Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Kouluratsastajat millaista oheistreeniä teette?

Lähettäjä: Moonina 
Päivämäärä:   4.4.26 16:16:55

Kysymys otsikossa erityisesti tavoitteellisemmin treenaaville kouluratsastajille, millaisen oheistreenin olette kokeneet kaikkein parhaiten lajia tukevaksi? Itse käyn salilla ja teen kehonhuoltoa mutta olen miettinyt pitäisikö ohjelmassa olla myös enemmän aerobista liikuntaa.

Re: Kouluratsastajat millaista oheistreeniä teette?

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   4.4.26 17:28:23

sali 4-5 kertaa viikossa. jos olisi koirien ja hevosten hoitamisen ja töiden jälkeen yhtään ylimääräistä aikaa, niin kävisin tekemässä rapputreeniä ja juoksemassa. tai vastaavasti aerobista joka kehittäisi myös reaktiokykyä, tyyliin jalkapalloa tms

Lähettäjä: H 
Päivämäärä:   4.4.26 17:44:35

Kävely- ja juoksulenkit, lihaskuntoharjoittelu (kotona tai salilla) ja pilates

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   4.4.26 18:39:16

Salilla voimareeniä 3x viikossa, parina päivänä joko yksi juoksu ja reipas kävely tai kaksi juoksua, nyrkkeilyä kerran viikkoon n. joka toinen viikko. Uintia kerran viikkoon.

Lähettäjä: , 
Päivämäärä:   4.4.26 19:08:00

Talli työt ja hengitys riittää kunnossa pysymiseksi. Mentaalipuoli ja kehonhuolto joogassa.

Lähettäjä: O 
Päivämäärä:   4.4.26 19:11:29

Pilates kotona tehtynä on ainut mihin tällä hetkellä riittää aika

Lähettäjä: Helmikorvis 
Päivämäärä:   4.4.26 19:21:52

Juoksulenkki aamusta 5 x viikossa (sisältäen kuntoportaat), 1 x laitepilatestunti ja 4x salitreeniä (pt:n tekemällä ohjelmalla) on minun oheistreenin kaava. Joka viikko menee samalla rutiinilla (paitsi no jos sattuu pidempiä kisareissuja). Ja illalla joka päivä omatoiminen rauhallinen venyttely jonkun sarjan katsomisen yhteydessä. Sekä aina ennen satulaan nousua teen muutamat lyhyet kehoa verryttelivät ja venyttelevät liikkeet. Yhdellä omalla hevosella treenaan, valmennukset 3-4 x viikossa, tällä hetkellä vaA kilpailutaso.
Tämä on ihan ok. Yritän olla tekemättä liikaa, koska taustalla on yksi pahempi ylikuntojakso ja taipumus ortoreksiaan.

Lähettäjä: Ciiila 
Päivämäärä:   4.4.26 20:29:49

Klo 04-06 aamulenkki juosten
Klo 06-08 ekan hevosen ratsastus
Klo 08-14 töitä
Klo 14-16 toisen hevosen ratsastus
Klo 16-18 kolmannen hevosen ratsastus
Klo 18-20 kuntosali, pilates tai uinti
Huomioiden että kotonani on kaikki tarvittavat kuntosalilaitteet ja uima-allas (endless pool)

Lähettäjä: Nasu 
Päivämäärä:   4.4.26 20:36:33

Fysioterapeutin kanssa treenaan kerran viikossa ja 3 kertaa itsenäisesti. 2-3 kertaa viikossa aerobista.

Lähettäjä: Meillä 
Päivämäärä:   5.4.26 07:49:51

Lihaskunto 3-4*vko ja kerran viikossa suunnilleen kävelylenkki hevosen kanssa. Jalka sen verran rikki että hyvin varovaisesti edettävä ettei se hajoa enempää. Toi lihas treeni on kyllä auttanut paljon kehon hallinnassa ja tuonut voimaa lisää.
Kestävyys urheiluahan tämä on.

