|
Lähettäjä: Lenita
Päivämäärä: 6.4.26 20:46:57
Mä haluisin nyt kysellä ihan puolueettomien näkökantaa tälläseen asiaan, missä oon 'antanut' ponini ylläpitoon siskolleni, ilman sen enempiä sopimuksia.
Hankin aikoinaan oman nuoren ponin, maksoin useamman tuhat euroa, ja paljon varusteita kasvavalle ja kehittyvälle nuorelle ponille. Koulutin itse ratsuttajan lisäksi. Noh aikaa kului ja olin aina yksin ponini kanssa. Jouduin käymään paljon töissä ja opiskella lähiopetuksessa ammattikorkeassa. Paloin ns. Loppuun, jatkuva paine tallimaksuista ym. Jouduinkin silloin harkitsemaan ylläpitoon antoa, että jaksaisin opintoja ja työt päälle.
Otin asian puheeksi siskoni kanssa ja hän innostui ottamaan koppia, ja onkin hienosti hoitanut poniani niinkuin omaansa.
Haluan nyt heti tuoda ilmi, että en halua mitään vääntöä minun ja siskon välille, meillä tosi läheiset välit niinkuin on koko meidän perheellä.
Opinnot kuitenkin jo kauan sitten takanapäin, ja itselleni syntynyt muutama lapsi. Nyt lapseni ovat siinä iässä, että toivoisin pystyväni totuttamaan heitä hevosiin, ja saada heitä harrastuksen pariin. Noh, minulla on omistuksessani poni, mutta silti koen, ettei minulla ole oikeutta häneen ollenkaan.
Olen varovaisesti muutaman kerran ehdottanut, että voisin alkaa käymään lasteni kanssa vaikka kerran viikossa jolloin sisko ei tarvitsisi vaikka käydä, mutta takaisin on tullut vähän nihkeen sävyistä 'se on mun poni' vähän kuin en voisi tulla miten vaan touhuamaan, vähän kuin se olisi ongelma. En tiedä miten menetellä asian kanssa ilman, että kukaan loukkaantuu. Aikoinaan olin vain iloinen jos sisko tuli mukaani tallille, ja kun hän kasvoi sai hän käydä myös itse halutessaan. Nyt tuntuu, että se on heti ongelma kun kaipaan samaa 'oikeutta'.
Ehkä hän kokee minut uhkana(?) kun olen ponin oikea omistaja. En tiedä nyt saanko tuotua tässä tekstissä esiin mitä haluan. Olenko minä tässä se ongelma? Kuuluisiko minun nyt tarjoutua maksamaan jotain vuokraa (omasta ponistani)? Vaikka en aikoinaan itse tietenkään siskoltani tälläistä ikinä olisi velvoittanut. (Sisko ei ole puhunut mistään tälläisestä, mutta en kohta keksi mitään muuta syytä tälle ongelmalle)
Kysykää tarkentavia kysymyksiä niin vastaan, ja ottakaa muutenkin kantaa kiitos!
|