Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  hevosen lopetus ell -kokemuksia

Lähettäjä: v 
Päivämäärä:   17.4.26 10:48:16

Itsellä edessä vanhan hevosen lopettaminen. Kertokaa kokemuksia itse lopetustilanteesta eläinlääkärin suorittamana. Oletteko olleet mukana vai onko joku tehnyt ratkaisun jäädä pois?

Re: hevosen lopetus ell -kokemuksia

Lähettäjä: -_- 
Päivämäärä:   17.4.26 10:53:22

Olen vienyt klinikalle ja hyvästellyt elävän hevosen karsinassa. En ole kokenut tarpeelliseksi katsoa ystäväni kuolemaa.

Lähettäjä: Niia 
Päivämäärä:   17.4.26 11:00:01

Minä taas olen kokenut tarpeelliseksi olla ystävän rinnalla ja tukena loppuun asti.

Pihaan on lopetettu, kauniisti on mennyt tai niin kauniisti kuin nyt vaan lopettaminen voi mennä.

Lähettäjä: Laumassa 
Päivämäärä:   17.4.26 11:07:22

Laitumen laidalle lopetettiin kotitallilla (paikka johon myöhemmin myös haudattin). Tallista käveltiin ulos ja kohti laidunta, ell oli puolimatkassa vastassa ja laitettiin pieni esirauhoitus vähän ennen lopetuspaikkaa, sen verran että vielä käveli kuitenkin sinne itse. Tämä tehtiin sen vuoksi, että tiesin hevosen "tietävän" ja koska sillä oli historiaa lähteä taluttajalta lapasesta, haluttiin pelata varman päälle. Itse lopetus meni kauniisti ja rauhallisesti, oltiin ystävän rinnalla loppuun asti. Kova paikka toki itselle, en varmasti unohda koskaan. Mutta kuuluu hevosenomistajan elämään.

Lähettäjä: Veeras 
Päivämäärä:   17.4.26 11:10:07

Meillä oli tosi kokenut hevos-ell lopettamassa. Annoin hevosen touhuta laitumella vapaana lääkäriä odotellessa, sitten kun ell tuli, rauhoitettiin pellon reunassa ja talutettiin sen jälkeen hautauspaikan viereen. Lopetus meni tosi nopeasti ja siististi, olin mukana loppuun asti. Minusta jokainen tekee niinkuin parhaaksi näkee - itse halusin olla vierellä koko ajan. Kaikille se ei varmasti sovi ja se on ihan ok myös. Tsemppiä <3

Lähettäjä: nojoo 
Päivämäärä:   17.4.26 11:11:48

En enää ikinä anna ell lopettaa hevosta. Yksi lopetettiin ell toimesta ja se taisteli itseään ylös hyvin vaarallisesti ja pitkään. Loput menneet ampumalla kertalaakilla. paljon nopeampi ja kauniimpi poislähtö kuin eläinlääkärin taistelu.

Lähettäjä: hmm 
Päivämäärä:   17.4.26 11:18:15

Siis kaunis ajatus tuo ellin lopettama, joka lähtisi kuin nukahtamalla. Niin monen kanssa on kuitenkin käynyt, että taistellut vastaan ja kitunut viimeiseen hengenvetoon saakka.

Ampuminen tilanteena tuntuu ihan kamalalle, mutta osaavan metsästäjän käsissä se lähtee tuntematta mitään ja suorastaan huomaamatta. Rankaakin rankempi kokemus, mutta eläimelle parhaaksi, joten sillä mennään omista tunteista viis.

Lähettäjä: Tiina 
Päivämäärä:   17.4.26 11:18:27

Olen ollut katsomassa työpaikan ja muiden hevisten ell lopetyksia, etten halua sellaista loppua kaverille. Lopeta jotenkin muuten.

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   17.4.26 11:20:16

Eläinlääkärin piikillä lähti nätisti. Kaatumisessa täytyy olla varovainen, mutta niin se ampuessakin on.

Hevosihmiset turhaan soimaavat eläinlääkärin tekemää lopetusta. Yhtä lailla se paikallinen metsästäjä voi hutaista vaikka ohi tai hevonen saada jonkun slaagin juuri hetki ennen osumaa.

