Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Hevonen luimii, muttei ole vihainen?

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   16.4.26 16:28:28

Heti alkuun käsi ylös, että en ole mitenkään kauhea kokenut erilaisten hevosten kanssa, muutama vuosi ratsastuskoulussa ja taso tasaisen Helppo Ö.

Olen käynyt tuttavani hevosta ratsastelemassa maastossa pariin otteeseen ja tämän hevosen käytöksessä on asia, joka kummastuttaa itseäni.

Tarhasta hakiessa, hevonen tulee kutsusta luokse. Mutta lähestyy ihmistä pää alhaalla, korvat luimussa.
Ei ihan sillein niskaa pitkin aggrena, mutta siis korvat ovat selkeästi luimussa.
Tulee siis kuitenkin nätisti luokse, lähestulkoon itse tunkee päänsä riimuun, ei temppuile hoitaessa ja tekee mielellään, joten ei muuta kuin tuosta "ilmeestä" vaikuta millään tavalta vihaiselta.

Onko jollain hevosilla vain tällainen ilme, onko tyypillistä?
Vai testaako kuitenkin aina hakiessa ihmistä, kun eikö tuommoinen pää alhaalla lähestyminen korvat luimussa laumassa yleensä ole semmoinen "väistä minua" ele?

Re: Hevonen luimii, muttei ole vihainen?

Lähettäjä: .. 
Päivämäärä:   16.4.26 16:43:59

Hevosella voi olla huonoja kokemuksia ihmisistä. Tunnen tällaisen hevosen joka aina lähestyy korvat niskaa myöten ihmistä, muttei koskaan tee mitään. Taustalla ikävät kokemukset, on hyökkäys päällä jo valmiiksi ja varmuuden vuoksi

Lähettäjä: Ö 
Päivämäärä:   16.4.26 16:59:39

Luimimiseenhan löytyy muitakun syitä, kuin aggressio.
Voi olla kipua taustalla, jännittyneisyyttä, jopa vähemmän negatiivisia vaihtoehtoja kuten leikkimielisyyttä tai keskittymistä.
Aloittajan hevonen kuulostaa lyhyellä kuvauksella aika ihmissosiaaliselta (tulee kutsusta luokse ja tarjoaa päätä riimuun), saattaa olla että hevonen itse jopa haluaa huomiota ja sitä vaatii luimien. Ei sinällään ole välttämättä ongelma jos muuten tosiaan osaa käyttäytyä.

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   16.4.26 18:12:50

Kipeä, yrittää viestiä kivusta, mutta ilmeisen nöyränä yksilönä sitten vaan tyytyy olemaan ja menemään.

Päivämäärä:   16.4.26 18:27:46

Mun hevonen tekee kans näin, on tehny monta vuotta mutta ei ole ikinä ollut aggressiivinen tms. Tulee aina ihmisen luo ja korvat kääntyy pystyyn.

Päivämäärä:   16.4.26 18:30:46

Kiltti mutta kipeä.

Päivämäärä:   16.4.26 18:33:27

Kyllä se kipu jotenkin muutenkin näyttäytyisi.

Lähettäjä: luiska 
Päivämäärä:   16.4.26 18:34:35

"Kipeä, yrittää viestiä kivusta, mutta ilmeisen nöyränä yksilönä sitten vaan tyytyy olemaan ja menemään."

Menkää nyt h-lvettiin näine "kipeä" "diagnoosienne kanssa! ei, jokainen hevosen ilme tai korvien liike ei kerro siitä että hevonen on kipeä, vaikka teidän urpojen "gurut" niin aika väittääkin! Eikä hevosella myöskään ole "kipuilmettä", se on TIETEELLISESTI moneen kertaan todistettu!

Jotkut hevoset tykkää pitää korvia takana. Vihaidella hevosella ne on tiukasti päätä pitkin.

