Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Kuin pitkään ootte miettineet ennen lopetusta?

Lähettäjä: :'( 
Päivämäärä:   5.4.26 19:09:14

Kuin pitkään te olette miettineet ennen hevosen lopetusta tai kuin pitkälle olette valmis menemään? Esimerkiksi rahallisesti. Itsellä hevonen jolla on selkeästi jaloissa sanottavaa, stressaa varustaessa, näyttää välillä että ei hallitse takajalkojaan. Ei oo tutkittu, mutta en tiiä olenko valmis tutkimaan kun tietää että varmasti vikalistaa tulee. Lopetusta oon miettinyt, mutta tulee se kysymys milloin voi luovuttaa.

Re: Kuin pitkään ootte miettineet ennen lopetusta?

Lähettäjä: S 
Päivämäärä:   5.4.26 19:13:34

Kun se ajatus meidän perheessä käy mielessä toista kertaa, varataan lopetusaika. Kyse ei ole luovuttamisesta, vaan armollisuudesta. Tsemppiä tulevaan suruun.

Lähettäjä: , 
Päivämäärä:   5.4.26 19:18:36

Kun on itselle valjennut ettei tilanne tule korjaantumaan niin tutkimukset on joutavaa rahanhaaskausta. Minulle tärkeintä on että eläin ei saa kärsiä. Aika monet vammat uusiutuvat herkästi ja eläimestä riippuen seisottaminen tyhjän panttina on enemmän tai vähemmän väärin.

Lähettäjä: Vsyn 
Päivämäärä:   5.4.26 19:20:54

Kolme talvea. Keväällä aina parani ja laitumessa oli hyvä. Elätin toiveita et jos tää onni kestäisi kuitenkin ja nyt olis parempi ensi talven. Ei ollut vaan murheet palasi aina kun ilmat viileni ja kylmä kävi niveliin.

Lähettäjä: gffa 
Päivämäärä:   5.4.26 19:32:47

Olin valmis menemään siihen asti, että varsa on vieroittautunut. En siis alkanut lopettaa tammaa silloin kun sillä oli vielä varsa alla.

Hevonen ei näyttänyt kovin kipeältä, mutta koska tunsin sen ja tiesin, millainen se normaalisti on, niin huomasin sen kyllä olevan vähän vaisu. Se oli ihan hyväntuulinen, söi ja joi kyllä, lähti mielellään lenkille, jne. Enimmäkseen se oli tammalaumassa muiden kanssa, eli oli tilaa liikkua itsekseen. Jonkin verran käytin sitä talutuslenkillä yksikseen, että varsa oppi olemaan ilman äitiä leikkikavereiden kanssa.

Tamma alkoi oireilla varsan ollessa 3 kk ja tamma lopetettiin varsan ollessa alle 9 kk. Olisin halunnut pitää tammaa vielä hetken, mutten viitsinyt, koska olin jo puoli vuotta katsellut tammaa, joka ei ollut oma itsensä. Monesti mietin, että odotinko liian kauan, mutta missään vaiheessa ei tullut tilannetta, että hevonen olisi oikeasti jo luovuttanut tai selkeästi kipeä. Muiden mielestä se oli ihan terve ja sain pitkään kuulla haukkuja siitä, kuinka "lopetutin ihan terveen hevosen". Perustelu heillä se, että "Moni kimo elää terveenä yli kaksikymppiseksi!". No niin tekee. Ja toiset kuolee käsiin jo kuusivuotiaana, minun hevoseni lopetettiin 12-vuotiaana.

Toisaalta olin koko ajan pelännyt, että se joudutaan lopettamaan. Ostin sen alunperinkin siitoskäyttöön, kun se oli joskus nuorena rikkonut jalan ja kesti enää kevyttä käyttöä. Tiesin myös, että kimo tamma on riski, koska melanooma = kimosyöpä. Kolmannen varsan kohdalla se sitten alkoi oireilla.

Ei avattu virallisesti klinikalla, koska olisi pitänyt raahata ruho Viikkiin, ja asun ihan toisessa päässä Suomea. Hevonen lopetettiin kotipihaan, en alkanut sitä edes elossa kuskaamaan enää minnekään.

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   5.4.26 20:02:39

Noh ekoja kertoja ajattelin tosissani varmaan 10 vuotta sitten, että aika pitkä aika ilmeisesti. Mutta päätin vielä yrittää ja melko pian alkoikin kunnon ylämäki ja hevonen ollut hyvässä kunnossa.