Lähettäjä: Matcha 
Päivämäärä:   5.4.26 08:30:26

Minulla on joka toinen päivä ohjelmassa juoksulenkki ja joka toinen päivä sali. Simppeli malli oheisille siis. Ja lisäksi kehonhuolto-/ venyttelytuokio joka päivä kotona. Ja noh kai kropan verryttelystä menee myös 2,5 km/ suunta työmatkojen kävely arkipäivisin, vaikkei se varsinaisesti nyt liikuntaa olekaan. Yksi oma hevonen + kerran tai pari viikossa saan ratsastaa valmennuksessa lisäksi tallikaverinkin hevosella. Tavoitteena siirtyä vaB luokista tasoa ylemmäs tänä kesänä.

Lähettäjä: K 
Päivämäärä:   5.4.26 18:57:56

Kuntosalitreeni 2 x viikossa
Laitepilates 2 x viikossa
Juoksu 1 x viikossa

Muistakaa myös LEVÄTÄ!

Lähettäjä: ieie 
Päivämäärä:   5.4.26 19:57:09

Minä teen oheistreeniä ihan vain kotona jumppaamalla. Toki lenkkeilen välillä pihalla, mutten jaksa käyttää aikaa salilla ramppaamiseen, kun treenata voi kotonakin.

Se on sitten ihan yksilöstä kiinni, mikä on kenellekin parasta treeniä ja mitä treeniä kroppa kaipaa ratsastuksen tueksi. Minulla on vahva yläkroppa, mutta alakroppa on se ongelma. Turha treenata voimaa alakroppaan, jos liikkuvuus ei riitä tai alakroppa on niin kiero, että tekisin salitreenin ihan väärin.

Minulla siis lantiokori kippaa etukenoon ja sitä pitää jumpata suorempaan. Lonkat eri paria kun toinen piriformis on kireä, joten ne vaativat työtä. Lisäksi hartiat kaipaavat toisiaan niin pitää treenata yläselkää niin, että osaan aktivoida lapojen välin.

Lähettäjä: Joo 
Päivämäärä:   5.4.26 21:34:47

Siis miten te ehditte kaiken?! Mulla kaksi hevosta täysihoidossa, yhteensä 4 valmennusta viikossa. Eli perustyöpäivänä (klo 8-17 toimistolla tai vähän venähtääkin välillä) olen tallilla noin klo 18-18.30. Kotona klo 21.30-22, suihku ja ruoka sekä seuraavaan päivään työasioiden valmistelua. Etäpäivinä eli 1-2 viikossa salille ja viikonloppuisin lenkkeilyä, hiihtoa ym. Sitten vielä työmatkapäivät noin 3-4 kuussa ym, jolloin olen klo 20 tallilla ja myöhään menee. Hirveän ihana olis treenata enemmän, mutta milloin?

Lähettäjä: Lö 
Päivämäärä:   5.4.26 22:02:40

Endless pool :))) siis oikein loputon allas ... Ihan oikeasti jos kysytään lihaskunto harjoittelusta ja jonku mielestä on tärkeää mainita millaisessa altaassa uintiharkat vetää niin yritä edes vähän...

Lähettäjä: Nokey 
Päivämäärä:   5.4.26 22:09:48

Täysihoitotallilla ja yhden hevosen omistajana ei ehtimisen kanssa ole kamalasti arjessa ongelmaa, jos ei tule yllätyksiä. Arkisin menen aamulla tallille vähän ennen kuutta, 6:30 tai 7 alkaa valmennus (4 valmennusta viikossa), siitä siistimisen ja muun valmistautumisen kautta töihin, 10-18 menee töissä, töistä menen suoraan salille (3-4 päivänä viikossa) tai kaupan kautta kotiin ja heti hölkkälenkille aina niinä päivinä jolloin en käy salilla, joskus pyörähdän tässä välissä myös uudelleen tallilla jos tarve, ~ 20:30 pintaan yleensä olen kotona ja alkaa rento aika eli venyttelen, syön ja selailen somea tai katselen sarjaa tms ihan vaan pään ja kehon nollausta. Sitten iltatoimet ja ajoissa 22 jälkeen nukkumaan, että jaksaa ajoissa herätä tallille.
Viikonloput aina asia erikseen, esim jos on reissukisaviikonloppu, niin siinähän se jo aika meneekin. Mutta jos ns kotiviikonloppu, niin on aikaa kaikenlaiseen. Usein ratsastan oman lisäksi myös muidenkin hevosia ja saatan käydä kavereiden kanssa pelaamassa esim sulkapalloa tms liikunnallista aktiviteettia + tykkään ulkoilla paljon, joten lenkkeiltyä tulee viikonloppuisin runsaammin.
Mutta otan kyllä joskus myös tarkoituksella jonkun ihan puhtaasti täysin oheistreenittömän päivän kalenteriin, ne kun tekee edistymiselle aivan valtavan paljon hyvää, kehon ja mielen kannalta. Myös valmentajani on tarkka siitä, että toisinaan on maltettava ja muistettava vain levätäkin.
Useamman oman kanssa en todellakaan ehtisi näin hyvin! Älä siis nimimerkki ”Joo” stressaa, kaikkeen ei yksi ihminen voi revetä, nauti että saat omistaa kaksi hevosta ja käytä aika huoletta hyvin niihin :) Unesta/ levosta ei ainakaan saa liikaa tinkiä, se ei johda mihinkään hyvään.