Lähettäjä: * 
Päivämäärä:   16.4.26 19:21:55

Onko suokki? Niin monta sellaista tavannut, joiden perusilme on nyreä ja siinä missä monen puokin korvat ovat hörössä eteenpäin, niin niillä on korvat taaksepäin.

Lähettäjä: -.- 
Päivämäärä:   16.4.26 19:30:25

Minulla on suokki, joka tarhassa vetää korvat luimuun ja jopa hampaat irveen kun sinne menee ihminen. Jos sitä lähestyy anteeksi pyydellen tai vaihtoehtoisesti oikein tuimana silmiin tuijottaen niin lähes satavarmasti puree. Riimun kun saa päähän niin on korvat hörössä, tallissa rakastaa harjausta ja rapsutusta (tarhassa ei halua että kosketaan) ja on muutenkin iloisella ilmeellä korvat tötteröllä aina siihen asti kun sen palauttaa tarhaan ja riisuu riimun. On ollut tällainen koko sen ajan kun on minulla ollut, eli lähemmäs 10 vuotta. Menneisyys vähän hämärän peitossa, tuli minulle ihan aikuisena.

Ja elelee rauhallisissa oloissa kotipihassa eli ei ole tämän käytöksen kanssa kenenkään tallinpitäjän harmina :D

Päivämäärä:   16.4.26 19:49:15

"Eikä hevosella myöskään ole "kipuilmettä", se on TIETEELLISESTI moneen kertaan todistettu!"

Laitatko linkit näihin moniin tutkimuksiin?

Lähettäjä: lop 
Päivämäärä:   16.4.26 20:11:18

Mulla on kaksi just tälläista suokkitammaa, kuten -.- kuvailee. Jos on kipuja, niin se näkyy sitten myös hoitotilanteissa luimimisena, mutta muuten töitä tehdään korvat tötteröllä. Tarhassa eivät hirveästi ota kontaktia ihmiseen, kun taas kaksi muuta suokkiani tulevat usein kerjäämään huomiota. Nämä luimijat ovat kyllä luonteeltaan aika samankaltaisia herkkiksiä, yhdistän tämän ehkä jonkinlaiseen epävarmuuteen, että tavallaan myös testaavat sen lähestyvän ihmisen reaktioita. Voi toki liittyä menneisyytenkin, kun molemmat aikuisena mulle tulleet.

Päivämäärä:   16.4.26 20:15:53

Varsasta asti tehnyt meillä sitä. Korvat menee alkuun lievästi luimuun ja n. metrin päässä ihmisestä korvat menee eteenpäin taas. En tiedä miksi.

Lähettäjä: Tamma 
Päivämäärä:   16.4.26 20:16:00

Itelläni tamma, joka varsasta asti ollut itselläni ja tiedän kaiken mitä sen kanssa on touhuttu, eikä todellakaan oo touhuttu "liian rankalla otteella" vaan aika maastakäsinhypetyksellä ollaan menty sen kanssa. On kuitenkin ns. reviiritietoinen tarhassa ja luulee tarhan olevan omaa reviiriään. Siellä saa vähän varovainen olla sen kanssa, enkä käännä sille selkääni varmuuden vuoksi, vaikka kiltti onkin. Riimuun kun ottaa, ilme muuttuu "mitä tehdään". Ja lähes aina tulee korvat luimussa vastaan. Toisen hevosen kanssa jos touhuaa samassa tarhassa, niin tamma saattaa lähteä jopa peruuttamaan kohti korvat luimussa, mut ihan "noni!" huomautuksella vaihtaa vaihteen eteenpäin. Jotkut on tällaisia ja varsinkin tammat tykkää pitää sitä tarhaansa omana tilana. Tämä yritti jossain vaiheessa peitota sen tarhaan tulemisenkin niin, että luimi ja käänteli persettä, ettei sinne trhaan tarvi ihmisen kävellä. Otettiin tavaksi heilutella riimunarua aina portista sisään mennessä niin, että hevonen väisti ja vasta myöhemmin sai tulla luokse. Se auttoi jo paljon porttikäyttäytymiseen

Päivämäärä:   16.4.26 21:10:52

Lähettäjä*

Päivämäärä16.4.26 19:21:55

Onko suokki? Niin monta sellaista tavannut, joiden perusilme on nyreä ja siinä missä monen puokin korvat ovat hörössä eteenpäin, niin niillä on korvat taaksepäin.

