Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Lonkkakipu ratsastuksessa

Lähettäjä: poni 
Päivämäärä:   17.4.26 10:34:34

Olisiko kellään kokemuksia tai vinkkejä, kun viime vuosina toista lonkkaa on alkanut särkemään usein ratsastuksen loppupuolella. Kipu vaikeuttaa kovasti ratsastusta ja on pahin leveillä hevosilla ratsastaessa, kapeimmilla tätä ei edes ilmene. Venyttely ennen ratsastusta auttaa hieman, muttei kokonaan.

Re: Lonkkakipu ratsastuksessa

Lähettäjä: -*- 
Päivämäärä:   17.4.26 10:41:00

Kulumaa. Hanki penkki missä on ladyseat niin auttaa vähän.

Lähettäjä: Flikki 
Päivämäärä:   17.4.26 10:54:04

Särkeekö muulloin kuin ratsastaessa? Harrastatko paljon muuta urheilua? Onko vammoja taustalla?

Itse toivun juuri parhaillaan aika ikäväksi päässeestä lonkan rasitusmurtumasta (liikaa muuta urheilua ratsastuksen lisäksi, liian vähän lepoa, liian vähäinen ravinto) ja sen oireilu alkoi juuri noin ratsastaessa ja juostessa + yösäryillä. Siitä kipu vaan vähitellen paheni ja laajeni hevosen selästä muuallekin elämään, ratsastus muuttui tuskaisemmaksi ja viiltävä kipu alkoi tuntua kävellessäkin. Hevosen selästä alas tullessa lonkka oli kuin tulessa ja koko ajan voimistuva jomotus alkoi tuntua paikallaan ollessakin. Kivut kävi todella koviksi, mutta koska tilanne paheni hiljakseen en pitänyt sitä pahana. Ajattelin, että kohta 30 vuotiaan kroppa vaan alkaa vanheta. Ihan liian pitkään sinnittelin ennen kuin menin fysioterapeutille, joka ohjasi suoraan lääkäriin. Ja nyt on sitten pitkä tauko kaikesta urheilusta + niin pirun kivulias lonkka… :( Jos olisin älynnyt aiemmin ettei kipu ollut ihan vaan viatonta jumia ja käynyt aiemmin näytillä ammattilaisella, niin ehkä tilanne olisi nyt toinen, tai ei ainakaan näin paha.
Eli liputan vahvasti sille, että käy näytillä vaikka fysioterapeutilla.

Lähettäjä: ### 
Päivämäärä:   17.4.26 10:57:37

Mulla nivelrikko, eikä siihen auttanut muu kuin lonkan vaihto.

Sitä ennen ensin kapeammat hevoset ja viimein ratsastuksen lopetus.

Voi toki olla vaikka bursiitti tai jotain muuta rasitusjuttua, mutta jos vaan pahenee, niin lääkäriin kannattaa suunnata, tai fyssarille. Mä menin ensin kanssa fyssarille, mutta eihän se mitään hyödyttänyt, lääkärin kautta kuviin ja sieltä sitten nivelrikkodiagnoosi.

Lähettäjä: poni 
Päivämäärä:   17.4.26 11:08:01

Kiitos paljon kommenteista! Olen siis myös vasta vähän yli kolmekymppinen, joten toivon, ettei kroppa vielä olisi täysin rikki. Toistaiseksi tämä lonkka ei ole vaivannut kuin ratsastaessa. Harrastan ratsastuksen lisäki pilatesta ja hölkkäilyä. Pilateksessa huomaan, että lonkat ovat kyllä melko jäykät, mutta puolierot eivät siinä ainakaan tunnu suurilta, vaikka ratsastaessa tosiaan vain toinen lonkka vaivaa. Olen vuosia sitten pudonnut hevosen selästä niin, että alaselkä ja mahdollisesti lonkkakin sai siinä osumaa.

Lähettäjä: * 
Päivämäärä:   17.4.26 14:33:57

Ahdas lonkan rakenne ja/tai impingementti (= luussa ns. nokka lonkkamaljan reunalla) tuota tekee myös. Se herkästi altistaa nivelrikolle.

Lähettäjä: Kuu 
Päivämäärä:   17.4.26 14:38:37

Tuosta putoamisesta on voinut jäädä alaselkään virheasentoa, jumia tai muuta, mikä heijastuu sitten lonkkaan. Kannattaa käydä hieronnassa ja katsoa, olisiko siitä apua.

Lähettäjä: Veeras 
Päivämäärä:   17.4.26 15:05:05

Ehdottomasti hyvän fyssarin pakeille! Hän kyllä ohjaa lääkäriin tarvittaessa.

Lähettäjä: Xxxxc 
Päivämäärä:   17.4.26 15:49:46

Itse joudun ottamaam buranan pidemmille lenkeille 1-2 tuntia pystyy ratsastamaan ihan ok mutta jos menee yli 2h niin toinen lonkka alkaa särkeä. Lonkka hankala muutenkin. Varmaan leikkaus jossain kohtaa edessä mutta eiköhän tällä vielä pari vuotta mennä. Ikää on 53v.

Lähettäjä: Ida 
Päivämäärä:   17.4.26 19:36:42

Minulla oli aikaisemmin ajoittain kovaa lonkka kipua kävellessä ja ratsastaessa. Kalevalaisella jäsenkorjaajalla käynnin jälkeen ongelma hävisi. Oli lantio vinossa ja siksi toinen jalka pidempi.

Ylös ⇑   

Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

Otsikko:

Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.