Lähettäjä: :) 
Päivämäärä:   5.4.26 22:11:17

Endless pool on vastavirta-allas, eli pieni allas jossa vesi virtaa vastuksena :)

Päivämäärä:   5.4.26 23:24:22

Mm, googlaappa mikä on endless pool.

Lähettäjä: H 
Päivämäärä:   6.4.26 14:28:29

Joo: minustakin kuulostaa hurjalta osa näistä viesteistä. Yksi hevonen täysihoidossa, aamulla koiran kanssa lenkki, töihin ja töistä tallille. Etäpäivänä saatan ehtiä tekemään lounasaikaan jonkun kotijumpan, muuten oheistreenit hoidetaan viikonloppuisin.

Lähettäjä: Pepper 
Päivämäärä:   6.4.26 17:12:23

”Muistakaa myös LEVÄTÄ!”

Tämä on muuten todella tärkeää! Lisäksi riittävä ravinto on todella tärkeää, jotta ratsastajana jaksaa antaa satulassa parhaansa hevoselleen.
Olen havainnut toisinaan, että osa ratsastajista miettii hyvin fiksusti hevosten treenien kokonaisuutta ja maittavat & muistavat huolehtia hevostensa palautumisesta, mutta sitten unohtaa että myös ratsastaja itse tarvitsee lepoa ja palautumista. Enemmän ei ole aina parempi. Liika oheistreeni voi myös kääntyä itseään vastaan, jos se menee överiksi - sen kokeneet ainakin tietävät mitä tarkoitan. Valmentajana itse haluan aina tietää miten omat oppilaani treenaavat satulan ulkopuolella, jotta voin pitää silmällä ihan koko kokonaisuutta. Ja olenpa joutunut jopa asettamaan jopa yhden oman valmennettavani aivan kuntosalikieltoon, kun hyvä tarkoitus kääntyi haitaksi tuolle ratsastajalle niin satulassa kuin satulan ulkopuolellakin oheisten lähdettyä liian koville kierroksille.
Iloa treeniin kaikille, muistakaahan pitää itsestänne yhtä hyvää huolta kuin hevosistanne :)

Lähettäjä: ... 
Päivämäärä:   6.4.26 21:52:16

3*vko hölkkä 50-90 min, 3*vko salitreeni sisältäen porrastreeniä. Jaksaa istua paremmin eikä hengästy kouluradalla! Pakko kuntoilla, kun ratsastaa vain yhtä.

Lähettäjä: :) 
Päivämäärä:   7.4.26 12:04:09

Ihmettelen myös osan treenimääriä ratsastuksen lisäksi, mutta jos se toimii ja aikaa riittää, niin mikäs siinä. :D Mulla on yksi hevonen ja käyn päivätyössä 8h/pvä.

