Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Loimen kyllästäminen

Lähettäjä: A 
Päivämäärä:   7.4.26 12:47:07

Hei!

Muistan täällä olleen keskustelua, mutta en löydä enää vanhoja aloituksia. Loimien peseminen edessä. Kannattaako loimet kyllästää aina pesemisen jälkeen? Pesen loimia harvemmin ja nyt ainakin ennen pesua pitäneet hyvin vettä. Horsewaren loimia. Millä aineella kannattaa kyllästää? Onko joku tietty merkki hyvä? Kiitos asiallisista vastauksista.

Re: Loimen kyllästäminen

Lähettäjä: Sii 
Päivämäärä:   7.4.26 12:53:40

Kyllästän aina pesun jälkeen. Horsewaren Bravo-loimet käytössä.

Yleensä käytän loimea 5 vuotta ja sitten laitan sen myyntiin. Täytteet sen verran painuneet, ettei loimi enää vastaa grammojaan. Ei ole koskaan ollut vedenpitävyyden kanssa ongelmia.

Käytän Hankkijalta ostettavaa suihkutettavaa kyllästettä. Eclipse taisi olla merkki. Valkoinen pullo, jossa värikäs etiketti.

Re: Loimen kyllästäminen

Lähettäjä: n 
Päivämäärä:   7.4.26 18:39:58

Joissakin loimissa vedenpitävyys aktivoituu lämmössä, eli kuivausrummussa pyörittäminen auttaa. Samalla se myös pöyhii loimen, mikäli kuivuri on riittävän iso ja loimi mahtuu pöyhiintymään. Liian pienessä rummussa tekstiilit vain ovat mytyssä, joten se on turhaa. Kunnolla tilavassa rummussa painuneet täytteet muhkeutuvat. Mutta täytyy tosiaan pestä ja rumpukuivata vähintään kerran kaudessa, kokonaan linttaantuneet täytteet tuskin enää tasoittuvat.

Minulla on oma 20 kg pesukone ja kuivausrumpu, joten saan pestyä ja kuivattua loimet aina kun haluan. Kyllästän loimesta riippuen jotkut jo ennen ekaa käyttöönottoa, esim. coverme:t. Horsewarea en kyllästä heti. Muuten sitten aina pesun jälkeen pressukyllästeellä.

Minulla on purupaaleja autotallissa ja laitan loimen niiden päälle ja suhhuutan siinä, jolloin saan kyllästeen tasaisesti ja se saa kuivua rauhassa seuraavaan päivään.

Monet ovat ruinanneet, voinko pestä heidänkin loimiaan, mutta olen kieltäytynyt. Syynä yksinkertaisesti se, että ehto loimien pyykkäämiselle on, että ne on puhdistettu kunnolla. En ala rapaisia, tahmaisia ja karvaisia loimia pestä, mutta tyrkyttäjät aina hihittävät, että eihän se haittaa ja pesussahan ne lähtee. Niin, tukkivat minun koneeni. Jos ei kiinnosta,, niin sitten hankkikoot omat koneet niin tajuavat, ettei sellaista ihan kolmella satasella Gigantista osteta, joten ehkä alkaisi heitäkin kiinnostaa se, kuinka hyvässä kunnossa koneet pysyvät.

Oman hevoseni loimet vaivaudun putsaamaan ja voin pestä. Muiden loimia en ala puhdistaa ilmaiseksi. Ja hevosihmiset on siis perspäitä ja -aukisia, etteivät ala edes maksaa ekstraa siitä, että putsaan heidän paskaloimensa.

Ylös ⇑   

Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

Otsikko:

Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.