Lähettäjä: Myy 
Päivämäärä:   5.4.26 20:26:15

Sen jälkeen kun klinikalta tulee tieto ettei mitään voi tehdä, tai voi tehdä, mutta on super kallista ja toipuminen epävarmaa.
Yhden nuoren kanssa taisi mennä 3 vuotta

Lähettäjä: N 
Päivämäärä:   6.4.26 08:55:59

Kolmisen viikkoa.

Päivämäärä:   6.4.26 09:08:35

Kyllä mä olen hevosten kanssa miettinyt jo alun perin että mihin asti olen valmis ketäkin hoitamaan. Ts. jokaisen lopetusraja on olemassa jossain. Eläkeläisellä se on edessä jos alkaa oikeastaan mikään isompi vaivaamaan jota ei saa hoidettua ns. kertalaakista. Tai jos tulee jotain kallista. Ratsuilla joilla vakuutus sitten taas enemmän hoidetaan, mutta pohditaan elämänlaatua samalla. Sun hevonen ei kuulosta kovin sairaalta, tutkisin kyllä ennen kun ampuisin.

Lähettäjä: Jepulis 
Päivämäärä:   6.4.26 09:44:49

Neljäs vuosi taitaa olla menossa. Enemmän ongelma on omassa jaksamisessa, kun täysin käyttökuntoon tämä yksilö ei koskaan tule. Pihan perällä sekoilemassa voi viettää kivutonta elämää, minä maksan seurasta aikani ja useampia tonneja vuosittain.

Lähettäjä: .... 
Päivämäärä:   6.4.26 09:56:10

Paljon on vaivoja, joita voi hoitaa. Sitten jos ei enää pysy hoitamallakaan kivuttomana, on päätös tehtävä.

Lähettäjä: M 
Päivämäärä:   6.4.26 10:49:37

Yhden ratsastuskerran päätteeksi tein päätöksen ja seuraavana aamuna vein lopetettavaksi ja avattavaksi Viikkiin.

Se oli sellainen ratsastuskerta jossa totesin että tällä touhulla ei ole enää mitään koulutuksellista arvoa, vaan hevonen on kipeä.

Oli oikea päätös, avausraportti oli melko painavaa kuultavaa. Hevonen oli 5-vuotias omakasvatti.

Lähettäjä: *** 
Päivämäärä:   6.4.26 11:12:10

Aika raaka veto jos ei edes tutki.

Lähettäjä: M 
Päivämäärä:   6.4.26 11:14:48

Mun hevonen oli tutkittu monta kertaa koska oli oireita, vikaa ei vaan löytynyt ennen avausta.

Eli oli se ajatus lopetuksesta ollut päässä jo pidempään, mutta kun vikaa ei löytynyt niin annettiin loppuun asti mahdollisuus.

Lähettäjä: Heppa 
Päivämäärä:   6.4.26 12:27:45

Viikko, kun se ajatus juolahtaa toisen kerran mieleen niin sitten jo toimitaan.

Toki hevonen oli ollut jo ennen sitä osphoksella, mutta ei enää vastannut lääkkeeseen kuten ennen.
Hevonen tuntui myös sen viikon aikana itsekin luovuttavan. Loppui laidunkausi, alkoi viilettää, ei enää ollut samaa pilkettä silmäkulmassa.

Lähettäjä: Heräsi kysymys: 
Päivämäärä:   6.4.26 12:46:09

Onko sitä jalkojaan varovaa pakko varustaa?

Lähettäjä: Mette 
Päivämäärä:   6.4.26 13:18:38

Toista vuotta olen omani lopetusta pohtinut. Kyseessä on 16- vuotias harrateheppa, jolla kaikkea pientä vaivaa koko ajan. Nyt ollut oloneuvoksena vuoden päivät ja talutuslenkkejä tehdään välillä ja muuta pikku jumppaa.
Olen päättänyt laittaa pois laidunkauden jälkeen, koska omakin jaksaminen tällä hetkellä äärirajoilla...

Lähettäjä: Nops 
Päivämäärä:   6.4.26 13:38:23

Heräsi kysymys: se jalkojaan varova ONTUU. Jos ei pysty liikkumaan normaalisti, niin silloin hevosella on kipuja. Ihanaa ja hevosystävällistä pitää kipeää hengissä.

