Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Miten laitat hevoselle riimun?

Lähettäjä: Maikku 
Päivämäärä:   11.4.26 22:02:23

Monesti näkyy videoita, jossa ihminen seisoo hevosen vieressä ja hevoselle pujotetaan ensin turpaosan, jonka jälkeen niskahihna heilautetaan avoimena niskan yli ja soljella kiinni vasta sitten.

Itse seison hevosen edessä ja työnnän koko laitoksen sellaisenaan. Ensin turpaosa, jonka jälkeen kiinni olevan niskahihnan naaman+korvien yli ja tietty leuan alta kilpsulla.

Nyt kun mietin asiaa, niin aika epäkohtelias tapa mulla vai onko?

Re: Miten laitat hevoselle riimun?

Lähettäjä: Lip 
Päivämäärä:   11.4.26 22:46:21

Puen riimun kuten suitset: Seison hevosen pään vieressä (vasemmalla puolella), pujotan turvan riimuun (suitsiessa laittaisin kuolaimet suuhun), nostan niskahihnan minua lähipänä olevan korvan yli. Jos on iso hevonen, siirryn toiselle puolelle ja laitan niskahihnan toisen korvan yli, siirryn takaisin vasemmalle ja suljen leukahihnan. Jos on pieni poni, yletyn pujottamaan myös oikean korvan niskahihnan alta vaikka seison vasemmalla.

Käytän riimuja, joissa leukahihna kiinnitetään lukolla.

Vain nahkainen kuljetusriimu on sellainen, että niskaremmi ”heitetään” niskan yli ja kiinnitetään solki. Silloinkin seison pään vasemmalla puolella, pujotan turvan riimuun, oikealla kädellä kurkotan hevosen pään alta, ”heitän” niskaremmin niskan yli ja kiinnitän soljen.

Lähettäjä: * 
Päivämäärä:   11.4.26 22:48:57

Pidän riimun ja suitset hevosen edessä ja se itse työntää päänsä niihin jolloin vaan nostan niskahihnan korvien yli. Mulla on kaikki opetettu tävän

Lähettäjä: .. 
Päivämäärä:   11.4.26 22:49:35

Samalla tavalla teen kuin sinäkin. Tosin enemmän tarjoan hevosta kohti edestäpäin riimun niskasta ja turpaosan edestä kiinni pitäen ja hevonen pujottaa itse turvan sisään. Sitten sujautan niskasta korvien yli paikalleen ja laitan leukaremmin kiinni. Eniten ärsyttää ne, jotka jättää riimun auki heilumaan. Ei yhtään tajuta miten iso riski se lukko on, kun hevosen vaikka ravistellessa heilahtaa voimalla suoraan silmään. Puoli sekuntia menee sen kiinnittämiseen ja iso turvallisuuskysymys.

Ylös ⇑   

Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

Otsikko:

Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.