Pitää muka aina olla niin rajua ja raakaa kaikki hevosten kanssa, että ollaan "ammattimaisia". Lopeta siis eläinlääkärillä ihan hyvillä mielin.

Lähettäjä: ... 
Päivämäärä:   17.4.26 11:26:10

Yksi lopetettiin tallilla kentälle, mistä ruho oli sitten noudettavissa helposti. Olin koko ajan mukana ja pidin riimunnarusta kiinni loppuun asti. Ensin voimakas rauhoitus hevosen vielä syödessä, sitten kaato ja lopuksi varsinainen lopetuspiikki. Kaikki meni todella rauhallisesti ja siististi asiansa osaavan ja mukavan tutun eläinlääkärin kanssa. Ruhon kyytiin nostamisten ajaksi menin sisälle, koska en halunnut viimeiseksi mielikuvaksi jäävän sen, kun kuollut hevosen roikkuu jossain nosturissa.

Toinen lopetettiin klinikalla, ja silloin en ollut itse paikalla, mikä tavallaan jäi vähän harmittamaan, mutta toisaalta en halunnut pitkittää jo kauan kovissa kivuissa olleen hevosen kärsimystä enää yhtään sillä, että olisin vielä lähtenyt itse raahautumaan klinikalle, vaan annoin lopetusluvan puhelimessa siinä vaiheessa, kun tilanne vaikutti jo toivottomalta.

Päivämäärä:   17.4.26 11:36:13

Kokenut ell on tarkoitus ottaa. Niin lähinnä juurikin sitä kaatumisasiaa olen pohtinut. Pienten eläinten mukana olen ollut lopetuksissa mutta hevosen kanssa tilanne on erilainen. En itselleni traumoja tilanteesta haluaisi, kukaan ei tätä toki voi varmistaa etukäteen mutta kokemuksia tällä kyselen.

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   17.4.26 11:38:04

Kyllä olin mukana, en voisi kuvitella että en olisi. Olen jokaisen lemmikini pidellyt sylissä koko toimenpiteen ajan. Ainoa jollon en olisi jos minulle soitettaisiin ja olisi niin hätätapaus ettei ole järkeä odottaa, sillon en olisi paikalla.

Alunperin suunnittelin, että kun tulisi aiheelliseksi ottaisin metsästäjän. Mutta hevonen sairastui äkisti ja eikä sitä metsästäjä olisi voinut hyödyntää kipulääkkeiden takia niin elli lopetti. Meidän oma elli joka on todella kokenut ja erikoistunut hevosiin, ketään muuta en olisi sallinut.

Hevonen oli niin väsynyt että kuoli seisaalteen, kaatui todella nätisti ja hallitusti. Pidin riimunnarusta ja seisoin vieressä koko ajan ja juttelin rauhallisesti. Mistä ihana ystäväni kehuikin kuinka hienosti olin lopetuksen ajan. Hevonen ansaitsee että olen rauhallinen ja rakastava, vaikka itkua ja huutoa sitten tuli ennen ja jälkeen.

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   17.4.26 11:38:54

Ähkyhevonen lopetettiin klinikalla. Kaatoa en saanut katsoa ja kaatui melkoisella ryminällä ja ilmeisesti hankalasti seinää vasten. Oli jo yön ähkyhoidoista niin väsynyt, että sillä taisi kaatua nopeasti lääkkeen annosta. Joutuivat vetämään pois seinältä minkä jälkeen päästivät katsomaan ja olin vierellä sitten loppuun asti. Itselle tärkeää saada olla paikalla. Ei taistellut lääkkeitä vastaan ja meni nopsaan. Suhteellisen siisti ja nopea toimitus, mutta jos yhtään pystyy ennakoimaan niin mielummin ampumalla kuitenkin.

Päivämäärä:   17.4.26 11:44:14

Olen ollut omien ja oppiladen hevosten lopetuksessa eläinlääkärin hoitaessa lopettamisen ja kaikki kerrat ovat hoituneet täysin siististi. Olen suositellut aina omistajalle olemaan itse paikalla, kun mielestäni lopun näkeminen on konkreettinen loppu yhteiseen elämään. Kerro eläinlääkärille, että saatat jännittää tilannetta ja että mieluumin laittaa aineita niin reilusti, että ei ikäviä tilanteita synny. Yllä mainitut kauhutilanteet sätkyilystä yms johtuu aina liian pienestä annoksesta kuhunkin vaiheeseen rauhoitus/kaatoaine/lopetusaine. Suru on yhtä suuri tekee lopetuksen miten vain, mutta moni on todennut jälkikäteen paikallaolenmisen olleen oikea ratkaisu. Tsemppiä ja luota itseesi, miten haluat tilanteen hoitaa.

