Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Ärsyttävä asiakas tunneilla

Lähettäjä: ei omalla 
Päivämäärä:   2.4.26 21:09:12

Tunnilla on 5 aikuista ratsastajaa. Yksi on todella ärsyttävä, ei ymmärrä ohjeita ja on aina sekaisin siitä mitä pitää tehdä. Vie energian ja koko ajan vaatii ratsastuksen opettajan huomiota ja aikaa. Tuntuu, etten saa mitään vastinetta rahoille. Toista aikaa ei ollut ratsastustunneille, oli täyttä. Mietin, että sanonko, että lopetan tämän kauden jälkeen tuon yhden henkilön vuoksi. Olen yrittänyt ymmärtää (tiedän että tyypillä on ADHT:ta ja aivojuttuja jne. ja harmittaa sen puolesta) mutta en halua enää maksaa tunneista, missä opettajan kaikki aika menee siihen yhteen. Tiedän, että muitakin ryhmäläisiä ärsyttää tämä henkilö vaikka hän ei voi itselleen mitään.

Miksi tallin pitäjä ei voi vaikka sanoa tälle henkilölle, että pitää tulla yksityistunneille, jos ei osaa ottaa ohjeita vastaan ja sekoaa aina tehtävissä?

Re: Ärsyttävä asiakas tunneilla

Lähettäjä: ... 
Päivämäärä:   2.4.26 21:17:46

Varmaan tallinpitäjä ajattelee ettei teitä haittaa niin kovin kun ette ole mitään sanoneet.

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   2.4.26 21:19:02

Ei ole asiakkaan vika vaan ohjaajan. Ohjaajan kuuluu jakaa aika asiakkaiden kesken ja mikäli tämä ei onnistu koska joku ei pysty seuraamaan tehtävää niin silloin ohjaajan tehtävä on vaihtaa asiakkaan ryhmää tai tarjota tunteja pienryhmissä tai yksityisesti. Eli puhu ohjaajalle mutta hieman paremmalla asenteella muita syyttämättä. Vaihda tallia jos liikaa risoo.

Lähettäjä: X 
Päivämäärä:   2.4.26 21:23:04

Antakaa yhdessä palautetta ensin opettajalle ja jos se ei auta, niin myös yrittäjälle. Jos tunnit pyörii ja asiakkaat maksaa, niin ei ole ongelmaa. Jos asiakkaat alkaa äänestää jaloillaan, voi tilanne olla toinen.

LähettäjäEnnea 
Päivämäärä:   2.4.26 21:44:42

Ehdottomasti sanotte porukalla tuosta. Ei ole oikein että vaativa asiakas on aina saman ryhmän riesana ja vie aikaa muilta. Pitäisi kierrättää muissakin ryhmissä.

Lähettäjä: -- 
Päivämäärä:   3.4.26 08:31:01

Komppaan pistettä. Ohjaajan pitää osata jakaa huomio kaikkien kesken. Voit hyvin sanoa siitä ohjaajalle. Toisten asiakkaiden haukkumisen voit jättää pois jos osaat yhtään käyttäytyä.

Lähettäjä: Ystävällisesti 
Päivämäärä:   3.4.26 13:45:12

En tiedä miten hyvin aloittaja tuntee tämän hankalan tyypin. Ehkä paljonkin ovat keskustelleet, kun tietää diagnoosinkin? Itse ainakin arvostaisin sitä, jos mun tekeminen ärsyttää, että tultaisiin suoraan mulle puhumaan. Aikuisia kun ollaan.
Vaikka näin: Toivottavasti et pahoita mieltäsi, mutta kun meitä on tunnilla viisi opettelemassa ratsastusta, tarvitsemme kaikki open aikaa ja neuvoja. Sun neuvominen vie nyt suurimman osan ajasta. Yritä kuunnella ohjeet ja katso mallia muista, jos jää epäselväksi. Ehkä sun kannattaisi ottaa välillä yksityistunteja, että saat juonesta kiinni. Minäkin käyn välillä yksärillä.

Lähettäjä: fkfd 
Päivämäärä:   3.4.26 14:56:05

"Miksi tallin pitäjä ei voi vaikka sanoa tälle henkilölle, että pitää tulla yksityistunneille, jos ei osaa ottaa ohjeita vastaan ja sekoaa aina tehtävissä?"

Jos tallinpitäjä ei itse pidä tunteja, niin hänen ei ehkä kannata sanoakaan.

