Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Liian pitkät satulat

Lähettäjä: k 
Päivämäärä:   2.4.26 08:56:44

Wintec, Bates, Arena ym. muokattavista ilmapaneeli satuloista tietävät, saako satula todellakin tulla liian pitkälle? Kun nämä myyjät tai ainakin yksi sanoo näin.
Ei kuulemma haittaa, kun tulee liian pitkälle koska ilmatyynysatula on niin pehmeä selälle. Onko mulle valehdeltu?

Re: Liian pitkät satulat

Lähettäjä:  .. 
Päivämäärä:   2.4.26 09:04:49

Tietämättömyys ei ole valehtelua.

Lähettäjä: .... 
Päivämäärä:   2.4.26 09:30:59

Miten se ilmatyynysatula osaa jättää paineen pois sieltä ylimenevältä osalta.. mietin vaan..

Omakin valkku on sanonut että on tutkimuksia jossa on todettu että satula voi olla vähän liian pitkä. Itse en ole törmännyt. Tuohan on ihan anatomia vastaista joten siksi en ole mennyt ko valkun satulaehdotuksien mukaan

Päivämäärä:   2.4.26 09:34:08

No mites sitten länkkäsatulat, eikö nekin tule tosi pitkälle taakse? Siltä näyttää ainakin mun silmään.

Lähettäjä: Älä osta 
Päivämäärä:   2.4.26 09:41:14

Sinulle on puhuttu höpöhöpöä.
Satula EI saa olla liian pitkä. Ei, vaikka se olisi noiden merkkien satula. Ei, vaikka myyjä sinulle yrittää epäsopivaa myydä tuollaisilla myyntipuheillaan. Älä osta hevosellesi liian pitkää satulaa, ajattele sen verran hevosesi hyvinvointia.

Lähettäjä: Toffe 
Päivämäärä:   2.4.26 09:44:03

Lähettäjäk
Päivämäärä2.4.26 09:34:08

No mites sitten länkkäsatulat, eikö nekin tule tosi pitkälle taakse? Siltä näyttää ainakin mun silmään.

Ei varsinaisesti. Ne on todella erilaisia rakenteeltaan kuin enkut. Länkkäsatuloissa se itse ”runko-osa”/ painoa kantava osio satulasta ei tule taakse, vaikka satula näyttääkin pidemmälle.

Lähettäjä: Maikki 
Päivämäärä:   2.4.26 10:57:26

Ei kuulemma haittaa, kun tulee liian pitkälle koska ilmatyynysatula on niin pehmeä selälle. Onko mulle valehdeltu?

^ mulle sanottiin sama. Uskoin ja ostin. Ei koskaan minkäänlaista selkä- tai muutakaan oiretta, eikä muutkaan satulan sovittajat moittineet ollenkaan. Hevonen liikkui hyvin niin kauan, kun mulla oli, eli kyseisellä satulalla monta vuotta. Hevosella siis aavistuksen liian lyhyt satulansija suhteessa mun reiden pituuteen.

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   2.4.26 11:33:45

Kyllä saa olla tarkkana. Satulakauppiaat myy mitä tahansa, kunhan kauppa käy. Pitää itse osata sovittaa. Asiakkaita on helppo höynäyttää.

Satula ei saa olla liian pitkä, mutta on yksilöllistä miten epäsopiva satula vaikuttaa hevoseen. Välttämättä ei mitenkään. Jos satula on aavistuksen liian pitkä, mutta ratsastaja on kevyt, istuu oikein, hevonen on hyvässä lihaskunnossa ja käyttää selkäänsä, se jää varmasti henkiin.

Päivämäärä:   2.4.26 13:17:53

Mun kokemus on että osa hevosista ei häiriinny vaikka satulan on sentin verran liian pitkä. Osa taas ei kestä ja silloin ei sovi tietenkään.

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   2.4.26 18:21:33

Kyllä se paino tulee selkään koko siltä alueelta mihin runko yletyttyy toppausten yläpuolella oli toppaukset sitten pehmeät tai kovat. Pehmeän ja kovan toppaukset ero vaikuttaa sitten siihen kuinka paljon rungon ylitse tulevat toppaukset jakavat painoa. Lisäksi mitä pudempi satula sitä taaempana satulan keskikohta on ja liian pitkässä satulassa keskikohta on entistä taaempana jolloin myös ratsastaja istuu lähempänä selän heikointa kohtaa. Se on sitten hevoskohtaista kuinka herkästi reagoivat tai jättävät reagoimatta jos paino tulee alueelle mitä ei ole tarkoitettu kantamaan painoa.