Lähettäjä: -4° 
Päivämäärä:   17.4.26 12:47:44

Vieläköhän areenasta löytyy se jakso, jossa kandi lopettaa laitumelle...

Lähettäjä: Mei 
Päivämäärä:   17.4.26 12:54:46

Miedän tallilla oli käynyt kerran niin, että lääkäri oli joutunut lähtemään kesken lopetuksen hakemaan lisää ainetta klinikalta. Hevonen ei siis kuollut, koska aine loppui kesken.

Kaikki muut tuntemani tapaukset ovat menneet hyvin ja rauhallisesti, vaikka tietämäni tilanteet ovat olleet hyvin vaihtelevia ja dramaattisia (ähkyjä ja katkennut jalka).

Päivämäärä:   17.4.26 13:45:29

Kahdesti olen ell lopetuksessa ollut, kerran suunnitellusti ja kerran yllättäen. Molemmat meni niin hyvin kuin vaan voi mennä.

Varsinkin toinen ell selitti vaiheittain hyvin rauhallisesti mitä tekee ja miksi. Ensin antoi rauhoitteen ja sitten nukutusaineen. Nukutusaineen jälkeen hevonen kaatuu ihan muutamissa sekunneissa, silloin piti ell apuna olla vetämässä päätä riimusta vähän sivulle ja työntämässä takapäästä, että kaatuu oikeaan suuntaan. Vasta kun hevonen on maassa laitetaan se lopullinen lopetusaine. Maassa ollessa vielä pari kertaa sätkyi jalat, sitä ei kannata säikähtää.

Minusta se lopetuksessa mukana oleminen jo tietyllä tavalla aloittaa sen surutyön ja toipumisen, kun näkee konkreettisesti että hevonen on kuollut ja on mukana koko ajan. Olen jäänyt molemmilla kerroilla vielä joksikin aikaa itsekseen hevosen vierelle, letitellyt jouhia ja hengitellyt sen tuoksua, olen kokenut että tuollainen rauhallinen "siirtymä" auttaa aivoja jotenkin hyväksymään asian.

Lähettäjä: Md 
Päivämäärä:   17.4.26 14:11:17

Mua oltiin peloteltu hirveästi että klinikalla lopetus on hirveä tapahtuma. Ja ite aikaisemmat hevoset aina lopettanut teurastamolla ja kaikki mennyt todella hienosti. Tämän viimeisen kohdalla halusin kuitenkin lopettaa klinikalla että saadaan ruumiinavaus tehtyä kun jäi niin paljon kysymysmerkkejä.

Nuori hevonen, mutta 1,5v taisteltiin suolisto ja vatsahaavan kanssa ilman kunnon vastetta millekkään. Kaatui nätisti, ei yrittänyt edes ylös tai edes jaloilla sätkinyt tms ja nukahti ikiuneen todella nopeasti, lähti todella kauniisti jättäen hyvät muistot myös viimeisestä hetkestä. Että tämän kokemuksen perusteella klinikalla lopetus on myös hyvä vaihtoehto.

Päivämäärä:   17.4.26 14:14:16

Kiitos jo tähän asti tulleista <3 Löysin tuon kandin jakson, kiitos siitäkin. Siinä oli kokemattomuutta ell, mutta ei se silti näyttänyt niin pahalta tuo itse kaato.

Lähettäjä: pilkunviilaaja 
Päivämäärä:   17.4.26 14:19:33

Olen ollut narun päässä, ja olen päättänyt olla olematta narun päässä.
Kaatuminen ei ole isolla eläimellä varsinaisesti kaunista katsottavaa vaikka se menisi ihan "oikein", enkä sydänhevoseni kanssa voinut katsoa sitä. Vähemmän rakkaiden kanssa se ei ole tuntunut pahalta.