// On suokki itseasiassa!

Ja tämä antaa kyllä tulla tarhaan rapsuttelemaan ja saattaa seurata portille, vaikka olisikin ollut vaan kottareiden kanssa siivoilemassa, mukaan tahtoisi lähteä.
Ei siis tosiaan mitään muuta uhkaavaa käytöstä harrasta, kuin tuon luimimisen kun tulee kohti, ei näykkimistä ei peräpään kääntelyä, kunnioittaa ihmisen omaa tilaa, ei tule aivan iholle. Oikeasti aika enkeli hevonen, kunhan on kovin nyrpeä naama tässä spesifissä tilanteessa.

Päivämäärä:   16.4.26 21:21:34

Minulla on myös tällainen, ollut syntymästä asti. Emä ja emänemäkin olivat samanlaisia eli ihan peritty tai opittu käytös. Korvat pomppaavat pystyyn heti kun pääsee ihmisen luokse :) Ja ei ole syntymäkipeä eikä todellakaan huonoja kokemuksia ihmisistä :D

Lähettäjä: *** 
Päivämäärä:   16.4.26 22:04:27

Täällä kanssa suokki, joka lähestyy korvat lintassa, ja viimeisellä metrillä nostaa ne pystyyn! :D Mielellään tulee luokse ja lähtee hommiin, ja tarhaa siivotessa tulee seurustelemaan. Mutta nyrpeä ilme on se lähestymis-ilme.

Päivämäärä:   16.4.26 22:50:45

Hah, onpas mielenkiintoista, että vaikuttaisi olevan rotuominaisuus! Semmonen kansallishevonen, kuin on kansakin ;D

Päivämäärä:   16.4.26 22:56:33

Ei hevoset muuten vaan luimi, jos ei ole ulkoista ärsykettä käytökseen, niin sitten ärsyke on sisäinen = kipu.
Suomenhevosilla paljon tunnetusti vatsaongelmia, hiekkakuvat ottaisin ihan ensimmäisenä.

Lähettäjä: ... 
Päivämäärä:   16.4.26 23:06:04

Voi olla myös toisten hevosten häätämistä kauemmas, eli ei ole tarkoitettu ihmiselle tuo luimiminen.

Lähettäjä: U 
Päivämäärä:   17.4.26 07:20:20

Monilla kouluttajilla videoissa hepat luimii. Varsinkin niissä missä heppa on irti.
Mistä tuo johtuu?

Lähettäjä: -*- 
Päivämäärä:   17.4.26 07:37:40

Haistakaa nyt vttu noitten kipujenne kanssa.

Mun ex-hevoseni oli tuollainen luimija, oli oppinut sen aikanaan asuessaan ratsastuskoulussa. Ei todellakaan kipeä, mutta oli fiksuna tajunnut, että kun luimii ja irvistelee, puree kaltereita ja on hurja ja pelottava, niin ne tyhmät pikkuihmiset menee pois ja saa olla rauhassa. Oven kun avasit niin korvat hörössä vastaan, että mitäs me tänään puuhataan. XD

Lähettäjä: Heinäkuu 
Päivämäärä:   17.4.26 07:41:14

Se laittaa pään alemmas että saat riimun helpommin ja korvat taakse ettei riimu osu niihin niin paljon. Mulla 6 hevosta ja puolet laittaa korvat taaemmaksi riimunlaitossa, puolet pitää niin tukevasti hörössä että kuuluu plobplob kun sujauttaa riimun pystyssä olevien korvien yli.

