Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Hiekkatiet yms ratsastuspohjana

Lähettäjä: TT 
Päivämäärä:   10.4.26 12:28:31

Keskustelin yhtenä päivänä erään tallilaisen kanssa ratsastuspohjista ja siitä, mikä pohja on sopiva millekin askellajille. Hän itse oli esimerkiksi sitä mieltä, että hiekkateillä voi päästellä vähän kovempaakin. Olen itse pääosin käyntimaastoilija ja ajatellut, että esim autoille tehdyt hiekkatiet tuntuu liian kovilta ja epätasasilta laukkaamiseen tai ravaamiseen. Myös riskit auton kohtaamiseen ovat suuremmat kuin radalla/metsäbaanalla. Mitä mieltä te olette? Olenko vaan turhan herkkis? :D Muutenkin tuntuu, että on paljon eriäviä mielipiteitä siitä, mikä pohja sopii mihinkin käyttötarkoitukseen. Edellisellä tallilla eräs hevosenomistaja päästeli märällä pellolla aika hurjan näköisesti ja pohdin onkohan musta tullut vaan liian arka

Re: Hiekkatiet yms ratsastuspohjana

Lähettäjä: Oc 
Päivämäärä:   10.4.26 12:32:15

Kesän kuivimpaan aikaan voi olla turhan kovia. Nyt on ainakin meillä tiet hyvässä kunnossa kaikille askellajeille. Heti kelirikon jälkeen kannattaa varoa routavaurioita.

Lähettäjä: hmh 
Päivämäärä:   10.4.26 12:34:40

Jos hevonen on tottunut menemään kaikenlaisilla pohjilla, niin kyllä satunnaiset laukkavedot soratiellä (keskellä tietä yleensä pehmeämpää) on ihan ok. Märällä pellolla en menis vaikka maksettais, kaatumisen/liukastumisen riski on liian iso ja mahdolliset kuopat, nopeasti jalat entiset. Yhtälailla siellä metsäbaanalla voi sattua jotain, itse lähtökohtaisesti meen kovempaa sellaisissa paikoissa, missä voin olla varma, ettei vastaan tule ketään, ei ole kuoppia tai yhtäkkiä pehmeempää kohtaa. Vierailla reiteillä en ravia kovempaa mene.

Lähettäjä: N2 
Päivämäärä:   10.4.26 13:37:10

Riippuu päivän kelistä. Jos kopisee selvästi niin silloin kävellään mutta pehmeämmällä voi mennä kaikki askellajit. Kyllä meillä itse tai ainakin hevonen kuulee jos on autoja tulossa. Suorilla tietysti näkeekin.

Ylös ⇑   

Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

Otsikko:

Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.