Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Vaikea (oma) hevonen

Lähettäjä: -- 
Päivämäärä:   2.4.26 10:59:13

Jos huomaat hankkineesi hevosen joka on itsellesi liian haastava, joko ratsastaa tai käsitellä tai jopa molempia, niin mitä teet?

Hankitko hevoselle taitavamman vuokraajan, tai ratsuttajan/uudelleen kouluttajan vai myytkö pois? Hankitko uuden, sopivamman hevosen tilalle? Vai hankitko uuden hevosen ja jätät vanhan pihan koristeeksi?

Entä jos ei ole rahasta kiinni, teetkö jotenkin toisin?

Re: Vaikea (oma) hevonen

Lähettäjä: :D 
Päivämäärä:   2.4.26 11:04:44

Ensin ratsuttaja apuun jos se ei millään auta niin myyn pois ja hankin itselle sopivamman.

Lähettäjä: kokemusta 
Päivämäärä:   2.4.26 11:06:32

Riippuu onko mulle liikaa hevosta, vai onko ongelmakäytöstä. Rahatilanteesta riippumatta hevoselle reiluinta olisi ensin tutkia se läpi ettei ongelmakäytös johdu kivusta. Sitten, oli tilanne kumpi tahansa, hevonen lähtee ammattilaiselle ratsutettavaksi ja itse koitan samalla oppia mahdollisimman nopeasti ratsastamaan sitä itse. Ja toki varmaan pitäisi myös ratsastaa muita hevosia, mahdollisuuksien salliessa, jotta voi silti kehittyä.

Jos en vaan itse koskaan pääse siihen tilanteeseen että oppisin sitä ratsastamaan, ja on todettu ettei hevonen ole kipeä, on vaan liikaa mulle, myisin sen pois ja alottaisin uudelleen. Ei ainakaan itsellä ole ehdoin tahdoin rahnaa ostella hevosia ja jättää niitä muiden ratsutettavaksi. Voi kun olisikin :D

Lähettäjä: Kiillett 
Päivämäärä:   2.4.26 11:28:27

Pisano já open. Vaikeilta oppii enitwn

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   2.4.26 11:28:56

Riippuu millä tavalla vaikea. Jos on terve ja on vaan itselleni liian reaktiivinen tms mutta toimii taitavammilla, luultavasti myisin ja ostaisin sopivamman itselleni. Tai jos kuitenkin tykkäisin hevosesta tosi paljon eikä tilanne nyt olisi ihan toivoton tai vaarallinen, veisin ammattiratsuttaja-valmentajan talliin ratsutettavaksi ja ottaisin itse ohessa paljon valmennuksia ja yrittäisin kehittyä. Mutta hevonen täytyisi tutkia ensin niin ettei mitään terveydellistä löytyisi, ja jos on kipeä tai oikeasti vaarallinen niin lopetus.

Lähettäjä: ) ( 
Päivämäärä:   2.4.26 11:30:44

Maasta jos olisi peruskäsittelyssä niin hankala etten pärjäisi niin menisi monttuun. Tai no, ehkä terveystarkin kautta jos ei vielä olisi tsekattu.

Ratsastuksellisesti riippuisi tilanteesta. Alkuun ratsuttaja/valmentaja apuun. Jos ei ala sujua niin joko myyntiin tai monttuun, terveydestä ja ongelmien tasosta riippuen.

Oikeasti arvaamaton ja vaarallinen ei kuulu minnekään muualle kuin monttuun. En halua omatunnolleni sitä että joku loukkaantuu vakavasti tai jopa kuolee.

Hyvän käyttöhevosen voisin jättää eläkkeelle aikanaan pihankoristeeksi jos siihen olisi sillä hetkellä mahdollisuus, mutta ongelmatapauksia ei kiinnosta pitää oli resursseja tai ei.

Päivämäärä:   2.4.26 11:31:54

Oma hevoseni on nuori, herkkä ja reaktiivinen ja siinä on kilttiin perusluonteeseen nähden yllättävän paljon hevosta. Tuntui itselle hyvin hankalalta pitkän tovin eikä yhteistyö tuntunut sujuvan, joten laitoin ratsuttajalle. Siitä vielä hetken oli todella vaikeaa vaikka apu oli läsnä päivittäin. Satunnaisesti ratsuttaja menee edelleen, mutta nyt ollaan päästy yhteisiä nuotteja soittamaan hevosen kanssa ja tunne on sellainen, että tästä ei luovuta vaikka mikä tulisi. Eikä olla luovuttukaan, vaikka ostoakin on kyselty

Lähettäjä: l 
Päivämäärä:   2.4.26 11:32:45

Pyydän kokeneemmilta apua (ratsutusta ja valmennusta ja muuta käsittelyä), sitten yritän kehittyä niin että pärjään hevosen kanssa. Jos vuoden kuluttua tilanne on edelleen sama kuin aloittaessa, myyn pois ja ostan toisen.

