|
Lähettäjä: jejjee
Päivämäärä: 5.4.26 19:23:57
"163cm ja 600kg hevonen"
Melkoinen mörssäri!!
Minulla oli aika muhkurunkoinen, ei siis todellakaan sporttinen 172 cm puokki, joka painoi 650 kg... Eli tuo 163 cm 600 kg hevonen on sitten joko hemmetin lihava tai sitten rodultaan joku työhevonen...
"163 senttiselle ja 60-kiloiselle ihmiselle"
Minä olen 163 cm 56 kg ja minulla on omaan pituuteeni nähden pitkät reidet ja mahdun silti vallan mainiosti lähes kaikkiin 16,5" hevossatuloihin. 16" ponisatulat saattavat olla aika ahtaita.
Oletko siis pelkkää reisiluuta, vai mikä on ongelmana? Tykkäätkö mennä todella lyhyillä jalustimilla? Vai miksi tarvitset 17,5" satulan? Pidennä jalustimia ja testaa sen mukaan, minkä mallinen siipi tai miten asettuvat polvituet olisi hyvät.
Jos etsit koulusatulaa, niin silloin satulan malli ei sinulle sovi tai olet liian jäykkä, jos et mahdu pienempään kuin 17,5" satulaan. Eli et saa lonkkia auki ja jalkoja alas vaan ne tunkevat eteen ja siksi pylly änkeää takakaarelle.
Joillakin tuohon auttaa lonkkajumppa, toisilla taas lonkkien rakenne on sellainen, ettei ole jumpasta kiinni vaan lonkat ei vain taivu sellaiseen "kouluratsastaja-asentoon".
Toki kun hevonen on leveä, niin senkin vuoksi on mahdollista, ettei sinun lonkkien liikkuvuus riitä sen selkään, joten mikään satula ei auta siihen, että saisit jalkasi mukavasti sen ympärille.
Lihavaa hevosta voit ja kannattaakin laihduttaa, mutta normaalipainoiselle sinun kannattaa hankkia satula, jossa on korkea mutta kapea istuin, ei missään nimessä leveä istuin. Korkea ja kapea istuin auttaa sinua saamaan jalat ympärille paremmin.
Kippaako istuntasi eteen?
Oletko notkoselkäisenä satulassa?
Tunkeeko polvet eteen?
Vai onko lantiokori suorassa ja tasapainossa, selkä neutraali ja jalat laskeutuu suoraan alas?
|