Omat oheistreenit menee viikossa suurinpiirtein näin:
2-3 kuntosalitreeniä n. 45min- 1,5h (aamulla ennen töitä tai viikonloppuna)
1-2 kävely tai hölkkä pk-sykkeillä n. 1h (usein tallin jälkeen, illalla)
3-7 rentouttavaa liikkuvuusharjoitetta (10-15min, sijoittuu iltaan)

Aikataulullisesti jos osuu huono viikko, niin salitreenit voi jäädä yhteen ja myös pk-lenkki yhteen kappaleeseen. Olen pyrkinyt liikkuvuusharjoitteet kuitenkin pitämään mukana vähintään 3x, vaikka olisikin kiireinen viikko. Teen istumatyötä ja lantion+hartioiden alue vetää herkästi jumiin, jos en tätä tee. :)

Arkisin iltapäivällä tallille, hevonen on täyshoidossa ja omaan tallireissuun menee matkoineen vähintään 3h. Valmennuksissa käydään 1-2 kertaa viikossa, riippuen aikatauluista. Arki-iltaisin tulee herkemmin tehtyä pk-lenkki tallin jälkeen, koska aikaa ei mene salille siirtymiin yms.

Lepo on tosiaan myös tärkeää ja itse ainakin huomaan heti perus arjessa, jos on tehnyt liikaa, koska alan käydä kierroksilla ja uni ei tule/nukun katkonaisesti. Siitä tiedän rauhoittaa muuta tekemistä.

Lähettäjä: *** 
Päivämäärä:   7.4.26 12:06:59

Ehtii max 2 x viikossa juoksemaan, muulle ei ole aikaa.

Päivämäärä:   7.4.26 12:11:13

Kuntosali kolme kertaa viikossa ja kauden mukaan jotain aerobista. Pyöräily, hiihto, uinti pääosin. Syksyllä tänne aukeaa hyrox sali niin sitä ajattelin kokeilla seuravaaksi.

Päivämäärä:   7.4.26 12:31:15

Tärkeintä on että matkat ovat lyhyet, koti-työ 15min siinä matkalla kuntosali+ruokakauppa. Töistä suoraa salille -> salilta kotiin 5min, siitä ruokaa ja tallille. Tallille ajoi 10min, hevonen oli täyshoidossa. Eli samana päivänä sali+talli. Jos pelkkä sali siinä tekee hyvin reenin perään 30-40min juoksun.

Viikonloppusin koko päivä aikaa tehdä 2 reeniä. Ja myös tekee tulevan viikon ruuat valmiiksi (mealprep).

Oma viikko-ohjelma oli: (hevonen menehtyi joten ei ole enää)
Ma: sali + juoksu
Ti: vapaa
Ke: sali + talli
To: vapaa tai uinti
Pe: sali + valmennus
La: vapaa / pidempi juoksulenkki
Su: talli + nyrkkeily

Salivapaa viikko joka viides viikko.

Päivämäärä:   7.4.26 18:43:18

Saatan lenkkeillä tallille (5 km) tai tallilla hevosen kanssa 3 tai 4 km lenkin. Lisäksi saatan käydä ulkokuntosalilla, joka on melkein tallimatkan varrella (jos kuljen tallille pyörällä tai autolla), mutta yleensä teen kotijumppaa ihan vain kotona. Se ei vie montaa minuuttia kerrallaan ja voi tehdä pikku pätkissä pitkin päivää.

Lähettäjä: s.,fm,. g 
Päivämäärä:   8.4.26 22:59:08

Sali ja pilates. Esim Henri Ruosteella on kotonaa sali jossa hän viettää joka aamu tunnin.
Keskivartalo ja muutenkin hyvä kunto pitää olla.

Lähettäjä: ox 
Päivämäärä:   8.4.26 23:58:32

Treenaan salilla viikosta riippuen 4-6krt. Monipuolisesti voimaa, liikkuvuutta, poljen spinningpyörää jne. Mulla on myös työn takia tietyt kuntovaatimukset ja mahdollisuus urheilla monipuolisesti työajalla. Työ on fyysistä.

Lisäksi lenkkeilen koiran (ja usein myös hevosen) kanssa sekä kävellen että juosten päivittäin. Joka päivä en toki juokse.

Tällä hetkellä vain yksi ratsastettava hevonen jonka liikutan päivittäin, ratsastan 4-6krt viikossa.

Kerran viikossa koitan ehtiä myös uimaan ja tanssitunnille (1-3h).

Seuraan leposykkeistä palautumista ja kevennän herkästi.

Ylös ⇑   

Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

Otsikko:

Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.