ei ell lopetusta ikinä jos ei oo pakko. Ampumalla kaikki loput. Taisteli itsensä vielä ylös ja kaatui sitten luonnottomaan asentoon ja jäi siihen. Never again.

Päivämäärä:   18.4.26 21:47:40

"Se hevonen turvautuu omaan ihmiseen viimeiseen saakka ja niin kauan kuin on mitään tajuntaa, saattaa pyrkiä lähtemään ihmisen perään, tai ainakin selvästi reagoi asiaan.
Parhaiten homma hoituu, jos oma ihminen on suhteellisen rauhallinen ja vieressä kunnes kaatolääke annetaan."

Tästä olen kyllä hiukan eri mieltä. Se on niin raju ja nopeavaikutteinen rauhoitus, että ei se hevonen ymmärrä eikä ehdi oman ihmisensä perään haikailla. Eikä se tiedä tai mieti mitä jatkossa tulee tapahtumaan. Eikä se reagoi rauhoituksen antoon yhtään sen enempää kuin rauhoitettaessa vaikkapa raspaukseen tms. En tiedä mitä tarkoitat "kaatolääkkeellä", lopetusainetta annettaessa hevonen on kyllä kokolailla tajuton. Koko tapahtumaa on melko turha dramatisoida ja kehittää lopetuksen kohteelle enempää tunne-elämää kuin mihin se selvästä päästäänkään pystyisi.

Lähettäjä: .. 
Päivämäärä:   18.4.26 21:56:44

Ensimmäiset hevoset on lopettu eläinlääkärin toimesta kotipihassa, mutta sittemmin olen vienyt klinikalle. Se on turvallisuus kysymys. Hyvästelen hevosen klinikan karsinassa, en pysty enää katsomaan loppua.

Lähettäjä: E 
Päivämäärä:   18.4.26 22:40:03

meille tullut hyvä ell ja itse ollut niin pitkään mukana kun ell on sallinut

Lähettäjä: * 
Päivämäärä:   19.4.26 01:11:15

2000 luvun alkupuolella vein kaverin hevosen Jyväskylään teurastamolle, oltiin heti aamun ensimmäisiä ja tilanteen sai jäädä seuraamaan, meni nopeasti mutta paikkana ahdistava ja tilanteena ruma. Toisen kerran olen vienyt kotiteurastamolle jossa todella siistit tilat, mukavat ja inhimilliset ihmiset jotka kunnioitti hevosta ja surua ja kyllä senkin sain katsoa. Omani on lopettanut metsästäjä. Eläinlääkäri vasta viimeinen vaihtoehto.

Lähettäjä: Tp 
Päivämäärä:   19.4.26 08:38:53

Meiltä on eläinlääkärin toimesta lopetettu viitisentoista hevosta. En ymmärrä noita juttuja missä on jotain ongelmia. Hevoselle laitetaan kanyyli tallissa ja se rahoitetaan voimakkaasti. Siirrytään ulos, jossa ell laittaa kaatoaineen, saman kuin leikkauksiin nukutuksessa. Hevonen ohjataan kaatumaan tiettyyn kohtaan, se kaatuu juuri sille kyljelle mihin halutaan. Ei se siitä yhtään mihinkään rimpuile. Sitten aletaan laittamaan lääkkeitä jotka lopettavat elintoiminnot. Hevonen ei tiedä mistään mitään sen jälkeen kun se on nukutettu, eikä paljon ennen sitäkään kun on jo niin voimakkaasti rauhoitettu. Koko hommaan valmisteluineen menee aikaa kymmenen minuuttia.

Mitä hemmetin kanitohtoreita teillä siellä on jos tällainen operaatio ei onnistu.

Lähettäjä: -------- 
Päivämäärä:   19.4.26 10:18:41

Piste, vähintään pari sataa hevosta lopettaneen, tiedän miten jotkut hevoset reagoivat tilanteessa, koskee myös koiria. Joillakin on uskomaton vahva taistelutahto laittaa rauhoitusta vastaan ja pyrkiä kirjaimellisesti jopa liikkumaan omistajan perään, vaikka kaiken järjen mukaan niissä aineissa ei olisi mahdollista.

