Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Miksi hevonen ei hypännyt?

Lähettäjä: P. Olle 
Päivämäärä:   5.4.26 15:16:16

Ratsastit hevosella, joka ei suostunut hyppäämään estettä. Miksi? Mikä oli vikana, mitä puuttui, mitä oli liikaa?

Re: Miksi hevonen ei hypännyt?

Lähettäjä: wiisu 
Päivämäärä:   5.4.26 15:27:28

kun mun vanha, jo edesmennyt hevonen alkoi kieltelemään pienilläkin esteillä, syynä oli niverikko molemmissa etujaloissa. Silloin hypyn alastulo tekee kipeää ja hevonen ei halua hypätä. Kuoppaan meni aika nopeasti mun 16v tamma kun piikityksetkään ei enää auttaneet.

Lähettäjä: Tintti 
Päivämäärä:   5.4.26 15:30:55

Useimmiten on ollut kyse epätäsmällisestä ratsastuksesta, eli olen päästänyt laukan huonoksi, jättänyt suoristamatta ennen estettä, heittänyt ohjan pois, unohtanut pitää jalan kiinni tai lähtenyt työntämään ennen estettä. Eli omaa tötöilyä taidottomuudesta ja välillä jännityksestäkin johtuen.

Joskus olen myös ratsastanut hevosella joka jännitti hyppäämistä eikä suostunut menemään esteelle, jos ope seisoi lähellä. Toisella hevosella ei ollut oikein minkäänlaista estesilmää ja se oli luonnostaan hidas muuttamaan tempoa ja rytmiä. Se yritti rehellisesti, vaikka hyppääminen oli sille vaikeaa, mutta välillä se vaan ei saanut askeleita sopimaan ja fiksuna mieluummin stoppasi kuin meni esteen sekaan.

Ex-ravurilämppäreillä on joskus menty sellaista sotkulaukkaa, että ihme kun askeleet osuivat edes sinne päin.

Joskus hevonen on myös ollut jännittynyt tai kiinnostunut jostain ulkopuolisesta asiasta, enkä ole osannut ratsastaa niin että saisin sen keskittymisen käännettyä tehtävään.

Lähettäjä: Heppulo 
Päivämäärä:   5.4.26 15:32:37

Meillä oli hevosella kaularangassa tapaturmainen trauma. Vasta lopetuksessa selvisi, oli kuuma estehevonen joka alkoi vaan tökkii. Tietoa tapaturmasta ei ollut ennen avausta

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   5.4.26 15:35:18

Kinnerpatit alkoi oireilla, jolloin hevonen alkoi kieltää. Ei näkynyt siinä vaiheessa vielä muuten missään mutta kuukausia myöhemmin alkoi näkyä hevosen takapään liikkeessä sileällä. Hevonen oli tuolloin 15 vuotias.

Päivämäärä:   5.4.26 15:50:52

Vanhalla nivelrikko, nuorella uuden tyyppinen este, olisi pitänyt käydä se näyttämässä kunnolla ensin.

Lähettäjä: HP 
Päivämäärä:   5.4.26 16:05:06

Kipeä hevonen, epäsopivat varusteet, pelottava varjo, huono ratsastus. Vaikea nyt sanoa syytä.

Päivämäärä:   5.4.26 18:17:37

Omani ovat tarkkoja ratsastuksesta, jos jättää yksin ennen estettä tai tehtäväsarjaa, toinen stoppaa ja toinen hipsii ohi. Menevät vasta, kun ratsastaa perille asti. Toinen on myös erittäin varovainen ja sille saakin rakentaa tehtävät varovaisesti tasoa nostaen, sillä ei mene edes puomin yli jos ehtii tulla liian varovaiseksi alkuvaiheessa.

Terveydelliset syyt kieltelylle on aina hyvä varmistaa, mutta myös katsoa tarkkaan miten itse ratsastaa esteelle, jotkut hevoset ei mene mihinkään jos ne jää täysin yksin lähestymisessä

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   5.4.26 19:29:39

Hypätty liikaa. Oli tuntihevonen, mutta tallin omistajan tytön kaveri hyppäsi sillä 5x viikossa mahdollisimman isoa.

Lähettäjä: Ella 
Päivämäärä:   5.4.26 19:33:28

Mulla kaksi hevosta, jotka (esteillä) tosi erilaisia ratsastaa.
Toinen kieltää pienemmästäkin asiasta: huono lähestyminen, ratsastaja jää pohkeella puristamaan, ratsastaja jää kädellä taakse, joku varuste huonosti, outo este, esteen takana jotain erikoista (esim. katsomo) jne. Ei tarvitse isoakaan virhettä tai muuta olla niin jättää hyppäämättä. Tässä siis tosi armoton ja jopa vähän liiankin, tosi usein olisi vielä ollut ihan reilua myös hypätä mutta kieltää.

Toinen taas ei kiellä oikeastaan kuin silloin jos lähestyminen esteelle on aivan älyttömän huono ja täysin mahdoton hypätä tai jos on kipeä. Tämä saisi taas mielestäni kieltää herkemminkin, välillä pelastelee tosi pahoistakin paikoista.

Päivämäärä:   5.4.26 23:03:27

Olen ratsastanut huonosti: jähmettynyt istumaan, tuonut huonon tien, jäänyt kaarteessa sisäohjaan ja vinoa hevosta pusken, ei tarpeeksi rytmiä ja etenemistä laukassa. Tai este on näyttänyt tosi erilaiselta, esim vesimatto alla tai uusi lankku ja pysähtynyt tuijottamaan.

Ylös ⇑   

Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

Otsikko:

Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.