Sydänhevoseni kanssa hevonen rauhoitettiin niin syvästi, että se ei tiennyt minusta eikä ympäristöstä enää mitään. Olin etukäteen arvellut eläinlääkärille, että saatan haluta pois siinä kohtaa, ja päätös varmistui kun näin että hevonen hevonen on jo "poissa" henkisesti/nukkuu eikä minun ole millään tavalla "pakko" olla siinä sen vuoksi.

Tsemppiä aloittajalle, sinun ei tarvitse etukäteen tietää pystytkö olemaan läsnä vai et, katso tilanteen mukaan ja eläinlääkäri varmasti kysyy sinulta haluatko olla paikalla loppuun asti. Siihen voi vastata että en vielä tiedä.

Lähettäjä: O 
Päivämäärä:   17.4.26 14:23:14

24 vuotta yhteistä taivalta takana. Ell lopetti ja asiallisesti sen suoritti. Itse olin vieressä loppuun saakka.

Lähettäjä:  
Päivämäärä:   17.4.26 14:32:04

Aina voi ihan miten vain lopettaessa mennä jotain pieleen ja se nyt vaan on valitettava tosiasia. Yhtä ja ainoaa oikeaa tapaa ei ole vaan jokainen tekee päätöksen itse. Oma hevonen lopetettiin eläinlääkärin toimesta ja kaikki meni hyvin. Ainetta kului aika paljon, koska hevosen sydän edelleen vahva.

Lähettäjä: Ei on hei 
Päivämäärä:   17.4.26 14:52:49

Koirille ! Älä tuhlaa !

Lähettäjä: Veeras 
Päivämäärä:   17.4.26 14:56:49

Sen verran täytyy vielä sanoa, että vaikka oma hevoseni haudattiin, niin enää en lääkkeellisesti lopetettua hautaisi. Olen vastan tuon lopetuksen jälkeen saanut tietää, miten kauan ne myrkyt säilyy siellä maaperässä.

Lähettäjä: J 
Päivämäärä:   17.4.26 16:07:19

Kaikki meni nopeasti, onhan se karsea kokemus tavalla millä vain jos hevonen on rakas. Varsinkin se hetki kun se kaatuu. Mutta ell oli osaava ja sain vielä jäädä rauhassa hevosen kanssa kun se oli jo mennyt. Oli se jokseenkin traumaattinen kokemus mutta koen että oli velvollisuuteni olla sen kanssa, kun olin sen koko elämän ollut sen ”oma” ihminen.

Tiedän että on ampumalla lopetettu hevonen on juossut leuka puoliksi irtonaisena ja verta valuen ympäri pihaa kun ampujalla ei ollutkaan osunut/oliko hevonen juuri tehnyt äkkinäisen liikkeen. Ei varmasti ollut kaunis lopetus se. Mutta tiedän että pääsääntöisesti nämäkin menee hyvin.

Lähettäjä:  
Päivämäärä:   17.4.26 16:11:56

LähettäjäVeeras

Päivämäärä17.4.26 14:56:49

Sen verran täytyy vielä sanoa, että vaikka oma hevoseni haudattiin, niin enää en lääkkeellisesti lopetettua hautaisi. Olen vastan tuon lopetuksen jälkeen saanut tietää, miten kauan ne myrkyt säilyy siellä maaperässä.

..

Mun hevonen meni tuhkattavaksi ja tuhkat haudattu.

Lähettäjä: ** 
Päivämäärä:   17.4.26 16:47:03

Eläinlääkäri lopetti hevoseni tallilla pääsiäisen jälkeen. Mitään traumatisoivaa siinä ei ollut, surullista toki. Lopetusaineet ovat kuulemma nykyään niin toimivia, että kaiken pitäisi sujua nopeasti ja turvallisesti. Ja niin se menikin. Voimia aloittajalle.

Lähettäjä: eräs 
Päivämäärä:   17.4.26 17:21:01

Omalla tallila on paljon hevosia, osa lopetetaan siellä, osa klinikalla. Pyydämme vain niitä eläinlääkäreitä, joiden tiedämme olevan hyviä hevosen lopettamisessa. Tarvittaessa tallimestari on tukena/ vie hevosen lopetukseen jos omistaja ei pysty. Kaikki ovat lähteneet kauniisti ilman draamaa, nukahtaneet.

Ylös ⇑   

Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

Otsikko:

Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.