Lähettäjä: EE 
Päivämäärä:   19.4.26 13:00:41

Itse olen nähnyt useampia lopetuksia, joista kolme omien hevosien.

Yksi taisteli tosiaan sitä kaatoainetta vastaan todella kauan, sitä myös lisättiin kerran. Kaatui vauhdilla selän kautta ympäri ja yritti vielä siitäkin pystyyn, ei sentään enää päässyt ylös.

Tämä lopetettiin ihan klinikalla erittäin kokeneen hevoslääkärin toimesta eli en usko lopettajassa tai lääkemäärissä tmv. olleen mitään vikaa. Se oli todella hyvin rauhoitettu klinikan sisällä. Se kuitenkin virkosi uudelleen siirrettäessä.

Seuraava ammuttiin pää kauravadissa ja meni nätisti. Siitä olisi ehkä voinut jättää sen kuoppaan siirtämisen katsomatta.

Kolmas lähti kotona päivystyksellisesti eläinlääkärin toimesta. Tällä rauhoitusaine on aina mennyt ns. jalkoihin, joten nytkin kaatui hyvin ja koko lopetustapahtuma meni ihan nätisti. Ei ollut edes kanyylia.
Raatoauto haki sen seuraavana aamuna, en ollut itse paikalla.

Eli kyllä vaan voi todellakin olla niitä tilanteita, ettei kaikki mene ihan niin sujuvasti, vaikka paikalla on osaava lääkäri. Se on onni jos omalle kohdalle ei ole sellaista sattunut.

Päivämäärä:   19.4.26 14:35:28

Joo, ruhon hakua en suosittele katsomaan. Anna muiden hoitaa se.

Esim. Honkajoen auto hakee tosi nätisti ja ihan omatoimisesti ruhon. Ei tarvitse olla paikalla.

Tiedän näitäkin että ollaan yritetty saada hevosta piikkeihin ja on mennytkin ruhon läpi... Joten paikka ja tapa kannattaa valita hyvin, että hausta/hautauksesta saadaan mahdollisimman helppo ja siisti.

Lähettäjä: Kop 
Päivämäärä:   25.4.26 12:48:26

Useamman ell:n suorittaman lopetuksen nähneenä ei ole muuta kuin hyvää sanottavaa. Kotipiha, tuttu ell ja tutut rauhalliset ihmiset. Nukutus/rauhoituslääkkeen jälkeen kaikki ovat kaatuneet melkolailla hallitusti ja jääneet siihen. Joku pieni nykäys lihaksessa tai jalassa on saattanut näkyä. Kaikki on noudettu tuhkattavaksi.

Lähettäjä: pii 
Päivämäärä:   25.4.26 12:58:09

Loppuun asti vierellä. Ell:n lopettamana, rauhallinen tapahtuma alusta loppuun niin kotipihalla kuin klinikalla. Kotipihalle lopetettu haudattiin, klinikalle lopetettu tuhkattiin.

Lähettäjä: … 
Päivämäärä:   25.4.26 14:13:42

Kaksi on lopetettu ell toimesta ja yhden vein teuraaksi.

Jokainen lopetus sujunut hyvin. Olen nähnyt velvollisuudekseni olla paikalla loppuunsaakka.

Jos hevosen ostaa, käyttää sitä omiin tarpeisiinsa niin on myös velvollinen hoitamaan ei niin mukavat asiat. Ei elämässä voi vaan kermaperseillä menemään valiten rusinat pullasta, kuolema on osa elämää.

Lähettäjä: ..... 
Päivämäärä:   25.4.26 14:35:33

"Mitä hemmetin kanitohtoreita teillä siellä on jos tällainen operaatio ei onnistu."

