Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Yksin asuvat/ratsastavat, turvallisuus?

Lähettäjä: -- 
Päivämäärä:   7.4.26 12:20:51

Näin kauheaa painajaista että tipuin hevosen selästä, en voinut liikuttaa raajoja enkä saanut ääntä suustani ja jäin virumaan päiväkausiksi saamatta apua.

Olen asunut jo yli 10v maalla yksin ja ratsastan lähes päivittäin.

Nyt tämä uni jäi vaivaamaan ja aloin miettiä, että tuollaisessa skenaariossa apu voisi tosiaan olla kaukana ja kukaan ei välttämättä kyselisi perääni 1-2 päivään esim viikonloppuna.

Mitä protokollia siis voisi tehdä välttääkseen tuon, ilmoittaa jollekin ennen jokaista ratsastusta että jos ei kuulu niin virun jossain tajuttomana?

Re: Yksin asuvat/ratsastavat, turvallisuus?

Lähettäjä: U 
Päivämäärä:   7.4.26 12:25:09

Osta Apple watch

Lähettäjä: lol 
Päivämäärä:   7.4.26 12:26:19

Vähän asian sivusta mutta samaa asiaa: meillä on maneesissa kamera, mutta sen feediin ei pääse kukaan muu kuin omistaja. Vähän harmittaa just tälleen yksin treenaavana.

Mut vaihtoehtoina mulla esim. apple watch jossa kaatumisen tunnistus. Yleensä kerron ihmisille kun oon ratsastamassa. Ja ennen kaikkea koitan aina olla ratsastamasta yksin, mut se ei läheskään aina oo mahdollista.

Lähettäjä: Kypärä 
Päivämäärä:   7.4.26 12:31:51

Niitähän on nykyään kypäriä, jotka putoamistilanteessa soittavat tai lähettävät viestin ennalta määrättyyn numeroon.

Ei yksin asuessa edes hevosta tarvita, että jotain tapahtuu. Minulla oli työkaveri, yksin kerrostaloasunnossa asuva sinkku, ikää vähän päälle 30v. Alettiin ihmetellä, kun ei tule maanantaina töihin eikä vastaa puhelimeen. Meillä oli (onneksi) kaikkien työntekijöiden hätäkontaktit kerättynä. Esimies siis soitti työntekijän äidille. Vanhemmat olivat olleet viikonlopun reissussa eivätkä olleet pitäneet työkaveriin yhteyttä. Äitikään ei saanut puhelimella työkaveria kiinni, oli mennyt asuntoon katsomaan ja työkaveri oli maannut sängyssä, saanut aivoinfarktin nukkuessaan. Selvisi hengissä, mutta on pyörätuolissa lähes täysin halvaantuneena ja sai aivovamman, ei pystyisi enää tekemään vanhaa työtään aivovamma teki liian ”tyhmäksi”.

Lähettäjä: — 
Päivämäärä:   7.4.26 12:48:00

Itsekin toimin kotona yksin nuorten hevosten kanssa. Kaikki on ratsutettu yksin ilman apukäsiä.

Voihan sitä aina sattua jotain. Maastoon en turvallisuussyistä lähde koskaan yksin, vähintään joku on polkupyörällä mukana jos ei hevosen kanssa. Sillon ei tarvita ratsastavaa kaveria mukaan.

Puhelin on aina taskussa.

Eräänkin kerran hevonen potkaisi minua reisiluuhun. Hetken aikaa siinä mietin jos oikeasti olisi käynyt jotain ja olisin maannut siellä aitauksessa kykenemättä liikkumaan. Onneksi vain puujalka ja erittäin turvonnut lihasvamma.

Ilman puhelinta en mene edes ruokkimaan hevosia.

Lähettäjä: *** 
Päivämäärä:   7.4.26 12:54:54

Aina puhelin mukaan, aina tieto jollekin kaverille, että on menty johonkin. AINA HEIJASTIMET JA HUOMIOVÄRIT maastoon, raato on helpompi löytää dronella.

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   7.4.26 12:56:04

Wa seuranta

Lähettäjä: + 
Päivämäärä:   8.4.26 10:43:56

Yksin on maastoiltava, ei ole ketään lähtemään mukaan. Heijastinliiviä käytän aina, löytyypähän raato nopeammin jos niin pahasti käy. Puhelin tietenkin aina mukana, on edes mahdollisuus soittaa itselleen apua.

Aina voi jotain sattua, mutta se on elämää, voi sattua kotonakin, kuten tuolla joku kertoikin sairaskohtauksesta.

Jos noin paljon ahdistaa, etkö voisi sopia jonkun kaverin kanssa että laitat vaikka viestin maastoon lähtiessä ja kerrot suurin piirtein mihin suuntaan lähdet. Palattuasi sitten laitat viestin että olet turvallisesti kotona. Jos viestiä ei kuulu, esim. 1,5-2 h kuluttua, hän osaa alkaa järjestämään sinulle apua.

