|
Lähettäjä: .
Päivämäärä: 1.4.26 06:31:17
Pitkästä aikaa olen sellaisessa tilanteessa, että valmennettavani käy kahdella valmentajalla.
Hevonen on nuorehko pv ruuna ja olen työstänyt ratsastajan kanssa, että se liikkuisi rehellisesti pohkeesta eteen ja veisi ratsastajaa rehellisellä eteenpäinpyrkimyksellä. Olemme tehneet hyvin vähän ”temppuja”, koska hevosen eteenpäinpyrkimys ei ole riittävä ja tavoite tälle kaudelle on mennä alkupään helppo a:n ohjelmia. Pohkeenväistöt sujuu hyvin, mutta sulut/avot ollaan työstetty lähinnä taipumisen ja notkeuden kehittämiseksi, ei niinkään liikesarjoissa teknisinä tehtävinä. Myös ratsastajan kanssa ollaan keskusteltu, että niin kauan kun hevonen ei liiku rehellisesti eteen on kokoavien liikkeiden ratsastaminen huono ajatus, sillä sinulla ei ole energiaa mitä käyttää kokoamiseen. Ollaan siis keskusteltu, mikä on se kehityskohde nro 1 ennen kuin kokoavaa työskentelyä lisätään.
Talvella huomasin että ratsastajan kanssa on aloittanut uusi valkku. Tämä valkku teettää paljon kokoavia liikesarjoja, ovat harjoitelleet jo puoliaskelia ”koottua ravia” ja paljon avoja/sulkuja erilaisilla linjoilla tehtävinä. Sinänsä hevonen suorittaa kyllä linjat, mutta liikkeen laatu on heikko ja se ei kokoa rehellisesti, vaan hidastaa takajalkoja ja ne jäävät laahaaman taakse. Ratsastaja on kuitenkin todella tyytyväinen, kun hevosen kanssa pääsee tekemään enemmän ja hän saa kuulemma hyviä fiiliksiä.
Itse olen pattitilanteessa, sillä koen turhautumista siitä että hevosen liike jota ollaan talvi rakennettu, menee taaksepäin. Olen todella tarkka perusratsastuksesta ja mielestäni perusasioiden pitää toimia ennen kokoamista, kokoaminen ei saa heikentää liikkeen laatua. Toinen valkku on suositellut myös kankia, joita en ole itse vielä nähnyt tarpeelliseksi.
Olen nyt tilanteessa, jossa joko luovutan itse ratsastajan valmentamisen, sillä myös hän turhautuu kun palaa kanssani perusasioihin, eikä koko tunti rakennu teknisistä tehtävistä. Tilanne on varmasti molemminpuolinen. Tässä kohtaa valmennustavat ovat niin erilaiset, että ne eivät tue toinen toisiaan vaan hevonen hämmentyy, kun ensin hiippaillaan takajalat tallissa ja sitten pitääkin vastata pohkeeseen reippaasti ja edetä.
Onko teillä ollut samantyylisiä oppilaita, mihin ratkaisuun olette päätyneet?
|