No tämä. Niitä aineita pitää käyttää tarpeeksi, ihan siitä ensimmäisestä rauhoitteesta lähtien. Hevosen pitää mennä jo siitä ensimmäisestä rauhoitteesta niin tillin tallin, ettei tajua enää mistään mitään. Rauhoitettunahan tehdään myös monenlaisia operaatiota, jotka olisivat ilman rauhoitusta hyvinkin kivuliaita eivätkä sitten onnistuisi mitenkään hevosen pistäessä vastaan, joten hevonen todellakin on aivan taju kankaalla, mikäli se on rauhoitettu oikein. Kunnon annos rauhoitetta, ei mitään pikku lirausta, joka saa vain silmät lupsumaan vähän. Sitten taas jos tietää hevosen olevan piikkikammoinen tai muuten ottavan kierroksia eläinlääkäristä ja siten on odotettavissa, ettei hevonen adrenaliinihuuruissaan rauhoitu tarpeeksi, voi esirauhoituksen tehdä esim. Domolla ja sitäkin annetaan tarpeeksi.

Päivämäärä:   25.4.26 17:09:55

Kyllä ne eläimet aistivat rauhoituksesta huolimatta oman rakkaan ihmisen läsnäolon. Olen todistanut sitä niin monesti. Rauhoite ei vie tajua kokonaan pois, mutta eläin ei pysty enää reagoimaan keholla mikäli sitä on laitettu isolla kädellä. Aina ei ole laitettu ja silloin eläin saattaa myös näkyvämmin reagoida. En usko näkemääni perustuen, että rauhoite veisi riittävästi tajun pois toisin kuin nukutusaineet. Tästä syystä olen omien eläinteni kanssa loppuun asti. Ymmärrän, että kaikki eivät siihen pysty ja siinä ainoa lohtu on eläimen kannalta, että se tunne ja henkinen ikävä juttu jää hyvin lyhyeksi. Jos eläin on saanut muutoin elää hyvän elämän, vähän kurjempi loppu ei poista sitä hyvää mitä on ollut.

Voimia kaikille, joita asia koskettaa. Luopuminen on kamalaa eikä siihen ole ikinä valmis.

Lähettäjä: Ibe 
Päivämäärä:   25.4.26 20:30:14

Ampuminen. Kiväärillä sellainen joka on ennenki hevosen ampunut. Paras ja nopein kaikille. Vati täyteen kauroja tai mitä vaa leipiä ja omistaja tai muu tuttu narunpäähän syöttämään muina miehinä

Tai sitte teurastamo, kuten Kausala. Pisteet sinne myös

Ell ois miun viimeinen vaihtoehto

Lähettäjä: 3 
Päivämäärä:   25.4.26 20:43:44

Pääsääntöisesti hevosten lopetukset sujuneet rauhallisesti. Yhden hevosen kohdalla toimenpide meni pahimmalla mahdollisella tavalla pieleen. Kaikissa edellä mainituissa toimenpiteen tehnyt hevospraktiikkaan keskittynyt eläinlääkäri. Asianmukaisesti sujuneet eutanasiat saman eläinlääkärin toimesta.

Lähettäjä: Haulia 
Päivämäärä:   26.4.26 08:39:15

Kiväärillä voi tulla kimmokkeita helpommin, sen takia meillä ammuttu haulikolla.

Päivämäärä:   26.4.26 08:40:27

Voihan hevonen kuolla myös onnettomuuden tai tuskallisen sairauden takia ja kärsiä hetkellisesti kovastikin. Kaikki tekee parhaansa ja sen täytyy riittää, tsempit kaikille rakkaan hevosen menettäneille.

Lähettäjä: Fhi 
Päivämäärä:   26.4.26 09:52:52

Just jouduin ähkyhevosen lopettamaan eläinlääkärin kanssa. Meni oikein nätisti. Ell laittoi rauhoitetta jo reilulla kädellä, hevonen oli jo tosi rentona siitä ja kanyylia kiinnitettäessä pää oli minulla sylissä. Kaatui nukutusaineista vähän ohjattuna nätisti. Itse olin paikalla loppuun asti. Aiemmat on ammuttu, nekin on menneet hyvin ja niissäkin loppuun asti paikalla. Tärkeää minulle ja oletan, että hevosellekin sen rauhallisen oman ihmisen paikallaolo siihen asti kun mistään mitään tajuaa. Jos ei pysy itse rauhallisena, niin sitten on parempi antaa jonkun muun hoitaa asia.

