|
Lähettäjä: Ly
Päivämäärä: 2.4.26 09:24:09
"Kyllä näin aikuisiällä paras palkinto on ollut se kokemus ja osaaminen, mitä sai. Vuosien varrella sai lisää vastuuta ja opetettiin lisää. Mun taidot on isolta osin peräisin ratsastuskoululta. Sellaisia hyödyllisiä taitoja kuten juoksutus, hevosten siistiminen, ensiapu, hauteiden ja siteiden teko, hokkien kiinnitys, madotus, lääkitseminen, kengän irrotus jne. Näistä on paljon iloa ollut myöhemmin, kun oman tai tallikaverin hevosen kanssa onkin tullut joku tilanne. Tai ihan vaan arjessa (juoksutus yms).
Toki silloin nuorena oli ratsastus se juttu. Ja toki ylpeydellä se oma hoitohevonen hoidettiin. Kaipa se sen kanssa oleminen oli kuitenkin parasta."
Tämä on melkein kuin omasta kynästäni, joskaan en ihan noin monipuolista oppia saanut vielä ratsastuskoulussa. Yksityishevosia hoitaessa taidot täydentyivät. Mutta lapsena parasta oli, jos pääsi ratsastamaan ja hengaamaan samanmielisten kavereiden kanssa. Hoitamisen arvon olen tajunnut vasta myöhemmin - etenkin nyt, kun hoitajakulttuuria ei enää lähitalleilla ole. On onni, että ehdin itse elää sen ajan. Hoitajuudesta tarttui mukaan paljon tietoa ja (arkaankin tyttöön) rohkeutta.
"Se oli kunnia hoitta Pollea, sitten kirjotettiin hoitovihkoon aina oman päivän tapahtumat, että muut hoitajat saivat ne lukea ja raapustaa omat tarinansa."
Olin jo ihan unohtanut hoitovihot! Sinne oli tosiaan tärkeää raportoida hevosen kuulumiset ja mahdolliset ekstrajutut (harjojen tai hevosen perusteellinen pesu, karsinan pesu, varusteiden huolellinen putsaus). Omalla hoitohevosellani pidettiin lisäksi kirjaa hevosen työkuormasta. Olisipa hienoa, jos jostain löytyisi näitä vanhoja hoitovihkoja.
|