Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Hevosen muutto, miten liikutus

Lähettäjä: Nohjaa 
Päivämäärä:   17.4.26 08:42:58

Hevonen on muuttamassa uudelleen tallille. Mietin miten toteutan liikutuksen vaihdon yhteydessä ja kaipaisin muiden ajatuksia asiasta.

Eli, oletko antanut lomaa (jos niin kuinka pitkän) vai aloitatko liikutuksen heti suht normaalisti?

Re: Hevosen muutto, miten liikutus

Lähettäjä: Blueberry 
Päivämäärä:   17.4.26 08:47:56

Meillä aina arki jatkunut mahdollisimman normaalisti, ei siis mitään lomaa tai muuta epätyypillistä. Muuttopäivänä aikataulun mukaan olen ratsastanut joko vanhalla tallilla tai uudella, Omat hevoset on tottuneita kulkemaan eri paikoissa kisoissa ja valmennuksissa, joten sillä missä ollaan ei ole vaikutusta liikutuksiin.

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   17.4.26 08:51:37

Itse pitänyt rutiinit aina samana kun ollaan muutettu. Siitä hevoselle on vähiten stressiä, koska joka tallilla kumminkin asiat on aina vähän erilailla vaikka perus jutut on ns samat. Niin olen jatkanut ihan kun mitään ei olisi tapahtunut.

Tottakai hevosta kuunnellen, että jos ratsain ei nyt pysty keskittymään niin tehdään helppoa, lähdetään vaikka maastakäsin kävelylle uuteen paikkaan. Mutta että liikutan samalla aikataululla kuin ennenkin.

Lähettäjä: Lissu 
Päivämäärä:   17.4.26 08:52:43

Hevonen pitää rutiineista.

Pidä samat rutiinit uudella tallilla kun vanhalla. Ei lomaa ym. muutto vaiheessa.
Muutto itsessään aiheuttaa stressiä niin kaikki minkä pystyy pitämään samana on hyväksi.

Mahasuoja (Antepsin) ennen ja jälkeen muuton, edellyttäen, että hevonen ei reagoi Antepsiin negatiivisesti. Näitäkin hevosia on.

Lähettäjä: --3 
Päivämäärä:   17.4.26 08:54:15

Normaali liikutus tai jopa vähän enemmän, ettei turhaan kerää ekstra energiaa. Ei yhtään huono idea ottaa vaikka valmennusta heti alkuun, varsinkin jos itseä vähän jännittää hepan muutto.
Vasta jos tulee jotain ongelmia, miettii asiaa enemmän. Siis jos hevonen vaikka ei syö/juo kunnolla . Tosin stressiinkin yleensä auttaa ne kunnolliset rutiinit ja riittävä liikunta. Hevonen saa olla kuitenkin sen n. 22h itsekseen tarhassa ja karsinassa, joten eipä se parin tunnin liikutus + hoito haittaa talliin tutustumista tms. On vain hyödyksi kun rutiinit säilyy ja saa liikuntaa.

Lähettäjä: dgf 
Päivämäärä:   17.4.26 09:04:22

Aina mahdollisimman normaaliin arkeen. Käyhän hevoset ulkopuolisissa kisoissa ja valmennuksissakin, eikä niille voi siellä antaa viikkoa vapaata jotta saavat tutustua uuteen paikkaan? Hevonenhan ei itse edes uuteen paikkaan tullessa tiedä muuttavansa.

Pyrin itse aina ajoittamaan muuton aamuun, niin hevonen pääsee päiväksi tarhaan ja saa tutustua siellä uusiin naapureihin, pihapiirin liikkeeseen ja ääniin päivän ajan, ja iltapäivällä/illalla normaali liikutus hevosen fiilistä kuulostellen, jos on kovin jännittynyt tai esimerkiksi joutuu ilman hevoskaveria uuteen maneesiin, niin asiat pidetään helppona. Jos aamusta on hyvin aikaa, niin saatan tehdä toisinkin päin, eli liikuttaa ensin ja sitten päiväksi tarhaan.

Olen ihmetellyt miksi moni muu muuttaa iltaisin, jolloin hevonen suljetaan yöksi karsinaan mistä se ei näe tai kuule juuri mitään ja aamulla ulos ottaessa vastassa voi olla virittynyt ja huonosti levännyt pommi, jota käsitteleekin usein sille ihan vieras aamutallin tekijä.

Lähettäjä: .. 
Päivämäärä:   17.4.26 09:41:14

"Olen ihmetellyt miksi moni muu muuttaa iltaisin" - pakko, kun on töissä päivän. Mutta ehtii sitä illallakin heittää tarhaan hetkeksi. Ihan yhtä vieras se aamutallin tekijä on, vaikka päivällä muuttaisi.