Lähettäjä: jep 
Päivämäärä:   26.4.26 10:01:25

Tuo lopetus on hevosen omistajan viimeinen vaikka tuskallinen velvollisuus. Ja vierellä viimeiseen hengenvetoon oli omistaja. Herkkä hevonen oli luottavainen ja rauhallinen loppuun saakka kun oma ihminen oli vierellä ja kaikki meni rauhallisesti ja suunnitellusti. Kuinka jälkeenpäin itkettiin, ja kova ikävä on edelleen. Ei enää hevosta meille.

Lähettäjä: O 
Päivämäärä:   26.4.26 10:11:32

Meillä lopetus sujunut hyvin.
Esin esirauhoitus, sitten nukutuslääke ja sen jälkeen sydäntä pysäyttävä lääke (suuri määrä nukutuslääkettä hoiti periaatteessa jo sen että sydän pysähtyi. Viimeinen satsi oli enemmän varmuuden vuoksi).

Kaksi hevosta ollut näin, ja hevosille ollut "helppo" ja rauhallinen.
Toinen kerta oli omistajalle hieman ikävä kun hevonen ei kaatunut niin siististi kun olisi toivonut (kaatui ns turvan päälle) mutta hevonen ei sitä huomannut ja eikä minullekaat siitä jäänyt sen ikävämpää tunnetta.

Lähettäjä: Kop 
Päivämäärä:   26.4.26 10:15:47

Ihmetyttää nämä tapaukset jossa hevonen on taistellut vastaan... Mitäs jos hevonen joutuu leikkaukseen, eihän ne siellä leikkaussalissakaan ala hillua ympäriinsä....

Päivämäärä:   26.4.26 18:08:01

Meillä oli juuri vastikään hevosen lopetus eläinlääkärin toimesta kotitallille. Tilanne oli hyvin rauhallinen, eläinlääkäri huomaavainen ja lopetus sujui ilman ongelmia. Tuttu eläinlääkäri ja tuttu paikka tuntui hyvälle ratkaisulle meidän tilanteessa. Noissa ”taistelee lopetusaineita vastaan” tilanteissa hevonen ei ole enää tietoisessa tilassa, vaan sen hermosto aiheuttaa tuon. Taitaa siis olla meille ihmisille ikävämpi tilanne kuin hevoselle. Tätä itsekin pelkäsin, mutta meillä sellaista ei tapahtunut, vaan lähtö oli hyvin rauhallinen, vaikkei hevonen ollut huonokuntoinen. Hevonen nukutettiin ensin ja ennen lopetusaineiden laittoa oli anestesian tyyppisessä unessa, jossa esim leikkauksetkin tehdään. Ei siis reagoinut ympäristöön tai ollut mitenkään tietoinen ympäristöstään. Kaadon ajan olin poissa, koska joskus kaatuminen voi olla holtiton ja pahimmassa tapauksessa hevonen voi vielä rikkoa siinä itseään (vaikka ei toki kärsi silloinkaan kun on jo anestesiassa/vahvassa rauhoituksessa). Tuo rauhoitus ennen kaatoa on huomattavasti voimakkaampi kuin normaali rauhoitus esimerkiksi hammashuoltoon. Menin kaadon jälkeen vielä takaisin hevosen luo, oli silmät auki ja unessa, mutta hengitti edelleen. Sitten se sai vielä lopetusaineet ja lakkasi hengittämästä ilman draamaa. Koin tämän meidän tilanteeseen sopivalta, valitse rohkeasti se vaihtoehto, joka tuntuu sinulle itselle helpoimmalta tai vähiten vaikealta. Hurjasti jaksamista ja tsemppiä, mene rohkeasti mukaan jos siltä tuntuu <3

Päivämäärä:   26.4.26 18:13:18

"En enää ikinä anna ell lopettaa hevosta. Yksi lopetettiin ell toimesta ja se taisteli itseään ylös hyvin vaarallisesti ja pitkään."

Mitä @!#$ä tässä on tyritty, annettu lopetusaine ilman nukutusainetta vai?
Kun asia hoidetaan oikein, ei hevonen todellakaan taistele yhtään mitään, se nukahtaa aivan kuten olisi leikkaukseen menossa, eikä ne sielläkään taistele, syvässä narkoosissa ne on.