Mutta opettajan kuuluisi sanoa, että on väärän tasoisella tunnilla, jos nykyään ei pysy muiden mukana. Ja ryhmätunnilla kuuluu ohjata kaikkia tasapuolisesti, joten jos hän kaipaa yksityisopetusta, niin hänen pitää silloin varata yksityistunti.

Sanokaa te muut siis opettajalle, että lopetatte tunneilla käymisen, jos ei laita tätä yhtä ruotuun.

Minun kaverini aloitti aikuisena tunneilla jostain HeC-tasolta, koska on lapsena/teininä ratsastanut paljonkin. Mutta heti ekan tunnin lopussa sometti, että nyt ei muuta kuin alkeistunnille, eli oli itse tajunnut, ettei ole edes HeC-tasolla vaan pitää aloittaa ihan alkeista lähtien, VAIKKA osaa kyllä itsenäiseisti mennä kaikissa askelleissa, mutta apujen käyttö on ihan olematonta, koska on lähinnä humputellut nuorempana.

Lähettäjä: * 
Päivämäärä:   3.4.26 19:32:48

Jättäkää ohjaajan tehtäväksi järjestää ryhmä toimivaksi. Miettikää miltä itsestä tuntuisi jos muut tuntilaiset kävisivät kommentoimaan sun ratsastusta. Ohjaajalle voi sanoa että hei nyt on ongelma, ja hänenhän työ se on jakaa aika tasan kaikkien kesken. Vastaavia tapauksia on nähty ja koettu ja hienovaraisesti vaihdettu tuntia.

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   4.4.26 15:32:25

Ei ole teidän tehtävä puuttua ja neuvoa missä ryhmässä tai miten tämän yhden pitäisi harrastaa. Opettajan tehtävä tämä kyllä on. Ihmisiä häiritsee eri asiat, siinä missä toista ei joku asia haittaa pätkääkään on sama asia toiselle ylitsepääsemätön ongelma. Opettaja ei voi tietää, että teitä häiritsee, jos hänelle ei asiasta kerro, joten sinne vain asiallisesti keskustelemaan.

Lähettäjä: :: 
Päivämäärä:   4.4.26 18:42:31

Meidän tallilla on ”oma ryhmä” -vaihtoehto.
Siinä 5 henkilön porukka ratsastaa omassa ryhmässään (ja etsii itse rästijät, jos joku ei pääse vakiovuorolleen). Muissa ryhmissä pitää hyväksyä se, että muita ratsastajia ei voi valita (tasoerot huomioitu kuitenkin).

Päivämäärä:   4.4.26 22:27:46

Jos vihjaat opelle, että pohdit lopettamista ja ehdotat, että tälle yhdelle voisi helpottaa tehtäviä. Ei ole hänelle itsellekään kiva olla eksyksissä koko ajan.

Lähettäjä: ope 
Päivämäärä:   4.4.26 23:37:11

Näitä on nähty vuosikymmenien mittaan. Ei tarvis olla mikään nepsy tms, vaan ihan vaan perus itsekeskeinen @!#$ tyyppi. Aika tiukasti olen näille open kaiken ajan vaatijoille joskus joutunut sanomaan, muutamalla on sanottu että ehkä joku muu koulu sopisi sulle paremmin. Siinä on sitten ollut kyllä muutakin.
Yksi oli ihan mahdoton, suostui ratsastamaan vain yhdellä hevosella, omi sen kokonaan, jos ei saanut sitä niin heittäytyi satulahuoneen lattialle itkemään. Kyllä. Onneksi osti oman hevosen ja kyllä säälin sitä tallinpitäjää jonne sen vei...

Mutta juu. Sanotto ryhmänä suoraan opelle että jos hän ei saa ko tyyppiä kuriin tinnilla niin te kaikki lopetatte. se on uhkaus joka tehoaa.

Lähettäjä: Salisyyli 
Päivämäärä:   5.4.26 10:15:19

En tiedä miten hyvin aloittaja tuntee tämän hankalan tyypin. Ehkä paljonkin ovat keskustelleet, kun tietää diagnoosinkin?

^ Ihan OT, mutta mistä tiedät, että henkilöllä on ADHD? No hän ihan taatusti kertoo sen sinulle.
Nepsyt kertoo diagnoosinsa kaikille, ja täyttävät myös sormensa niillä aihetunnisteilla.