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   8.4.26 10:46:28

Aina laitan jollekulle viestin, kun lähden ratsastamaan/ajamaan ja kuittaan, kun palataan. Kahdesti ollut tuosta apua

Lähettäjä: Moi 
Päivämäärä:   8.4.26 12:12:33

En ole ahdistunut yksin maastoilusta enkä edes halua ratsastaa seurassa. Koulutan hevosen hyvin ja se on suurin turvavarusteeni. Aina voi sattua jotain ja hyväksyn sen. Toivon ainoastaan, että kuolen kerrasta jos käy pahasti enkä jäisi kitumaan. Näen työssäni kuolemaa ja en jaksa pelätä asioita. Vaikka tekisit kaiken "mahdollisimman turvallisesti" ja eläisit suojattua elämää, kuolet tai loukkaannut silti. Mieluummin täyttä elämää vuosiin ja niitä asioita jotka tekevät onnelliseksi.

Lähettäjä: Sohvapöytä 
Päivämäärä:   8.4.26 12:46:54

En tällä hetkellä ratsasta, mutta hoidan hevosia yksin kotona. Hoitaessa pyrin ihan aina pitämään puhelimen mukana. Enkä esim. siivoa tarhaa tai karsinaa niin, että siellä on hevonen/hevosia.

Lähettäjä: Päistär 
Päivämäärä:   8.4.26 13:24:43

Minulla on melkein naapurissa kotitallia pitävän ja myös yksin ratsastavan kaverin kanssa sopimus, että kumpikin laittaa yksin maastoon lähtiessä wa-viestin ja toisen, kun palaa takaisin. En laita viestiä, jos lähden tuolla vanhemmalla tammallani (18v, ollut minulla 16 vuotta) maastoon, mutta nuorempien kanssa laitan. Kaveri taitaa laittaa myös vain nuorella hevosellaan maastoillessaan (tai sitten maastoilee vähemmän kuin olen luullut). Kerrotaan suunta mihin ollaan menossa ja kuinka kauan suunnilleen aikoo olla lenkillä. Viestitellään kyllä melkein päivittäin muutenkin, joten varmaan huoli heräisi kummalla vain, jos ei saisi toista vaikka saman päivän aikana kiinni.

Lähettäjä: ox 
Päivämäärä:   8.4.26 13:28:07

Secapp tarjoaa ainakin kännykkään "kuolleen miehen kytkintä" joka hälyttää apua sijaintiin jos liike pysähtyy riittävän pitkäksi aikaa. Voi tosin olla että se on tarjolla vain yrityksille ja aika kalliilla.

Tunnistaako apple watch vain rajuenergiaiset liikkeet vai onko siinäkin tuo "kuolleen miehen kytkin" toiminto? Vois olla itsellekin varteenotettava vaihtoehto. Maastoilen paljon yksin. Ilmoitan aina miehelle kun meen.

Lähettäjä: Veeras 
Päivämäärä:   8.4.26 15:52:43

Mä oon kerran kaatunut kotona suihkusta tullessa niin, etten meinannut päästä ylös (selkä rikki valmiiksi). Jokusen tunnin makasin alasti lattialla, ennenkö lopulta pääsin. Ei ollut puhelin käden ulottuvilla ei. Sen jälkeen hankin kotiverkkareita, joissa on taskut kaikissa ja pidän sen puhelimen aina taskussa tai kädessä yksin ollessa. Talli- ja lenkkivaatteissa aina vetoketjutaskut puhelinta varten. Mä ratsastan yleensä yksin, mutta tallilla kuitenkin käy muitakin. En silti koskaan ratsasta ilman että se puhelin on mukana.

Päivämäärä:   8.4.26 16:33:11

apple watch on hyvä tähän, se voi soittaa hätänumeroonkin jos oot tajuttomana jossain ja lähettää myös ICE yhteyshenkilöllesi viestin. tai jos havaitsee että oot pudonnut mutta liikut edelleen niin ei soita hätänumeroon automaattisesti vaan tulee näyttö josta voi soittaa helposti jos koet tarvitsevasi. toimii hyvin.

Päivämäärä:   8.4.26 21:54:58

Mun apple watch ei ole koskaan tunnistanut hevosen selästä putoamista. Olen pudonnut varmaan 8 kertaa sen kanssa. Viimeksi se tunnisti kaatumisen vuonna 2022 ja olen myös tuon jälkeen liukastunut jäällä.

Lähettäjä: Mega 
Päivämäärä:   8.4.26 22:12:14

Turvavarusteet! Eli turvaliivi, mielellään paukkuliivi, turvajalustimet, kypärä.
Ja järkevä hevonen.
Lisäksi tosiaan kännykkä aina mukana, ladattuna.
Apple watch voi olla ihan ok, mulle tosin tarjosi SOS tilaa ihan vaan normaalissa ratsastamisessa.
Sitten ihan vaan se että menee isolle tallille vuokralle ja lopettaa hevosten yksinpidon.
Mulla on puhelin mukana saunassa, suihkussa yms

Ylös ⇑   

Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

Otsikko:

Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.