Päivämäärä:   26.4.26 18:15:42

"Herkkä hevonen oli luottavainen ja rauhallinen loppuun saakka kun oma ihminen oli vierellä"

Tämä on silkkaa romantisointia, hevonen ei tiedä mistään mitään jo hyvän aikaa ennen loppua.

Päivämäärä:   26.4.26 18:23:54

Lopetuksissa kumpikin tapa menee yleensä hyvin. Ja joskus sitten ei mene. Minulla huono kokemus ampumisesta, kun hevonen nousikin pulttipistoolilla ampumisen jälkeen polviltaan ylös. Kokenut lopettaja reagoi nopeasti ja lopetti hevosen pistoolilla ilmqn sen suurempaa draamaa, mutta ei se ampuminenkaan aina onnistu. Tämä on hyvä pitää mielessä, valitsi lopetustavaksi minkä vain.

Lähettäjä: Mii 
Päivämäärä:   26.4.26 18:33:49

Joo, minäkin olen kuullut hevosesta, joka laukkasi irti reikä päässä, kun metsästäjä ei tiennytkään, missä hevosen aivot ovat. Nehän ovat vähän odottamattoman ylhäällä ja odottamattoman pienet.

Päivämäärä:   26.4.26 21:22:52

Jos tulee itselle parempi mieli että on vierellä niin ei siitä haittaa ole, mutta ei se hevosen elämää enää siinä kohtaa miksikään muuta...

Lähettäjä: Onni 
Päivämäärä:   27.4.26 07:54:57

Omat kaksi olen ollut rinnalla loppuun asti. Ensimmäinen meni pulttipistoolilla ellin toimesta, meni nopeasti. Toinen lopetettiin klinikalla, sekin kauniisti "nukahtamalla".

Muutamia ellin lopettamia olen ollut mukana laittamassa pois. Aineista riippuen ovat "nukahtaneet" kauniisti tai sitten "taistelleet" vastaan, yhdeltä rusahti jalka epämiellyttävästi, kun hyppäsi viime hetkillä pystyyn.

Lähettäjä: ... 
Päivämäärä:   27.4.26 11:55:44

Hyvä kokemus on, kahdesta. Laitumelle lopetettu, rauhallinen tilanne ja osaava ell.
Ell lopetuksen kanssa tärkeää että hevonen on rauhallinen jolloin aineet tehoaa parhaiten eikä ala taistella vastaan. Ja tietysti lääkäri joka osaa asiansa, olen nähnyt jopa koiran lopetuksen sujuvan huonosti kun ainetta ei ole ollut tarpeeksi tai se on mennyt väärään paikkaan.

Lähettäjä: Hupsis 
Päivämäärä:   3.5.26 15:02:12

LähettäjäEE

Päivämäärä19.4.26 13:00:41

Itse olen nähnyt useampia lopetuksia, joista kolme omien hevosien.

Yksi taisteli tosiaan sitä kaatoainetta vastaan todella kauan, sitä myös lisättiin kerran. Kaatui vauhdilla selän kautta ympäri ja yritti vielä siitäkin pystyyn, ei sentään enää päässyt ylös.

Tämä lopetettiin ihan klinikalla erittäin kokeneen hevoslääkärin toimesta eli en usko lopettajassa tai lääkemäärissä tmv. olleen mitään vikaa. Se oli todella hyvin rauhoitettu klinikan sisällä. Se kuitenkin virkosi uudelleen siirrettäessä.

---

Et usko lopettajassa tai lääkemäärissä olleen vikaa, vaikka juuri yllä kuvailet ihan selkeän virheen? Jos se hevonen virkoaa uudelleen siirrettäessä, se kuuluu rauhoittaa uudelleen ennen kaatoaineita. Hevosen tulee ennen kaatoaineen antamista olla rauhoitteesta niin tuubassa, että meinaa kaatua jo pelkästään sen rauhoitteen vuoksi. Jos se siirtäessä on vironnut uudelleen, olisi se tarvinnut lisää rauhoitusta ennen kaatoaineita.

