Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  40cm paneelit ja 17" istuin

Lähettäjä: epätoivo 
Päivämäärä:   5.4.26 13:30:30

Onko kukaan onnistunut ratkaisemaan ikuista ongelmaa, kun hevosella on erittäin lyhyt satulansija, mutta omistaja ei mahdu kuin minimissään 17" istuimeen. 16,5" istuimeen ei reidenpituus anna istua kuin takakaarella. Paras olisi 17,5 istuin
Hevonen ei ole pieni, mutta satulansija on lyhyt ja leveä pöytä

Re: 40cm paneelit ja 17" istuin

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   5.4.26 13:52:17

Ostamalla sopivan kokoisen hevosen itselleni.

Lähettäjä: _ 
Päivämäärä:   5.4.26 14:06:16

Prestige D1 paneelit juuri ja juuri 42cm koossa 17" ja hyvin mahtuu pitkäjalkainen 170cm kyytiin

Kannattaa tsekata issikkasatulat, Henri de rivel, Origo (tosi lyhyet paneelit)

Lähettäjä: rkr 
Päivämäärä:   5.4.26 14:24:54

Eihän se istuimen koko kerro, paljonko reidelle on tilaa. Siipien mallin/pituuden voi monilla merkeillä/malleilla päättää tilausvaiheessa itse, joten on mahdollista hankkia satula, jossa pieni istuin ja lyhyet paneelit, mutta pidemmät/eteenotetut/lyhyemmät siivet.

Eli joutuu ostamaan satulan uutena.

Lähettäjä: k 
Päivämäärä:   5.4.26 14:41:55

Kiinnostaa myös. Eikös nuo istuinkoot myös vaihtele eri merkeillä?

Päivämäärä:   5.4.26 15:06:47

Henri de Rivel on todella lyhyt. Origo taitaa olla lähes sama.

Päivämäärä:   5.4.26 15:47:03

Jos 163 senttiselle ja 60-kiloiselle ihmiselle 163cm ja 600kg hevonen ei ole sopiva, ei taida olla toivoa lajin parissa..

Päivämäärä:   5.4.26 15:47:35

Ja juuri bongasin nuo Origo-satulat. Onko niistä kokemusta? Tai Henri de Riveleistä?

Lähettäjä: x 
Päivämäärä:   5.4.26 15:54:52

Röösli

Lähettäjä: !! 
Päivämäärä:   5.4.26 17:09:08

Mulla lyhyt HDR. Ite tykkään tosi paljon

Lähettäjä: — 
Päivämäärä:   5.4.26 17:32:24

Ja sitten nuo kaikki ehdotetut satulamallit eivät käy pöytäleveään selkään. Tarvitset todennäköisesti u mallisen etukaaren. Noissa origoissa/riveleissä yms on v mallinen kaari eikä sovi leveään selkään vaikka lyhyitä satuloita ovatkin. Itse en mahdu niihin jalkoineni millään.

Halvemmista satuloista Globus Clic 17” on 42cm pitkä. Se on u:n mallinen. Sopii leveälle.

Lähettäjä: jep 
Päivämäärä:   5.4.26 17:39:39

Trekkerin satuloihin saa lyhyet paneelit, esim. 40 cm. Istuinkokoa voi säätää, maksimi on muistaakseni 18".

Päivämäärä:   5.4.26 18:16:39

"Jos 163 senttiselle ja 60-kiloiselle ihmiselle 163cm ja 600kg hevonen ei ole sopiva, ei taida olla toivoa lajin parissa.."

No ei ole sopiva jos et mahdu hevoselle sopivaan satulaan. Ja trekkeriin ei saa kyllä 40cm paneeleita eikä mihinkään muuhunkaan 17" satulaan. Ja hyvä niin koska kuorma ei tuollaisessa jakaudu tasaisesti kun satula on yläpuolelta pidempi kuin alapuolelta vaikka pitäisi olla päinvastoin.

Lähettäjä: jejjee 
Päivämäärä:   5.4.26 19:23:57

"163cm ja 600kg hevonen"

Melkoinen mörssäri!!

Minulla oli aika muhkurunkoinen, ei siis todellakaan sporttinen 172 cm puokki, joka painoi 650 kg... Eli tuo 163 cm 600 kg hevonen on sitten joko hemmetin lihava tai sitten rodultaan joku työhevonen...