Päivämäärä:   2.4.26 12:58:41

Mulle tuli hevonen joka oli ratsastuksellisesti haasteellinen. Yritettiin ratsuttaa aika pitkäänkin, mutta ei toiminut. Myin pilkkahintaan ja ostin normaalin hevosen tilalle. Mikään muu ei kaduttanut kuin se etten tehnyt siirtoa aikaisemmin.

Päivämäärä:   2.4.26 13:28:45

Jos olisi ratsastuksellisesti sellainen, että tyyliin pärjäisin sileällä, mutta en esteissä. Pärjäisin kotona, mutta en kisoissa, pyytäisin jotain toista hyppäämään, satunnaisesti ratsastamaan ja satsaisin itse valmennukseen.

Jos en pärjäisi yhtään, niin myisin. Jos olisi vaikea tyyliin ”ehkä kipeä”, niin ell.

Lähettäjä: Voi ei 
Päivämäärä:   2.4.26 14:23:15

Eikö se teistä ole vastuutonta että hevonen laitetaan kiertoon vaan omistajan osaamattomuuden takia?

Lähettäjä: keowo 
Päivämäärä:   2.4.26 14:29:10

Vaihtoon. Ei todellakaan ole vastuutonta vaan nimenomaan toisinpäin. Olen nähnyt töissä aikoinaan niin paljon niitä, jotka on ostaneet itselle esim. liian vaikean tai muuten epäsopivan hevosen ja sen seurauksena hevonen jäänyt heitteille kun koko tallilla käyminen ei kiinnosta. Joskus ovat jonkun vuokraajan tai hoitajan hankkineet, joskus ei ole kehdattu myöntää että toinen hevoselle pärjää tai sopii paremmin joten omistajaa ei välttämättä ole näkynyt viikkoihin tallilla (ja sitten saatu soitella perään kun esimerkiksi kaviot alkaneet näyttää siltä että kengitys on jo pari viikoa myöhässä).

Itse olen ostanut kerran itselleni sopimattoman ja olisi kyllä pitänyt siihen reagoida aiemmin kuin 2v myöhemmin. Tässä tapauksessa hevonen oli nuori ja sen toivoin kasvavan vähän reilummin mitä lopulta teki. Olen yli 170cm pitkä eikä hevonen ikinä saavuttanut edes 160cm joten tuntui ihan ponilta. Vaikka olisi ollut rahaa se pitää ja ostaa toinen rinnalle niin en keksi mitään järkevää syytä sille, miksi en olisi myynyt ja etsinyt sille kodin jossa se saa oman sopivamman ihmisen.

Lähettäjä: .. 
Päivämäärä:   2.4.26 14:58:48

Vaihtoon jos on terve, mutta vaivaiset monttuun. Harrastuksen pitäis olla mukavaa eikä jatkuvaa taistelua ongelmien kanssa.

Lähettäjä: Maisa 
Päivämäärä:   2.4.26 15:01:15

Myin itselleni liian reaktiivisen hevosen. Oli muutenkin aika pirteä kaveri kuin vain ratsastaessa, muut asiat ei haitannu ja tykkäsin hevosesta, mutta ratsastaminen ei ollut kivaa.
Ei harmita yhtään ja on edelleen kodissa mihin myin sen. Itsellä ikää jo sen verran ettei enää jaksa ratsastaa sellaisilla hevosilla, haluan nauttia harrastuksesta.

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   2.4.26 15:03:16

"Lähettäjä: Voi ei
Päivämäärä: 2.4.26 14:23:15

Eikö se teistä ole vastuutonta että hevonen laitetaan kiertoon vaan omistajan osaamattomuuden takia?"

Voisitko hieman avata, mikä siinä on vastuutonta, jos ihminen myy eteenpäin hevosen, joka on hänelle liian vaativa?

Päivämäärä:   2.4.26 15:03:41

Jos valmentaja on sitä mieltä että vaihtoon niin sitten menee vaihtoon. Jos taas valkku uskoo että yhteistyö pystytään oppimaan niin sitten opetellaan.

Lähettäjä: # 
Päivämäärä:   2.4.26 15:10:36

Olen etsinyt hevoselle sopivamman kodin ja ostanut uuden hevosen ja yrittänyt varmistaa, että sen perusluonne on minulle sopivampi. Kaikki voittavat, myös se hevonen!

Ylös ⇑   

Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

Otsikko:

Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.