Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Miksi ohjat luisuu käsistä

Lähettäjä: T 
Päivämäärä:   16.4.26 08:30:31

Nyt tarttis neuvoja Mun ongelma on, että ohjat luisuu käsistä. Eli joudun korjaamaan niitä monta kertaa ratsastustunnin aikana. Ote on tarkistettu, on oikea.

Re: Miksi ohjat luisuu käsistä

Lähettäjä: z 
Päivämäärä:   16.4.26 08:45:48

Ratsastushanskat gripeillä.

Lähettäjä: pilkunviilaaja 
Päivämäärä:   16.4.26 09:01:19

Ohjat luisuu kädestä yleensä siksi, että ratsastajan nyrkki/ote ei ole kiinni.
Hevosen ohjasta nyppiminen/vetäminen lisää em ongelmaa.

Hanskoilla ja grippiohjilla voi auttaa ongelmaa vähän, mutta ei kokonaan.

Tarkistappa mitä teet peukaloillasi, itselläni oli aikanaan ongelmia etten puristanut niillä ohjasta tarpeeksi ja siksi ohjat liukui.

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   16.4.26 09:35:46

Keskivartalon tuki. Silloin pysyy kädet oikeassa paikassa ja oikea ote ohjista. Vaikka ote onkin tarkistettu, joku siinä on silti pielessä.

Lähettäjä: j 
Päivämäärä:   16.4.26 09:38:18

Ei peukalolla kuulu puristaa, siinä saa käden kyllä ihan sekaisin. Ohjasotteen kävisin vielä läpi jonkun kanssa joka näkee sinut paikan päällä, älä vain ala jännitellä keskivartaloa varmuuden vuoksi.

Päivämäärä:   16.4.26 12:19:51

Mulla ainakin äärimmäisen tärkeää, että hanskoissa on todella pitävät gripit, esim roeckl (harmi etteivät muuten ole laadukkaat), muuten ohjat valuvat. Ohjasotteen kuuluu kuitenkin olla rento eikä kaiken keskittymisen kuulu mennä siihen, että pidänkö ohjasta nyt tarpeeksi tiukasti kiinni jotta se ei vaivihkaa valu. Kunnon gripeillä riittää hiuksenhienokin ote. Tietysti ohjat myös vaikuttavat.

Päivämäärä:   16.4.26 13:00:03

Kädet pysyy oikeassa asennossa parhaiten lapatuen avulla. Ja selän asento hyvällä corella.

Lähettäjä: .. 
Päivämäärä:   16.4.26 13:00:39

Itsellä sormissa isot nivel ja vaikka sormet on yhdessä sekä nyrkki kiinni, jää sormien väliin rako, josta ohjat vähitellen "valuu". Asiaa auttaa vähän kunnollliset vuorelliset ratsatuskäsineet. Ohuilla ei pysy vaikka mitä tekisi.

Lähettäjä: J 
Päivämäärä:   16.4.26 13:27:10

Nyrkki kiinni.

Lähettäjä: T 
Päivämäärä:   16.4.26 13:34:15

Kiitos kaikista kommenteista. Hanskoissa on hyvä grip ja olen kokeillut erityyppisiä ohjia, hieman näistä on apua, mutta ei tarpeeksi, ongelma on muualla.
Oikein ratsastaessa tahtoo ärsyttää kun aina saa olla ohjia keräilemässä. Keskivartalon voimaa on tai ainakin se toimii hyvin kaikessa muussa, mutta nämä ohjat elää omaa elämäänsä.

"Itsellä sormissa isot nivel ja vaikka sormet on yhdessä sekä nyrkki kiinni, jää sormien väliin rako, josta ohjat vähitellen "valuu". Asiaa auttaa vähän kunnollliset vuorelliset ratsatuskäsineet. Ohuilla ei pysy vaikka mitä tekisi."

Tämä on mun käsissä ihan sama, tajusin kun kirjoitit tuon oman kokemuksesi. Ei vaan talvihanskoillakaan tilanne parantunut.

Lähettäjä: .- 
Päivämäärä:   16.4.26 19:13:40

Mulla tuntuu olevan aina tämä ongelma kun hevonen ei ole rehellisesti pohkeen edessä. Kun hei ne liikkuu oikein, niin ne ohkatkin taas taianomaisesti pysyy käsissä. Maastossa/esteillä kyllä pysyy aina, mutta sieällä ongelmaa. Eikö siis riitä että hevonen liikkuu kovaa, vaan pitää rehellisesti olla pohkeen edessä.

Lähettäjä: Aajaa 
Päivämäärä:   16.4.26 19:18:04

Lapatuki ja peukalon viimeine nivel hieman koukkuun, jotta peukalon pää nojaa ohjan nylpyrään.

Lähettäjä: jii 
Päivämäärä:   16.4.26 20:03:17

Mulla ainakaan ei pysynyt kunnolla kädessä ratsastuskoulun kulahtaneet kangasohjat, joista nappulat antautuneet niiltä kohdilta, mikä olisi oikea ohjaspituus. Tähän yhdistettynä ratsu nihkeästi jalan takana ja makaa etupainoisesti ohjalla, eipä ainakaan helpotu tilanne.

Lähettäjä: .. 
Päivämäärä:   16.4.26 21:35:59

Epäilen eniten että hevonen painaa pää ja perä ei alla. Tämä ainakin minunkin ongelma. Helpottaa kun hieman raipalla kutittelen takajalkaa tai hetkellisesti nostan käsiä ylemmäksi

Lähettäjä: … 
Päivämäärä:   16.4.26 22:14:03

”Epäilen eniten että hevonen painaa pää ja perä ei alla. Tämä ainakin minunkin ongelma. Helpottaa kun hieman raipalla kutittelen takajalkaa tai hetkellisesti nostan käsiä ylemmäksi”

Tätä mietein myös. Kun minun ohjat ei pysy käsissä niin syynä on aina, että hevonen vetää ne pois kädestä.
Eli etupää kevyemmäksi takajalkojen avulla.

Päivämäärä:   16.4.26 22:50:02

Oletko kokeillut grippi treeniä, sitä missä ohjasotetta treenataan ihan erikseen tarkemmin? Siellä oli hyviä vinkkejä käden toimintaan.

Ylös ⇑   

Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

Otsikko:

Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.