"163 senttiselle ja 60-kiloiselle ihmiselle"

Minä olen 163 cm 56 kg ja minulla on omaan pituuteeni nähden pitkät reidet ja mahdun silti vallan mainiosti lähes kaikkiin 16,5" hevossatuloihin. 16" ponisatulat saattavat olla aika ahtaita.

Oletko siis pelkkää reisiluuta, vai mikä on ongelmana? Tykkäätkö mennä todella lyhyillä jalustimilla? Vai miksi tarvitset 17,5" satulan? Pidennä jalustimia ja testaa sen mukaan, minkä mallinen siipi tai miten asettuvat polvituet olisi hyvät.

Jos etsit koulusatulaa, niin silloin satulan malli ei sinulle sovi tai olet liian jäykkä, jos et mahdu pienempään kuin 17,5" satulaan. Eli et saa lonkkia auki ja jalkoja alas vaan ne tunkevat eteen ja siksi pylly änkeää takakaarelle.

Joillakin tuohon auttaa lonkkajumppa, toisilla taas lonkkien rakenne on sellainen, ettei ole jumpasta kiinni vaan lonkat ei vain taivu sellaiseen "kouluratsastaja-asentoon".

Toki kun hevonen on leveä, niin senkin vuoksi on mahdollista, ettei sinun lonkkien liikkuvuus riitä sen selkään, joten mikään satula ei auta siihen, että saisit jalkasi mukavasti sen ympärille.

Lihavaa hevosta voit ja kannattaakin laihduttaa, mutta normaalipainoiselle sinun kannattaa hankkia satula, jossa on korkea mutta kapea istuin, ei missään nimessä leveä istuin. Korkea ja kapea istuin auttaa sinua saamaan jalat ympärille paremmin.

Kippaako istuntasi eteen?
Oletko notkoselkäisenä satulassa?
Tunkeeko polvet eteen?
Vai onko lantiokori suorassa ja tasapainossa, selkä neutraali ja jalat laskeutuu suoraan alas?

Päivämäärä:   7.4.26 11:14:02

Olen ratsastanut koko ikäni, kaikenmallisilla hevosilla, mutta 16,5 tuuman satula on vain liian pieni minulle.17" on juuri sopiva, monessa mallissa hieman rajoilla koon suhteen. 16,5" on kokeiltu monella eri hevosella aikojen kuluessa. Jos istun keskellä, polvet menevät yli etukaaren. Useimmat liian pienet satulat pistävät minut takakaarelle. Onnea sinulle, jos lonkkasi ovat tip top ja reisiluusi lyhyet, mutta kumpaankaan en näe ratkaisua omalla kohdallani. Ja hevonen on leveä, mutta satulansija on lyhyt.

Lähettäjä: ... 
Päivämäärä:   8.4.26 14:31:08

Trekker bascule joustorunkoinen. Itse 72kg reitevä, 165cm pitkä ja mahdun ihan mukavasti 16,5 satulaan. Ei haittaisi vaikka satula olisi 17, mutta aloittaja on niin paljon hoikempi, että mahtuu varmasti hyvin. Minua hoikempi ja pitkäjalkaisempi kaveri ratsastaa myös 16,5 trekkerillä. Ja nuo satulat passaa parhaiten juurikin leveille hevosille. Facen ryhmässä rungottomat ja joustorunkoiset satulat on näitä myynnissä.

Lähettäjä: .-. 
Päivämäärä:   8.4.26 16:29:21

Sen verran tuun huuteleen, että minulla on lähipiiristäni pisin reisi. Mm. isälläni, joka on minua 10cm pidempi, on lyhyempi reisilihas. Tällä ei vaan ole mitään tekemistä painon kanssa.

Lähettäjä: ! 
Päivämäärä:   8.4.26 17:16:13

Passier ABS tai Henri de Rivel.

Lähettäjä: k 
Päivämäärä:   8.4.26 17:41:45

Jos koulusatula käy niin katsoisin askellajisatulat

Lähettäjä: Satulat 
Päivämäärä:   8.4.26 17:45:22

Henri de rivelin hieman vanhemmat mallit (ihan uusissa kuulemma laatu huonontunut, moni siirtynyt myymään origoa). Prestigen tietyt satulat, barclay.... näissä ainakin löytyy lyhyttä penkkiä johon mahtuu myös aikuinen!

Ylös ⇑   

Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

Otsikko:

Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.