Lähettäjä: , 
Päivämäärä:   3.5.26 15:32:33

"Joo, minäkin olen kuullut hevosesta, joka laukkasi irti reikä päässä, kun metsästäjä ei tiennytkään, missä hevosen aivot ovat. Nehän ovat vähän odottamattoman ylhäällä ja odottamattoman pienet."

Odottamattoman pienet aivot ja ylhäällä? Jossei metsästäjä osaa piirtää ruksia silmistä korviin ja ampua siihen risteyskohtaan niin ei hänen kyllä pitäisi metsästäjäkään olla.

Lähettäjä: Juu 
Päivämäärä:   3.5.26 15:44:52

Ampumalla lopetettiin kuopan reunalle. Laukaus otsaan ja siihen putosi ja oli samantien poissa.

Lähettäjä: --------- 
Päivämäärä:   3.5.26 16:22:23

"Odottamattoman pienet aivot ja ylhäällä? Jossei metsästäjä osaa piirtää ruksia silmistä korviin ja ampua siihen risteyskohtaan niin ei hänen kyllä pitäisi metsästäjäkään olla."

Hevosta ei ammuta lähellekään kuvailemaasi kohtaan, hevosen aivot todellakin ovat onnettoman pienet ja todella ylhäällä, siellä missä kulkee otsaharjan alaraja.
Tuo ruksiteoria koskee lehmiä, ei missään nimessä hevosta.

Päivämäärä:   4.5.26 23:43:58

Poni lopetettu kotiin ell toimesta, kun ei haluttu eläinlääkäri kammoista lähteä klinikalle viemään vaan että lopetus tehdään tutussa paikassa oman tarhan kulmalla. Lähti nopeesti ja siististi ja raatoauto haki pois. Itse en pystynyt olla mukana lopetustilanteessa, äiti oli vierellä loppuun asti.

Lähettäjä: Poni 
Päivämäärä:   10.5.26 11:59:46

Meillä oli täydellinen oppikirja lopetus ell toimesta.
Etuköteen jännitin kovasti, mutta onneksi kaikki meni hienosti.

Annettiin rauhoittava lääke tallissa ja käveltiin siitä laitumelle, tulevalle hautapaikalle.
Sain siellä vielä hyvästellä, ell pisti lopettavan lääkkeen ja hetken päästä poni huokaisi kerran syvään ja nätisti vajosi maahan, sain vielä siihen silitellä rauhassa, ennenkö ell tarkisti sydänäänet ja lähti edeltä täyttämään papereita, kun minä vielä kuivailin kyyneleitäni.
Tilanne oli kokonaisuudessaan tosi rauhallinen, minulle oli tärkeää, että sain olla ponin rinnalla viimekseen asti.

Lähettäjä: Poni 
Päivämäärä:   10.5.26 12:15:13

Muoks. Sai kanssa vielä kolmannen piikin maahan päin.
Ja meillä tosiaan meni "kaatuminenkin" tosi nätisti, eli polvista joustaen vajosi makuulleen ja oli siinä vaiheessa jo hengittämättä, mutta varmuuden vuoksi vielä pisti sydämen pysäyttävän lääkkeen ja odotti, että sydän on varmasti täysin pysähtynyt.

Päivämäärä:   10.5.26 14:21:34

Kaksi piikkilopetusta nähnyt molemmat ihan onnistui, toisessa vaan ei hevonen kaatunut nätisti vaan meni maahan räpiköiden ja tietty kaatui sille kyljelle millä kanyyli oli kaulassa. Oli vielä nuori elli joka taisi vähän arkailla tilannetta. Hevonen oli luultavasti kovassa kipushokissa (paha ähky), että siksi oli luultavasti rajumpi tuo kaatuminen. Toinen sitten lopetettiin vanhuuttaan ja nätisti meni maate kuin olisi nukkumaan mennyt.
Niin joo ja olihan vielä kolmas jossa ell lopetti hevosen klinikan pihassa koppiin. Nopeasti ja nätisti se sinne tippui.

Ylös ⇑   

Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

Otsikko:

Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.