|
Lähettäjä: hdmd
Päivämäärä: 31.3.26 05:17:12
Jos hänellä on valmentaja ja ratsastaa valmentajan nenän edessä ja kuskaa hevosta paremmille ratsastusfasiliteeteille, niin mikä ongelma?
Parempihan se on pitää hevosta asumassa paikassa, jossa elämä on jotain muuta kuin seisomista karsinassa ja postimerkissä. Ja jos siellä liikuttaa voi maastossa, niin hyvähän se vain on. Moni hevonen leipiintyy pelkästään kentän ja maneesin kiertämiseen. Valkun voi hankkia paikan päälle tai viedä hevosen valkun luo.
Minä hankin ekan hevoseni kun olin ihan puska Ö -tasoinen. Olin joskus lapsena ratsastanut ponilla ja suokilla kaikkia askellajeja, sen jälkeen lähinnä höntsäillyt ravureilla, joiden kanssa ei kouluratsastusta juurikaan harrastettu. Ajoin paljon ja olin ravireissuilla mukana ja osasin siis lastata hevosen ja reissata hevosen kanssa, toki olin vain omistajan apukätenä, mutta silti.
Kun päätin ostaa oman hevosen, olin käynyt muutaman kuukauden ratsastustunnilla parilla eri tallilla pari kertaa viikossa ja imenyt itseeni kaiken teoriatiedon ratsastuksesta, hevosten hoidosta ja muusta. Hankin ensin nelivetoauton kopin vetämiseen, sitten ikioman kopin, niissä kokonaismassat sellaiset, että voi vetää pelkällä B-kortilla. Ihan vain siksi, että saan haettua hevosen itse ja tarvittaessa kuskattua sitä mihin tarvitseekaan. Sitten hain traikun myyjältä, paluumatkalla opettelin marketin tyhjällä parkkipaikalla peruuttelemaan kopin kanssa. Sitten hankin kivan ja osaavan hevosen, joka kokonsa/painonsa perusteella mahtuu hyvin kopin kantavuuteen (en ole itsekään iso ja painava joten minulle passaa pienempikin hevonen).
Vein hevosen tallille, jolla ei ole omaa kenttää ja maneesia, mutta pari vuokrattavaa maneesia ja kenttää on kilometrin säteellä. Lisäksi on maastoreitti ja ravirata, joita saa käyttää rahaa vastaan. "Omalla" tallilla ammattimainen hoito ja apua saatavilla, kun sitä kaipaa.
Eli vaikka itse olin ihan osaamaton ja hevonen osaava, niin ei meillä ongelmia ollut, koska osasin ja uskalsin höntsäillä, pystyin tarvittaessa kuskaamaan hevosta mihin halusin omalla kalustolla ja sain rahaa vastaan opetusta ihan lähitalleillakin.
Lisäksi tiedän erään tytön, joka aloitti aivan alkeista eikä koskaan ratsastanut itsekseen, vaan aina opetuksessa joko ratsastuskoulun tunnilla tai sitten äitipuolensa opetuksessa, kun äitipuolellaan oli oma talli, kenttä ja hevoset ja poni pihassa. Kahdessa vuodessa (10 v -> 12 v) tuosta tytöstä tuli niin osaava, etten meinannut edes tunnistaa. Ratsasti äitipuolensa HeA-tasoisella hevosella todella upeasti, vaikka aloitti pikkuponilla...
Joten ei se välttämättä ongelmia tuo, jos hevonen passaa opettamaan aloittelijaa ja hän tosiaan ostaa opetusta niin, ettei ongelmia myöskään pääse kehittymään.
Minulla on edelleen tuo sama hevonen 10 v myöhemmin. Traikun muutoskatsastin isommalle kokonaismassalle sitten kun olin viitsinyt ajaa BE:n. Traikku on päivitetty uudempaan toissa vuonna ja en kyllä kadu mitään. Rahalla saa ja hevosella pääsee (ainakin rahoistaan).
|