Lähettäjä: Riisipuuro 
Päivämäärä:   2.4.26 18:47:47

Älä osta liian pitkää. Tuo on ihan puhdasta myyntihöpötystä mitä sinulle on kerrottu, liian pitkä on liian pitkä noillakin merkeillä. Osta hevosellesi sopiva satula.

Päivämäärä:   3.4.26 09:33:25

Miten näillä riittää asiakkaita, jos näin huijaavat ihmisiä? Ihmettelen vaan.

Lähettäjä: Onhan noita 
Päivämäärä:   3.4.26 11:34:21

^ aina joku uskoo kaiken kyseenalaistamatta. Tai on esim tuore hevosenomistaja joka ei ymmärrä tai tiedä paremmasta. Ja niitäkin on, jotka ei välitä hevosestaan sen vertaamettä jaksaisi jatkaa etsimistä kun sen yhden paikalle tilatun myyjän/merkin satulat ei sopineetkaan täysin -> ostetaan se sinne päin melkein sopiva siksi.

Lähettäjä: Juu 
Päivämäärä:   3.4.26 11:46:49

Ymmärrän kyllä yskän, kun olen modernin mallisille puoliverisille etsinyt jotain muuta kuin ponisatulaa.. Jos satulan tasapaino on hyvä eli paino jakautuu rehellisesti koko paneelin alueelle seuraten selän muotoa eikä esimerkiksi keinu tai paina edestä ja takaa, pari senttiä yli viimeisen kylkiluun tuskin on ongelma. Jos istuinosa on niin pieni, että ratsastajan paino on takakaarella ja keskittää koko ratsastajan painon rintarangan viimeiseen kolmannekseen, niin siinä ei oikean pituinen paneeli paljon lohduta ja hevonen kyllä ei tykkää.
Nykyjalostus vain tuottaa sellaisia hevosia, että 165-senttinen normaalipainoinen ratsastaja mahtuu niukin naukin 17" istuimeen, kun 170cm
puokin satulansija on niin lyhyt..
Mutta ratsastus ei ole köyhien laji ja nyt on mittatilaussatuloiden kulta-aika..

Lähettäjä: — 
Päivämäärä:   3.4.26 12:25:37

” Ymmärrän kyllä yskän, kun olen modernin mallisille puoliverisille etsinyt jotain muuta kuin ponisatulaa.. Jos satulan tasapaino on hyvä eli paino jakautuu rehellisesti koko paneelin alueelle seuraten selän muotoa eikä esimerkiksi keinu tai paina edestä ja takaa, pari senttiä yli viimeisen kylkiluun tuskin on ongelma. Jos istuinosa on niin pieni, että ratsastajan paino on takakaarella ja keskittää koko ratsastajan painon rintarangan viimeiseen kolmannekseen, niin siinä ei oikean pituinen paneeli paljon lohduta ja hevonen kyllä ei tykkää.”

Se on juuri näin. On osattava katsoa se kokonaisuus. Satulan runko on se mikä hommassa määrää. Ja miten se ratsastaja istuu siinä satulassa. Se kantava runko ja ratsastajan paino on mahduttava niiden kylkiluiden määräämälle satulan paikalle. Liian isoa ratsastajaa ei voi laittaa pieneen satulaan kun paino jakautuu väärin.
Se että pehmeä paneeli johon ei kohdistu painetta tulee pari senttiä yli kylkiluiden, ei haittaa yhtään mitään.

Päivämäärä:   3.4.26 14:14:50

Kiitos viiva ja juu näkemyksistänne. Olen juuri se ensihevosen tietämätön omistaja jolle myytiin jonkun verran pitkä satula. En ole varma, onko katastrofi, mutta hevosen jumiutumisen syyksi mietitty satulaa. Toki selkä muuttunut muutenkin, ettei pituus välttämättä ainoa syy. Ammattilaisen apua ja uutta satulaa tarvitaan, mutta kenen voi luottaa ja mistä aloittaa…

Lähettäjä: — 
Päivämäärä:   3.4.26 14:49:13

Nämä ilmapaneelit pitäisi kieltää. Ja uskomus niiden sovitukseen se että muokkautuvat kun istutaan päälle. Eivät myöskään ole pehmeät. Mitä käy ilmapallolle kun istut päälle? Se ilma siirtyy aina pois paineen alta.
Tässäkin asiassa se runko on oltava hevosen selän mallinen, täysin. Satulaa ei enää muokata paloilla tai oleteta että ilma muokkautuu tasaisesti, se on tekohengitystä. Jos rungon malli el ole hevoselle oikea, on satula väärä.
Ilmapaneeleilla topattuja satulaa en ottaisi missään nimessä hevoseni selkään. En ainakaan senttiäkään liian pitkänä.