Lähettäjä: Pata 
Päivämäärä:   17.4.26 07:55:18

Onko tarhassa muita hevosia? Voi olla myös merkki heille, että tässä on minun hommani, pysykää loitolla.

En kyllä yllättynyt, että melko nopeasti täällä tulkittiin hevosen olevan kipeä :)

Lähettäjä: qqq 
Päivämäärä:   17.4.26 08:07:55

"Monilla kouluttajilla videoissa hepat luimii. Varsinkin niissä missä heppa on irti.
Mistä tuo johtuu?"

Ovat keskittyneitä työntekoon? Monilla hevosella on korvat lievästi luimussa/taaksepäin kääntyneitä oikein keskittyessään.

Lähettäjä: Jep 
Päivämäärä:   17.4.26 09:48:44

Mä ajattelin myös tuota että jos on muita hevosia niin viestii niille että pysykää kaukana, mun juttu.

Lähettäjä: z 
Päivämäärä:   17.4.26 09:59:14

Mun suokki aikanaan luimi aina ja oli hapannaama. Paitsi kun oli kipeä, silloin ei luiminut. Jouduttiin aina rauhoittamaan kengitystä varten ja sai joka kerta ähkyn ja niin loppui luimiminen kun oli vatsa kipeä. Kun olin kävelyttänyt muutaman tunnin ja maha toimimaan niin taas oli perushapan ilme, siitä tiesi että on kunnossa.

Luiska ja -*-, samaa mieltä!

Päivämäärä:   17.4.26 10:04:47

Luiminen ei todellakaan ole merkki vain kivusta tai vihaisuudesta. Se on merkki viestiä hyvin monella tapaa, vaikka kertoa kohti tulevalle kohteelle etäisyys mihin hän haluaa sen sijoittuvan tai paineen määrästä ym. Hevonen viestii korvillaan todella paljon ja uskokaa tai älkää, mutta hevonen harvemmin viestii ”kivusta”.

Lähettäjä: A 
Päivämäärä:   17.4.26 10:10:19

Hevosella on muitakin tunteita kuin kipu ja vihaisuus, mutta sillä on hyvin vähän ilmeitä joilla viestiä erilaisia tunteita niin että ihminenkin ne ymmärtää.

Luimiminen voi olla merkki esim. turhautumisesta tai kiihtymisestä. Jos hevosta on esimerkiksi joskus namitettu kiinniottotilanteessa, niin luimiminen voi olla sitä että se "vaatii" nameja luimistamalla. Luimistaminen voi olla myös viesti tarhakaverille/naapurille, että pysykää nyt kaukana, tämä ihminen on minun.
Koulutusvideoissa luimistelu liittyy usein juuri turhautumiseen/kiihtymiseen ja palkan odottamiseen.
Luimistelua näkyy myös kun hevoset leikkii keskenään / sekoilee yksin omassa tarhassaan. Laitumelle ensimmäistä kertaa ryntäävä hevonen vetää todennäköisesti jossain vaiheessa korvat luimuun ja pukittaakin pari kertaa.
Luimistelua näkyy myös ratsastaessa, jos tehtävä on hevoselle vaikea tai sitä toistetaan monta kertaa, niin aika usein korvat alkaa käydä luimussa ja häntäkin huiskia.

Hevonen halutaan jostain syystä typistää hyvin rajalliseen määrään tuntemuksia (täydellinen tyytyväisyys, viha ja kivusta johtuva viha) ja älyllistä toimintaa, vaikka sehän on varsin älykäs ja laumaeläimenä tietysti myös tunneälykäs ja monipuolisesti omia tunteitaan ilmaisva eläin. Niitä ilmeitä pitää vaan osata lukea.

Ei koirallakaan kaikki näykkiminen ja pureminen ole kipua ja vihaa.

Ylös ⇑   

Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

Otsikko:

Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.