Lähettäjä: dgf 
Päivämäärä:   17.4.26 09:44:39

Lähettäjä: ..
Päivämäärä: 17.4.26 09:41:14

"Olen ihmetellyt miksi moni muu muuttaa iltaisin" - pakko, kun on töissä päivän. Mutta ehtii sitä illallakin heittää tarhaan hetkeksi. Ihan yhtä vieras se aamutallin tekijä on, vaikka päivällä muuttaisi.

Mutta on aika monta muuta vierasta tekijää vähemmän, jos hevonen on ehtinyt päivän seurata pihapiirin tapahtumia, haistella uusia hajuja ja nähnyt kulkureitit, todennäköisesti saanut jopa levättyä yöllä. Mutta toki ihmisen mukavuus on etusijalla, mitäpä sitä vaivaa näkemään jotta muutto olisi hevoselle mahdollisimman helppo.

Lähettäjä: pilkunviilaaja 
Päivämäärä:   17.4.26 10:14:23

Minäkin olen liikuttanut normaalin hevosen viikko-ohjelman mukaisesti, joko ennen tai jälkeen muuton (olettaen että matka on lyhyt). Jos hevonen muuttaisi tuntien päähän, liikuttaisin korkeintaan hyvin kevyesti. Ainut mitä teen eri lailla on, että kuljetuspäivänä tarjoan tavallista enemmän juotavaa.

Jos hevosella ei ole mitään vikaa mikä lomaa edellyttää, mahdollisimman normaalien rutiinien noudattaminen on se mikä sille tuo eniten turvaa :).
Siinä auttaa myös se, että ihminen osaa suhtautua asioihin niin, että mitään erikoista/pelottavaa ei tapahtunut ja uusi koti on maailman normaalein asia.

Lähettäjä: ... 
Päivämäärä:   17.4.26 10:48:12

Tietysti jos muuttomatka on todella pitkä tai hevonen tarvitsee palautumisaikaa niin sitä annetaan, mutta muuten kyllä syömiset ja liikkumiset saisi pysyä aika samana.

Lähettäjä: täti 
Päivämäärä:   17.4.26 11:50:45

Heti vaan rutiineihin kiinni :)

Käyn mä kisoissakin enkä mene kisapaikalle kuukautta ennen ja anna hevosen lomailla. Rutiinit tuo turvallisuutta, myös hevoselle.

Lähettäjä: * 
Päivämäärä:   17.4.26 16:04:31

No tämähän riippuu ihan hevosesta. Jos se on esim. nuori, eikä ole tottunut paikanvaihdoksiin, voi olla hyvä ottaa pari päivää tutustumisen kannalta. Ei lomailla, mutta ei myöskään tehdä kovin vaativia(rankkoja juttuja.
Jos hevonen taas jo kokeneempi, on helpompaa pitää rutiineista kiinni.
Vaikutusta on myös luonteella, paikalla yms. Esimerkiksi herkempi hevonen voi reagoida asioihin, joita se ei ehkä ole ennen nähnyt, näitä olisi pitkä lista.

Meille on tullut useita nuoria hevosia (4-5v) Saksasta ja Hollannista, eipä niiden rutiineista juurikaan tiedetä, ei aina edes ruokinnasta. Siksi muutama päivä seurataan mm. lämpöä, kävellään paljon, kierrellään paikkoja. Mikäli ratsastetaan, on se kevyttä ja rentoa jumppailua kaikissa askellajeissa.

Lähettäjä: L 
Päivämäärä:   17.4.26 17:34:27

Itse pyrin liikuttamaan vanhalla tallilla muuttopäivänä. Ei ole niin vireä sitten uudessa paikassa. Yritän myös ajoittaa muuton niin, että ehtii vielä tarhaan, tai sitten menen seuraavana aamuna itse tarhaamaan niin näen että ei tule liikaa sekoilua. Mulla on nuoria ja villejä hevosia. Jonkun konkarin tapauksessa en ottaisi stressiä. Liikutus on kuitenkin aina hyväksi ja rentouttaa hevosta, joten suorittaisin sen joka tapauksessa vanhalla tai uudella tallilla. Toki jos muuttomatka on tosi pitkä, niin vain kevyt liikutus.

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   17.4.26 18:31:11

Ei kertakainkisen mitään väliä. Muutaman päivän antaisin rauhassa olla ja tottua uuteen laumaan. Muuten sen mukaan miten itselle sopii tai huvittaa

Lähettäjä: kjbjkb 
Päivämäärä:   17.4.26 18:52:18

Miten te tämmöisestäkin asiasta saatte tehtyä ongelman...

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   17.4.26 19:11:49

Ratsuihminen saa kaikesta ongelman. Itsellä ei kävisi edes mielessä pohtia moista.

Ylös ⇑   

Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

Otsikko:

Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.