Satulan sovittaja vain myy. kuka tahansa voi myydä.

Kunnon satulaseppä jolla taitoa muokata ja tehdä satuloita on ainoa oikea. Tietysti satuloiden toppaus ja muokkaus on käsityötä ja hevoset ovat yksilöitä, joten virheitä tai hevoselle kelpaamattomia sattuu heillekin, kuten kaikille käsityöammatissa oleville.

Lähettäjä: Tea 
Päivämäärä:   3.4.26 20:45:45

On se vaan ihmeellistä, että olympiatasolla kisataan näillä parjatuilla ilmatopatuilla satuloilla, eikä hevoset ole menneet pilalle! Mutta eihän ne tietty mitään ymmärräkään.

Lähettäjä: A 
Päivämäärä:   7.4.26 10:06:53

Onstin hevoselleni satulasepältä Arenan ilmatopatun satulan. Hevonen tosi lyhyt ja satulan löytäminen vaikeaa. Sama hevonen tosi herkkä ja kertoo kyllä, jos joku mättää. Ilmatopatun, hieman liian pitkän satulan kanssa ei ollut mitään ongelmaa, liikkui tosi hyvin. Alla käytin siihen suositeltua romaania.

Lähettäjä: Lö 
Päivämäärä:   7.4.26 10:24:02

Aika yksilökohtaista on, itselle sattunut hevosia joilla lyhyt satulansija ja yhdellä tullessa jäätävät lapakuopat esim. Ei ole helppoa mutta aina on satula löytynyt eikä selkäkipuja ole ollut. Opettele itse mahdollisimman paljon , hae kokeiluun satuloita ja kokeile ratsastaa. Analuöysoi hevosesi selkää millainen se on? Mikä satula sillä oli ennen sinulle tuloa? Monesti perusnesteflättärit on armeliaampia sovittaa kun koulusatulat ja niitä saa järkevään hintaan. Itse menin yleensä maastot estesatulalla ja tietty hypyt ja koulusatulat käytin vain 1-2 ket vkossa kunnes sain esim tälle lapakuoppaiselle rakennettua selkälihakset. Se on sitten yhtä tärkeää että ratsastaa hevosta niin että se kannattelee ratsastajaa vahvoilla selkälihaksilla eikä mene selkä alhaalla. Lisäksi vatsalihakset töihin, näin se vähän huonomminkin istuva satula ei tee haittaa niin paljon. Toki aina etsittävä niin hyvä kun mahd. Satuloiden paneeleissa ja pituuksissa on eroja, villatopattu/lateksi, onko paneelit oikeassa kulmassa eli selän mallin mukaan joko tynnyri tai harjakatto esim. Lavat saattaa työntää satulaa jne

Lähettäjä: Oonu 
Päivämäärä:   7.4.26 11:20:07

Ei, älä osta liian pitkää, se on epäsopiva. Osta hevosellesi sopiva satula. Vaikka sitten joltain muulta merkiltä, jos ei tuolta löydy sopivaa mallia.

Lähettäjä: JJ21 
Päivämäärä:   7.4.26 19:41:24

Täällä se on taas näköjään "asiantuntijoiden kokoontumisajot" lynkkaamassa tämän myyjän tietämättä satulansovituksesta, saati aloittajan kokonaistilanteesta yhtään mitään :)

Jokunen ihan fiksu kommenttikin tosin ketjusta löyty.

Aloittajalle suosittelen, että JOS tämä on ostettu tehtaan valtuuttamalta/kouluttamalta myyjältä, niin ota ennemmin häneen yhteyttä ja jätät nämä hötönetin "asiantuntijalausunnot" huomioimatta.

Äläkä kysy neuvoa edes siltä naapurin kummin kaiman siskonlikan tutulta satulasepältä, mikä tallin käytävällä seisovalle hevoselle "osaa mielestään" satulan oikean tasapainonkin kertoa ja mittaamatta hevosta "osaa" vaihtaa satulaan hevoselle täysin VÄÄRÄNlevyisen kaaren.

Ylös ⇑   

Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

Otsikko:

Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.