Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Teoriatekstejä- ja videoita tuntiratsastajalle?

Lähettäjä: Krunts 
Päivämäärä:   12.4.26 16:35:04

Minua kiinnostaisi, mistä muut ratsastuskoululaiset hakevat teoriaoppinsa? Vinkkaisitteko kirjoja ja vaikka videoitakin? Kyran Ratsastuksen taito löytyy hyllystä, mutta kaipaisin ehkä vielä enemmän jotain ihan ruohonjuuritason teoriaa apujen käytöstä ja erilaisten tehtävien tarkoituksesta. Kirjaston hyllystä ei löytynyt vastausta tarpeisiini.

Ratsastuskoululla jolla käyn, on kyllä mielestäni tosi hyvä opetus. Ope korjaa meidän tekemisiämme aina apujenkäytön ja istunnan kautta. Valitettavasti ryhmä on kuitenkin iso ja opettaja puhuu mikkiin käytännössä koko ajan, joten tunneilla ei ehdi kysellä eikä opella ole kauheasti aikaa per ratsukko. Vaikka on tietysti hyvä että ryhmät ovat täynnä, sehän tarkoittaa että tuntilaisia piisaa ja talli pysyy pystyssä. :)

Tällä hetkellä pystyn ratsastamaan vain kerran viikossa. Jään usein katsomaan seuraavan ryhmän tunnin, koska on opettavaista katsoa, miten vähän taitavammat ratsastavat niillä hevosilla, joilla itsekin ratsastan.

Re: Teoriatekstejä- ja videoita tuntiratsastajalle?

Lähettäjä: sanna 
Päivämäärä:   12.4.26 16:40:08

Oletko kokeillut nextstep kotitreenejä? Siellä on kaikista harjoituksista myös teoriavideo, jossa puhutaan avuista ja ongelmatilanteiden ratkaisuista jokaisen harjoituksen kohdalla erikseen. Olen itse aina välillä mukana jonkun aikaa, kun tulee uusia kivoja harjoituksia, ja tällaiselle projektihevoselle ollut myös paljon apua moneen asiaan.

Lähettäjä: g.g 
Päivämäärä:   12.4.26 16:47:25

Youtubessa on paljon videoita ratsastamisesta, hevosen käsittelystä, varustamisesta ja niin edelleen. On esim. "Isoimmat virheet ravissa keventäessä" tai "oikeaoppinen istunta" tai "vinkkejä perusratsastukseen". Pitää vain itse viitsiä etsiä tietoa eikä odottaa, että muut tuovat tiedon eteen ja lukevat sen sinulle ääneen.

Lähettäjä: jj 
Päivämäärä:   12.4.26 17:01:05

Kahdeksanosainen sarja, lähtee ihan alkeista:

https://www.youtube.com/watch?v=ydIZy3CMe-w

Täällä jotain aloittelijalle, ihan alusta lhätien. Tämän avulla ridakoululainen pääsee jo pitkälle:

https://www.ratsastus.fi/site/assets/files/32105/
nouse_ratsaille_opas_2025_web.pdf

Lähettäjä: ^^ 
Päivämäärä:   12.4.26 17:07:38

Jos teillä saa tunteja seurata istu katsomossa ja katso mitä opettaja korjaa ja mitä ratsastaja tekee.

Lähettäjä: ) ( 
Päivämäärä:   12.4.26 17:10:29

Sujuuko englanti? Esim. How to dressage (podcast tai tekstit kuvineen) on aika kiva ja selkokielinen.

Lähettäjä: Krunts 
Päivämäärä:   12.4.26 17:22:40

sanna// nwxstep ei ole tuttu, pitääpä katsoa sitä. Kiitos. :)

g.g// niinhän niitä on, kun vain tietäisi mitä kä ovat hyviä videoita ja mitkä eivät. Jos jotain olen huomannut niin sen, että kun joku opettaa että "kannattaa tehdä näin, koska x ja y", niin seuraava kumoaa sen sanomalla, että "ei kun kannattaa tehdä noin, koska syistä z ja g x ja y ovat väärin". Tietysti erilaisten näkemysten vertailu kuuluu nimenomaan opettaa. Kysyinkin muilta lähinnä suosituksia, ei tarvitse valmiiksi pureskella. :)

jj// kiitos, katsotaanpa noitakin!

^^, istun sen minkä ehdin, mikä on valitettavan vähän.

) (//sujuu sen verran että pääsen varmaan kärryille tuosta, kiitos. :)

Ylös ⇑   

Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

Otsikko:

Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.