Lähettäjä: M 
Päivämäärä:   5.4.26 17:03:36

ADHD - on nykyään vähän kuin vapaudut vankilasta- kortti. Sen taakse on helppo mennä. "Oon tällanen, kun mulla on ADHD".

Lähettäjä: wofn 
Päivämäärä:   5.4.26 22:22:30

Eiku ADHD on "vapaudu vastuusta ja alkeellisistakin käytöstavoista" -kortti.

Päivämäärä:   5.4.26 22:47:46

ADHD:n ei tarvitse näkyä ulospäin millään tavalla. Moni ADHD vaikuttaa ihan tavalliselta ulospäin, aikuisena impulsiivisuus harvoin teettää ongelmia. Ehkä joku voi herkemmin innostua juttelemaan tuntemattomille, ellei sitten ole tullut araksi ihmisten kanssa ja on siksi hiljaa. ADHD:n ei tarvitse vaikuttaa työmuistiin, avaruudelliseen hahmottamiseen tai ratsastuksessa tehtävän muistamiseen. Yleensä tehtävät tunneilla on aika lyhyitä.

Päivämäärä:   6.4.26 10:56:42

Open tehtävä toki yrittää jakaa aika asiakkaiden kesken, mutta kyllä niitä haastavia oppilaita on nykyään yhdessä jos toisessa ryhmässä. Eipä noita ratsastuskavereitaan voi valita ryhmässä

Päivämäärä:   7.4.26 08:43:26

Meidän ryhmässä oli vastaavanlainen hahmo. Erityisen ärsyttävää oli että hän halusi sen oman sekoilunsa laittaa muiden syiksi kyseenalaistamalla väistämissääntöjä ja tehtäviä. Hiphiljaa hän on poistunut muille tunneille, ja erityisesti yksäreille ja kaksareille. Varmasti varsin oikea ratkaisu kun ryhmässä ratsastaminen ei onnistu. Uskon että osansa oli opettajan pelisilmällä, miten sai asian ilmaistua että kehittyisi paremmin pienryhmissä.

Päivämäärä:   7.4.26 19:27:13

Nämä nepsyvihaajat joiden pitää päästä heittämään p*skaa joka ketjuun voisivat vähän miettiä, kuinka rakastettavia kanssaihmisiä ovat itse, ennen kuin tuomitsevat toisia. ADHD:n hajamielisyys ja impulsiivinen intoilu tai autismikirjon kaavamaisuus ovat aika pieniä juttuja jos henkilön varsinainen persoona ja käytöstavat eivät ole hanurista. (Ei, nepsyys ei ole mikään koko persoonallisuus tai kortti hihassa, vaikka te tietämättömyyttänne sellaista julistatte.) Sen sijaan tuollaiset kiusaajat, jotka alkavat heti lokeroida ja haukkua ihmisiä jotka ovat sattuneet syntymään erilaisiksi, ovat yleensä kanssaihmisistä itsekkäimpiä ja sietämättömimpiä. Minäminäminä ja minun täydellinen maailma, ei mitään nepsyjä pilaamaan täydellistä narsistista ilmatilaani, olen niin upea yksilö että voin tuomita kenet vaan! Hyi h*lvetti. Jos te nyt olettekin sattuneet törmäämään nepsyyn (tai itsediagnoosin tehneeseen huomionkipeään "hihihi orava mitä olin sanomassa taidan olla ADHD höhö" -urpoon) joka on ollut rasittava ja huonokäytöksinen, ette voi leimata koko porukkaa samaan kastiin yhden mädän omenan perusteella.

Aloittajan tapauksessa kuulostaa siltä, että ratsastajalla on ehkä hahmotushäiriö tai jokin muistia huonontava tekijä, mahdollisesti jopa aivovamma. Tuskin hän huvikseen on muiden jarruna, mutta olen siitä samaa mieltä, että tilanne ei ole reilu muiden kohdalla. Harhailijan täytyisi mennä yksityistunneille, helpommille tunneille tai sitten opettaja kylmästi jakaa aikansa paremmin. Jos joku eksyy eikä osaa suorittaa, niin jatkaa sitten matkaa pois muiden tieltä, opettaja sitten voi huutaa ohjeet kun on seuraavan kerran tulossa tehtävälle. Joka tapauksessa asiasta täytyy keskustella opettajan kanssa hienotunteisesti, ettei ratsastajan tarvitse kokea olevansa halveksunnan kohteena.