Lähettäjä: .. 
Päivämäärä:   6.4.26 16:00:52

Väistätä maastakäsin, jos takajalat ei astu oikein, niin älä enää selkään mene.

Lähettäjä: J 
Päivämäärä:   6.4.26 16:21:29

Mietin noin vuoden, kontrollissa oli sitten tilanne mennyt niin huonoksi jo että parin viikon pohdinnan ja tarkemman hevosen seurailun jälkeen lähti.

Lähettäjä: EiOmaa 
Päivämäärä:   6.4.26 16:59:50

Vuoden verran nyt mietinyt. Hevonen on nyt ihan iloinen ja pirteä, ei onnu, mutta ei se taida käyttöä kestää. Vikalistaa on ennestäänkin, mutta nykyinen yli vuoden kestänyt sairasloma alkoi kaatumisesta.

Lähettäjä: .-.-. 
Päivämäärä:   6.4.26 20:13:34

Lopetin huippu hienon tamman sen ollessa 11 vuotias. Olin puolen vuoden ajan katsonut ja tutkinut ja hoitanut milloin mitäkin.
Sitten totesin että ei enää, kun käytiin kontrollissa ell ja oireili taas eri asiaa.
Hevonen, joka liikkui aina mielellään, ei enää halunnut kuin kävellä liinan päässä. Söi ja oli ulkoisesti hyvän näköinen edelleen, mutta tiesin ettei ollut kunnossa.

Lähettäjä: Veeras 
Päivämäärä:   6.4.26 20:25:35

Nyt täytyy kyllä sanoa suoraan. Aloittajalla on tosissaan pikapikaa päätös edessä. Et sä voi kipeää eläintä pitää hoitamatta. Joko se tutkitaan ja hoidetaan tai se lopetetaan, ei vain mietitä ja katsella kipeää.

Lähettäjä: .... 
Päivämäärä:   6.4.26 21:02:42

Veeras: juuri näin!!

Lähettäjä: pii 
Päivämäärä:   6.4.26 21:15:57

*** samaa mieltä. Ei pidä ottaa mitään eläintä vastuulleen, jos ei ole epäilyksen mieleen tullessa valmis tutkituttamaan. Jokainen eläin sairastelee tai loukkaantuu jossain vaiheessa ja silloin on tutkituttava mikä on vikana. Ja hevosen kyseessä ollessa ihan jo varusteiden sopivuudesta alkaen tutkittava/varmistettava.

Päivämäärä:   6.4.26 21:19:07

Veeras, samaa mieltä. Surullista on, että näitä pipipäitä löytyy ja ratsastelee yms ihan surutta, vaikka tiedostavat että on jostain kipeä..

Lähettäjä: pilkunviilaaja 
Päivämäärä:   7.4.26 11:01:24

Ensimmäisen kanssa luopumistyötä tehtiin n. 3kk. Tänä aikana hevosta vielä yritettiin hoitaa, kuntouttaa ja selvittää josko joku asia auttaisi. Suunnilleen viimeinen 1kk oli lähinnä klinikka-ajan odottelua tutulle haluamalleni lääkärille +työt sumplittuna sillä ajatuksella että hevonen erittäin todennäköisesti jää sille tielleen ja minä menen kotiin itkemään.

Toisen kanssa mietin lopetusta viimeiset 6kk, lopulta vähän yli vuoden kestäneen sairastelun vuoksi. Ongelmallista oli se, kun sairastelut/tapaturmat ei varsinaisesti liittyneet toisiinsa ja sikäli oli toiveita paranemisesta.
Kulutin tähän hevoseen n. 5000e vähän yli vuodessa. Mietin moneen kertaan missä tulee raja vastaan, ja viimein asetin rajan sekä oman jaksamiseni että kulujen vuoksi.

Tsemppiä aloittaja, päätös ei ole koskaan helppo eikä sen kuulukaan sitä olla. Jos olet tutkinut hevostasi sen verran, että tiedät miksi olet päätynyt lopetuspäätökseen ja tiedät päätöksen olevan juuri sinulle ja hevosellesi oikea, se riittää.
Omat taloudelliset ja ajalliset realiteetit kannattaa tiedostaa ja asettaa omat rajat niin, ettei väsytä itseään sairastumiseen asti tai aiheuta itselleen velkoja joita on vaikea hoitaa myöhemmin.

Ylös ⇑   

Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

Otsikko:

Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.