Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  antepsin syötettynä

Lähettäjä: piina 
Päivämäärä:   31.3.26 14:26:33

Kyselen tutulta eläinlääkäriltä jos/kun tulee itselle oikeasti taas ajankohtaiseksi mutta mitkä kokemukset teillä antepsinin syöttämisestä esim. ruoan kanssa? Laittaa esim. nestemäisenä mössöön? Varmaan tehot putoaa aika roimasti...

Re: antepsin syötettynä

Lähettäjä: xx 
Päivämäärä:   31.3.26 14:46:21

Anna ruiskulla suuhun puolta tuntia ennen ruokailua. Ehtii tehdä sen suojaavan kalvon mahalaukkuun.

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   31.3.26 14:55:59

Mä annoin tuntia ennen heinää tyhjään vatsaan. Just viime viikolla yks ell sanoi, että ei haittaa vaikka saisi heinää heti perään kunhan vatsa on (mahdollisimman) tyhjä antohetkellä. Tiedä sitten, itse ajattelin että tauko ennen heinää on hyvä jotta lääke varmasti toimii oikein. Liotin roiskuu ja ruuttasin suuhun

Lähettäjä: Liikutus 
Päivämäärä:   31.3.26 15:09:32

Hevosellani on vapaa heinä. Annan antepsinin liikutuksen jälkeen ruiskulla suuhun. Silloin hevonen on paastonnut n. 1,5h (kuntoon laitto, ratsastus, pois hoitaminen). Menee sitten takaisin tarhaan syömään heinää.

Lähettäjä: Omppu2 
Päivämäärä:   31.3.26 20:15:14

Mä annoin rehun päällä, helpotti lieviin vatsaoireisiin. Sit taas pahassa tilanteessa antaisin ruiskulla suuhun tai parin namib kanssa, antepsin menee lääkkeistä helpoiten kun ei ole kovin pahan makuinen.

Päivämäärä:   31.3.26 20:20:59

Kannattaa myös ennen muita keinoja kokeilla antaa ihan sellaisenaan vaikka kädestä, jotkut hevoset tykkäävät ja syövät kuin olisi jotakin namia.

Lähettäjä: Evil 
Päivämäärä:   31.3.26 20:27:43

Liikutus: liikunta saattaa nostaa vatsahappoja, joten antaisin ennen liikutusta itse ennemmin kuin sen jälkeen.

Olen antanut rehun joukossa ”juuri ennen muita ruokia” ihan tablettina ja saanut hyvän vasteen. Varmaan pitää jokaisen kokeilla mikä parhaiten toimii, mutta silloin kun ennen liikutusta annoin niin heti tallille tullessa pikku määräön rehua, n.30 min ja sitten laittamaan hevosta kuntoon ja selkään nousu noin tunti antamisesta. Toimi meillä.

Lähettäjä: Armi 
Päivämäärä:   2.4.26 09:34:03

Itse antepsinia syöneenä voin kertoa, ettei se maistu miltään.

Päivämäärä:   2.4.26 10:19:29

Meillä on annettu eri ohjeita: pitää antaa tyhjään mahaan, ei tarvitse antaa tyhjään mahaan, puoli tuntia ennen tai jälkeen ruoan, tunti eroa muihin lääkkeisiin, ei ole ruoalla väliä kunhan muut lääkkeet eivät mene samalla jne. Viimeisin ohje oli vain että ennen liikutusta eikä ruoasta tai muista lääkkeistä mainittu.

Olen sanonut eläinlääkärille että kun lääke kerran pitää antaa kolmesti päivässä, niin se annetaan ruoan ja muiden lääkkeiden kanssa. Yhdelläkin oli 8 eri lääkeannosta päivässä kun piti antaa 2x kipulääke, 3x antepsin sekä 2x metforem ja vielä levotyroksiini. Tätä menoa jatkui kuukauden verran eikä todellakaan ollut mahdollista toimia hevosen omaishoitajana ja odotella antepsinin ja heinien kanssa. Varsinkin kun hevonen aika nopeasti alkoi vihaamaan ruiskuista tulevaa tavaraa. Laitettiin aamulla Antepsin ekana, sitten nökö heinää ja lääkkeet naamariin. Loput aamuheinät naaman eteen ja töihin. Päivällä pystyi vähän väliä jättämään, mutta illasta sama setti. Silloin tosin ei mennyt antepsin tyhjään mahaan koska meillä ruokitaan 4 tunnin välein (paitsi yöväli, joka 6 tuntia sairastarhassa jossa vain yksi automaatti yhdellä heinäannoksella).

En ole huomannut tehossa eroa, mutta mistäs sen tietää. Ruiskulla olen antanut, meni yhdelle vellinkin seassa kun alkoi vältellä ruiskuja.

Päivämäärä:   2.4.26 10:23:50

Viimeisin ohjeistus mitä olen saanut: ruoalla ei väliä kun ei se maha kuitenkaan ole koskaan tyhjä. Juuri ennen ratsastusta annettuna auttaa eniten. Haittaa muiden lääkkeiden imeytymistä eli pitää antaa muut ensin, 30min tauko ja sitten antepsin. Antepsinin jälkeen 4h ei kannata antaa muita lääkkeitä.

Lähettäjä: piina 
Päivämäärä:   2.4.26 10:56:51

mietin siis, että vaihtoehtona ruiskusta tööttämiselle, antaisi esim jonkun ihan pienen ja laimean mössön kanssa? ennaltaehkäisevästi, muuttoa stressaavalle hevoselle pari viikkoa. eli ei ole maailman loppu jos tehot ei oo ihan täydessä.

Lähettäjä: Brooke 
Päivämäärä:   4.4.26 11:48:24

Annan hieman lusernia ja siihen päälle kippaan liotetut tabletit.

Lähettäjä: Evil 
Päivämäärä:   4.4.26 15:29:31

Muiden lääkkeiden kanssa pitää olla tarkkana; antepsinhan tekee suojaavan kalvon, eli se voi estää muiden lääkkeiden imeytymistä.

Olen myös syönyt itse, mauton, joten harvoin muodostuu ongelmaksi syöttää ihan sellaisenaankaan.

Lähettäjä: Tanja 
Päivämäärä:   5.4.26 14:28:37

Esim omepratsoli ei imeydy mahassa vaan ohutsuolessa, joten antepsinin voi antaa vaikka samaan aikaan ja myös ruuan kanssa

Ylös ⇑   

Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

Otsikko:

Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.