Lähettäjä: nnnn 
Päivämäärä:   7.4.26 20:16:26

Kun mä olin koulussa, luokassa oli 42 oppilasta eikä yhtään nepsyä. Tai ainakin järjestys pysyi hyvin eikä häiriköitä ollut yhtään, kaikki kuunteli ja pysyi paikoillaan.

En tiedä mistä nää nepsyt on ilmestyneet. Ehkä myös kotikasvatus on jäänyt pois...

Lähettäjä: Riu 
Päivämäärä:   7.4.26 20:24:31

Kun mä olin koulussa, ei ollut nepsyjä ei vaan lapsia jotka "ei pärjää koulussa", on "kovapäisiä" tai joilla "ei ole lukupäätä". Osaa jätettiin luokalle, osa kai roikkui jotenkuten mukana. Olipa ihanaa.

Lähettäjä: ... 
Päivämäärä:   7.4.26 20:25:04

nnnn: Kyllä nepsyjä on ollut aina suunnilleen yhtä paljon... mutta lasten kasvattaminen on jäänyt pois, siellä koulussa riehuu ihan kaikenlaiset kakarat eikä sitä voi nepsyjen syyksi laittaa! Vanhemmat haluaa olla kavereita eikä tuoteta lapsille pettymyksiä eikä vaadita mitään, onpa sitten ihme että kiukutellaan ja riehutaan kun koulussa tulee vaatimuksia vastaan...! Ei kaikki ongelmalapset todellakaan ole nepsyjä, mutta etenkin nepsyt kärsii rajojen ja rutiinien puutteesta eikä lapselta voi odottaa mitä hänelle ei ole opetettu... Nepsykiusaamisen voi heittää roskakoriin, paskaa vanhemmuutta kritisoida senkin edestä! Muistakaa, että kukaan ei valitse syntyä nepsyksi ja vielä vähemmän vanhemmille, jotka eivät osaa tukea ja kasvattaa oikein!!!

Lähettäjä: muikku 
Päivämäärä:   8.4.26 01:06:23

Totta on että osa nykyvanhemmista on kertakaikkiaan surkeita kasvattajia. Mun kaverilla on ihan kamala 5v poika (ei siis pojan syy) joka ei KOSKAAN elämässään ole kuullut sanaa EI.
En oikeastaan halua/jaksa nähdä tämän kaverini perhettä koska poika tuo mukanaan kaaoksen. Viimeksi hän kieltäytyi istumasta tuolilla ruokapöydässä ja heitteli lihapaloja takanaan olevalle seinälle, koska ruoka oli "paskaa". Vanhempansa eivät sanoneet mitään! Enkä kyllä minäkään, mutta päätin että noi ei enää meille tule!
Pojalla on kuulemma "vaikeuksia päiväkodissa". Kas kummaa...
Ja nää vanhemmat periaatteessa kivoja ja fiksuja ihmisiä - tässä kohtaa vain ihan sokeita.

Päivämäärä:   8.4.26 22:03:11

Mun ADHD lapsi on kiltti ja hyvä oppilas koulussa. Ei häiritse ja muistaa aina toivottaa opettajille hyvää huomenta ja kysyä, mitä kuuluu. Tämä johtuu myös siitä, että hän on vähän erilainen, eikä osaa olla samanlainen kuin muut nuoret.

ADHD näkyy siinä, että hänen huoneensa on yleensä kuin pommin jäljiltä, hänellä on aistiyliherkkyyksiä vaatteissa ja ruoassa, hän innostuu vähän enemmän kuin olisi coolia ja hänen on vaikea motivoitua tekemään rutiinijuttuja.

Lähettäjä: Dark Jedi 
Päivämäärä:   8.4.26 22:34:57

nnn: nepsyjä on ollut aina. Ennen vain koulu oli nepsyillekkin parempi: oli selkeät rutiinit, pysyvä lukujärjestys koko lukuvuoden, oma luokka ja pulpetti. Ei ylimääräisiä virikkeitä luokassa. Luokassa oltiin hiljaa. Jne....mä en nyt löytänyt Hesarin artikkelia kuinka nykykoulu avoimine oppimisympäristöineen, ilmiöoppimisineen ja muine nykykouluun kuuluvine juttuineen saa "terveetkin" lapset nepsyoireilemaan.

Ylös ⇑   

Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

Otsikko:

Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.